Solpaneler, batteri och laddbox

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Solpaneler, batteri och laddbox

Inlägg av bjelkeman »

Gradvis så håller vi på och uppgraderar vårt hus. Det är ett över 100 år gammalt trähus, byggt 1909, med två våningar, ordentlig källare och vind.

Huset har 20 år gammal bergvärme som funkar bra efter senaste service. Vi har förbättrat huset gradvis under de 20 år vi bott här med endel enkla, och endel lite dyrare saker. Bättre isolering, vitvaror, braskamin (ibland när värmepumpen inte riktigt räcker), några nya moderna fönster som gjort bra skillnad i rum med mycket fönster (vi har tre dussin fönster, så lite dyrt att byta allt på,en gång :D ). Året innan vi flyttade in så drog huset 35 MWh/år. Nu ligger vi på 20 MWh/år samtidigt som vi sålde runt 2 MWh solel. (Nästan en halvering… :shock: )

Tyvärr så har taket så många vinklar och vrår att det är svårt att sätta solpaneler på det. Så när vi byggde garage så fick solpanelerna sitta där istället. Det är en anläggning på 7kWp, men den uppnår bara drygt 5 kW som bäst pga skuggor mm, med 4 MWh per år ungefär. Inte fantastiskt, men det är det bilen drar på ett år. :) För resten så har vi el från ett vindkraftskooperativ, så i teorin så är det ganska grön el

IMG_3905.jpeg

Nu var det dags med batterier. Så det blev en Sigenergy anläggning på 18 kWh (tills vidare) med 10 kW växelriktare, samt ödrift installerat.

IMG_7470.jpeg
Det blir intressant att se hur den kan bäst användas. Vi har ett lite annorlunda elavtal där mina vindandelar först täcker min förbrukning till ett fast pris. Om jag går över min andel så blir det antingen 15 min pris eller ett medelpris för månaden, som man bestämmer i förväg. Jag har mer andelar än min förbrukning sedan vi dragit ner endel. Så jag kan inte just nu enkelt gå till 15 minuters pris på hela förbrukningen just nu. Föreningen håller på ändra på affärsmodellen, så det kanske blir enklare senare.

Jag tänker mig främst att använda batteriet att kapa topparna på vintern och fylla batteriet på sommaren med solel. Batteri och solpaneler köptes inte främst för att spara pengar utan främst för att det verkar vara rätt grej att göra när man har råd.

Det blev en ny Tesla laddbox samtidigt då den gamla (v2) hade börjat bara ge två faser, även om det gick att ladda på det med.
Senast redigerad av bjelkeman, redigerad totalt 2 gång.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening, solpaneler och batteri. Tidigare en S75D. Jobbar med musik på Metal Sweden Productions.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Solpaneler, batteri och laddbox

Inlägg av fth »

Mycket intressant att få se din anläggning, jag är mycket sugen på att installera solceller och batterier på landet när vi flyttar hem från Paris nästa år.

Just ödrift är ju något som jag har varit mycket förvånad över att det är så ovanligt, för mig känns det som en ”no brainer” om man ändå installerar batterier.

Även om strömavbrotten är betydligt ovanligare idag än när jag var liten så fattar jag inte riktigt varför inte detta är standard i alla anläggningar med batterier. :?

Har du fått användning för din ödrift ännu? Hur svårt/dyrt var det att få till? Vilka leverantörer tittade du på, utöver den du valde, som hade stöd för ödrift?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Jag tyckte också att ödrift kändes rätt, men många batterisystem verkar inte stödja det. Jag tittade inte på jättemånga olika system utan såg att Sigeneegy fick bra feedback från både användare och installatörer. Och de hade en lokal installatör där jag bor som svarade snabbt. Specifikt programvaran har fått hyfsad bra feedback tycker jag.

