Tesla satsar på Apple CarPlay
Moderator: Redaktion
Tesla satsar på Apple CarPlay
Enligt macrumors kollar Tesla på att integrera CarPlay, trådlöst i något slags fönster. Nu lär jag inte skaffa en Tesla oavsett, men det vore toppen att ha när jag kör runt i föräldrarnas. Hade gärna haft det 2016-2023 när jag körde Tesla varje dag…
https://www.macrumors.com/2025/11/13/te ... y-support/
https://www.macrumors.com/2025/11/13/te ... y-support/
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Tesla satsar på Apple CarPlay
Jättebra att Tesla äntligen inser att deras appar för t ex Spotify suger och att de inte behöver göra egna dåliga appar för allt när det finns CarPlay.
Enligt en undersökning av McKinsey 2024 var avsaknaden av CarPlay en showstopper vid bilköp för ca 30% av bilköparna.
Tyvärr lär det ju inte komma till MCU2, men det är ok.
”Tesla plans to feature CarPlay within a window inside its broader interface, the people said. That means the Apple software won’t fully replace the Tesla operating system as it does in many other vehicles.
CarPlay also won’t tap into Tesla features like FSD, or full self-driving mode. Drivers will need to rely on Tesla’s own navigation app for that. ”
Enligt en undersökning av McKinsey 2024 var avsaknaden av CarPlay en showstopper vid bilköp för ca 30% av bilköparna.
Tyvärr lär det ju inte komma till MCU2, men det är ok.
”Tesla plans to feature CarPlay within a window inside its broader interface, the people said. That means the Apple software won’t fully replace the Tesla operating system as it does in many other vehicles.
CarPlay also won’t tap into Tesla features like FSD, or full self-driving mode. Drivers will need to rely on Tesla’s own navigation app for that. ”
Jag hoppas att det stämmer att Apple CarPlay kommer.
Teslas infotainment är ok men Apple Carplay gör en del saker bättre. Inte minst att man kan köra tredjeparts-appar.
Saker som jag tycker att Apple CarPlay gör bättre än Teslas infotainment:
- Navigering; Teslas instruktioner kommer sent och är inte lika tydliga. Jag kör betydligt oftare fel när jag följer Teslas navigator än Apples. Teslas navigering har fördelen att beräkna laddstopp men när man inte behöver det så är Apples mycket bättre.
- Integrering med telefonen är mycket bättre. Som att diktera SMS eller bara att svara på ett telefonsamtal genom att trycka på en knapp på skärmen som inte laggar
- Spela musik utan störande mellanrum mellan låtarna. Viktigt för den som lyssnar på album med ihopmixade låtar
- Kunna lyssna på betalpoddar i bilen utan att behöva strömma från telefonen
- Alla tredjepartsappar
Förhoppningsvis kanske Tesla förbättrar en del saker om de får in Apple CarPlay och upptäcker en del av dess fördelar. Gapless playback har till exempel fungerar i Tesla tidigare men gick sönder för att par år sedan.
Teslas infotainment är ok men Apple Carplay gör en del saker bättre. Inte minst att man kan köra tredjeparts-appar.
Saker som jag tycker att Apple CarPlay gör bättre än Teslas infotainment:
- Navigering; Teslas instruktioner kommer sent och är inte lika tydliga. Jag kör betydligt oftare fel när jag följer Teslas navigator än Apples. Teslas navigering har fördelen att beräkna laddstopp men när man inte behöver det så är Apples mycket bättre.
- Integrering med telefonen är mycket bättre. Som att diktera SMS eller bara att svara på ett telefonsamtal genom att trycka på en knapp på skärmen som inte laggar
- Spela musik utan störande mellanrum mellan låtarna. Viktigt för den som lyssnar på album med ihopmixade låtar
- Kunna lyssna på betalpoddar i bilen utan att behöva strömma från telefonen
- Alla tredjepartsappar
Förhoppningsvis kanske Tesla förbättrar en del saker om de får in Apple CarPlay och upptäcker en del av dess fördelar. Gapless playback har till exempel fungerar i Tesla tidigare men gick sönder för att par år sedan.
