Räckvidd LR vs P
Moderator: Redaktion
Räckvidd LR vs P
WLTP har ju sina begränsningar men normalt gillar jag den eftersom det är det enda man har för att jämföra olika modeller.
En begränsning är ju dock att min nuvarande bil Q8 får sämre räckvidd på motorväg i förhållande till WLTP än min gamla M3LR.
Klar förståeligt då Q8an har formen av en vägg.
Tittar lite på att gå tillbaka till M3 och undrar då vad faktiskt skillnad i räckvidd blir på en LR och en P om man ligger på motorväg.
Kan inte se att det blir någon skillnad, men vad är era åsikter om detta?
En begränsning är ju dock att min nuvarande bil Q8 får sämre räckvidd på motorväg i förhållande till WLTP än min gamla M3LR.
Klar förståeligt då Q8an har formen av en vägg.
Tittar lite på att gå tillbaka till M3 och undrar då vad faktiskt skillnad i räckvidd blir på en LR och en P om man ligger på motorväg.
Kan inte se att det blir någon skillnad, men vad är era åsikter om detta?
Audi Q8 e-tron 55 -24
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9887
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Räckvidd LR vs P
Det beror på hjul/däck.JoeMad skrev: ↑17 nov 2025 08:41WLTP har ju sina begränsningar men normalt gillar jag den eftersom det är det enda man har för att jämföra olika modeller.
En begränsning är ju dock att min nuvarande bil Q8 får sämre räckvidd på motorväg i förhållande till WLTP än min gamla M3LR.
Klar förståeligt då Q8an har formen av en vägg.
Tittar lite på att gå tillbaka till M3 och undrar då vad faktiskt skillnad i räckvidd blir på en LR och en P om man ligger på motorväg.
Kan inte se att det blir någon skillnad, men vad är era åsikter om detta?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Räckvidd LR vs P
Just det.
Så klart, men om jag har samma dimension på låt oss säga vinterdäcken så bör det väl bli samma räckvidd?
Så klart, men om jag har samma dimension på låt oss säga vinterdäcken så bör det väl bli samma räckvidd?
Audi Q8 e-tron 55 -24
-
SwedishAdvocate
- Inlägg: 7693
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Räckvidd LR vs P
Beror även på däckens rullmotstånd som jag förstår det. AAKEE har skrivit lite om det här. Här t.ex:
viewtopic.php?p=788690#p788690
Som jag förstår det så kör dom som placerar sig högt i SECC med Michelin e.Primacy.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
SwedishAdvocate
- Inlägg: 7693
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Räckvidd LR vs P
Genomsnittshastigheten i WLTP är 46,5 km/h. Så luftmotståndet blir ju 'lite' högre på motorväg…JoeMad skrev: ↑17 nov 2025 08:41WLTP har ju sina begränsningar men normalt gillar jag den eftersom det är det enda man har för att jämföra olika modeller.
En begränsning är ju dock att min nuvarande bil Q8 får sämre räckvidd på motorväg i förhållande till WLTP än min gamla M3LR.
Klar förståeligt då Q8an har formen av en vägg. […
Och det är ju inte bara det att en Q8 har formen av en vägg. Även storleken på väggen spelar roll. En sedan, Liftback/Sportback eller Shooting brake/Tourer/Estate/Station wagon har ju inte bara en bättre formfaktor än en SUV/Crossover som en Q8. Dom har även väsentligt mindre frontarea. Dessutom väger dom mindre. Allt det gör skillnad. Vikten spelar bl.a. roll för däckens rullmotstånd.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Räckvidd LR vs P
Ja, M3P och LR har samma räckvidd om de har samma hjul och däck.
Jag hade 18” på min M3P och det gjorde stor skillnad.
Den inte bara gick länge, den blev också bekvämare och snabbare(pga lättare hjul).
Re: Räckvidd LR vs P
Bra svar!!!SwedishAdvocate skrev: ↑17 nov 2025 10:00Genomsnittshastigheten i WLTP är 46,5 km/h. Så luftmotståndet blir ju 'lite' högre på motorväg…
Och det är ju inte bara det att en Q8 har formen av en vägg. Även storleken på väggen spelar roll. En sedan, Liftback/Sportback eller Shooting brake/Tourer/Estate/Station wagon har ju inte bara en bättre formfaktor än en SUV/Crossover som en Q8. Dom har även väsentligt mindre frontarea. Dessutom väger dom mindre. Allt det gör skillnad. Vikten spelar bl.a. roll för däckens rullmotstånd.
(Gäller även manneson och kanske någon till i tråden!)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Oscar11
- Teslaägare
- Inlägg: 300
- Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Re: Räckvidd LR vs P
Finns amerikansk yt video där en MYP kommer längre än en MY. De som kör tror det beror på att bilen är lägre dvs mindre luftmotstånd.
Tesla MYLR -23
Re: Räckvidd LR vs P
Skillnad på höjd är ganska liten (men den finjs).
Skillnden i hjulstorlek är mycket större, så ska MYP vinna ärcdet med samma hjul/däck.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
SwedishAdvocate
- Inlägg: 7693
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Räckvidd LR vs P
Tack!AAKEE skrev: ↑17 nov 2025 22:04Bra svar!!!SwedishAdvocate skrev: ↑17 nov 2025 10:00Genomsnittshastigheten i WLTP är 46,5 km/h. Så luftmotståndet blir ju 'lite' högre på motorväg…
Och det är ju inte bara det att en Q8 har formen av en vägg. Även storleken på väggen spelar roll. En sedan, Liftback/Sportback eller Shooting brake/Tourer/Estate/Station wagon har ju inte bara en bättre formfaktor än en SUV/Crossover som en Q8. Dom har även väsentligt mindre frontarea. Dessutom väger dom mindre. Allt det gör skillnad. Vikten spelar bl.a. roll för däckens rullmotstånd.
