Ska köpa model 3 2021. Vilket batteri är ”bäst”?
Moderator: Redaktion
Re: Ska köpa model 3 2021. Vilket batteri är ”bäst”?
Mitt batteri höll ju inte ens 10k mil innan det totalhavererade över en natt.
med det vill jag mest säga att det inte är så intressant att titta på degradering och försöka hitta varningar, mitt gick verkligen från
full funktion till skrot över en natt.
(Model 3 LR AWD '20 för den som inte vet)
med det vill jag mest säga att det inte är så intressant att titta på degradering och försöka hitta varningar, mitt gick verkligen från
full funktion till skrot över en natt.
(Model 3 LR AWD '20 för den som inte vet)
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus93984
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / SigenStor 14,8kWp, 34kWh, DC Charger
- Kaffekatten
- Teslaägare
Teslas batterier känns ju ändå rätt bra. Bara för att de degraderar en del så innebär det väl inte att de kommer fallera helt.Jjjjoonaas skrev: ↑22 sep 2025 20:24Jag är på jakt efter en model 3 2021, vad jag har förstått är den kina-tillverkade med trälist på dörrarna att föredra pga byggkvalitén. Jag velar mellan vilken av SR+, LR eller P jag ska välja. Är medveten om de flesta av skillnaderna, men…
Jag kommer sannolikt äga bilen när garantin på batteri och motor går ut. Frågan blir då vilket batteri som har minst risk att fallera.
Har läst om felkod ”BMS-a066” och ägarna som behövt byta ut högspänningsbatteriet. Är det här mer förekommande på vissa batterier? (Jag har läst någonstans om panasonics batteri som sitter i LR samt P får det här felet, men samtidigt har jag sett SR+ med LPF batteri som också får felet.) Finns det någon statistik på hur vanligt det här problemet är på respektive batteri? Eller är det här så ovanligt att man inte behöver fundera på det?
Kolla även den här jämförelsen mellan modellerna, i slutet beskrivs hur långt de kommit med respektive modell och räckvidden i det här testet är cirka 10% sämre hos SR+ jämfört med performance. Är det inte större skillnad i verkligheten?
Skakigast är väl 85 batterierna i MS/MS?
Finns väl en annan aspekt också. Panasonic-batterierna är väl kända för att leverera hög effekt. Är det en P modell man vill ha kan det vara en aspekt. Jag själv har hellre 40kw mer effekt är 5% mindre degradering (3-5kwh).
Men är en smaksak och på en LR kanske man föredrar range
Model S Plaid -23 White Perl, Ultra White, EAP, USS, Arachnid
Model YP -23 Solid svart
Model YP -23 Solid svart
Kaffekatten skrev: ↑03 nov 2025 20:14Teslas batterier känns ju ändå rätt bra. Bara för att de degraderar en del så innebär det väl inte att de kommer fallera helt.Jjjjoonaas skrev: ↑22 sep 2025 20:24Jag är på jakt efter en model 3 2021, vad jag har förstått är den kina-tillverkade med trälist på dörrarna att föredra pga byggkvalitén. Jag velar mellan vilken av SR+, LR eller P jag ska välja. Är medveten om de flesta av skillnaderna, men…
Jag kommer sannolikt äga bilen när garantin på batteri och motor går ut. Frågan blir då vilket batteri som har minst risk att fallera.
Har läst om felkod ”BMS-a066” och ägarna som behövt byta ut högspänningsbatteriet. Är det här mer förekommande på vissa batterier? (Jag har läst någonstans om panasonics batteri som sitter i LR samt P får det här felet, men samtidigt har jag sett SR+ med LPF batteri som också får felet.) Finns det någon statistik på hur vanligt det här problemet är på respektive batteri? Eller är det här så ovanligt att man inte behöver fundera på det?
Kolla även den här jämförelsen mellan modellerna, i slutet beskrivs hur långt de kommit med respektive modell och räckvidden i det här testet är cirka 10% sämre hos SR+ jämfört med performance. Är det inte större skillnad i verkligheten?
