Räckvidd LR vs P

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Räckvidd LR vs P

Inlägg av JoeMad »

WLTP har ju sina begränsningar men normalt gillar jag den eftersom det är det enda man har för att jämföra olika modeller.

En begränsning är ju dock att min nuvarande bil Q8 får sämre räckvidd på motorväg i förhållande till WLTP än min gamla M3LR.
Klar förståeligt då Q8an har formen av en vägg.

Tittar lite på att gå tillbaka till M3 och undrar då vad faktiskt skillnad i räckvidd blir på en LR och en P om man ligger på motorväg.
Kan inte se att det blir någon skillnad, men vad är era åsikter om detta?
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9887
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Räckvidd LR vs P

Inlägg av mikebike »

JoeMad skrev: 17 nov 2025 08:41
WLTP har ju sina begränsningar men normalt gillar jag den eftersom det är det enda man har för att jämföra olika modeller.

En begränsning är ju dock att min nuvarande bil Q8 får sämre räckvidd på motorväg i förhållande till WLTP än min gamla M3LR.
Klar förståeligt då Q8an har formen av en vägg.

Tittar lite på att gå tillbaka till M3 och undrar då vad faktiskt skillnad i räckvidd blir på en LR och en P om man ligger på motorväg.
Kan inte se att det blir någon skillnad, men vad är era åsikter om detta?
Det beror på hjul/däck.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Räckvidd LR vs P

Inlägg av JoeMad »

Just det.
Så klart, men om jag har samma dimension på låt oss säga vinterdäcken så bör det väl bli samma räckvidd?
Audi Q8 e-tron 55 -24
SwedishAdvocate
Inlägg: 7693
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Räckvidd LR vs P

Inlägg av SwedishAdvocate »

JoeMad skrev: 17 nov 2025 08:47
Just det.
Så klart, men om jag har samma dimension på låt oss säga vinterdäcken så bör det väl bli samma räckvidd?
Beror även på däckens rullmotstånd som jag förstår det. AAKEE har skrivit lite om det här. Här t.ex:

viewtopic.php?p=788690#p788690

Som jag förstår det så kör dom som placerar sig högt i SECC med Michelin e.Primacy.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 7693
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Räckvidd LR vs P

Inlägg av SwedishAdvocate »

JoeMad skrev: 17 nov 2025 08:41
WLTP har ju sina begränsningar men normalt gillar jag den eftersom det är det enda man har för att jämföra olika modeller.

En begränsning är ju dock att min nuvarande bil Q8 får sämre räckvidd på motorväg i förhållande till WLTP än min gamla M3LR.
Klar förståeligt då Q8an har formen av en vägg. […
Genomsnittshastigheten i WLTP är 46,5 km/h. Så luftmotståndet blir ju 'lite' högre på motorväg…

Och det är ju inte bara det att en Q8 har formen av en vägg. Även storleken på väggen spelar roll. En sedan, Liftback/Sportback eller Shooting brake/Tourer/Estate/Station wagon har ju inte bara en bättre formfaktor än en SUV/Crossover som en Q8. Dom har även väsentligt mindre frontarea. Dessutom väger dom mindre. Allt det gör skillnad. Vikten spelar bl.a. roll för däckens rullmotstånd.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
manneson
Inlägg: 1815
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Räckvidd LR vs P

Inlägg av manneson »

JoeMad skrev: 17 nov 2025 08:47
Just det.
Så klart, men om jag har samma dimension på låt oss säga vinterdäcken så bör det väl bli samma räckvidd?
Ja, M3P och LR har samma räckvidd om de har samma hjul och däck.
Jag hade 18” på min M3P och det gjorde stor skillnad.
Den inte bara gick länge, den blev också bekvämare och snabbare(pga lättare hjul).
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6602
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Räckvidd LR vs P

Inlägg av AAKEE »

SwedishAdvocate skrev: 17 nov 2025 10:00
Genomsnittshastigheten i WLTP är 46,5 km/h. Så luftmotståndet blir ju 'lite' högre på motorväg…

Och det är ju inte bara det att en Q8 har formen av en vägg. Även storleken på väggen spelar roll. En sedan, Liftback/Sportback eller Shooting brake/Tourer/Estate/Station wagon har ju inte bara en bättre formfaktor än en SUV/Crossover som en Q8. Dom har även väsentligt mindre frontarea. Dessutom väger dom mindre. Allt det gör skillnad. Vikten spelar bl.a. roll för däckens rullmotstånd.
Bra svar!!!
(Gäller även manneson och kanske någon till i tråden!)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
Referralkod: ts.la/oscar23897

