Har ett litet problem som uppstått på senare tid hemma.
Bilen står alltid inpluggad, en model y, med gräns på 50%, schemalagd laddning vid kl. 01:00.
Men har på senare tid sett att bilen drar på laddning med ojämna intervaller. Då bara kort för att fylla upp den till 50%. Vilket lagom störigt då jag inte vill att laddningen ska dra igång med 7kw kl. 10:20 och köra i 15minuter. T.wx. kl 04 gick nivån ned till 49% och strax efter drog den på laddning upp till 50%, sedan samma sak vid 10:20, och igen vid kl. 16. Lätt störigt.
Hur stoppar jag bilen från att göra det? Jag vill bra att den ska ladda till min valda gräns vid schemalagda tiden kl. 01.
Laddning utanför schema
Moderator: Redaktion
Re: Laddning utanför schema
Jag hade rätt mycket laddbuggar under ~ 6 månader på min S som löst sig nu.frippe skrev: ↑13 nov 2025 20:13Har ett litet problem som uppstått på senare tid hemma.
Bilen står alltid inpluggad, en model y, med gräns på 50%, schemalagd laddning vid kl. 01:00.
Men har på senare tid sett att bilen drar på laddning med ojämna intervaller. Då bara kort för att fylla upp den till 50%. Vilket lagom störigt då jag inte vill att laddningen ska dra igång med 7kw kl. 10:20 och köra i 15minuter. T.wx. kl 04 gick nivån ned till 49% och strax efter drog den på laddning upp till 50%, sedan samma sak vid 10:20, och igen vid kl. 16. Lätt störigt.
Hur stoppar jag bilen från att göra det? Jag vill bra att den ska ladda till min valda gräns vid schemalagda tiden kl. 01.
Bilen okynnesladdade vid inkoppling ganska ofta. Inbland upptäckte jag det och stoppade men oftast drar man ju bara i kabeln och går.
Omstarter etc gjorde ingen skillnad.
Det löste sig av sig själv med tiden, och sen några månader fungerar det normalt igen. Samma laddningsschema som innan.
Teslas programvara lämnar en del övrigt att önska. Det kommer ofta in buggar i system som fungerat under lång tid och till synes är ibget ändrat, utom att det buggar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Det är väl fullt naturligt att den försöjer hålla inställd laddgräns ? ..Förvisso borde kasnke laddschemat "gå före" då.
Om du stänger av sentry, får du samma problem ?
Om jag är hemma en dag ser jag på elgrafen (hemma) att bilen laddar 3-4ggr/dag trots fulladdad, stänger jag av sentry laddar den inte alls.
(jag har bara maxladdning inställt, inga tider)
Om du stänger av sentry, får du samma problem ?
Om jag är hemma en dag ser jag på elgrafen (hemma) att bilen laddar 3-4ggr/dag trots fulladdad, stänger jag av sentry laddar den inte alls.
(jag har bara maxladdning inställt, inga tider)
Med schema inställt så har den tidigare bara laddat just då och inte lite när det behövs.
Nej har inte sentry på hemma på garageuppfarten, så det kan inte vara anledningen.
Men ja det verkar som om det går lite hipp som happ för mjukvaran ibland.
Nej har inte sentry på hemma på garageuppfarten, så det kan inte vara anledningen.
Men ja det verkar som om det går lite hipp som happ för mjukvaran ibland.
Model Y LR.
Model S70D
Har man inget laddschema aktivt laddar den direkt man kopplar in sladden.
Har man ett aktivt, ska den bara ladda när schemat säger.
Så har det fungerat i fem år, men undantag för några buggar:
När veckoschemat kom, fungerade det inte alltid utan bilen började ladda nör man kopplade in. Fixades rätt fort av tesla om jag minns rätt.
Sen kom det en ny bugg period för ~ 1/2 år sedan. Minns inte exakt men bilen laddade vid inkoppling trots att schemat var satt. Det skedde bara ibland, så inte varje gång, och det löste sig själv i min S utan att jag rörde Schemat efter någon månad (schemat var korrekt, så det var inte det).
Tesla har onödigt mycket buggar i mjukvaran, som stör en hel del. Innan jag lärde mig att alltid starta om efter uppdatering så hade jag två tillfällen där bilen inte hade laddat på schemat morgonen efter uppdatering och laddaren (WC) lös rött.
I sensomras började de högra sidorutorna gå hela vägen ned och sedan bara upp lite när man öppnade de dörrarna. Det gick inte fixa själv (omstarter, kaliberering och kalibrering i servicemeny) så det blev serviceärende och en 60 mil lång resa. (Löste sig förstås innan servicen).
Samtidigt, omedelbart efter samma uppdatering spunkade AC:n. Den gick men det kom ingen frisluft in i bilen under ett par 15-minutersperioder. Jag felanmälde mht krånglande AC i varmt väder. Tesla ville byta värmepump trots att det verkade som en bugg, som enligt Tesla absolut inte var en bugg.
60-milaresan slutade med att Tesla inte hittade något fel och sa ”troligen har du råkat ut för en bugg”
Detta är ju bara ett litet axplock av buggarna jag haft under 5 år.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5