(Gäller även manneson och kanske någon till i tråden!)
Rätt säker på att det är du som lärt mig om vilken betydelse vikten på bilen har för däckens rullmotstånd.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Inlägg: 1204
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Räckvidd LR vs P
Även om det är Y så märker jag av samma skillnad, gått från original 21" till 20" Uberturbines med 255 breda däck (rullmotstånd A), jag har ingen forskat på hur mycket det skiljer men känslan är att förbrukningen sänkts med 10 %.
Tesla Model Y Performance
Re: Räckvidd LR vs P
Jag har 20% minskning från 21” Arachnid med 265-295-21” på 9.5-10.5” breda fälgar till 20” 245/40 Eprimacy med 9” fälgar.Arctic Drifter skrev: ↑21 nov 2025 09:45Även om det är Y så märker jag av samma skillnad, gått från original 21" till 20" Uberturbines med 255 breda däck (rullmotstånd A), jag har ingen forskat på hur mycket det skiljer men känslan är att förbrukningen sänkts med 10 %.
Månadssnitt med 21” = 200Wh/km (ofta lite plus)
Månadssnitt med 20” Eprimacy = 160Wh/km, ofta lite minus.
För mig är det både rullmotstånd + luftmotstånd och aerodynamik i fälgarna som skiljer. Rullmotstånd + mindre luftmotstånd pga smalare däck/fälg gör störata delen av skillnaden.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
SwedishAdvocate
- Inlägg: 7693
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Räckvidd LR vs P
Det här månadssnittet med 20'' på "160Wh/km, ofta lite minus", är det med eller utan dina andra luftmotståndssänkande modifikationer? Din Pläd är ju som jag minns det till exempel även sänkt med X antal millimeter…AAKEE skrev: ↑21 nov 2025 10:57Jag har 20% minskning från 21” Arachnid med 265-295-21” på 9.5-10.5” breda fälgar till 20” 245/40 Eprimacy med 9” fälgar.Arctic Drifter skrev: ↑21 nov 2025 09:45Även om det är Y så märker jag av samma skillnad, gått från original 21" till 20" Uberturbines med 255 breda däck (rullmotstånd A), jag har ingen forskat på hur mycket det skiljer men känslan är att förbrukningen sänkts med 10 %.
Månadssnitt med 21” = 200Wh/km (ofta lite plus)
Månadssnitt med 20” Eprimacy = 160Wh/km, ofta lite minus.
För mig är det både rullmotstånd + luftmotstånd och aerodynamik i fälgarna som skiljer. Rullmotstånd + mindre luftmotstånd pga smalare däck/fälg gör störata delen av skillnaden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Räckvidd LR vs P
Jag har bägge hjuluppsättningarna kvar och jag höjer ju inte bilen när jag byterSwedishAdvocate skrev: ↑21 nov 2025 11:23Det här månadssnittet med 20'' på "160Wh/km, ofta lite minus", är det med eller utan dina andra luftmotståndssänkande modifikationer? Din Pläd är ju som jag minns det till exempel även sänkt med X antal millimeter…AAKEE skrev: ↑21 nov 2025 10:57Jag har 20% minskning från 21” Arachnid med 265-295-21” på 9.5-10.5” breda fälgar till 20” 245/40 Eprimacy med 9” fälgar.Arctic Drifter skrev: ↑21 nov 2025 09:45Även om det är Y så märker jag av samma skillnad, gått från original 21" till 20" Uberturbines med 255 breda däck (rullmotstånd A), jag har ingen forskat på hur mycket det skiljer men känslan är att förbrukningen sänkts med 10 %.
Månadssnitt med 21” = 200Wh/km (ofta lite plus)
Månadssnitt med 20” Eprimacy = 160Wh/km, ofta lite minus.
För mig är det både rullmotstånd + luftmotstånd och aerodynamik i fälgarna som skiljer. Rullmotstånd + mindre luftmotstånd pga smalare däck/fälg gör störata delen av skillnaden.
200Wh/km är med alla mods på 21” och detsamma gäller för lättrullarna och 160Wh/km.
Saken är den att jag absolut inte överdriver skillnaderna, det är snarare mer än mindre.
På SECC 2025, där det plussades 3km/h på mätarn för att hålla max godtagbar GPS-fart drog bilen 160.9Wh/km. Mest 110-väg, men en hel del 120 också.
”Månadssnitt”, kan ha vart några veckor också men vi ser på körda mil att det är en längre tid med 21”. Mix av 25-30-mila-tripper till jobbet och runt schtaan. Liknande sträcka med lättrullare. Rätt garanterat liknande mix av körning.
Jag kör ju bara buskörning på vår egen landningsbana med 21”, vilket ät ytterst begränsat så det påverkar inte 100-milasnittet speciellt mycket. Men om vi drar av 11Wh/km från 21”/211 så tar den 200Wh/km med 21” och max 160Wh/km med lättrullarna.
Man får en smärre chock varje gång man skruvar dit 21”
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5