Teslas kollaps fortsätter
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
- FinaFisken
- Teslaägare
Re: Teslas kollaps fortsätter
Det här åldrandes dåligt.backe skrev: ↑01 okt 2025 21:08Man tillverkar nog inte mer nu än för två år sedan, sen får du tänka att om man levererar någonstans där man fått från en annan fabrik tidigare så kommer dom tappa istället...FinaFisken skrev: ↑01 okt 2025 21:02De verkar sälja alla bilar de tillverkar i Berlin och Berlin nyanställer och expanderar, så för mig spelar det liten roll om bilarna hamnar i Sverige, Europa, Kanada, Japan eller Indien. Att tala om kollaps för att siffrorna är lägre i Sverige är navelskåderi.
Man tappar förövrigt i hela världen jämfört med förra året, trots att man har mer kampanjer och flera incitament drogs in nu i Q3. Så att det ska bli någon större ökning är nog bara bilden som man försöker sälja in för att få igenom Elons galna kompensationspaket.
Ja, det verkar som att Tesla har återhämtat sig volymmässigt under det här kvartalet jämfört med förra årets Q3.
Tråden handlar dock om kollapsen i Sverige och den tycks bestå.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Är det en större ökning? Vad räknar du som en större ökning?FinaFisken skrev: ↑02 okt 2025 17:10Det här åldrandes dåligt.backe skrev: ↑01 okt 2025 21:08Man tillverkar nog inte mer nu än för två år sedan, sen får du tänka att om man levererar någonstans där man fått från en annan fabrik tidigare så kommer dom tappa istället...FinaFisken skrev: ↑01 okt 2025 21:02De verkar sälja alla bilar de tillverkar i Berlin och Berlin nyanställer och expanderar, så för mig spelar det liten roll om bilarna hamnar i Sverige, Europa, Kanada, Japan eller Indien. Att tala om kollaps för att siffrorna är lägre i Sverige är navelskåderi.
Man tappar förövrigt i hela världen jämfört med förra året, trots att man har mer kampanjer och flera incitament drogs in nu i Q3. Så att det ska bli någon större ökning är nog bara bilden som man försöker sälja in för att få igenom Elons galna kompensationspaket.
Sen skriver jag produktion, rekordet verkar gälla leveranser. Hur ser det ut med produktion?
Kollade själv.
Q3 2025 producerade Tesla totalt 447 450
Q3 2024 producerade Tesla totalt 476 777
Ja, exakt!
”Kollaps” när pilarna pekar
…och för media som bara älskar att hacka på Tesla så innebär en uppgång att det säkerligen kommer någon ny nedgång längre fram (Elon öppnar munnen?) och då kan media göra $$$$$$ på Tesla igen
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Vet inte hur många ggr man behöver upprepa att typ 90%(kanske mer tom?) av alla Teslas leveranser sker sista månaden i kvartalet.
Dvs oktober och november står det vanligtvis relativt stilla. Det är i december det smäller till.
Jamen, lite roligt är det. EV-Media bär väl mest mest skuld som antagligen har det lite torrt i nyhetsfloran så de måste skriva om ickenyheter.
Alla kvartal:
Månad 1 Teslakris
Månad 2 Teslakris
Månad 3 Rekordkvartal av Tesla.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Men det blir också lite konstigt när man(enligt många härinne) inte ska räkna vissa kvartal för att det finns vissa faktorer som gör att man inte har optimala förutsättningar (en ny generation av en modell), men när det sedan är något onormalt åt andra hållet(flera länder som avslutar bidrag på EV, särskilt USA kombinerat med kraftiga rabatter), då räknas det utan asterisk.AAKEE skrev: ↑15 nov 2025 18:46Jamen, lite roligt är det. EV-Media bär väl mest mest skuld som antagligen har det lite torrt i nyhetsfloran så de måste skriva om ickenyheter.
