
Så snart Andrej Karpathy hämtade ut sin splitternya Tesla Model X tog han den på en provtur för att testa självkörande mjukvaran FSD (Supervised).
Det speciella med Andrej Karpathy är att han var chef för AI utvecklingen hos Tesla mellan 2017 och 2022. Det var han som byggde upp AI-teamet, ledde utvecklingen av Autopilot och Full Self-Driving (FSD), tränade neurala nätverk för synbaserad körning och var central i övergången till “Tesla Vision” (utan radar). Han lämnade Tesla i juli 2022. Han om någon borde kunna bedöma hur pass bättre FSD hade blivit sedan dess.
“Jag tog bilen omedelbart ut för en FSD-provkörning, ungefär som jag brukade göra nästan dagligen i 5 år” skriver han i ett inlägg på X. “I grund och botten… är jag förbluffad – den kör riktigt, riktigt bra, är smidig, självsäker, märkbart bättre än vad jag är van vid på HW3 (min förra bil) och eoner före den version jag minns när jag körde uppför Highway 280 på min första dag hos Tesla för ~9 år sedan, där jag var tvungen att ingripa varje gång vägen svängde eller sluttade något.”
“På motorvägen kändes det som att jag var passagerare i någon superhögteknologisk Maglev-tågkapsel… På stadsgator hanterade bilen ledigt ett antal knepiga scenarier som jag minns att jag grubblade sömnlöst över för bara några år sedan. Den släppte in bilar som trängde sig in i filen, den åkte elegant runt byggarbetsplatser och tillfälligt stillastående bilar, den tajmade korrekt knepiga vänstersvängar med mötande trafik från båda sidor, den gav elegant företräde åt bilen som körde fel vid fyrvägsstoppskylten, den hittade ett sätt att tränga in sig i kö-trafiken för att göra sin sväng, den körde om bussen som lämnade av passagerare men stannade ändå för stoppskylten som skymdes av bussen, och vid slutet av rutten cirklade den runt en parkeringsplats, hittade en lucka och… parkerade. I princip en felfri körning.”
Och detta var med den äldre V13 av FSD mjukvaran, inte den senaste V14 som många tycker är ljusår bättre men som inte hade laddats ner till hans bil än.
När Andrej lämnade Tesla i juli 2022 hade hans team precis släppt V10. “[På den tiden] var jag van vid att ge mig ut på en kort provkörning runt kvarteret för att komma tillbaka med 20 klipp på saker som kunde förbättras. Det är nytt för mig att göra exakt som jag brukade, men komma tillbaka tomhänt. Perfekt körning, inga anmärkningar. Jag förväntar mig att det fortfarande finns mer arbete för teamet i den långa marschen av 9:or, men det är bara så coolt att se att vi är bortom att hitta problem efter varje timmes körning runt kvarteret, att man måste gå till fordonsflottan och leta fram dem.”
Den “långa marschen av 9:or” han nämner är termen för att lära bilen köra rätt i 99 procent av fallen. Sedan i 99,9%, sedan 99,99%, sen 99,999%…
Mycket av koden har blivit annorlunda sedan hans tid. Eller snarare avsaknaden av kod. FSD har blivit helt AI baserat: det kamerorna ser skickas in i ett enormt neuralt nätverk och ut kommer styrning och accelerationskommandon. “Det här är drömmen om den kompletta omskrivningen från Mjukvara 1.0 till Mjukvara 2.0 som skalar fullt ut med dataströmmar från miljontals bilar i flottan och beräkningskapaciteten hos ditt chip, inte med någon ingenjörs nya smarta C++ kod DubbelParkeradBil_Handler() med oklara minnes- och körtidsegenskaper.”
“Stort grattis till teamet – ni bygger framtidens magiska objekt, ni är grymma! Och jag älskar min bil” avslutar Andrej sitt inlägg. Vi får hoppas han återkommer med en ny recension när han får FSD V14.
Hans bil har nya HW4 hårdvaran men han skriver att “jag gissar att teamet kommer att hitta sätt att destillera modellen till HW3 och avsevärt höja prestandan”.
I ett annat inlägg berättar Andrej skrattande att personalen som levererade hans Tesla inte kände igen honom. “Butikspersonalen frågade mig om jag behövde hjälp med bilens funktioner och hur man använder autopiloten. Jag sa att jag tror jag klarar mig
Source: https://teslaclubsweden.se/andrej-karpa ... tesla-fsd/