Model Y LR AWD -24
-
vrid_i_skogen
Om man nu ska gå denna vägen vilket jag är osäker är en bra väg att gå; så borde man även lägga till Android auto. Annars bortser man från 80% av jordens befolkning....
Inte 80% av de som har eller kan tänkas ha råd med en Tesla. Skulle tro att 70% av de som kör Tesla har iPhone.vrid_i_skogen skrev: ↑14 nov 2025 07:53Om man nu ska gå denna vägen vilket jag är osäker är en bra väg att gå; så borde man även lägga till Android auto. Annars bortser man från 80% av jordens befolkning....
Varför vore det en dålig väg att gå?vrid_i_skogen skrev: ↑14 nov 2025 07:53Om man nu ska gå denna vägen vilket jag är osäker är en bra väg att gå; så borde man även lägga till Android auto. Annars bortser man från 80% av jordens befolkning....
Model Y LR AWD -24
-
vrid_i_skogen
Om du tror att Tesla ägare har bättre ekonomi än övriga bilägare så får det stå för dig men jag tror du har fel. Om du därtill tror att Android användare har sämre ekonomi så får du nog tänka om. Sen om du tror att Tesla är en välgörenhetsorganisation som vill behaga den lilla skaran på jorden som använder iOS - ja det får stå för dig. Jag skulle tro att Tesla vill ta tillvara på potentialen i de 80% av jordens befolkning som har Android telefoner också. Om man konverterar hälften av dem så är vinsten större än om man får alla iOS användare som kunder. Rätt roligt att så fort man skriver något som är utanför mainstream så får man ett ogenomtänkt mothugg. Se bara i min tråd om hur man bäst lyssnar på poddar i en Tesla ha ha haspacecoin skrev: ↑14 nov 2025 07:55Inte 80% av de som har eller kan tänkas ha råd med en Tesla. Skulle tro att 70% av de som kör Tesla har iPhone.vrid_i_skogen skrev: ↑14 nov 2025 07:53Om man nu ska gå denna vägen vilket jag är osäker är en bra väg att gå; så borde man även lägga till Android auto. Annars bortser man från 80% av jordens befolkning....
Intressant att Tesla tänker lägga det i ett fönster så att större delar av det egna UI:t fortfarande kan hållas tillgängligt. Det får gärna andra tillverkare också göra om det funkar. Som det är nu i t ex ID7 så är det bara övre och undre menylisterna som är tillgängliga när man kör Carplay om jag inte missminner mig.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
-
vrid_i_skogen
Därför att ett av tillverkaren skapat system rätt igenom alltid är bättre än; bilen tillverkas av en part, hjulen av en annan, mjukvaran av en tredje. I bilvärlden så får du i detta fall en Zeekr eller en Polestar. Hur bra funkar de?mussla skrev: ↑14 nov 2025 08:03Varför vore det en dålig väg att gå?vrid_i_skogen skrev: ↑14 nov 2025 07:53Om man nu ska gå denna vägen vilket jag är osäker är en bra väg att gå; så borde man även lägga till Android auto. Annars bortser man från 80% av jordens befolkning....
I mobilvärlden motsvarar det en iphone där man laddat ner ikonpaket eller jailbreak:at för att få göra lite som man vill. I Android världen så motsvaras det av att köpa en mobil av en tillverkare, en launcher av en andra part och ett ikonpaket av en tredje osv.
Det är enbart Teslas utvecklare som kommer få tillgång till hårdvarans fulla potential och alla andra "initiativ" kommer köras som en virtual machine och därmed lagga och bugga hela tiden. Ett exempel på det är Apple carplay och Android auto i Volvo ovh Polestars Google automotive system. Är helt oanvändbart.
Så nej om Tesla vill behålla sin mjukvara som stabilast och ha snabbast touch respons även i framtiden så ska de hålla fast vid den inslagna vägen. Då kommer de också sälja fler bilar även om jag även är osäker på om det är deras huvudsyfte med bolaget.
De är nog tvungna att ha det i ett fönster eftersom man använder en del av skärmen under körning. Hastighetsmätaren, växelläge för de bilar som inte har spak, döda vinkeln i backspeglar, klimatanläggning o.s.v. Jag har bara använt Apple CarPlay på äldre bilar som inte är beroende av skärmen för körning så jag vet inte om andra tillverkare som också förlitar sig på skärmen har löst detta på något bra sätt utan att ha CarPlay i ett fönster.Maw skrev: ↑14 nov 2025 08:10Intressant att Tesla tänker lägga det i ett fönster så att större delar av det egna UI:t fortfarande kan hållas tillgängligt. Det får gärna andra tillverkare också göra om det funkar. Som det är nu i t ex ID7 så är det bara övre och undre menylisterna som är tillgängliga när man kör Carplay om jag inte missminner mig.
Model Y LR AWD -24
-
vrid_i_skogen
Det du beskriver gör Volvo i deras gamla Sensus system som fanns i bilarna innan Google automotive kom. Det är fullständigt buggigt, laggigt och det man ser blir så smått så det är oanvändbart...Maw skrev: ↑14 nov 2025 08:10Intressant att Tesla tänker lägga det i ett fönster så att större delar av det egna UI:t fortfarande kan hållas tillgängligt. Det får gärna andra tillverkare också göra om det funkar. Som det är nu i t ex ID7 så är det bara övre och undre menylisterna som är tillgängliga när man kör Carplay om jag inte missminner mig.
Det handlar endast om vissa funktioner som man använder via CarPlay (eller androids motsvarighet). Funktionerna som är kopplade till bilen körs fortfarande genom bilens UI. Jag håller inte med om att Tesla gör alla saker bättre än CarPlay. Se min lista ovan över saker som jag tycker att CarPlay gör bättre än Teslas inbyggda.vrid_i_skogen skrev: ↑14 nov 2025 08:14Därför att ett av tillverkaren skapat system rätt igenom alltid är bättre än; bilen tillverkas av en part, hjulen av en annan, mjukvaran av en tredje. I bilvärlden så får du i detta fall en Zeekr eller en Polestar. Hur bra funkar de?mussla skrev: ↑14 nov 2025 08:03Varför vore det en dålig väg att gå?vrid_i_skogen skrev: ↑14 nov 2025 07:53Om man nu ska gå denna vägen vilket jag är osäker är en bra väg att gå; så borde man även lägga till Android auto. Annars bortser man från 80% av jordens befolkning....
I mobilvärlden motsvarar det en iphone där man laddat ner ikonpaket eller jailbreak:at för att få göra lite som man vill. I Android världen så motsvaras det av att köpa en mobil av en tillverkare, en launcher av en andra part och ett ikonpaket av en tredje osv.
Det är enbart Teslas utvecklare som kommer få tillgång till hårdvarans fulla potential och alla andra "initiativ" kommer köras som en virtual machine och därmed lagga och bugga hela tiden. Ett exempel på det är Apple carplay och Android auto i Volvo ovh Polestars Google automotive system. Är helt oanvändbart.
Så nej om Tesla vill behålla sin mjukvara som stabilast och ha snabbast touch respons även i framtiden så ska de hålla fast vid den inslagna vägen. Då kommer de också sälja fler bilar även om jag även är osäker på om det är deras huvudsyfte med bolaget.
Model Y LR AWD -24
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Frågan är om det är ok enligt Apples licens att lägga i separat fönster. Tveksamt men Tesla kanske gör en deal med Apple.
Det är nog svårt att få till det på annat vis på i vart fall Teslorna som endast har en skärm. Om CarPlay är i fullskärmsläge, hur skall de då visa hastighetsmätaren till exempel?
Model Y LR AWD -24
Vad menar du med helt oanvändbart? Jag använder apple carplay väldigt sällan i min polestar för att det inte tillför så mycket. Men jag ska jag streama program från SR eller lyssna på Bookbeat gör jag det genom carplay och det fungerar bra.vrid_i_skogen skrev: ↑14 nov 2025 08:14Ett exempel på det är Apple carplay och Android auto i Volvo ovh Polestars Google automotive system. Är helt oanvändbart.mussla skrev: ↑14 nov 2025 08:03Varför vore det en dålig väg att gå?vrid_i_skogen skrev: ↑14 nov 2025 07:53Om man nu ska gå denna vägen vilket jag är osäker är en bra väg att gå; så borde man även lägga till Android auto. Annars bortser man från 80% av jordens befolkning....
I övrigt är det lite kaka på kaka i en Polestar (och andra bilar med Google antar jag).
Bilens egen navigation behöver ingen hjälp.
Förra sommaren var vi på Kreta och hyrde bil. En lågprismodell från Seat fick vi. Den hade carplay vilket var fantastiskt. Plötsligt hade vi navigation, svenska radio och bra handsfree.
-
vrid_i_skogen
Krav man har på en hyrbil är inte samma som i en egen köpt bil. Jag menar fortfarande att allt som är påklistrat i en bil inte är lika bra som om biltillverkaren skapade det integrerat i sitt eget system. T ex i en elbil låt säg Hyundai ioniq 5, så pratar inte Carplay eller AA med bilens system vilket gör att navigationen och batteri inte prata osv. Blir helt skit totalt sett. Se orka hålla på att byta till och från Apple carplay eller AA beroende på vilken app man ska köra ha ha. Då har man mycket ork med tekniken.
Om man går denna vägen kommer man i all framtid behöva lägga enorma resurser på detta varje gång iOS och AA uppdateras och dessa resurser kunde lagts på mer värdefulla saker så som att fixa en 360 graders vy över bilen vid parkering

Om man går denna vägen kommer man i all framtid behöva lägga enorma resurser på detta varje gång iOS och AA uppdateras och dessa resurser kunde lagts på mer värdefulla saker så som att fixa en 360 graders vy över bilen vid parkering
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Att kunna använda SR's app och kanske chargefinder vore trevligt, men än så länge är det bara rykten.
Tidigare har det ryktats om RTA och högupplöst radar t.ex.
Tidigare har det ryktats om RTA och högupplöst radar t.ex.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Jag tycker ditt resonemang haltar rätt kraftigt.vrid_i_skogen skrev: ↑14 nov 2025 09:00Om man går denna vägen kommer man i all framtid behöva lägga enorma resurser på detta varje gång iOS och AA uppdateras och dessa resurser kunde lagts på mer värdefulla saker så som att fixa en 360 graders vy över bilen vid parkering![]()
![]()
Tesla kan inte ha en 360-vy för att det saknas kameror för det. Man kan använda NeRF, kanske, men det vore ju missledande för kunden och blir problematiskt.
Om man inte går den här vägen så behöver man uppdatera Spotify med varje nu feature som de lägger till om man vill ha feature parity. Multiplicera det nu med alla appar du vill använda genom bilskärmen. Varav 90% inte ens Tesla har.
CarPlay innebär troligen minskat underhåll för Tesla och ökat utbud, och kvalitet på, appar för kunderna.
MÖJLIGTVIS kan man få bättre UX än Apple med appleverantörer i vissa fall om man nu la tid och kärlek på det. Men med tanke på att man inte kan hoppa fram en bit i en podd utan att av misstag trycka på andra knappar i Teslan så är det inte troligt.
Navigationen i Teslan tycker jag är jättebra (bäst?) och integrationen med laddare osv. Men all "infotainment" (streamingappar, poddspelare etc) tycker jag är suger jfr motsvarande iPad-app.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Lika bra vi får reda på hur det ligger till: viewtopic.php?t=38285spacecoin skrev: ↑14 nov 2025 07:55Inte 80% av de som har eller kan tänkas ha råd med en Tesla. Skulle tro att 70% av de som kör Tesla har iPhone.vrid_i_skogen skrev: ↑14 nov 2025 07:53Om man nu ska gå denna vägen vilket jag är osäker är en bra väg att gå; så borde man även lägga till Android auto. Annars bortser man från 80% av jordens befolkning....
Bra där! I USA så har iPhone >50% marknadsandel och där är det högst troligt att minst 70% av de som kör Tesla har en iPhone. I Sverige skulle jag tro att det är närmare 50% men över 50%.TiborBlomhall skrev: ↑14 nov 2025 09:32Lika bra vi får reda på hur det ligger till: viewtopic.php?t=38285spacecoin skrev: ↑14 nov 2025 07:55Inte 80% av de som har eller kan tänkas ha råd med en Tesla. Skulle tro att 70% av de som kör Tesla har iPhone.vrid_i_skogen skrev: ↑14 nov 2025 07:53Om man nu ska gå denna vägen vilket jag är osäker är en bra väg att gå; så borde man även lägga till Android auto. Annars bortser man från 80% av jordens befolkning....![]()
Fast det är inte en fråga om tro, det är fakta. De flesta bilägare har inte råd att köpa en Tesla, eller ens en ny bil.vrid_i_skogen skrev: ↑14 nov 2025 08:08Om du tror att Tesla ägare har bättre ekonomi än övriga bilägare så får det stå för dig men jag tror du har fel. Om du därtill tror att Android användare har sämre ekonomi så får du nog tänka om.
Den här kartan visar marknadsandelen för Iphone över världen och visar tydligt hur det korrelerar med ekonomiskt välstånd.
https://worldpopulationreview.com/count ... by-country
-
vrid_i_skogen
Tibor av någon anledning så kan jag inte öppna länken.TiborBlomhall skrev: ↑14 nov 2025 09:32Lika bra vi får reda på hur det ligger till: viewtopic.php?t=38285spacecoin skrev: ↑14 nov 2025 07:55Inte 80% av de som har eller kan tänkas ha råd med en Tesla. Skulle tro att 70% av de som kör Tesla har iPhone.vrid_i_skogen skrev: ↑14 nov 2025 07:53Om man nu ska gå denna vägen vilket jag är osäker är en bra väg att gå; så borde man även lägga till Android auto. Annars bortser man från 80% av jordens befolkning....![]()
Sverige är så liten marknad så jag tror inte Tesla fattar beslut efter hur demografi eller annat ser ut här. Möjligtvis om du tar hela Skandinavien som helhet så.
- TiborBlomhall
Länken fungerar endast för registrerade Tesla ägare.
Men nu har jag skapat en omröstning även för andra:
viewtopic.php?t=38286
Men nu har jag skapat en omröstning även för andra:
viewtopic.php?t=38286
- TiborBlomhall
Oavsett procentsatserna så har de som köpt en Tesla redan köpt en Tesla. Vill Tesla locka nya kunder ska de underlätta för dem som inte har en Tesla att kunna välja bilen. Då borde de undanröja eventuella showstoppers sådana kunder kan anse bilen har.
Att lägga till Apple CarPlay undanröjer showstopper för en del kunder, men inte alla. I och med att Tesla har sin bil-app även för Android verkar de vilja ha även kunder som har Android mobil.
De flesta andra bilmodeller jag känner till stödjer både Apple CarPlay och Android Auto. Finns det några bilar som endast stödjer den ena eller det andra?
Att lägga till Apple CarPlay undanröjer showstopper för en del kunder, men inte alla. I och med att Tesla har sin bil-app även för Android verkar de vilja ha även kunder som har Android mobil.
De flesta andra bilmodeller jag känner till stödjer både Apple CarPlay och Android Auto. Finns det några bilar som endast stödjer den ena eller det andra?