Finns väl en annan aspekt också. Panasonic-batterierna är väl kända för att leverera hög effekt. Är det en P modell man vill ha kan det vara en aspekt. Jag själv har hellre 40kw mer effekt är 5% mindre degradering (3-5kwh).
Men är en smaksak och på en LR kanske man föredrar range![]()
När det gäller det nya Panasonicbatteriet är det i princip kass.
Det levererar bättre med effekt än LG, laddar aningen snabbare men verkar gå sönder stup i ett. Garantiutbytena på 2021 är enorma procenttal. Dessutom är dwt mer än en som fått ett utbytes som gett upp i princip direkt = nytt utbytes. Det funkar ju så länge man har garanti…
Jag har sett flera poster på folk med äldre S som trodde de hade tur när det blev batteribyte ett år före garantin gick ut - sen dog utbytesbatteriet ett tag efter garantin tog slut.
När det gäller de som inte byts ut så är degraderingen väldigt snabb. 15-20% eller lite plus är inte så ovanligt efter ett par tre år.
Samma gäller egentligen nya S - fritt fall i batteridegradering och man kan undra om batterierna kommer hålla åtta år.
Där har det nog bara varit lite batteribyten i början men takten som batterierna degraderas…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Kaffekatten skrev: ↑03 nov 2025 20:14Jag själv har hellre 40kw mer effekt är 5% mindre degradering (3-5kwh).
Hur värderar du att ha en Tesla med LG-batteri med 5-7% degradering efter några år mot ett Panasonic med 20% degradering?
Det är mer pulver i Panna…
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Jag tycker det är svårt att värdera. Försöka basera det på vad liknande ignoranta konsumenter betalat för liknande är lika bortkastat.
Skall man basera det i procent del vad det kostar att få ett nytt batteri? Eller baserat på vad den reella kostnaden efter försäkring/ garanti. Skall man gå efter tid (och försöka räkna på vad ens tid är värd jämfört med ett perfekt omständighet mm)
Antar att man skulle behövs klura ut i ett diagram vad värderingen skulle bli.
Skall man basera det i procent del vad det kostar att få ett nytt batteri? Eller baserat på vad den reella kostnaden efter försäkring/ garanti. Skall man gå efter tid (och försöka räkna på vad ens tid är värd jämfört med ett perfekt omständighet mm)
Antar att man skulle behövs klura ut i ett diagram vad värderingen skulle bli.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Jag har dock ungefär samma degraderings kurva på Model 3 2019 med hyllade panasonic batteriet som på plaid med nya panasonic.AAKEE skrev: ↑04 nov 2025 01:39Kaffekatten skrev: ↑03 nov 2025 20:14Teslas batterier känns ju ändå rätt bra. Bara för att de degraderar en del så innebär det väl inte att de kommer fallera helt.Jjjjoonaas skrev: ↑22 sep 2025 20:24Jag är på jakt efter en model 3 2021, vad jag har förstått är den kina-tillverkade med trälist på dörrarna att föredra pga byggkvalitén. Jag velar mellan vilken av SR+, LR eller P jag ska välja. Är medveten om de flesta av skillnaderna, men…
Det levererar bättre med effekt än LG, laddar aningen snabbare men verkar gå sönder stup i ett. Garantiutbytena på 2021 är enorma procenttal. Dessutom är dwt mer än en som fått ett utbytes som gett upp i princip direkt = nytt utbytes. Det funkar ju så länge man har garanti…
Jag har sett flera poster på folk med äldre S som trodde de hade tur när det blev batteribyte ett år före garantin gick ut - sen dog utbytesbatteriet ett tag efter garantin tog slut.
När det gäller de som inte byts ut så är degraderingen väldigt snabb. 15-20% eller lite plus är inte så ovanligt efter ett par tre år.
Samma gäller egentligen nya S - fritt fall i batteridegradering och man kan undra om batterierna kommer hålla åtta år.
Där har det nog bara varit lite batteribyten i början men takten som batterierna degraderas…
Plaid batteriet utsätts för mer men har gått mindre mil.
