Instämmer, och nu har det börjat hända grejer.
Uppgradering till V4 påbörjades förra veckan.
Var dit i lördags, då såg det ut att vara ganska färdigställt.
Men någon ström verkar inte vara påkopplad ännu.
Moderator: Redaktion
Instämmer, och nu har det börjat hända grejer.
Hur många laddpunktet var det innan?Gustafsson skrev: ↑01 nov 2025 09:45Nu går det att tanka elektroner i Skellefteå igen.
6 V4 ersätter V2 - kanon!
Mmm tyvärr har strejken ”effekt”.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 nov 2025 14:01Hur många laddpunktet var det innan?Gustafsson skrev: ↑01 nov 2025 09:45Nu går det att tanka elektroner i Skellefteå igen.
6 V4 ersätter V2 - kanon!
Har sett flera ställen där antalet laddpunkter minskat när Tesla byggt om från v2 till v4. Antar att det fattas effekt för att driva lika många v4 som v2 på vissa platser.
Har för mig det var sex laddpunkter tidigare när jag laddade där senast (2023).Nicke Nyfiken skrev: ↑01 nov 2025 14:01Hur många laddpunktet var det innan?Gustafsson skrev: ↑01 nov 2025 09:45Nu går det att tanka elektroner i Skellefteå igen.
6 V4 ersätter V2 - kanon!
Har sett flera ställen där antalet laddpunkter minskat när Tesla byggt om från v2 till v4. Antar att det fattas effekt för att driva lika många v4 som v2 på vissa platser.
Tror absolut inte det har med strejken att göra i detta fall. Då hade Tesla byggt fler laddstolpar redan vid ombyggnaden och kopplat in dem om/när strejken tar slut. De är ju inte rädda för att bygga nya laddstationer som de vet inte kommer att bli inkopplade. Just nu ser det ut som det är 17 SuC som väntar på inkoppling runtom i landet.Electron skrev: ↑01 nov 2025 14:29Mmm tyvärr har strejken ”effekt”.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 nov 2025 14:01Hur många laddpunktet var det innan?Gustafsson skrev: ↑01 nov 2025 09:45Nu går det att tanka elektroner i Skellefteå igen.
6 V4 ersätter V2 - kanon!
Har sett flera ställen där antalet laddpunkter minskat när Tesla byggt om från v2 till v4. Antar att det fattas effekt för att driva lika många v4 som v2 på vissa platser.
Vad jag minns var det lika många, men det var ett par år sedan jag laddade där förra gången, så minnet kan svika. Det fanns även två fundament utöver laddarna, så det kommer nog något mer där. Verkar finnas kraft iaf, OK har ju 8 (?) laddpunkter där också.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 nov 2025 14:01Hur många laddpunktet var det innan?Gustafsson skrev: ↑01 nov 2025 09:45Nu går det att tanka elektroner i Skellefteå igen.
6 V4 ersätter V2 - kanon!
Har sett flera ställen där antalet laddpunkter minskat när Tesla byggt om från v2 till v4. Antar att det fattas effekt för att driva lika många v4 som v2 på vissa platser.
Förstår hur du tänker men just i det här fallet verkar det faktiskt som att strejken och blockaderna påverkar mer än man kanske tror.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 nov 2025 15:09Tror absolut inte det har med strejken att göra i detta fall. Då hade Tesla byggt fler laddstolpar redan vid ombyggnaden och kopplat in dem om/när strejken tar slut. De är ju inte rädda för att bygga nya laddstationer som de vet inte kommer att bli inkopplade. Just nu ser det ut som det är 17 SuC som väntar på inkoppling runtom i landet.Electron skrev: ↑01 nov 2025 14:29Mmm tyvärr har strejken ”effekt”.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 nov 2025 14:01Hur många laddpunktet var det innan?Gustafsson skrev: ↑01 nov 2025 09:45Nu går det att tanka elektroner i Skellefteå igen.
6 V4 ersätter V2 - kanon!
Har sett flera ställen där antalet laddpunkter minskat när Tesla byggt om från v2 till v4. Antar att det fattas effekt för att driva lika många v4 som v2 på vissa platser.
Tror helt enkelt inte det går att få fram tillräckligt med effekt inom överskådlig tid på dessa platser.
Antingen var jag otydlig eller så läste du lite slarvigt, för du missförstår mig.Electron skrev: ↑02 nov 2025 08:56Förstår hur du tänker men just i det här fallet verkar det faktiskt som att strejken och blockaderna påverkar mer än man kanske tror.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 nov 2025 15:09Tror absolut inte det har med strejken att göra i detta fall. Då hade Tesla byggt fler laddstolpar redan vid ombyggnaden och kopplat in dem om/när strejken tar slut. De är ju inte rädda för att bygga nya laddstationer som de vet inte kommer att bli inkopplade. Just nu ser det ut som det är 17 SuC som väntar på inkoppling runtom i landet.Electron skrev: ↑01 nov 2025 14:29Mmm tyvärr har strejken ”effekt”.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 nov 2025 14:01Hur många laddpunktet var det innan?Gustafsson skrev: ↑01 nov 2025 09:45Nu går det att tanka elektroner i Skellefteå igen.
6 V4 ersätter V2 - kanon!
Har sett flera ställen där antalet laddpunkter minskat när Tesla byggt om från v2 till v4. Antar att det fattas effekt för att driva lika många v4 som v2 på vissa platser.
Tror helt enkelt inte det går att få fram tillräckligt med effekt inom överskådlig tid på dessa platser.
Elektriker som normalt kopplar in Superchargers är med i facket, och eftersom det råder sympatiåtgärder mot Tesla får de inte utföra det arbetet förrän konflikten är löst. Du har säkert läst den superlånga tråden om strejken mot Tesla Sverige?
Hursom, Tesla kan fortfarande bygga och förbereda stationer men själva anslutningen till elnätet kräver auktoriserade elektriker. Och det är just det som blockeras nu. Det är därför flera färdigbyggda stationer står klara men inte är inkopplade.
Effektbrist kan säkert vara ett problem på vissa platser, men att så många nya Superchargers står helt redo utan att tas i drift samtidigt som blockaden pågår talar ganska starkt för att det främst är strejken som bromsar inkopplingen just nu.
Jag tycker det är trist (såklart) och som många andra anser så stoppar det den gröna omställningen. Däremot så finns det gott om andra laddstationer. Jag kör Mercedes och har inte saknat Tesla SuC en enda gång på mina resor. Men de e ja de![]()
Att gå upp i effekt på en befintlig laddstation behöver kanske åtgärder hos nätägaren och det är ju då blockaden slår till.Nicke Nyfiken skrev: ↑02 nov 2025 10:05Antingen var jag otydlig eller så läste du lite slarvigt, för du missförstår mig.Electron skrev: ↑02 nov 2025 08:56Förstår hur du tänker men just i det här fallet verkar det faktiskt som att strejken och blockaderna påverkar mer än man kanske tror.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 nov 2025 15:09Tror absolut inte det har med strejken att göra i detta fall. Då hade Tesla byggt fler laddstolpar redan vid ombyggnaden och kopplat in dem om/när strejken tar slut. De är ju inte rädda för att bygga nya laddstationer som de vet inte kommer att bli inkopplade. Just nu ser det ut som det är 17 SuC som väntar på inkoppling runtom i landet.Electron skrev: ↑01 nov 2025 14:29Mmm tyvärr har strejken ”effekt”.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 nov 2025 14:01
Hur många laddpunktet var det innan?
Har sett flera ställen där antalet laddpunkter minskat när Tesla byggt om från v2 till v4. Antar att det fattas effekt för att driva lika många v4 som v2 på vissa platser.
Tror helt enkelt inte det går att få fram tillräckligt med effekt inom överskådlig tid på dessa platser.
Elektriker som normalt kopplar in Superchargers är med i facket, och eftersom det råder sympatiåtgärder mot Tesla får de inte utföra det arbetet förrän konflikten är löst. Du har säkert läst den superlånga tråden om strejken mot Tesla Sverige?
Hursom, Tesla kan fortfarande bygga och förbereda stationer men själva anslutningen till elnätet kräver auktoriserade elektriker. Och det är just det som blockeras nu. Det är därför flera färdigbyggda stationer står klara men inte är inkopplade.
Effektbrist kan säkert vara ett problem på vissa platser, men att så många nya Superchargers står helt redo utan att tas i drift samtidigt som blockaden pågår talar ganska starkt för att det främst är strejken som bromsar inkopplingen just nu.
Jag tycker det är trist (såklart) och som många andra anser så stoppar det den gröna omställningen. Däremot så finns det gott om andra laddstationer. Jag kör Mercedes och har inte saknat Tesla SuC en enda gång på mina resor. Men de e ja de![]()
Självklart är det strejken som gör att nybyggda SuC står oinkopplade. Det är vad jag kan se 17 stycken till antalet just nu. Det råder ingen effektbrist på dessa platser eftersom man fått tillstånd att bygga.
