Senaste version 2025.38

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2025.38

Inlägg av mikebike »

Nicke Nyfiken skrev: 12 nov 2025 12:29
Sedan vår bil fick 25.38.6 har torkarautomatiken fungerat alldeles utmärkt, förutom en och annan torr-torkning.

De går igång på lagom intervall när man får sprej på rutan från framförvarande bil när det är blött på vägbanan.

Och de går på rätt hastighet/intervall oavsett hur mycket/lite det regnar. De anpassar sig precis som man vill.

Jag har faktiskt inget övrigt att önska mer än att de enstaka torr-torkningarna försvann. I övrigt är jag nöjd.

Någon annan som noterat förbättringar på torkarautomatiken?
Nej, det är nog en ren slump. Vid i stort sett varje uppdatering är det någon som rapporterar om förbättring, och ännu fler som upplever nya problem. Dessutom finns det de som hävdar att torkarna alltid fungerar perfekt. :D

Jag har inte märkt någon skillnad och jag har samma mjukvaruversion, men jag har bara haft den i två veckor.
Den torrtorkar i alla lika ofta som tidigare. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare

Inlägg av Tomsgbg »

Det är skillnad på bilarna.

På min gamla Y med HW3 fungerade torkarna typ helt perfekt.
Min S med HW4 fungerar sämre.
Model S LR -23 Ultra Red/Ultra White EAP HW4 Yoke 21” Arachnid
Model Y RWD -23 Såld
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mikebike skrev: 12 nov 2025 12:37
Sedan vår bil fick 25.38.6 har torkarautomatiken fungerat alldeles utmärkt, förutom en och annan torr-torkning.

De går igång på lagom intervall när man får sprej på rutan från framförvarande bil när det är blött på vägbanan.

Och de går på rätt hastighet/intervall oavsett hur mycket/lite det regnar. De anpassar sig precis som man vill.

Jag har faktiskt inget övrigt att önska mer än att de enstaka torr-torkningarna försvann. I övrigt är jag nöjd.

Nej, det är nog en ren slump. Vid i stort sett varje uppdatering är det någon som rapporterar om förbättring, och ännu fler som upplever nya problem. Dessutom finns det de som hävdar att torkarna alltid fungerar perfekt. :D

Jag har inte märkt någon skillnad och jag har samma mjukvaruversion, men jag har bara haft den i två veckor.
Jag har varit en stor kritiker till torkarautomatiken så du behöver inte sätta mig i facket för "allt är bra med Tesla".

Nej det är ingen slump eller inbillning.
Det är en klar förbättring.

Innan uppdateringen gick den ofta på maxfart även när det bara regnade lite. Däremot torr-torkade den i princip aldrig.

Nu torr-torkar den ibland men i övrigt funkar den som man förväntar sig att torkarautomatik ska fungera.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Nicke Nyfiken skrev: 12 nov 2025 12:49
mikebike skrev: 12 nov 2025 12:37

Jag har varit en stor kritiker till torkarautomatiken så du behöver inte sätta mig i facket för "allt är bra med Tesla".

Nej det är ingen slump eller inbillning.
Det är en klar förbättring.

Innan uppdateringen gick den ofta på maxfart även när det bara regnade lite. Däremot torr-torkade den i princip aldrig.

Nu torr-torkar den ibland men i övrigt funkar den som man förväntar sig att torkarautomatik ska fungera.
Jag sätter inte in dig i "det facket" eftersom du skriver att du upplevt att det fungerade sämre förut, men det finns andra som hävdar att det alltid fungerat bra.

Så din sammanfattning är att automatiken nu funkar bättre när det regnar, men sämre när det inte regnar?
Det finns alltså förbättringspotential...

För mig är det sällan torkarna går på maxfart vid duggregn, däremot varierar frekvensen trots att intensiteten inte gör det.
Dessuton varierar frekvensen med vägbelysningen, de sveper oftare där det finns gatlysen än där de saknas.
När det gäller torrtorkningarna så skedde faktiskt en förbättring för något år sedan! Tidigare gick torkarna konstant, nu gör de istället ett svep var 15:e minut, samt när man kör in i tunnlar och parkeringshus. Där har vi alltså motsatt erfarenhet eftersom du skriver att du i princip inte haft torrtorkningar tidigare.

Bilarna är individer....

Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Referralkod: ts.la/oscar23897

Inlägg av Oscar11 »

Har inga problem med torkarna. Dock senaste månaderna att bilen vill svänga av från motorvägen vid vissa avfarter. Ngn mer som har detta problem och felanmält?
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Oscar11 skrev: 12 nov 2025 14:11
Har inga problem med torkarna. Dock senaste månaderna att bilen vill svänga av från motorvägen vid vissa avfarter. Ngn mer som har detta problem och felanmält?
På AP, eller?

Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Oscar11 skrev:
Jag har upplevt samma på både min S och X. Bara i Sverige och inte i Tyskland.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Referralkod: ts.la/oscar23897

Inlägg av Oscar11 »

mikebike skrev: 12 nov 2025 14:22
Oscar11 skrev: 12 nov 2025 14:11
På AP, eller?
Ja vanlig AP och navigering på så bilen borde ju veta att den inte ska svänga av :)
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel893595

Inlägg av enoch85 »

mikebike skrev: 05 nov 2025 12:32
Gustafsson skrev: 05 nov 2025 11:22
Vikingkr0n0s skrev: 04 nov 2025 17:39
2025.38.8 var ingen höjdare på min palladium 🫤
”Programförbättringar och rättelser” :shock: