Farliga FSD trenden

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 8115
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Farliga FSD trenden

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

Flera amerikanska Teslaägare berättar att de stänger av bilens självkörande FSD Supervised mjukvara när de ska skicka SMS. Det går nämligen inte att göra det medan bilen kör själv. Ja, du läste rätt: de stänger av FSD när de ska texta.

Medan FSD mjukvaran är aktiv håller den uppsikt över föraren: en kamera ovanför backspegeln detekterar om föraren inte är uppmärksam på trafiken utan har blicken fäst på tex mobilen. Då larmar systemet, och om föraren fortsätter pilla på mobilen stänger den av sig och ber föraren ta över körningen. Kör man bilen själv sker ingen sådan övervakning.

Bestämmelsen som kräver att föraren ska vara uppmärksam har haft goda intentioner men resultatet har tyvärr blivit precis tvärtom: för att slippa varningarna stänger förarna av FSD och kör istället manuellt medan de textar!

Vi har inte FSD i Sverige, men samma dilemma gäller även Teslas Autopilot. Den varnar också om man pillar på mobilen, eller bilens egen mittskärm, under körning. Men inte medan den är avstängd.

Ur säkerhetssynpunkt är bästa lösningen naturligtvis att ingen någonsin pillar på mobilen medan man kör. Men om vissa nu ändå gör det skulle det ju onekligen vara säkrare om bilen under tiden tog hand om körningen.

“Det här är faktiskt en säkerhetsfråga” skriver Elon Musk på X. “Vi måste tillåta folk att SMS:a och köra bil medan de är på autopilot, snarare än att stänga av autopiloten för att göra det.”

Det är ett moraliskt dilemma Tesla och myndigheterna nu står inför: förbjuda att folk pillar på mobilen medan bilen kör själv, med risk för att då stänger folk hellre av systemet och försöker köra och SMS:a samtidigt? Eller medge att det ändå är bättre om bilen kör själv i sådana situationer, för att undvika olyckor?



Source: https://teslaclubsweden.se/farliga-fsd-trenden/
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8889
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Farliga FSD trenden

Inlägg av spacecoin »

Det är ett dilemma för Tesla, helt klart.

Tesla vill inte ta något som helst ansvar för körningen och samtidigt vill de uppmuntra/tillåta den ansvariga föraren att använda mobilen genom att ändra sin förarövervakning så att inte föraren behöver titta på vägen.

Det är olagligt i nästan hela världen att använda mobilen när man kör, och det gör man om man använder FSD SUPERVISED.

Nu kommer väl en massa fler förklaringar på hur folk gör det ändå och en annan massa whataboutism likt den i texten ovan gissar jag.

Om Tesla och andra företag vill att man ska titta på mobilen istället för vägen finns en enkel lösning: ta ansvar för körningen under den tiden.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
backe
Inlägg: 3088
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Farliga FSD trenden

Inlägg av backe »

TiborBlomhall skrev: 18 nov 2025 08:00
Bild

Flera amerikanska Teslaägare berättar att de stänger av bilens självkörande FSD Supervised mjukvara när de ska skicka SMS. Det går nämligen inte att göra det medan bilen kör själv. Ja, du läste rätt: de stänger av FSD när de ska texta.

Medan FSD mjukvaran är aktiv håller den uppsikt över föraren: en kamera ovanför backspegeln detekterar om föraren inte är uppmärksam på trafiken utan har blicken fäst på tex mobilen. Då larmar systemet, och om föraren fortsätter pilla på mobilen stänger den av sig och ber föraren ta över körningen. Kör man bilen själv sker ingen sådan övervakning.

Bestämmelsen som kräver att föraren ska vara uppmärksam har haft goda intentioner men resultatet har tyvärr blivit precis tvärtom: för att slippa varningarna stänger förarna av FSD och kör istället manuellt medan de textar!

Vi har inte FSD i Sverige, men samma dilemma gäller även Teslas Autopilot. Den varnar också om man pillar på mobilen, eller bilens egen mittskärm, under körning. Men inte medan den är avstängd.

Ur säkerhetssynpunkt är bästa lösningen naturligtvis att ingen någonsin pillar på mobilen medan man kör. Men om vissa nu ändå gör det skulle det ju onekligen vara säkrare om bilen under tiden tog hand om körningen.

“Det här är faktiskt en säkerhetsfråga” skriver Elon Musk på X. “Vi måste tillåta folk att SMS:a och köra bil medan de är på autopilot, snarare än att stänga av autopiloten för att göra det.”

Det är ett moraliskt dilemma Tesla och myndigheterna nu står inför: förbjuda att folk pillar på mobilen medan bilen kör själv, med risk för att då stänger folk hellre av systemet och försöker köra och SMS:a samtidigt? Eller medge att det ändå är bättre om bilen kör själv i sådana situationer, för att undvika olyckor?



Source: https://teslaclubsweden.se/farliga-fsd-trenden/
Skulle tro att det är bättre att ha FSD eller andra liknande körassistenter aktiva vid fyllekörning än utan, då är det lika bra att vi tillåter fyllekörning med körassistent då vissa ändå kör onyktra...

Dessa propagandaartiklar är väldigt tråkiga att läsa, om Tesla kan leverera på sitt 10 år gamla löfte att leverera autonomi och ta ansvar för körningen så slipper vi tillåta bedrägligt beteende i trafiken, det är väl bara nån månad bort nu igen så det hinner nog inte ändras några lagar tills dess ändå.

Det är inte direkt så att Tesla kommer ta på sig ansvaret om någon kör över ett barn och sms:ar med FSD aktivt, och det kommer knappast bli mindre sms:ande och andra aktiviteter med mobilen av att det blir tillåtet att göra det. Så lagen är helt rätt och bör inte ändras, ska man ha uppsikt själv och ta ansvar så ska man inte hålla på med mobilen, kan bilen köra själv och t.ex. Tesla tar ansvar så kan man sms:a. Och på min bil så kan jag sms:a utan problem utan att ta bort blicken från körningen, det kan man nog göra på en Tesla också.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1739
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Farliga FSD trenden

Inlägg av Klintan »

Bättre att ha bra integrering av meddelandetjänster i bilens gränssnitt än att man ska ta fram mobilen. Jag låter bilen läsa upp och svara på whatsapp/sms med diktering.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 8115
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Farliga FSD trenden

Inlägg av TiborBlomhall »

En lösning skulle ju vara att bilen ständigt övervakar föraren, även när denne kör själv, och varnar om den märker att det pillas på mobilen.

Fast i det läget kan den inte göra mer än att pipa och varna. Kanske börja minska hastigheten?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8889
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Farliga FSD trenden

Inlägg av spacecoin »

TiborBlomhall skrev: 18 nov 2025 08:52
En lösning skulle ju vara att bilen ständigt övervakar föraren, även när denne kör själv, och varnar om den märker att det pillas på mobilen.

Fast i det läget kan den inte göra mer än att pipa och varna. Kanske börja minska hastigheten?
Det är ett bra förslag, och det borde vara standard att man börjar tjuta i alla fall.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9883
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Farliga FSD trenden

Inlägg av mikebike »

Jag använder röststyrningen för att skapa SMS.

Är jag ensam om det? :shock:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2740
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Farliga FSD trenden

Inlägg av frippe »

Jag tycker det är lite intressant. Man installerar en stor skärm mitt i bilen som både har viktig information och rörliga bilder m.m. på skärmen. Föraren antingen tittar på skärmen eller använder skärmen för att göra inställningar och då plötsligt uppstår det ett problem. Vi borde kanske kunnat förutset dettta?

Och lösningen blir då att varna föraren när denne behöver göra någon ändring i inställningarna på kilmatorn, byta låt, podd, radiostation eller vad det nu kan vara på den stora iögonfallande skärmen. Knappar/reglage m.m. på skärmen göms i undermenyer eller görs så små att de inte automatiskt går att upptäcka/använda så föraren måste kolla lite extra på skärmen för att veta att det görs rätt inställning. Eller ska vi stanna för att göra inställningar?