Re: Räckvidd LR vs P

Inlägg av Oscar11 »

Finns amerikansk yt video där en MYP kommer längre än en MY. De som kör tror det beror på att bilen är lägre dvs mindre luftmotstånd.
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6602
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Räckvidd LR vs P

Inlägg av AAKEE »

Oscar11 skrev: 18 nov 2025 06:50
Finns amerikansk yt video där en MYP kommer längre än en MY. De som kör tror det beror på att bilen är lägre dvs mindre luftmotstånd.
Skillnad på höjd är ganska liten (men den finjs).

Skillnden i hjulstorlek är mycket större, så ska MYP vinna ärcdet med samma hjul/däck.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
SwedishAdvocate
Inlägg: 7693
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Räckvidd LR vs P

Inlägg av SwedishAdvocate »

AAKEE skrev: 17 nov 2025 22:04
SwedishAdvocate skrev: 17 nov 2025 10:00
Genomsnittshastigheten i WLTP är 46,5 km/h. Så luftmotståndet blir ju 'lite' högre på motorväg…

Och det är ju inte bara det att en Q8 har formen av en vägg. Även storleken på väggen spelar roll. En sedan, Liftback/Sportback eller Shooting brake/Tourer/Estate/Station wagon har ju inte bara en bättre formfaktor än en SUV/Crossover som en Q8. Dom har även väsentligt mindre frontarea. Dessutom väger dom mindre. Allt det gör skillnad. Vikten spelar bl.a. roll för däckens rullmotstånd.
Bra svar!!!
(Gäller även manneson och kanske någon till i tråden!)
Tack!

Rätt säker på att det är du som lärt mig om vilken betydelse vikten på bilen har för däckens rullmotstånd. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Räckvidd LR vs P

Inlägg av Arctic Drifter »

manneson skrev: 17 nov 2025 10:58
JoeMad skrev: 17 nov 2025 08:47
Just det.
Så klart, men om jag har samma dimension på låt oss säga vinterdäcken så bör det väl bli samma räckvidd?
Ja, M3P och LR har samma räckvidd om de har samma hjul och däck.
Jag hade 18” på min M3P och det gjorde stor skillnad.
Den inte bara gick länge, den blev också bekvämare och snabbare(pga lättare hjul).
Även om det är Y så märker jag av samma skillnad, gått från original 21" till 20" Uberturbines med 255 breda däck (rullmotstånd A), jag har ingen forskat på hur mycket det skiljer men känslan är att förbrukningen sänkts med 10 %.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6602
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Räckvidd LR vs P

Inlägg av AAKEE »

Arctic Drifter skrev: 21 nov 2025 09:45
manneson skrev: 17 nov 2025 10:58
JoeMad skrev: 17 nov 2025 08:47
Just det.
Så klart, men om jag har samma dimension på låt oss säga vinterdäcken så bör det väl bli samma räckvidd?
Ja, M3P och LR har samma räckvidd om de har samma hjul och däck.
Jag hade 18” på min M3P och det gjorde stor skillnad.
Den inte bara gick länge, den blev också bekvämare och snabbare(pga lättare hjul).
Även om det är Y så märker jag av samma skillnad, gått från original 21" till 20" Uberturbines med 255 breda däck (rullmotstånd A), jag har ingen forskat på hur mycket det skiljer men känslan är att förbrukningen sänkts med 10 %.
Jag har 20% minskning från 21” Arachnid med 265-295-21” på 9.5-10.5” breda fälgar till 20” 245/40 Eprimacy med 9” fälgar.

Månadssnitt med 21” = 200Wh/km (ofta lite plus)
Månadssnitt med 20” Eprimacy = 160Wh/km, ofta lite minus.