Alla kvartal:
Månad 1 Teslakris
Månad 2 Teslakris
December 2025 kommer ju bli en enastående köpfest på BEV på norska marknaden. Man kommer ju se en kraftig förskjutning av försäljningen som annars skulle legat 2026 q1.
Det gäller ju inte bara tesla men teslas siffror kommer ju vara väldigt höga.
Det gäller ju inte bara tesla men teslas siffror kommer ju vara väldigt höga.
Att Tesla är på väg ut med en ny modell påverkar rimligen Teslas försäljning av den gamla modellen negativt. Avslutade bidrag för EV torde väl påverka samtliga tillverkare ungefär lika mycket. Därav kan det vara rimligt att betrakta de olika händelsernas påverkan på Tesla på olika vis. Eller har jag fel?backe skrev: ↑15 nov 2025 19:02Men det blir också lite konstigt när man(enligt många härinne) inte ska räkna vissa kvartal för att det finns vissa faktorer som gör att man inte har optimala förutsättningar (en ny generation av en modell), men när det sedan är något onormalt åt andra hållet(flera länder som avslutar bidrag på EV, särskilt USA kombinerat med kraftiga rabatter), då räknas det utan asterisk.AAKEE skrev: ↑15 nov 2025 18:46Jamen, lite roligt är det. EV-Media bär väl mest mest skuld som antagligen har det lite torrt i nyhetsfloran så de måste skriva om ickenyheter.
Alla kvartal:
Månad 1 Teslakris
Månad 2 Teslakris
Model Y LR AWD -24
Sett till rekord för Tesla eller YoY så känns väl egentligen övriga tillverkare ganska ointressant?mussla skrev: ↑15 nov 2025 20:20Att Tesla är på väg ut med en ny modell påverkar rimligen Teslas försäljning av den gamla modellen negativt. Avslutade bidrag för EV torde väl påverka samtliga tillverkare ungefär lika mycket. Därav kan det vara rimligt att betrakta de olika händelsernas påverkan på Tesla på olika vis. Eller har jag fel?backe skrev: ↑15 nov 2025 19:02Men det blir också lite konstigt när man(enligt många härinne) inte ska räkna vissa kvartal för att det finns vissa faktorer som gör att man inte har optimala förutsättningar (en ny generation av en modell), men när det sedan är något onormalt åt andra hållet(flera länder som avslutar bidrag på EV, särskilt USA kombinerat med kraftiga rabatter), då räknas det utan asterisk.AAKEE skrev: ↑15 nov 2025 18:46Jamen, lite roligt är det. EV-Media bär väl mest mest skuld som antagligen har det lite torrt i nyhetsfloran så de måste skriva om ickenyheter.
Alla kvartal:
Månad 1 Teslakris
Månad 2 Teslakris
USA:s avslut av bidrag påverkade inte nån biltillverkare som inte tillverkar och säljer sina bilar i USA med amerikanska komponenter, så att det påverkar alla lika mycket skulle jag inte anse.
Hursomhelst, så säljs det betydligt färre nu.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
VW är på väg om tesla när det gäller antal bilar sålda i sverige. Fattas ca 1300 bilar.
Carinfo.se går bara tillbaka till jan 2016 och sedan dess har bägge registrerat lite drygt 80’ bilar i sverige.
Dock fanns det i jan 2016 redan 1300 teslor i sverige som registrerats tidigare.
Carinfo.se går bara tillbaka till jan 2016 och sedan dess har bägge registrerat lite drygt 80’ bilar i sverige.
Dock fanns det i jan 2016 redan 1300 teslor i sverige som registrerats tidigare.