Hmm, på något sätt blir det dubbeltokigt detta och jag är inte säker på vad som är bästa lösningen. Billtillverkarna kanske borde fundera på det vettiga i att placera en skärm som enda sätta att kontrollera inställningar eller kontrollera navigeringen mitt i bilen?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8889
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Farliga FSD trenden

Inlägg av spacecoin »

frippe skrev: 18 nov 2025 09:10
Jag tycker det är lite intressant. Man installerar en stor skärm mitt i bilen som både har viktig information och rörliga bilder m.m. på skärmen. Föraren antingen tittar på skärmen eller använder skärmen för att göra inställningar och då plötsligt uppstår det ett problem. Vi borde kanske kunnat förutset dettta?

Och lösningen blir då att varna föraren när denne behöver göra någon ändring i inställningarna på kilmatorn, byta låt, podd, radiostation eller vad det nu kan vara på den stora iögonfallande skärmen. Knappar/reglage m.m. på skärmen göms i undermenyer eller görs så små att de inte automatiskt går att upptäcka/använda så föraren måste kolla lite extra på skärmen för att veta att det görs rätt inställning. Eller ska vi stanna för att göra inställningar?

Hmm, på något sätt blir det dubbeltokigt detta och jag är inte säker på vad som är bästa lösningen. Billtillverkarna kanske borde fundera på det vettiga i att placera en skärm som enda sätta att kontrollera inställningar eller kontrollera navigeringen mitt i bilen?
Äsch det är ju high-tech och alla som köper en Tesla och andra coola bilar säger ju att de kliver rakt in i framtiden jämfört med deras gamla bil som hade några knappar. /s

Jag tycker trenden är olycklig. HUD vore bra och gärna fler fysiska reglage för de vanligast funktionerna. Tesla har röststyrning för mycket men om inte folk använder den så blir det ju suboptimalt med mycket skärmpillande i alla fall.
Användarvisningsbild
Walken
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 19 jan 2025 11:45
Ort: Arvika

Re: Farliga FSD trenden

Inlägg av Walken »

backe skrev: 18 nov 2025 08:15
TiborBlomhall skrev: 18 nov 2025 08:00
Bild

Flera amerikanska Teslaägare berättar att de stänger av bilens självkörande FSD Supervised mjukvara när de ska skicka SMS. Det går nämligen inte att göra det medan bilen kör själv. Ja, du läste rätt: de stänger av FSD när de ska texta.

Medan FSD mjukvaran är aktiv håller den uppsikt över föraren: en kamera ovanför backspegeln detekterar om föraren inte är uppmärksam på trafiken utan har blicken fäst på tex mobilen. Då larmar systemet, och om föraren fortsätter pilla på mobilen stänger den av sig och ber föraren ta över körningen. Kör man bilen själv sker ingen sådan övervakning.

Bestämmelsen som kräver att föraren ska vara uppmärksam har haft goda intentioner men resultatet har tyvärr blivit precis tvärtom: för att slippa varningarna stänger förarna av FSD och kör istället manuellt medan de textar!

Vi har inte FSD i Sverige, men samma dilemma gäller även Teslas Autopilot. Den varnar också om man pillar på mobilen, eller bilens egen mittskärm, under körning. Men inte medan den är avstängd.

Ur säkerhetssynpunkt är bästa lösningen naturligtvis att ingen någonsin pillar på mobilen medan man kör. Men om vissa nu ändå gör det skulle det ju onekligen vara säkrare om bilen under tiden tog hand om körningen.

“Det här är faktiskt en säkerhetsfråga” skriver Elon Musk på X. “Vi måste tillåta folk att SMS:a och köra bil medan de är på autopilot, snarare än att stänga av autopiloten för att göra det.”

Det är ett moraliskt dilemma Tesla och myndigheterna nu står inför: förbjuda att folk pillar på mobilen medan bilen kör själv, med risk för att då stänger folk hellre av systemet och försöker köra och SMS:a samtidigt? Eller medge att det ändå är bättre om bilen kör själv i sådana situationer, för att undvika olyckor?



Source: https://teslaclubsweden.se/farliga-fsd-trenden/
Skulle tro att det är bättre att ha FSD eller andra liknande körassistenter aktiva vid fyllekörning än utan, då är det lika bra att vi tillåter fyllekörning med körassistent då vissa ändå kör onyktra...

Dessa propagandaartiklar är väldigt tråkiga att läsa, om Tesla kan leverera på sitt 10 år gamla löfte att leverera autonomi och ta ansvar för körningen så slipper vi tillåta bedrägligt beteende i trafiken, det är väl bara nån månad bort nu igen så det hinner nog inte ändras några lagar tills dess ändå.

Det är inte direkt så att Tesla kommer ta på sig ansvaret om någon kör över ett barn och sms:ar med FSD aktivt, och det kommer knappast bli mindre sms:ande och andra aktiviteter med mobilen av att det blir tillåtet att göra det. Så lagen är helt rätt och bör inte ändras, ska man ha uppsikt själv och ta ansvar så ska man inte hålla på med mobilen, kan bilen köra själv och t.ex. Tesla tar ansvar så kan man sms:a. Och på min bil så kan jag sms:a utan problem utan att ta bort blicken från körningen, det kan man nog göra på en Tesla också.
Hur är denna artikel *propaganda*? Det är ju ett dilemma och inget annat. Så är det när man uppfinner något nytt, man träffar på nya utmaningar och det är ju det som driver utvecklingen.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8889
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Farliga FSD trenden

Inlägg av spacecoin »

Walken skrev: 18 nov 2025 09:44
Det är ju ett dilemma och inget annat. Så är det när man uppfinner något nytt, man träffar på nya utmaningar och det är ju det som driver utvecklingen.
Jag tycker lösningen är enkel: Bilar borde övervaka föraren oavsett om förarassistansen är på eller av. Det kommer väl som ett EU-krav förr eller senare.

Tesla har redan fått sin DMS (driver monitoring system, förarövervakning) att funka hyggligt på dagen så varför inte göra som vissa andra redan 2019 och slå på den när folk kör själva om det nu inte redan är så?



Jag tror att Tesla-systemet gör detta ibland men eftersom min bil inte har en DMS-kamera så vet jag inte hur det är. Jag TROR att de flesta tillverkare har haft en DMS som är frikopplad förarstöd i många år.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 13127
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Farliga FSD trenden

Inlägg av Fredrik j »

TiborBlomhall skrev: 18 nov 2025 08:52
En lösning skulle ju vara att bilen ständigt övervakar föraren, även när denne kör själv, och varnar om den märker att det pillas på mobilen.

Fast i det läget kan den inte göra mer än att pipa och varna. Kanske börja minska hastigheten?
Samtidigt gnäller ju folk över att man måste stänga av hastighetsvarningen.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8889
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Farliga FSD trenden

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev: 18 nov 2025 10:28
TiborBlomhall skrev: 18 nov 2025 08:52
En lösning skulle ju vara att bilen ständigt övervakar föraren, även när denne kör själv, och varnar om den märker att det pillas på mobilen.

Fast i det läget kan den inte göra mer än att pipa och varna. Kanske börja minska hastigheten?
Samtidigt gnäller ju folk över att man måste stänga av hastighetsvarningen.
Ja. Den långsiktiga lösningen är att vi får autonoma system som kör själva utan mänsklig inblandning. Vi är lättdistraherade.
Någon måste dock vara legalt ansvarig, och för L2 ADAS är det vi. Att tillverkarna inte är pigga på att ta ansvar är för att systemen är för dåliga och har andra failure modes än oss. De blir inte distraherade, men vi har en hjärna och kan bedöma situationer bättre i allmänhet.

Hoppas det kommer fler system som är autonoma. UNECE har ju godkänt dessa på motorväg sedan 2021, tyvärr dock inte Sverige.
Processen för regelverket för DCAS / L2 är komplicerad pga av det jag skriver ovan.

Processen för att godkänna autonom taxi (L4/AVS) är lättare och den verkar gå snabbare i UNECE.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11313
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Farliga FSD trenden

Inlägg av Jerker »

Den långsiktiga lösningen är väl att när en tillverkares bil nått en acceptabel nivå på självkörning så tar samhället ansvaret på samma sätt som vi idag (i Sverige och andra utvecklade länder) har en skattefinansierad sjukvård som betalar kostnaderna för skador som vi drabbas av i trafiken, t.o.m. om det är en aktiv handling att skada sig själv, så betalar sjukvårdsförsäkringen för vården.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 13127
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Farliga FSD trenden

Inlägg av Fredrik j »

Det farligaste fasen är ju när föraren tror att bilen är mer självkörande än vad den är.
Skulle tesla verkligen vilja ta juridiskt ansvar för FSD i dagens utförande? Det skulle ju kunna bli förödande för företaget skadeståndsmässigt.
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare
Inlägg: 406
Blev medlem: 17 apr 2023 17:49

Re: Farliga FSD trenden

Inlägg av tnjo »

Jerker skrev: 18 nov 2025 11:23
Den långsiktiga lösningen är väl att när en tillverkares bil nått en acceptabel nivå på självkörning så tar samhället ansvaret på samma sätt som vi idag (i Sverige och andra utvecklade länder) har en skattefinansierad sjukvård som betalar kostnaderna för skador som vi drabbas av i trafiken, t.o.m. om det är en aktiv handling att skada sig själv, så betalar sjukvårdsförsäkringen för vården.
Tillverkaren måste ju ta ansvar för körningen, om den kör för fort, krockar, kör på nån och allt som kan hända
backe
Inlägg: 3088
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Farliga FSD trenden

Inlägg av backe »

Walken skrev: 18 nov 2025 09:44
backe skrev: 18 nov 2025 08:15
TiborBlomhall skrev: 18 nov 2025 08:00
Bild

Flera amerikanska Teslaägare berättar att de stänger av bilens självkörande FSD Supervised mjukvara när de ska skicka SMS. Det går nämligen inte att göra det medan bilen kör själv. Ja, du läste rätt: de stänger av FSD när de ska texta.

Medan FSD mjukvaran är aktiv håller den uppsikt över föraren: en kamera ovanför backspegeln detekterar om föraren inte är uppmärksam på trafiken utan har blicken fäst på tex mobilen. Då larmar systemet, och om föraren fortsätter pilla på mobilen stänger den av sig och ber föraren ta över körningen. Kör man bilen själv sker ingen sådan övervakning.

Bestämmelsen som kräver att föraren ska vara uppmärksam har haft goda intentioner men resultatet har tyvärr blivit precis tvärtom: för att slippa varningarna stänger förarna av FSD och kör istället manuellt medan de textar!

Vi har inte FSD i Sverige, men samma dilemma gäller även Teslas Autopilot. Den varnar också om man pillar på mobilen, eller bilens egen mittskärm, under körning. Men inte medan den är avstängd.

Ur säkerhetssynpunkt är bästa lösningen naturligtvis att ingen någonsin pillar på mobilen medan man kör. Men om vissa nu ändå gör det skulle det ju onekligen vara säkrare om bilen under tiden tog hand om körningen.

“Det här är faktiskt en säkerhetsfråga” skriver Elon Musk på X. “Vi måste tillåta folk att SMS:a och köra bil medan de är på autopilot, snarare än att stänga av autopiloten för att göra det.”

Det är ett moraliskt dilemma Tesla och myndigheterna nu står inför: förbjuda att folk pillar på mobilen medan bilen kör själv, med risk för att då stänger folk hellre av systemet och försöker köra och SMS:a samtidigt? Eller medge att det ändå är bättre om bilen kör själv i sådana situationer, för att undvika olyckor?



Source: https://teslaclubsweden.se/farliga-fsd-trenden/
Skulle tro att det är bättre att ha FSD eller andra liknande körassistenter aktiva vid fyllekörning än utan, då är det lika bra att vi tillåter fyllekörning med körassistent då vissa ändå kör onyktra...

Dessa propagandaartiklar är väldigt tråkiga att läsa, om Tesla kan leverera på sitt 10 år gamla löfte att leverera autonomi och ta ansvar för körningen så slipper vi tillåta bedrägligt beteende i trafiken, det är väl bara nån månad bort nu igen så det hinner nog inte ändras några lagar tills dess ändå.

Det är inte direkt så att Tesla kommer ta på sig ansvaret om någon kör över ett barn och sms:ar med FSD aktivt, och det kommer knappast bli mindre sms:ande och andra aktiviteter med mobilen av att det blir tillåtet att göra det. Så lagen är helt rätt och bör inte ändras, ska man ha uppsikt själv och ta ansvar så ska man inte hålla på med mobilen, kan bilen köra själv och t.ex. Tesla tar ansvar så kan man sms:a. Och på min bil så kan jag sms:a utan problem utan att ta bort blicken från körningen, det kan man nog göra på en Tesla också.
Hur är denna artikel *propaganda*? Det är ju ett dilemma och inget annat. Så är det när man uppfinner något nytt, man träffar på nya utmaningar och det är ju det som driver utvecklingen.
Propaganda är ett sätt att påverka opinion och åsikter genom att sprida partisk information.
Bestämmelsen som kräver att föraren ska vara uppmärksam har haft goda intentioner men resultatet har tyvärr blivit precis tvärtom: för att slippa varningarna stänger förarna av FSD och kör istället manuellt medan de textar!
Jag anser att man genom att försöka påverka åsikter genom citatet ovan att det är bättre att göra det lagligt att sitta och fippla med mobilen med FSD än att det ska fortsatt vara olagligt är ett typiskt exempel på detta, att någon är dum och sms:ar utan FSD rättfärdigar på inget sätt att man ska göra det med FSD då föraren fortfarande är ansvarig, inte FSD. Mer rimligt vore att lägga in varningar även när inte FSD är aktiverat, teknologin finns uppenbarligen.

Sannolikheten att fler sitter och håller på med mobilen(men med fortsatt ansvar vid ev. olycka) är betydligt större om det är lättsamt och om det dessutom är tillåtet.
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 472
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Farliga FSD trenden

Inlägg av Earplugged »

Tycker även att kameran skall kolla av att man tittat i rätt speglar samtidigt som blinkers måste vara aktiverad enligt den ordning man lärt sig på körskolan för att få byta fil eller svänga i korsningar.
Skall även vara omöjligt att passera en stopplinje om inte bilen stått riktigt still samtidigt som kameran kollat av att man tittat ordentligt åt båda hållen.
Att hastigheten spärras till skyltad hastighet och ej går att överskrida är självklart men även en spärr som gör att man saktar ner i tid innan korsningar borde också föras in.
Finns många möjligheter att säkerställa att alla kör lika exemplariskt som de som hänger på detta forum..
**obs ironi** 😅
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Farliga FSD trenden

Inlägg av Holve »

Ser flera som äter korv! Jag tycker att Tesla borde träna Grok att känna igen korvätande och larma berörda myndigheter omedelbart.
Speciellt om det är en tysk korv!
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Farliga FSD trenden

Inlägg av juristen »

Jag går mot strömmen här. I Sverige är det förbjudet att hålla mobilen i handen medan man kör, så man ska inte heller sms:a medan man kör. Men det är enbart förarens ansvar om den sms:ar eller inte och det ska inte bilen övervaka.

Jag är emot nästan alla "säkerhetsfunktioner" och övervakningar från bilen. I deras nuvarande form innebär de mer osäkerhet än säkerhet, för de ger alldeles för många falska alarm som är stressande och tar uppmärksamhet från att faktiskt köra bilen. Om de ska finnas ska de vara valbara och det ska gå att stänga av dem, tills dess att de funkar tillfredsställande.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
backe
Inlägg: 3088
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Farliga FSD trenden

Inlägg av backe »

juristen skrev: 18 nov 2025 13:12
Jag går mot strömmen här. I Sverige är det förbjudet att hålla mobilen i handen medan man kör, så man ska inte heller sms:a medan man kör. Men det är enbart förarens ansvar om den sms:ar eller inte och det ska inte bilen övervaka.

Jag är emot nästan alla "säkerhetsfunktioner" och övervakningar från bilen. I deras nuvarande form innebär de mer osäkerhet än säkerhet, för de ger alldeles för många falska alarm som är stressande och tar uppmärksamhet från att faktiskt köra bilen. Om de ska finnas ska de vara valbara och det ska gå att stänga av dem, tills dess att de funkar tillfredsställande.
Jag håller med om att det här är en bättre väg än trådskaparens lösning att det ska bli tillåtet att sms:a utan att ha uppmärksamhet på vägen. Om någon anser att man vill riskera sitt eget och andras liv så ska det vara olagligt men möjligt att göra.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11313
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Farliga FSD trenden

Inlägg av Jerker »