För mig är det både rullmotstånd + luftmotstånd och aerodynamik i fälgarna som skiljer. Rullmotstånd + mindre luftmotstånd pga smalare däck/fälg gör störata delen av skillnaden.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
SwedishAdvocate
Inlägg: 7693
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Räckvidd LR vs P

Inlägg av SwedishAdvocate »

AAKEE skrev: 21 nov 2025 10:57
Arctic Drifter skrev: 21 nov 2025 09:45
manneson skrev: 17 nov 2025 10:58
JoeMad skrev: 17 nov 2025 08:47
Just det.
Så klart, men om jag har samma dimension på låt oss säga vinterdäcken så bör det väl bli samma räckvidd?
Ja, M3P och LR har samma räckvidd om de har samma hjul och däck.
Jag hade 18” på min M3P och det gjorde stor skillnad.
Den inte bara gick länge, den blev också bekvämare och snabbare(pga lättare hjul).
Även om det är Y så märker jag av samma skillnad, gått från original 21" till 20" Uberturbines med 255 breda däck (rullmotstånd A), jag har ingen forskat på hur mycket det skiljer men känslan är att förbrukningen sänkts med 10 %.
Jag har 20% minskning från 21” Arachnid med 265-295-21” på 9.5-10.5” breda fälgar till 20” 245/40 Eprimacy med 9” fälgar.

Månadssnitt med 21” = 200Wh/km (ofta lite plus)
Månadssnitt med 20” Eprimacy = 160Wh/km, ofta lite minus.

För mig är det både rullmotstånd + luftmotstånd och aerodynamik i fälgarna som skiljer. Rullmotstånd + mindre luftmotstånd pga smalare däck/fälg gör störata delen av skillnaden.
Det här månadssnittet med 20'' på "160Wh/km, ofta lite minus", är det med eller utan dina andra luftmotståndssänkande modifikationer? Din Pläd är ju som jag minns det till exempel även sänkt med X antal millimeter…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6602
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Räckvidd LR vs P

Inlägg av AAKEE »

SwedishAdvocate skrev: 21 nov 2025 11:23
AAKEE skrev: 21 nov 2025 10:57
Arctic Drifter skrev: 21 nov 2025 09:45
manneson skrev: 17 nov 2025 10:58
JoeMad skrev: 17 nov 2025 08:47
Just det.
Så klart, men om jag har samma dimension på låt oss säga vinterdäcken så bör det väl bli samma räckvidd?
Ja, M3P och LR har samma räckvidd om de har samma hjul och däck.
Jag hade 18” på min M3P och det gjorde stor skillnad.
Den inte bara gick länge, den blev också bekvämare och snabbare(pga lättare hjul).
Även om det är Y så märker jag av samma skillnad, gått från original 21" till 20" Uberturbines med 255 breda däck (rullmotstånd A), jag har ingen forskat på hur mycket det skiljer men känslan är att förbrukningen sänkts med 10 %.
Jag har 20% minskning från 21” Arachnid med 265-295-21” på 9.5-10.5” breda fälgar till 20” 245/40 Eprimacy med 9” fälgar.

Månadssnitt med 21” = 200Wh/km (ofta lite plus)
Månadssnitt med 20” Eprimacy = 160Wh/km, ofta lite minus.

För mig är det både rullmotstånd + luftmotstånd och aerodynamik i fälgarna som skiljer. Rullmotstånd + mindre luftmotstånd pga smalare däck/fälg gör störata delen av skillnaden.
Det här månadssnittet med 20'' på "160Wh/km, ofta lite minus", är det med eller utan dina andra luftmotståndssänkande modifikationer? Din Pläd är ju som jag minns det till exempel även sänkt med X antal millimeter…
Jag har bägge hjuluppsättningarna kvar och jag höjer ju inte bilen när jag byter 😂

200Wh/km är med alla mods på 21” och detsamma gäller för lättrullarna och 160Wh/km.

Saken är den att jag absolut inte överdriver skillnaderna, det är snarare mer än mindre.
På SECC 2025, där det plussades 3km/h på mätarn för att hålla max godtagbar GPS-fart drog bilen 160.9Wh/km. Mest 110-väg, men en hel del 120 också.

”Månadssnitt”, kan ha vart några veckor också men vi ser på körda mil att det är en längre tid med 21”. Mix av 25-30-mila-tripper till jobbet och runt schtaan.
IMG_8953.jpeg
Liknande sträcka med lättrullare. Rätt garanterat liknande mix av körning.
Jag kör ju bara buskörning på vår egen landningsbana med 21”, vilket ät ytterst begränsat så det påverkar inte 100-milasnittet speciellt mycket. Men om vi drar av 11Wh/km från 21”/211 så tar den 200Wh/km med 21” och max 160Wh/km med lättrullarna.
IMG_8951.jpeg
Man får en smärre chock varje gång man skruvar dit 21” 😂
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar