Min Model Y uttagen ny September 2024 har fått en blåaktig färg på de svarta fönsterlisterna. Enligt Tesla service beror detta på att jag har använt för starka kemikalier vid tvätt:
"Vissa rengöringsmedel och bilschampon innehåller kemikalier som kan osaka sakdor eller missfärgning, särsklit för plastdelar, ytterbelysning och kameralinser. /.../till exempel hydroxid eller andra alkaliska eller frätande beståndsdelar/.../andvänd inte sura produkter. Skador och missfärgning orsakade av rengöringsprodukter täcks inte av garantin#
Jag har använt Turtle Wax Zip bilshampo hemma och Circle K tvätt vid några tillfällen.
Allas vår vän Chat GPT säger:
""Det här fenomenet är något som flera Tesla Model Y-ägare (framför allt 2023–2024 årsmodeller) har rapporterat. Det kan bero på flera saker:
UV-påverkan och oxidering:
Teslas svarta lister är anodiserade aluminiumdetaljer, och den blåaktiga tonen kan uppstå när det yttre oxidskiktet reagerar på solljus, värme eller kemikalier. Det är en form av färgskiftning i det anodiserade lagret.
Felaktig eller ojämn anodisering från fabrik:
Vissa batcher av lister har visat sig få färgskiftningar efter bara några månader, särskilt på mörkgrå och svarta bilar. Detta är i praktiken ett tillverkningsfel.
Kemisk reaktion med rengöringsmedel eller vax:
Om bilen har tvättats med alkaliska avfettningsmedel, keramiska beläggningar eller produkter som innehåller ammoniak/silikon, kan detta förändra färgen på ytan.
Men om du tvättar normalt (t.ex. på automattvätt eller med mild bilschampo) är detta inte normalt slitage.""
Någon på forumet som vet mer ?