Earplugged skrev: 18 nov 2025 12:59
Tycker även att kameran skall kolla av att man tittat i rätt speglar samtidigt som blinkers måste vara aktiverad enligt den ordning man lärt sig på körskolan för att få byta fil eller svänga i korsningar.
Skall även vara omöjligt att passera en stopplinje om inte bilen stått riktigt still samtidigt som kameran kollat av att man tittat ordentligt åt båda hållen.
Att hastigheten spärras till skyltad hastighet och ej går att överskrida är självklart men även en spärr som gör att man saktar ner i tid innan korsningar borde också föras in.
Finns många möjligheter att säkerställa att alla kör lika exemplariskt som de som hänger på detta forum..
**obs ironi** 😅
1984 (roman), George Orwell 1949 :roll:
backe
Inlägg: 3088
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Farliga FSD trenden

Inlägg av backe »

Earplugged skrev: 18 nov 2025 12:59
Tycker även att kameran skall kolla av att man tittat i rätt speglar samtidigt som blinkers måste vara aktiverad enligt den ordning man lärt sig på körskolan för att få byta fil eller svänga i korsningar.
Skall även vara omöjligt att passera en stopplinje om inte bilen stått riktigt still samtidigt som kameran kollat av att man tittat ordentligt åt båda hållen.
Att hastigheten spärras till skyltad hastighet och ej går att överskrida är självklart men även en spärr som gör att man saktar ner i tid innan korsningar borde också föras in.
Finns många möjligheter att säkerställa att alla kör lika exemplariskt som de som hänger på detta forum..
**obs ironi** 😅
Handlar inte så mycket om att någon kör exemplariskt på detta forum.
Bättre analogi vore att säga att vi ska göra det lagligt att bryta dessa lagar om vi använder FSD då många ändå gör det.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2740
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Farliga FSD trenden

Inlägg av frippe »

Earplugged skrev: 18 nov 2025 12:59
Tycker även att kameran skall kolla av att man tittat i rätt speglar samtidigt som blinkers måste vara aktiverad enligt den ordning man lärt sig på körskolan för att få byta fil eller svänga i korsningar.
Skall även vara omöjligt att passera en stopplinje om inte bilen stått riktigt still samtidigt som kameran kollat av att man tittat ordentligt åt båda hållen.
Att hastigheten spärras till skyltad hastighet och ej går att överskrida är självklart men även en spärr som gör att man saktar ner i tid innan korsningar borde också föras in.
Finns många möjligheter att säkerställa att alla kör lika exemplariskt som de som hänger på detta forum..
**obs ironi** 😅
Haha, ser framför mig ett dåligt programmerat datorspel från 80- och tidigt 90-tal när man var tvungen att göra allt i rätt ordning, annars gick det inte att komma vidare. Alla bilar kommer att vara fast vid stoppskylten för man tittade i backspegel och blinakde i fel ordning, samt glömde nicka vid rätt tillfälle för att okeja att köra.
Model Y LR.
Model S70D
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 13127
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Farliga FSD trenden

Inlägg av Fredrik j »

frippe skrev: 18 nov 2025 15:20
Earplugged skrev: 18 nov 2025 12:59
Tycker även att kameran skall kolla av att man tittat i rätt speglar samtidigt som blinkers måste vara aktiverad enligt den ordning man lärt sig på körskolan för att få byta fil eller svänga i korsningar.
Skall även vara omöjligt att passera en stopplinje om inte bilen stått riktigt still samtidigt som kameran kollat av att man tittat ordentligt åt båda hållen.
Att hastigheten spärras till skyltad hastighet och ej går att överskrida är självklart men även en spärr som gör att man saktar ner i tid innan korsningar borde också föras in.
Finns många möjligheter att säkerställa att alla kör lika exemplariskt som de som hänger på detta forum..
**obs ironi** 😅
Haha, ser framför mig ett dåligt programmerat datorspel från 80- och tidigt 90-tal när man var tvungen att göra allt i rätt ordning, annars gick det inte att komma vidare. Alla bilar kommer att vara fast vid stoppskylten för man tittade i backspegel och blinakde i fel ordning, samt glömde nicka vid rätt tillfälle för att okeja att köra.
Rimligen borde bilen inte gå att köra alls om besvärligt väglag spås.
Skriv svar