Något elavbrott har jag inte haft, men jag har bara haft systemet en vecka. :)

Det kanske blir en sammanställning av kostnader när jag är färdig. Det är inte direkt billigt dock. Beroende på hur systemet funkar över sommaren så kanske jag lägger till mer batteri, vilket jag gillar med Sigenery, man kan förhållandevis lätt lägga på flera batterimoduler. Hela systemet är modulärt. Det blir nog standard i framtiden.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening, solpaneler och batteri. Tidigare en S75D. Jobbar med musik på Metal Sweden Productions.
PLA
elbilist

Inlägg av PLA »

Det är inte så enkelt med ödrift. 2 problem måste lösas:
Du måste säkerställa att din anläggning inte matar el till nätet. Relativt enkelt att lösa med en kontaktor.
När strömmen kommer tillbaka måste faslägen mellan nätet och din anläggning synkas. Inte så enkelt. Jag vet inte exakt vad som händer om det är ur synk men antar att det smäller rejält.
Ferroamp har en modul för enfas ödrift och det ska även kommer något för riktig ödrift.

/Peter
Kia EV 6 AWD GT-Line
Ferroamp system 13,5 kWp, 10 kWh batteri
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Riktig äkta Ö-drift kräver även föranmälan och godkännande av elnätsägaren.

Nätelkopplare och eget jordtag krävs, alla reservkraftanläggningar byggs likadant.

Det jag läst på en del Engelska forum är atr många växelriktare har svårt att hålla rätt spänning och frekvens i Ö-drift. Vid nätdrift låser den ju till elnätets parametrar.

Elektronik, kylskåp och värmepumpar har gått sönder.

Det många tillverkare har är ett nödutag 230 volt där du kan ansluta en skarvsladd. Det har elektroniska skydd och lever sitt eget liv.

Men det börjar komma bättre växelriktare på marknaden. Kan du tänka dig ett kort avbrott på 10-30 sekunder vid övergång mellan nät och Ö-drift är det enklare än att föraöka fasa in växelriktaren mot elnäter medans den går.

Sedan är det få tillverkare som tillåter solenergi vid Ö-drift, har bara sett Ferrroamp som har det ännu. De flesta kör endast batteridrift.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Borde inte den "enklaste" lösningen för ödrift vara att bygga ett "hybrid off grid"-system, där huset alltid drivs av inverter+batteri, och där nätet endast är en kraftkälla av flera? Då borde väl ett strömavbrott inte vara mer dramatiskt än när solen går ner?

Jag inser att det kan finnas andra problem med en sådan modell, det blir väl t.ex. svårt/omöjligt att sälja el ut på nätet, men när 60-öringen försvinner är väl det ändå inte så intressant längre? Batterierna kommer väl att användas mer också, med potentiellt kortare livslängd som följd, men borde det inte iaf teoretiskt sett kunna vara en rätt attraktiv lösning?

Med hyfsat dimensionerade batterier borde man väl också kunna säkra ned matningen rätt rejält, till typ 16A enfas, och risken för straffavgifter pga högt effektuttag borde väl även helt elimineras? :?

/fth
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 09 nov 2025 13:50
Borde inte den "enklaste" lösningen för ödrift vara att bygga ett "hybrid off grid"-system, där huset alltid drivs av inverter+batteri, och där nätet endast är en kraftkälla av flera? Då borde väl ett strömavbrott inte vara mer dramatiskt än när solen går ner?

Jag inser att det kan finnas andra problem med en sådan modell, det blir väl t.ex. svårt/omöjligt att sälja el ut på nätet, men när 60-öringen försvinner är väl det ändå inte så intressant längre? Batterierna kommer väl att användas mer också, med potentiellt kortare livslängd som följd, men borde det inte iaf teoretiskt sett kunna vara en rätt attraktiv lösning?

Med hyfsat dimensionerade batterier borde man väl också kunna säkra ned matningen rätt rejält, till typ 16A enfas, och risken för straffavgifter pga högt effektuttag borde väl även helt elimineras? :?

/fth
Jag tror du behöver ha rätt modesta effektbehov för att klara det? Om det vore enkelt skulle väl alla bygga så.
Sedan sliter del väl fler cykler på batteriet som då är inne på.

Sedan är det den lilla detaljen om TCO. Får man det någonsin på ett batterilager?
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

bjelkeman skrev: 09 nov 2025 00:03
Nu var det dags med batterier. Så det blev en Sigenergy anläggning på 18 kWh (tills vidare) med 10 kW växelriktare, samt ödrift installerat.
Jättekul att se! Jag har funderat på batterier i fritidshuset men tror inte det går att räkna hem tyvärr.

Det var direktverkande el överallt när vi köpte. Nu är det 5 st LVP med värme/kyla (två singel, en trippel) och så har det tillkommit ett hus.
Har även satt upp 21 kWp som producerar ungefär 14MWh (varav ca 30% sålts) på ett år. Huvudsäkring på 25A pga bastu, spabad, pool (ytterligare en lvp) et.c.

Min Solaregedeinverter stödjer inte batteri så jag antar att den behöver bytas ut med.

Fasen vet hur man ens skulle tänka kring batteristorlek och så. Finns det riktlinjer för sizing?

Vore ju coolt att kunna säkra ned till 16A om det gick. bara för att.

Sedan är det ju de nya brandcellsreglerna...
https://svensksolenergi.se/byggregler-for-batterier/
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

IMG_7470.jpeg
Vad är det för SolarEdge-inverter du har och stödjer den batterilager? Jag har en SE16K som inte har stöd för batterilager enl databladen.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

SolarEdge-invertern pajade i april och tog tre månader att få utbytt. Så nästan hela min sommar produktion gick bort. Så den är ny, men stödjer inte batteri. Så jag förlorar lite vid konverteringarna då jag har en Sigenergy inverter också, men det blev ännu dyrare (om jag kommer ihåg rätt) att byta till en inverter som också tog hand om panelerna. Och support för solinsallationen ville jag inte förlora support på genom att byta ut invertern. SveaSolar var långsamma som det var när det gick sönder.

Vad jag förstår så ska denna anläggning klara att ta hand om solelen i ödrift.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

spacecoin skrev: 09 nov 2025 14:13
Fasen vet hur man ens skulle tänka kring batteristorlek och så. Finns det riktlinjer för sizing?

Vore ju coolt att kunna säkra ned till 16A om det gick. bara för att.

Sedan är det ju de nya brandcellsreglerna...
https://svensksolenergi.se/byggregler-for-batterier/
Då batteriet är i garaget så blir brandcellsreglerna inte så påverkande då de inte påverkar utrymningsvägen från huset. (Helt separat byggnad).

Hur stort batteri man bör ha diskuterade jag med installatören. Han tyckte att om jag bara ville kapa topparna så kunde jag ta 8 kWh. Men jag vill kunna lagra elen från solen en sommardag (max 30 kWh) för att ladda bilen (20-25 kWh retur till jobbet) och driva husets standby förbrukning (7-9 kWh)/dag med minimal el utifrån. Jag börjar med 18 kWh batteri men ökar kanske till 27 kWh när vi ser hur det går.

Dessutom vill jag ha någorlunda backup för ö-drift så just nu så reserverar jag 20%, så jag har 14.5 kWh att spela med idag. Det går att lägga på upp till 54 kWh i en stapel men det känns som overkill.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Kul tråd, blev lite sugen på något billigare batteri utöver mitt pixii Home på 20/20 som jag har för nätbalansering just nu men nör det blir sämre betalt så tänker jag växla över till att kapa toppar och spara solel. Funderade just över brandcell, har batteriet i förrådet och tänkte jag skulle ha tex ett 18 kwh batteri i andra delen av förrådet, vet inte om förrådet ev är för nära huset för att det ska duga som brandcell, tror kravet är 3m och jag har 2,8 ev skulle utomhus fungera då flytta el främst är på sommaren. Men som någon skrev tidigare så är jag tveksam till lcc på batteri även efter 60 öringen försvinner, men någon hobby ska man ju ha. :)
27,8 kWp solceller
Pixii Home 20 kWh/20 kW
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Dafro skrev: 09 nov 2025 16:25
men någon hobby ska man ju ha. :)
Eller hur :)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 09 nov 2025 14:10
fth skrev: 09 nov 2025 13:50