Ny model?mussla skrev: ↑15 nov 2025 20:20Att Tesla är på väg ut med en ny modell påverkar rimligen Teslas försäljning av den gamla modellen negativt. Avslutade bidrag för EV torde väl påverka samtliga tillverkare ungefär lika mycket. Därav kan det vara rimligt att betrakta de olika händelsernas påverkan på Tesla på olika vis. Eller har jag fel?backe skrev: ↑15 nov 2025 19:02Men det blir också lite konstigt när man(enligt många härinne) inte ska räkna vissa kvartal för att det finns vissa faktorer som gör att man inte har optimala förutsättningar (en ny generation av en modell), men när det sedan är något onormalt åt andra hållet(flera länder som avslutar bidrag på EV, särskilt USA kombinerat med kraftiga rabatter), då räknas det utan asterisk.AAKEE skrev: ↑15 nov 2025 18:46Jamen, lite roligt är det. EV-Media bär väl mest mest skuld som antagligen har det lite torrt i nyhetsfloran så de måste skriva om ickenyheter.
Alla kvartal:
Månad 1 Teslakris
Månad 2 Teslakris
Teslas nyaste model är y som funnits/tillverkats i 6 år om två månader, facelift har gjorts nu.
Tesla som för något år sedan här på forumet hade sånt försprång att ingen tillverkare skulle hinna ikapp, nu är dom redan passerade vad de gäller laddhastighet av de flesta tillverkare. 33/34 minuter 10-80% model y p, är rätt uselt 2025.
Model 3 7 år, model y 6 år, model s 13 år, model x 10 år.
Okbacke skrev: ↑15 nov 2025 21:43Sett till rekord för Tesla eller YoY så känns väl egentligen övriga tillverkare ganska ointressant?mussla skrev: ↑15 nov 2025 20:20Att Tesla är på väg ut med en ny modell påverkar rimligen Teslas försäljning av den gamla modellen negativt. Avslutade bidrag för EV torde väl påverka samtliga tillverkare ungefär lika mycket. Därav kan det vara rimligt att betrakta de olika händelsernas påverkan på Tesla på olika vis. Eller har jag fel?backe skrev: ↑15 nov 2025 19:02Men det blir också lite konstigt när man(enligt många härinne) inte ska räkna vissa kvartal för att det finns vissa faktorer som gör att man inte har optimala förutsättningar (en ny generation av en modell), men när det sedan är något onormalt åt andra hållet(flera länder som avslutar bidrag på EV, särskilt USA kombinerat med kraftiga rabatter), då räknas det utan asterisk.
USA:s avslut av bidrag påverkade inte nån biltillverkare som inte tillverkar och säljer sina bilar i USA med amerikanska komponenter, så att det påverkar alla lika mycket skulle jag inte anse.
Model Y LR AWD -24
Ok facelift då. Oavsett om det är en facelift eller ny model så minskar det försäljningen av befintlig ”version” i väntan på att den nya skall komma.El2an skrev: ↑16 nov 2025 00:17Ny model?mussla skrev: ↑15 nov 2025 20:20Att Tesla är på väg ut med en ny modell påverkar rimligen Teslas försäljning av den gamla modellen negativt. Avslutade bidrag för EV torde väl påverka samtliga tillverkare ungefär lika mycket. Därav kan det vara rimligt att betrakta de olika händelsernas påverkan på Tesla på olika vis. Eller har jag fel?backe skrev: ↑15 nov 2025 19:02Men det blir också lite konstigt när man(enligt många härinne) inte ska räkna vissa kvartal för att det finns vissa faktorer som gör att man inte har optimala förutsättningar (en ny generation av en modell), men när det sedan är något onormalt åt andra hållet(flera länder som avslutar bidrag på EV, särskilt USA kombinerat med kraftiga rabatter), då räknas det utan asterisk.
Teslas nyaste model är y som funnits/tillverkats i 6 år om två månader, facelift har gjorts nu.
Tesla som för något år sedan här på forumet hade sånt försprång att ingen tillverkare skulle hinna ikapp, nu är dom redan passerade vad de gäller laddhastighet av de flesta tillverkare. 33/34 minuter 10-80% model y p, är rätt uselt 2025.
