Erbjudande om kostnadfri kontroll av ljusinställningen
Moderator: Redaktion
Erbjudande om kostnadfri kontroll av ljusinställningen
Det verkar som Tesla tagit till sig den dåliga besikningsstatistiken. Fick idag erbjudande om kostnadsfri kontroll. Det är ju positivt om det nu gick att beställa enligt instruktionen i meddelandet..... Någon som fått erbjudandet och lyckats beställa?
Model Y P 2023
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Erbjudande om kostnadfri kontroll av ljusinställningen
Är det dags för besiktning?
Kan erbjudandet vara kopplat till det?
Jag besiktiga min MYP -22 i somras.
Halvljuset stod lite för lågt men inom toleransen.
Dimljusen stod nästan rakt ner i marken så ingen anmärkning på det heller.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Så är det säkert, ska besiktiga före årsskiftet. Men valet finns inte att göra när man ska beställa. Så hälften rätt i alla fall.
Model Y P 2023
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Jag passade på att justera halvljuset under besiktningen av min förra model 3. De har ju rätt utrustning och iom att det går att göra enkelt i menyerna tog det ju ingen tid extra i anspråk så det var lugnt.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Drog ner ljuset ett par klick innan jag besiktade för första gången i våras, vilket uppskattades på bilprovningen.
Fick däremot en anmärkning att det var lite fel sidledes. Ett klick eller två. Men inget som påverkade slutresultatet. Blankt papper.
Gjorde heller inget ingrepp på de ofta anmärkta dimljusen.
Ingen anmärkning på dom heller.
Körde sista veckan lite neutral inför korsningar och nitade ordentligt för att motionera bromsarna. Fick bara positiva omdömen på bilprovningen för det.
Inte ofta jag ser såpass fina bromsskivor, enligt besiktningsmannen
Är väl mest de tre sakerna som ställer till det på besiktningen. Så ganska lätt att åka därifrån utan anmärkning om man har lite koll på dom sakerna.
Fick däremot en anmärkning att det var lite fel sidledes. Ett klick eller två. Men inget som påverkade slutresultatet. Blankt papper.
Gjorde heller inget ingrepp på de ofta anmärkta dimljusen.
Ingen anmärkning på dom heller.
Körde sista veckan lite neutral inför korsningar och nitade ordentligt för att motionera bromsarna. Fick bara positiva omdömen på bilprovningen för det.
Inte ofta jag ser såpass fina bromsskivor, enligt besiktningsmannen
Är väl mest de tre sakerna som ställer till det på besiktningen. Så ganska lätt att åka därifrån utan anmärkning om man har lite koll på dom sakerna.
Tesla Model 3 LR 2022 Pearl White
Bra initiativ från Tesla om det stämmer, för såväl företaget, bilägarna och medtrafikanter.
Bländande ljus är ju en fråga som det skrivs en del om som ett generellt ökande problem i trafiken. Om ens bil bländar andra är ju svårt att se själv. Vore det inte bra att sätta upp nån fiffig sensor runt om i Sverige med en tavla som säger typ ”Du där, kolla din ljusinställning” när en bil med dålig inställning kör förbi.
Kanske går att lösa med en OTA uppdatering av fartkamerorna så att man får tipset (inte böter) i sin brevlåda eller Kivra.
Bländande ljus är ju en fråga som det skrivs en del om som ett generellt ökande problem i trafiken. Om ens bil bländar andra är ju svårt att se själv. Vore det inte bra att sätta upp nån fiffig sensor runt om i Sverige med en tavla som säger typ ”Du där, kolla din ljusinställning” när en bil med dålig inställning kör förbi.
Kanske går att lösa med en OTA uppdatering av fartkamerorna så att man får tipset (inte böter) i sin brevlåda eller Kivra.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Det funkar inte med sensorer bredvid vägen eftersom strålkastarna skall ge högre ljusbild till höger (asymmetriskt halvljus).SkipperO skrev: ↑08 nov 2025 06:32Bra initiativ från Tesla om det stämmer, för såväl företaget, bilägarna och medtrafikanter.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.