/fth
Jag tror du behöver ha rätt modesta effektbehov för att klara det? Om det vore enkelt skulle väl alla bygga så.
Sedan sliter del väl fler cykler på batteriet som då är inne på.

Sedan är det den lilla detaljen om TCO. Får man det någonsin på ett batterilager?
16A enfas kontinuerligt är ju >32MWh/år, det skulle iaf jag klara mig på med råge, det behövs förstås hyfsat stora batterier för att buffra upp så att man klarar effekttopparna, men det bör väl vara rätt enkelt att räkna på om man har lite statistik över sin förbrukning (vilket jag har).

Ekonomin tror jag dock också det är svårt att få ihop, men som Dafro skrev, "någon hobby ska man ju ha" :D

Hela tanken med ödrift och/eller off-grid tilltalar också preppern i mig såpass att jag nog skulle vara beredd att betala en hyfsad slant extra för den möjligheten, nästan oavsett om jag faktiskt kommer att använda den i någon större utsträckning. ;)

/fth
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

På min första anläggning hade jag också ö-drift. Det var dock såpass krångligt att installatören hävde att de inte gjorde någon vinst på hela projektet. Det krävs, precis som det sas ovan, jordning och en massa annat. Det sattes en massa kopparstavar ner i marken för att få jordningen fungera. När allting var klart, fungerade anläggningen perfekt och de hos oss vanliga elavbrott på vintern berörde oss inte särskilt längre.
På min nya anläggning vill installatören inte våga satsa på ö-drift igen (trots mitt försök att övertala dem 8-) ). Kanske jag kan lägga till det i senare skede? Det kanske även finns olika krav hos olika nätägare?
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Hos mig fick de till jordningen vid första försöket. Men vi hade kanske tur.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Jag har också installerat Sigenergy batteri till min SolarEdge anläggning. Det blev ett 27kWh batteri och 10kW växelriktare.
Har inte satsat på ö-drift eftersom vi i Aneby inte har många strömavbrott, kommer inte ihåg när vi hade det sist. Målet är att använda så mycket el från mina paneler som möjligt och kapa topparna när Eon inför skiten. Rätt kul slippa köpa en på kvällarna för 1,50kr kWh när man sålt elen på dagen för -20öre/kWh
20251019_112157.jpg
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

bjelkeman skrev: 09 nov 2025 15:34

Installatören bekräftar att solelen funkar i ödrift.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

bjelkeman skrev: 09 nov 2025 22:28
bjelkeman skrev: 09 nov 2025 15:34

Installatören bekräftar att solelen funkar i ödrift.
Har för mig att Sigenergy i grundutförande endast är förberedd för Ö-drift.

Det måste köpas till lite mer utrustning, Sigenergy Gateway HomeMax Three Phase verkar en del installera.

Tänk också på att om det är vintermörker utan sol så töms batteriet rätt fort. Kanske bättre att lägga pengarna på en batterimodul extra istället. Sigenergy verkar också vara förberedd för reservkraftverk.

V2X är med tillval av DC-laddare (ingår ej) och verkar bara gå att använda i ö-drift (bortkopplat från elnätet) idag.

En annan sak som bör kollas upp är ifall den klarar så kallad black start - om batteriet har tömts helt på natten och solen kommer på morgonen efter. Att den startar upp igen då i Ö-drift, och helst även fyller upp batteriet också ifall det är långvariga strömavbrott man vill klara av.

https://www.dt-energi.se/product-page/s ... 81yGIpvpR3
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Skriv svar