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / SigenStor 14,8kWp, 34kWh, DC Charger
Kör man väldigt lite verkar inte BMS vilja justera kapaciteten nedåt.Tellus skrev: ↑04 nov 2025 10:59Jag har dock ungefär samma degraderings kurva på Model 3 2019 med hyllade panasonic batteriet som på plaid med nya panasonic.AAKEE skrev: ↑04 nov 2025 01:39Kaffekatten skrev: ↑03 nov 2025 20:14Teslas batterier känns ju ändå rätt bra. Bara för att de degraderar en del så innebär det väl inte att de kommer fallera helt.Jjjjoonaas skrev: ↑22 sep 2025 20:24Jag är på jakt efter en model 3 2021, vad jag har förstått är den kina-tillverkade med trälist på dörrarna att föredra pga byggkvalitén. Jag velar mellan vilken av SR+, LR eller P jag ska välja. Är medveten om de flesta av skillnaderna, men…
Plaid batteriet utsätts för mer men har gått mindre mil.
Det vanliga med tidiga model 3-batterier är att de närmar sig 20% degradering efter 6-7 år, sett worldwide.
Det är vanligt att batteritestet ger BMS kapacitetestimat en knuff nedåt.
M3LR, ”classic”.
440km = 14% degradering
Yngsta bilen är ~ 5 år idag, eftersom de ersattes med refresh. Spann 5-8 år. Nya 2170L, 82.1-kWh-batteriet når ofta 15% efter ett par - några år.
M3LR har flera olika batterier i loggen, med detta är M3P 2021 (refresh), bara 82.1-batteriet:
440km= 15.5% degradering. Äldsta bilen = 5 år, spann 5-4 år.
Plaid:
570km på övre (19”) = 16% degradering.
487km på undre(21”) = 14% degradering.
Äldsta bil, ~ 4 år. Loggarna på dessa bilar verkar generellt vara från Europa, dök upp ungefär när Plaid kom till EU. Teslafi mixar snittet från 19”/21” men på samma flotta var snittet 592km räckvidd som nya, och 520km vid 6000mil.
(520/593*96.2=84,36kWh)
Det är alltså en genomsnittlig degradering på 15% till 6000 mil, på en flotta vars äldsta bil är 4 år. Inte lysande.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Kaffekatten
- Teslaägare
På Highland, var det inte så i alla fall en tid att Panasonic var i USA medan i i EU fick LG. Man klagade på effekten på Highland M3p här i europa pga det. Men det vägs väl upp kanske då av att LG känns robustare.
Trist att de nya bilarna då efter 2020 kanske har sämre batterier än exempelvis de som satt i Model S Raven o tidigare.
Hade en MS 2017 MS 75 som hade väldigt låg degradering.
Har vi statistik och korrelation mellan degradering och rasat batteri?
Kommentar till Plaid graf. Hade 505-510km displayad range (mots 100%), 2850mi. Är nog ca 10% degradering. 21".
Trist att de nya bilarna då efter 2020 kanske har sämre batterier än exempelvis de som satt i Model S Raven o tidigare.
Har vi statistik och korrelation mellan degradering och rasat batteri?
Kommentar till Plaid graf. Hade 505-510km displayad range (mots 100%), 2850mi. Är nog ca 10% degradering. 21".
Model YP -23 Solid svart
Model YP -23 Solid svart
Alla 3/Y i Europa sedan ~mitten 2022 får LG. Det har vart LG 5M på 78.8kWh på alla, och nyligen började bilar levereras med 5L (84.2kWh).Kaffekatten skrev: ↑04 nov 2025 13:07På Highland, var det inte så i alla fall en tid att Panasonic var i USA medan i i EU fick LG. Man klagade på effekten på Highland M3p här i europa pga det. Men det vägs väl upp kanske då av att LG känns robustare.
LG har so far vart skottsäkra.
De nya batterierna är sämre, man har såklart ersatt stabilisterande ämnen i batteriet (tex kobolt) med mer lithium för att öka kapaciteten. Ser bra ut på EPA-testet men inte så bra ut efter 4 år.Kaffekatten skrev: ↑04 nov 2025 13:07Trist att de nya bilarna då efter 2020 kanske har sämre batterier än exempelvis de som satt i Model S Raven o tidigare.
Överlag underdriver äldre S degraderingen. Folk underdriver den ytterligare genom att använda diverse suspekta sätt att räkna degraderingen på. Ett bra tecken på att S underdriver degraderingen är att de ofta strejkar före de når 0% på mätaren trots att det ska finnas en 4-5kWh buffer med energi under noll. Tesla har faktiskt precis nyligen äökat buffern med 50% till 6kWh (från 4) och 7.5kWh (från 5), för att kontra problemet. Man skulle egentligen ha kunnat få bilen att räkna med en högre degradering men man vill antagligen hålla myten uppe.
Nej, inte egentligen. Men 82.1kWh batteriet rasar väldigt ofta. Värst är kanske 2021 men det verkar bytas i nyare bilar ganska friskt.Kaffekatten skrev: ↑04 nov 2025 13:07Har vi statistik och korrelation mellan degradering och rasat batteri?
För Plaid läste jag några trådar om bytta batterier på riktigt tidiga bilar och kommentarer om något problem som verkade standard, men efter det verkar det inte bytas i någon större omfattning. De degraderas däremot så fort att man kan anta att det kan bli svårt att klara sig under 30% på 8 år.
Minns inte användarnamn, men någon här på TCS har en Plaid som hade 78.3 kWh batterikapacitet förra våren och bilen var nog som min, dvs runt 1.5 år då och ur minnet 4-6K mil. Ur minnet var sista värdet han angav 80kWh så den hade återhämtat sig lite men 80kWh blir ~20% på kortare än 2 år. Inte okey, bilen är ju inte en long range om man blir frånåkt av en 3/Y med LFP.
505-510km blir 86.7-67.7kWh = 12-13%. (bilden döljer degraderingen mellan 99.4kWh kapacitet ned till 96.2kWh innan räckvidden börjas displayas kortare.)Kaffekatten skrev: ↑04 nov 2025 13:07Kommentar till Plaid graf. Hade 505-510km displayad range (mots 100%), 2850mi. Är nog ca 10% degradering. 21".
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Kaffekatten
- Teslaägare
Hör ni så många som har rasade batterier? Undrar hur stor den siffran är egentligen. Man hör sällan om dem, dessutom är de ju alltid de som har problem som syns. Det är de som skriver på forum. Taycanforum översvämmas av folk som får en "red Circle of death" dvs att batteriet rasar o de måste ha bärgare. Men det innebär inte att det är en betydande del som har problem.
Det finns kanske en anledning till att man behöll Panasonic batteriet i Performancemodellen längst. Det är väl effekten. Verkar vara signifikant mkt mer tryck särskilt i högre hastigheter. Kör man en P modell är man ute efter effekt.
I alla fall vad man läser:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... nd.281380/
Ang. degraderingen.. ja jag själv har ju lurat mig själv också liksom alla andra.
När man exempelvis jämför dispayad range. Samt jämför med vad bilen hade ny.
Men man missar ju då att bilen gömmer en hel del så man kan köra en tid i början utan att siffran rör sig. När man äter av bufferten.
Nu har jag haft många Teslor men har aldrig ledigt något av någon som helst degradering på 5, 10 eller 15%. Rangen är mkt lång ändå och de laddar snabbt.
Det finns kanske en anledning till att man behöll Panasonic batteriet i Performancemodellen längst. Det är väl effekten. Verkar vara signifikant mkt mer tryck särskilt i högre hastigheter. Kör man en P modell är man ute efter effekt.
Ang. degraderingen.. ja jag själv har ju lurat mig själv också liksom alla andra.
Men man missar ju då att bilen gömmer en hel del så man kan köra en tid i början utan att siffran rör sig. När man äter av bufferten.
Nu har jag haft många Teslor men har aldrig ledigt något av någon som helst degradering på 5, 10 eller 15%. Rangen är mkt lång ändå och de laddar snabbt.
Model YP -23 Solid svart
Model YP -23 Solid svart
Kan inte påstå jag saknar pulver i M3P Highland, men bara för att det finns en ännu snabbare version i USA så ska alla (som inte har en) hävda att den är olidligt slö 
Bland ”rimligt prisatta” bilar finns det knappast något roligare på kurviga småvägar. Jag har hittills aldrig känt behovet av att trampa plattan i mattan från 100 till 200, då hade jag nog skaffat en pläd.
Bland ”rimligt prisatta” bilar finns det knappast något roligare på kurviga småvägar. Jag har hittills aldrig känt behovet av att trampa plattan i mattan från 100 till 200, då hade jag nog skaffat en pläd.
MY LR AWD -25 beställd
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
- Kaffekatten
- Teslaägare
Den är ju oavsett väldigt snabb
Jag vet inte vad man skall köpa som är roligare än en M3P begagnad?
Då väger man altså in pris. Sen är vi här lite bias kring Tesla. Men vad får man annars med 4år+ batterigaranti för 300k som man kan få en Refreshed M3P?
Då väger man altså in pris. Sen är vi här lite bias kring Tesla. Men vad får man annars med 4år+ batterigaranti för 300k som man kan få en Refreshed M3P?
Model YP -23 Solid svart
Model YP -23 Solid svart
Jag kan inte komma på något som är mer bang for the buck, en utmärkt vardagsbil som man kan dra ut på småvägar och ha inspirerande körning med när andan faller på. Dessutom är den mycket rymligare än folk i allmänhet tror, kan jag säga efter flera långresor med familjen genom europa.Kaffekatten skrev: ↑06 nov 2025 22:30Den är ju oavsett väldigt snabb![]()
MY LR AWD -25 beställd
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
Det finns data på det.Kaffekatten skrev: ↑06 nov 2025 21:09Hör ni så många som har rasade batterier? Undrar hur stor den siffran är egentligen.
3L, 2021 byts fortfarande på löpande band.
Kaffekatten skrev: ↑06 nov 2025 21:09Det finns kanske en anledning till att man behöll Panasonic batteriet i Performancemodellen längst.
I model 3 i Europa berodde det på att LG skulle kvalificeras för M3P, mest troligt. Det var bara under ~9 månaders produktion som man skickade Panasonicceller till Kina för att bygga de batterierna.
Prestanda lär det inte ha varit då man bytte efter 9 månaders kinaprod från Panasonic till LG under produktion av samma bilmodell.
Man märkte skillnad vid ~ 80-100km/h redan mellan 2021 P med Panasonic och senare med LG. (Motorerna begränsade under ~60 och över 100km/h på den modellen)Kaffekatten skrev: ↑06 nov 2025 21:09Det är väl effekten. Verkar vara signifikant mkt mer tryck särskilt i högre hastigheter. Kör man en P modell är man ute efter effekt.
För den nya Performance klarar motorerna att leverera mer effekt i högre farter och då blir det skillnad mellan batterierna.
Tesla har ju miljömedvetet valt att använda batterier som tillverkas nära där bilen byggs för att minska miljöpåverkan - det ger oss LG idag då Panasonic inte verkar ha någon fabrik för stora mängder 2170 i kina.
Detta är mest troligt största anöedningen att vi inte får Panasonic i 3/Y P i Sverige.
Kaffekatten skrev: ↑06 nov 2025 21:09Ang. degraderingen.. ja jag själv har ju lurat mig själv också liksom alla andra.
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Kaffekatten
- Teslaägare
Är man oroligt lagt om en 4-5 år när en 2021-2022 M3P:s batterigaranti går ut så kan det finnas en öppning, ryktesspridning om att kunna förlänga batterigarantin till 12 år. Bör kunna göras då precis innan garantin går ut då 2029-2030.
Model YP -23 Solid svart
Model YP -23 Solid svart
Jag förstod inte vad du menade med detta?Kaffekatten skrev: ↑06 nov 2025 21:09Nu har jag haft många Teslor men har aldrig ledigt något av någon som helst degradering på 5, 10 eller 15%. Rangen är mkt lång ändå och de laddar snabbt.
Vad har du för degradering på din Plaid? 15%?
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Kaffekatten
- Teslaägare
Det kan jag förståAAKEE skrev: ↑07 nov 2025 08:39Jag förstod inte vad du menade med detta?Kaffekatten skrev: ↑06 nov 2025 21:09Nu har jag haft många Teslor men har aldrig ledigt något av någon som helst degradering på 5, 10 eller 15%. Rangen är mkt lång ändå och de laddar snabbt.
Vad har du för degradering på din Plaid? 15%?
För mig har det inte spelat någon roll. Då jag kör relativt korta sträckor.
Skillnaden mellan 5 eller 10% degradering på 80kwh (m3p) batteri är i alla fall för mig inte märkbar.
Kör man långt, stannar efter ca 3 timmars körning kommer man väl 1.7mil kortare bara med 100% laddning
(antag att man kommer 35mil * 0,95, med ca 80kwh batteri). I verkligheten laddar jag inte ens 100, kanske 80% vid
långkörning då blir skillnaden än mindre i mil.
På en Plaid med ca 15% degradering blir det mer. Men jämför man en "bra, lågdegraderad Plaid" på ca 7% degradering nog
en med 15% så är det ändå bara 7% diff. Kommer man 45mil * 0,93 blir det ca 3,2mil kortare vid 100% ladd. Laddar man till 55% är det bara 1,6mil som skiljer i range.
Jag försöker dock hålla nere degraderingen allt jag kan själv genom att behandla batteriet enligt alla konstens regler.
Gasa inte hårt för länge, ställ inte bilen över 55% SOC. Undvik stora cykler. Ladda ofta. Laddar jag till 80-90% någon gång, kör jag direkt.
Ha bilen i kallt klimat.
Model YP -23 Solid svart
Model YP -23 Solid svart
Om man googlar på det hittar man MASSOR med folk som har haft rasade batterier, men då hittar man ju förstås bara dom också.Kaffekatten skrev: ↑06 nov 2025 21:09Hör ni så många som har rasade batterier? Undrar hur stor den siffran är egentligen. Man hör sällan om dem, dessutom är de ju alltid de som har problem som syns. Det är de som skriver på forum. Taycanforum översvämmas av folk som får en "red Circle of death" dvs att batteriet rasar o de måste ha bärgare. Men det innebär inte att det är en betydande del som har problem.
Jag tror inte ägarna direkt ringer till tidningarna om det eftersom de flresta än så länge har batterigatranti och får batterierna bytta gratis av tesla.
Mitt problem är mer att man inte VET när batteriet rasar, nån här fick väl batterihaveri nere i tyskland på semester, det blir väldigt jobbigt.
För mej hände det hemma på min garageinfart, det var inte lika jobbigt, bara att lämna in bilen och få en lånebil i 10v.
I princip alla Kinabyggda M3P med 82.1-kWh batterierna har fått byta batteri.
De få som inte har fått byta, har hög degradering- det lär komma för dem med. Har man en är det att hålla tummarna så de sker innan garantin går ut.
Det är ganska många USA-byggda som bytt också och det kommer nya batteriras hela tiden.
I TMC-forumet dyker det upp med jämna väldigt täta mellanrum och det är ofta amvändarnamn jag känner igen. Det är inte bara random folk som loggar in där för att batteriet är bytt.
De få som inte har fått byta, har hög degradering- det lär komma för dem med. Har man en är det att hålla tummarna så de sker innan garantin går ut.
Det är ganska många USA-byggda som bytt också och det kommer nya batteriras hela tiden.
I TMC-forumet dyker det upp med jämna väldigt täta mellanrum och det är ofta amvändarnamn jag känner igen. Det är inte bara random folk som loggar in där för att batteriet är bytt.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5