Huset har 20 år gammal bergvärme som funkar bra efter senaste service. Vi har förbättrat huset gradvis under de 20 år vi bott här med endel enkla, och endel lite dyrare saker. Bättre isolering, vitvaror, braskamin (ibland när värmepumpen inte riktigt räcker), några nya moderna fönster som gjort bra skillnad i rum med mycket fönster (vi har tre dussin fönster, så lite dyrt att byta allt på,en gång
Tyvärr så har taket så många vinklar och vrår att det är svårt att sätta solpaneler på det. Så när vi byggde garage så fick solpanelerna sitta där istället. Det är en anläggning på 7kWp, men den uppnår bara drygt 5 kW som bäst pga skuggor mm, med 4 MWh per år ungefär. Inte fantastiskt, men det är det bilen drar på ett år.
Nu var det dags med batterier. Så det blev en Sigenergy anläggning på 18 kWh (tills vidare) med 10 kW växelriktare, samt ödrift installerat.
Det blir intressant att se hur den kan bäst användas. Vi har ett lite annorlunda elavtal där mina vindandelar först täcker min förbrukning till ett fast pris. Om jag går över min andel så blir det antingen 15 min pris eller ett medelpris för månaden, som man bestämmer i förväg. Jag har mer andelar än min förbrukning sedan vi dragit ner endel. Så jag kan inte just nu enkelt gå till 15 minuters pris på hela förbrukningen just nu. Föreningen håller på ändra på affärsmodellen, så det kanske blir enklare senare.
Jag tänker mig främst att använda batteriet att kapa topparna på vintern och fylla batteriet på sommaren med solel. Batteri och solpaneler köptes inte främst för att spara pengar utan främst för att det verkar vara rätt grej att göra när man har råd.
Det blev en ny Tesla laddbox samtidigt då den gamla (v2) hade börjat bara ge två faser, även om det gick att ladda på det med.