Model 3 7 år, model y 6 år, model s 13 år, model x 10 år.
Model Y LR AWD -24
Var går gränsen mellan facelift och ny version men med samma modellbeteckning?
Med ditt sätt att räkna skulle vw passaten vara väldigt gammal, men så är det så klart inte. Min enkla bedömning är att senaste model s nog får ses som en ny version och inte enbart en facelift. Medans model y juniper är en facelift.
Id4 verkar stå sig bra men är ungefärligt årsbarn med model y, men har inte kommit med någon facelift vad jag vet, planeras för det 2026 som det verkar. Är den också gammal då?
Tycker personligen det går troll i detta med det ständiga kravet på nya versioner hela tiden.
Model Y LR.
Model S70D
Om modellen i grunden är helt omgjord och knappt delar någon komponent/skruv alls med föregående modell skulle jag säga att det handlar om en helt ny modell och ingen facelift, så ser det väl ut hos många andra biltillverkare? Inom den ramen ligger väl inte nuvarande 3,Y, S eller X?frippe skrev: ↑16 nov 2025 08:03Var går gränsen mellan facelift och ny version men med samma modellbeteckning?
Med ditt sätt att räkna skulle vw passaten vara väldigt gammal, men så är det så klart inte. Min enkla bedömning är att senaste model s nog får ses som en ny version och inte enbart en facelift. Medans model y juniper är en facelift.
Id4 verkar stå sig bra men är ungefärligt årsbarn med model y, men har inte kommit med någon facelift vad jag vet, planeras för det 2026 som det verkar. Är den också gammal då?
Tycker personligen det går troll i detta med det ständiga kravet på nya versioner hela tiden.
ID4 är helt klart inte det "senaste" längre.
Jag har sagt det tidigare, Tesla behöver växla upp om man inte vill hamna för långt på efterkälken, utvecklingen går fort framåt
Model 3 Performance Highland
Det beror på att Svenskar överlag har en förvrängd bild av USA och Tesla. Övriga världen köper bilar som vanligt.
MY RWD Vit 2023
Jag håller nog inte med. Den nya model s som kom senast skulle nog jag inte säga är en facelift. Snarare en ny version. Vad innebär att knappt inte dela några delar? Då främst av det som vi som användare inte ser dagligt.TobbeW skrev: ↑16 nov 2025 08:42Om modellen i grunden är helt omgjord och knappt delar någon komponent/skruv alls med föregående modell skulle jag säga att det handlar om en helt ny modell och ingen facelift, så ser det väl ut hos många andra biltillverkare? Inom den ramen ligger väl inte nuvarande 3,Y, S eller X?frippe skrev: ↑16 nov 2025 08:03Var går gränsen mellan facelift och ny version men med samma modellbeteckning?
ID4 är helt klart inte det "senaste" längre.
Jag har sagt det tidigare, Tesla behöver växla upp om man inte vill hamna för långt på efterkälken, utvecklingen går fort framåt![]()
Tittar vi på andra tillverkare t.ex. VW passat så kom förra modelen 2015, stod sig med en facelift i mitten i tio år, men sålde fortfarande väldigt bra även i slutet.
Jag vet inte, men verkar som denna hets på nya modeller hela tiden är väldigt obra på något sätt. Vad är det som går så otroligt snabbt nu egentligen?
Tittar vi på laddhastighet, så är de flesta jag pratar med ganska överens om att de flesta bilar redan idag laddar för fort, för innan man har hunnit pissa, köpt kaffe är bilen klar för länge sedan och står bara och tar upp plats på laddare helt i onödan. Jag kan bara för min del se att det finns en onödigt hets i allt detta.
Model Y LR.
Model S70D
Att Tesla tappar marknadsandelar trots leveransrekord tänker jag är bra då ökar den totala elbilsförsäljningen.
MY RWD Vit 2023