Vi har sällan snö i Skåne. Måste vara jobbigt för vissa här att de finns det som har ett bilintresse som tar hänsyn till fysikens lagar. Dessutom märkligt hur många som tror sig hitta däck och fälg som är bättre lämpade för en ny bilmodell än tillverkarens samlade ingenjörer. Hade jag kunnat så hade jag haft 275 däck både fram och bak, vinter som sommar.
Kanske någon här som vill byta MYP bakdäck mot mina kommande framdäck på original sommar och vinterdäck?
Pratar vi t.ex. MYP så erbjuder Tesla alltså ett alternativ, odubbade Nokian R5 i 255/275. Så du menar att den uppsättningen är optimal för hela Sverige eftersom det är det som Tesla typat in för bilen. Varför bedömde man då på Tesla att en YLR skulle kunna behöva dubbat?
Tesla erbjuder för övrigt samma alternativ i Norge och Finland också, för Danmark och Tyskland kör man med samma dimension men med ett Pirelli-däck.
Jag kör 225/60-18, precis påbörjat fjärde säsongen med den dimensionen. Skulle jag köpa nya nu skulle jag köpa samma dimension igen. Hade jag däremot bott i Skåne hade jag nog kört på 235 dubbfritt (dubbfritt för att kunna köra ner till Tyskland samt inte för brett för att minska risken för vattenplaning)
Passar 18 fälgar exempelvis aero fälgarna från Model 3 på en MY performance 2023?
Nån som provat? Är ju nog tight på en MY long range men kanske inte performance har större bromsok?
LR-modellerna och P har inte samma navstyrning.
P har en extra ”klack” som gör att LR-fälgar egentligen inte passar. Det räcker dock med en spacer på ~ 4-5mm tjocklek för att komma runt det.
3 och Y har inte alls samma diameter på hjulen.
Normalt brukar man försöka hålla sig inom +/-5% i diameter, och med original 3-hjul skiljer det nog betydligt mer.
Någon med erfarenheter av Nokian Hakkapellitta 10 SUV? Jag monterade precis en uppsättning och ljudnivån måste vara den värsta jag upplevt från vinterdäck, dubbsmattret är helt okej, men det uppstår nästan som ett vinande resonansljud över 70-80 km/h som är outhärdligt.
Blir dem tystare efter ett par hundra mil ? Eller är det bara att åka ner till däckhandlarn och köpa en uppsättning dubbfritt ? Kommer inte stå ut med det här oljudet en hel vinter, inte en chans
Passar 18 fälgar exempelvis aero fälgarna från Model 3 på en MY performance 2023?
Nån som provat? Är ju nog tight på en MY long range men kanske inte performance har större bromsok?
LR-modellerna och P har inte samma navstyrning.
P har en extra ”klack” som gör att LR-fälgar egentligen inte passar. Det räcker dock med en spacer på ~ 4-5mm tjocklek för att komma runt det.
3 och Y har inte alls samma diameter på hjulen.
Normalt brukar man försöka hålla sig inom +/-5% i diameter, och med original 3-hjul skiljer det nog betydligt mer.
På Model Y (som jag tror frågan gäller) är det samma navstyrning på alla versionerna inkl. Performance.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
På Performance 2022 passar de inte.
Vet inte om de passar på Performance 2023 som jag tror har andra bromsok bak.
En annan sak att tänka på om man flyttar fälgar från Model 3 till Y är hur hög belastning fälgarna tål.
Vad jag vet är det enbart sista versionen av Aero-fälgarna 2021-2023 som klarar 750 kg, vilket är minimum för Model Y. Alla övriga Model 3 fälgar i 18" och 19" inkl. första versionen av Aero-fälgarna, är inte godkända för 750 kg belastning.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Någon med erfarenheter av Nokian Hakkapellitta 10 SUV? Jag monterade precis en uppsättning och ljudnivån måste vara den värsta jag upplevt från vinterdäck, dubbsmattret är helt okej, men det uppstår nästan som ett vinande resonansljud över 70-80 km/h som är outhärdligt.
Blir dem tystare efter ett par hundra mil ? Eller är det bara att åka ner till däckhandlarn och köpa en uppsättning dubbfritt ? Kommer inte stå ut med det här oljudet en hel vinter, inte en chans
Jag gick från en BMW X5 med Hakka 10 (köpte precis nya) till en Model Y med Hakka 10 SUV. Upplevde skillnaden mellan sommar och vinterdäck som mindre med Teslan. Absolut inte bättre isolerad, men jag kör smalare hakka 10or på Teslan (225 jämfört med 255 som jag hade på BMW'n).
De sägs ju bli bättre efter ett tag, vad kör du för dimension?
Jag gick från en BMW X5 med Hakka 10 (köpte precis nya) till en Model Y med Hakka 10 SUV. Upplevde skillnaden mellan sommar och vinterdäck som mindre med Teslan. Absolut inte bättre isolerad, men jag kör smalare hakka 10or på Teslan (225 jämfört med 255 som jag hade på BMW'n).
De sägs ju bli bättre efter ett tag, vad kör du för dimension?
Jag kör 235mm på 19" fälg nu, hade 255mm Hakka R5 på min gamla MY RWD och den uppsättningen var knäpptyst jämfört med Hakka 10, ger dem en 100 mil till, blir det inte bättre så åker det på dubbfritt igen, även om det känns surt som fan