ID3! Elsystemet fungerar inte som det ska, uppsök verkstad

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Deepforest
Teslaägare

ID3! Elsystemet fungerar inte som det ska, uppsök verkstad

Inlägg av Deepforest »

Jag har hjälpt en vän att köpa en ID3. Dagen efter så kom detta meddelande. Jag tänker försöka orsaken innan jag konfronterar säljaren. Jag har letat förgäves efter en lösning på detta problem på nätet. Jag har kört OBD diagnos och hittat rätt många felkoder, vissa gick att radera, andra inte. Jag har provat att koppla loss 12 volt batteriet, nollställt infotainment systemet.
Någon som har tips på lösning?
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Re: ID3! Elsystemet fungerar inte som det ska, uppsök verkstad

Inlägg av mussla »

Är det månne samma som beskrivs här?
Model Y LR AWD -24
manneson

Inlägg av manneson »

Har den inte garanti kvar?
Användarvisningsbild
Deepforest
Teslaägare

Inlägg av Deepforest »

Tyvärr har den ingen garanti kvar! Garantin är 8 år eller 16000 mil på batteriet och bilen har gått 19000 mil.
Nu har jag dock fått reda på att tidigare ägaren kände till problemet! Han hade bilen inne på verkstad i januari för att byta/fylla på köldmedium eller glykol, oklart exakt vad. Då hade bilen detta meddelande så verkstan gjorde en enklare felsökning och konstaterade att en batterimodul var defekt och bör bytas. De rekommenderade honom då att han skulle vända sig till bilhandlaren som sålt bilen till honom i augusti -24! Huruvida han gjort så är oklart, men ingen av VW s auktoriserade verkstäder gjort något. Efter det så annonserade han ut bilen först 21 april, förnyade 31 maj och senare igen 16e september. Under denna tid verkar han inte ha kört bilen! Nu svarar han inte på varken telefon, sms, eller mail!
Jag vet att köplagen gäller: https://www.konsumentverket.se/konsumen ... X8vv4M1loX så vi får se vad som händer.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Deepforest skrev: 13 nov 2025 23:58
Tyvärr har den ingen garanti kvar! Garantin är 8 år eller 16000 mil på batteriet och bilen har gått 19000 mil.
Nu har jag dock fått reda på att tidigare ägaren kände till problemet! Han hade bilen inne på verkstad i januari för att byta/fylla på köldmedium eller glykol, oklart exakt vad. Då hade bilen detta meddelande så verkstan gjorde en enklare felsökning och konstaterade att en batterimodul var defekt och bör bytas. De rekommenderade honom då att han skulle vända sig till bilhandlaren som sålt bilen till honom i augusti -24! Huruvida han gjort så är oklart, men ingen av VW s auktoriserade verkstäder gjort något. Efter det så annonserade han ut bilen först 21 april, förnyade 31 maj och senare igen 16e september. Under denna tid verkar han inte ha kört bilen! Nu svarar han inte på varken telefon, sms, eller mail!
Jag vet att köplagen gäller: https://www.konsumentverket.se/konsumen ... X8vv4M1loX så vi får se vad som händer.
Tråkigt. Jag antar att det gick att dölja felkoder så att allt såg ok ut under provkörningen.

Under köplagen från länken ovan verkar detta pass in exakt:

"du låtit bli att informera köparen om något allvarligt fel på varan som du kände till. "

Det beror nog på vad säljaren är för filur om det går att driva detta framgångsrikt.
Model Y LR AWD -24
manneson

Inlägg av manneson »

Om du kan bevisa att felet uppstod under garantitiden så bör du kunna få VW att åtgärda.
Blipblop
elbilist

Inlägg av Blipblop »

VW hade ju "recall" på en massa ID pga dåliga moduler i batteriet... Så det är ju ett känt fel.
Desto värre är en privatperson som försöker dölja det tänker jag (själva felet alltså).
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Blipblop skrev: 14 nov 2025 16:15
VW hade ju "recall" på en massa ID pga dåliga moduler i batteriet... Så det är ju ett känt fel.
Desto värre är en privatperson som försöker dölja det tänker jag (själva felet alltså).
Och förmodligen en bilfirma som försökt dölja det dessförinnan om jag förstod rätt.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare

Inlägg av Teslaaa »

Deepforest skrev: 10 nov 2025 22:56
Jag har hjälpt en vän att köpa en ID3. Dagen efter så kom detta meddelande. Jag tänker försöka orsaken innan jag konfronterar säljaren. Jag har letat förgäves efter en lösning på detta problem på nätet. Jag har kört OBD diagnos och hittat rätt många felkoder, vissa gick att radera, andra inte. Jag har provat att koppla loss 12 volt batteriet, nollställt infotainment systemet.
Någon som har tips på lösning?
Är bilen köpt av privatperson, eller av bilhandlare?
Skriv svar