Ja, det är läskigt, det där. Jag minns att jag reagerade med skepsis redan när elektriska fönsterhissar blev standard.SwedishAdvocate skrev: ↑25 sep 2025 00:51En olycka till. Denna gången en Model S i Tyskland. En vuxen och två nioåriga barn dog. En medtrafikant försökte öppna en eller flera dörrar, men det gick inte.
https://www.carscoops.com/2025/09/tesla ... man-crash/
Bloomberg's artikel om Teslas dörrar på MY, M3
Moderator: Redaktion
Re: Bloomberg's artikel om Teslas dörrar på MY, M3
Är det inte märkligt att man lägger så mycket resurser på att lösa ett problem som inte finns. Dörrhandtag har funnits lika länge som bilar.Facing mounting criticism and pressure, Tesla says it is now working on a new design for its door handles. Engineers are developing a single-button system that combines manual and electronic releases, designed to make exits easier not only for drivers but for rescuers trying to reach them.
Iaf. jag installerar i helgen fönsterhammare.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Det går nog inte på ICE-bilar heller. De flesta kopplar bort de yttre dörrhandtagen vid färd, och då kan de mycket väl vara låsta efter en krock också.SwedishAdvocate skrev: ↑25 sep 2025 00:51En olycka till. Denna gången en Model S i Tyskland. En vuxen och två nioåriga barn dog. En medtrafikant försökte öppna en eller flera dörrar, men det gick inte.
https://www.carscoops.com/2025/09/tesla ... man-crash/
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Oscar11
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Monterade stroppar i min MY-23 idag. Det var fasen pilligt att få bort locken med en skruvmejsel så hur detta ska gå till i en stressad nödsituation är en gåta. Här har Tesla verkligen gått bort sig säkerhetsmässigt.
Tesla MYLR -23
- mikebike
- Teslaägare
Ja, jag använde ficklampa, skruvmejsel och ett multiverktyg när jag monterade mina. Helt omöjligt att utföra i "mörker" och utan verktyg.
Xiaomi Corp. shares fell the most since April after reports that one of its SU7 electric sedan’s doors failed to open after a fiery crash in the southwest Chinese city of Chengdu, trapping at least one person inside.
Det är fler än Tesla. Bra att detta lyfts av journalister.
Det är fler än Tesla. Bra att detta lyfts av journalister.
Jag läste någonstans (manualen?) att dörrarna öppnas automatiskt vid en krock nuförtiden på Teslorna.
Model Y Juniper Levererad 27/9 -25
Model ≡ Bokad 31/3 -16
Model ≡ Beställd 5/12 -18
Model ≡ Levererad 8/3 -19
Model ≡ Bokad 31/3 -16
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Öppnas?
Jag hoppas de bara låses upp vid en kollision.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Det stämmer nog.
Model Y Juniper Levererad 27/9 -25
Model ≡ Bokad 31/3 -16
Model ≡ Bokad 31/3 -16
Det är ju uppenbart felaktigt.
Det är ju rapport efter rapport att folk överlever kraschen och brinner upp levande i den här typen av bilar eftersom de inte kommer ut. Det är det rapporteringen handlar om och är det som utreds.
Min åsikt är att alla bilar behöver ett tydligt fysiskt handtag istället för en liten knapp som inte fungerar efter en krock av olika anledningar både funktionellt och kognitivt.
Exakt. Precis som vilken random Audi som helst gjort i många år.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Ja. Problemet är ju om man inte kan öppna dörrarna innefrån eller utifrån även fast de är olåsta.AAKEE skrev: ↑09 nov 2025 10:09Exakt. Precis som vilken random Audi som helst gjort i många år.
Absolut. Vi är nog helt överrens.
3/Y bör gå öppna men på en S om inte handtagen gått ut…
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Utifrån ja, om man förstår 3/Y-s handtag om man inte är van med dem. Problemet är väl att det inte finns en lättåtkomlig mekanisk funktion innifrån.AAKEE skrev: ↑09 nov 2025 11:46Absolut.
3/Y bör gå öppna men på en S om inte handtagen gått ut…
Fram på modell y finns en mekanisk lättåtkomlig öppning. Bak är det kört.spacecoin skrev: ↑09 nov 2025 11:52Utifrån ja, om man förstår 3/Y-s handtag om man inte är van med dem. Problemet är väl att det inte finns en lättåtkomlig mekanisk funktion innifrån.AAKEE skrev: ↑09 nov 2025 11:46
Jag vet inte om de yttre handtagen fungerar om bilen är strömlös däremot. Är de verkligen mekaniska?
Model Y LR AWD -24
- mikebike
- Teslaägare
Även om de är mekaniska kopplas de ur under färd, som på de flesta bilar oavsett drivkälla. För att minska för rån/väskryckning.mussla skrev: ↑09 nov 2025 13:21Fram på modell y finns en mekanisk lättåtkomlig öppning. Bak är det kört.
Jag vet inte om de yttre handtagen fungerar om bilen är strömlös däremot. Är de verkligen mekaniska?
Ja, bilen låser sig automatiskt när man rullar iväg. Finns kanske en inställning för detta. Men även om bilen låser upp sig vid en krock så tror jag inte att de yttre handtagen kan öppna en strömlös bil. Det verkar vara någon motor/solonoid som aktiveras och frigör dörrlåset när man drar i handtaget. Detta är väl för att den först skall sänka rutan lite innan det elektromekaniska dörrlåset släpper. Från insidan verkar det gå att öppna helt mekaniskt dock.mikebike skrev: ↑09 nov 2025 14:45Även om de är mekaniska kopplas de ur under färd, som på de flesta bilar oavsett drivkälla. För att minska för rån/väskryckning.mussla skrev: ↑09 nov 2025 13:21Fram på modell y finns en mekanisk lättåtkomlig öppning. Bak är det kört.
Model Y LR AWD -24
På min S funkade inte dörrlåset vänster fram i en vecka, trots att handtaget fälldes ut. Jag kan intyga att man kan dra hur hårt som helst utan att dörren öppnas om solenoiden inte funkar, trots att bilen var olåst. Samma från insidan (fast där fanns ju den rent mekaniska nödöppningen förstås och det funkar ju alltid).mussla skrev: ↑09 nov 2025 15:43Ja, bilen låser sig automatiskt när man rullar iväg. Finns kanske en inställning för detta. Men även om bilen låser upp sig vid en krock så tror jag inte att de yttre handtagen kan öppna en strömlös bil. Det verkar vara någon motor/solonoid som aktiveras och frigör dörrlåset när man drar i handtaget. Detta är väl för att den först skall sänka rutan lite innan det elektromekaniska dörrlåset släpper. Från insidan verkar det gå att öppna helt mekaniskt dock.
PS: sen spontant började det fungera igen...
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Helt rätt.mussla skrev: ↑09 nov 2025 15:43Ja, bilen låser sig automatiskt när man rullar iväg. Finns kanske en inställning för detta. Men även om bilen låser upp sig vid en krock så tror jag inte att de yttre handtagen kan öppna en strömlös bil. Det verkar vara någon motor/solonoid som aktiveras och frigör dörrlåset när man drar i handtaget. Detta är väl för att den först skall sänka rutan lite innan det elektromekaniska dörrlåset släpper. Från insidan verkar det gå att öppna helt mekaniskt dock.mikebike skrev: ↑09 nov 2025 14:45Även om de är mekaniska kopplas de ur under färd, som på de flesta bilar oavsett drivkälla. För att minska för rån/väskryckning.
Det finns ingen mekanisk koppling mellan yttre handtaget och låset på 3 och Y. För övrigt samma på S och X.
Det är enbart de mekaniska nödhandtagen invändigt som har mekanisk koppling till dörrlåset.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Det känns lite obehagligt. Jag har tidigare resonerat att det skall väldigt mycket krockvåld till för att bilen skall bli strömlös. Kanske så mycket krockvåld att dörren ändå inte hade gått att öppna med muskelkraft även om de yttre handtagen hade varit helt mekaniska. Nu när det kommer in rapportering kring att detta kan vara ett problem i verkligheten så känns det plötsligt som en brist i konstruktionen av dörrlåsen.Nicke Nyfiken skrev: ↑09 nov 2025 17:29Helt rätt.mussla skrev: ↑09 nov 2025 15:43Ja, bilen låser sig automatiskt när man rullar iväg. Finns kanske en inställning för detta. Men även om bilen låser upp sig vid en krock så tror jag inte att de yttre handtagen kan öppna en strömlös bil. Det verkar vara någon motor/solonoid som aktiveras och frigör dörrlåset när man drar i handtaget. Detta är väl för att den först skall sänka rutan lite innan det elektromekaniska dörrlåset släpper. Från insidan verkar det gå att öppna helt mekaniskt dock.mikebike skrev: ↑09 nov 2025 14:45Även om de är mekaniska kopplas de ur under färd, som på de flesta bilar oavsett drivkälla. För att minska för rån/väskryckning.
Det finns ingen mekanisk koppling mellan yttre handtaget och låset på 3 och Y. För övrigt samma på S och X.
Det är enbart de mekaniska nödhandtagen invändigt som har mekanisk koppling till dörrlåset.
Model Y LR AWD -24
Kan inte instämma mer!spacecoin skrev: ↑09 nov 2025 07:56Det är ju uppenbart felaktigt.
Det är ju rapport efter rapport att folk överlever kraschen och brinner upp levande i den här typen av bilar eftersom de inte kommer ut. Det är det rapporteringen handlar om och är det som utreds.
Min åsikt är att alla bilar behöver ett tydligt fysiskt handtag istället för en liten knapp som inte fungerar efter en krock av olika anledningar både funktionellt och kognitivt.
Renault Zoe 22kWh Q210 2014 - 6000mil - Såld
Renault Zoe 52kWh R135 2020 - 11 000mil - Såld
Skoda Enyaq 85kWh 2021 - 4 500 mil - Såld
Nissan Leaf 62kWh 2021 - 7 500 mil
Renault Megane 60kWh 2022 - 5 500 mil
Renault Zoe 52kWh R135 2020 - 11 000mil - Såld
Skoda Enyaq 85kWh 2021 - 4 500 mil - Såld
Nissan Leaf 62kWh 2021 - 7 500 mil
Renault Megane 60kWh 2022 - 5 500 mil
- Sportbilsentusiasten
Läskigt, men har ingen tänkt på detta?
Är därför jag köper bilar med fysiska handtag.
Samma sak i Apollo #1 1967, då tre austonauter dog då det började brinna i modulen under ett test.
Dörren gick innåt...inte så bra då övertryck (varm gas expanderar) gjorde det omöjligt att dra/trycka in dörren.
Samma sak i Apollo #1 1967, då tre austonauter dog då det började brinna i modulen under ett test.
Dörren gick innåt...inte så bra då övertryck (varm gas expanderar) gjorde det omöjligt att dra/trycka in dörren.
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- Earplugged
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Skulle tro att de flesta moderna bilar elektriskt kopplat bort den mekaniska kopplingen mellan handtag och lås när man kör, så från insidan gör det nog ingen större skillnad om det sitter handtag eller knapp, däremot utsidan är det mer relevant att ha ett riktigt handtag att dra i förutsatt att den elektriska låsningen släppt så handsget fungerar...Sportbilsentusiasten skrev: ↑10 nov 2025 18:02Läskigt, men har ingen tänkt på detta?
Undrar hur många bilar som faktiskt har en riktig manuell mekanisk nödöppning som i tex Y och hur många som har ett "riktigt handtag" men som kanske inte alls kommer fungera utan ström?
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14