Det jag talar om är att på vissa platser där Tesla byggt om befintliga Suc från V.2 (120-150 kW/stolpe) till V.4 (250 kW/stolpe) så har man minskat antalet stolpar. Löddeköpinge och Falkenberg är två exempel på det, men det finns säkert fler.
På andra SuC V.2 har man i vissa fall utökat antalet stolpar i samband med ombyggnad till V.4 under konflikten. Så strävan att expandera SuC-nätverket är tydlig från Teslas sida.
Detta får mig att tro det är "permanent" effektbrist på vissa platser med V.2 och därför tvingas man att minska antalet laddstolpar när man ökar effekten på varje stolpe vid ombyggnad till V.4.
Hade det berott på strejken hade Tesla ändå byggt det antalet V.4-stolpar man ville ha efter ombyggnaden och bara väntat på inkoppling, liksom man gör på de helt nybyggda SuC:arna.
Det finns ingen logik i det resonemanget.Fredrik j skrev: ↑02 nov 2025 11:10Att gå upp i effekt på en befintlig laddstation behöver kanske åtgärder hos nätägaren och det är ju då blockaden slår till.Nicke Nyfiken skrev: ↑02 nov 2025 10:05Antingen var jag otydlig eller så läste du lite slarvigt, för du missförstår mig.Electron skrev: ↑02 nov 2025 08:56Förstår hur du tänker men just i det här fallet verkar det faktiskt som att strejken och blockaderna påverkar mer än man kanske tror.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 nov 2025 15:09Tror absolut inte det har med strejken att göra i detta fall. Då hade Tesla byggt fler laddstolpar redan vid ombyggnaden och kopplat in dem om/när strejken tar slut. De är ju inte rädda för att bygga nya laddstationer som de vet inte kommer att bli inkopplade. Just nu ser det ut som det är 17 SuC som väntar på inkoppling runtom i landet.
Tror helt enkelt inte det går att få fram tillräckligt med effekt inom överskådlig tid på dessa platser.
Elektriker som normalt kopplar in Superchargers är med i facket, och eftersom det råder sympatiåtgärder mot Tesla får de inte utföra det arbetet förrän konflikten är löst. Du har säkert läst den superlånga tråden om strejken mot Tesla Sverige?
Hursom, Tesla kan fortfarande bygga och förbereda stationer men själva anslutningen till elnätet kräver auktoriserade elektriker. Och det är just det som blockeras nu. Det är därför flera färdigbyggda stationer står klara men inte är inkopplade.
Effektbrist kan säkert vara ett problem på vissa platser, men att så många nya Superchargers står helt redo utan att tas i drift samtidigt som blockaden pågår talar ganska starkt för att det främst är strejken som bromsar inkopplingen just nu.
Jag tycker det är trist (såklart) och som många andra anser så stoppar det den gröna omställningen. Däremot så finns det gott om andra laddstationer. Jag kör Mercedes och har inte saknat Tesla SuC en enda gång på mina resor. Men de e ja de![]()
Självklart är det strejken som gör att nybyggda SuC står oinkopplade. Det är vad jag kan se 17 stycken till antalet just nu. Det råder ingen effektbrist på dessa platser eftersom man fått tillstånd att bygga.
Det jag talar om är att på vissa platser där Tesla byggt om befintliga Suc från V.2 (120-150 kW/stolpe) till V.4 (250 kW/stolpe) så har man minskat antalet stolpar. Löddeköpinge och Falkenberg är två exempel på det, men det finns säkert fler.
På andra SuC V.2 har man i vissa fall utökat antalet stolpar i samband med ombyggnad till V.4 under konflikten. Så strävan att expandera SuC-nätverket är tydlig från Teslas sida.
Detta får mig att tro det är "permanent" effektbrist på vissa platser med V.2 och därför tvingas man att minska antalet laddstolpar när man ökar effekten på varje stolpe vid ombyggnad till V.4.
Hade det berott på strejken hade Tesla ändå byggt det antalet V.4-stolpar man ville ha efter ombyggnaden och bara väntat på inkoppling, liksom man gör på de helt nybyggda SuC:arna.
Tesla kanske kan komma runt det genom att minska antalet laddare och klara sig med den befintliga effekten?
Detta stärker min teori att på de platser Tesla minskar antalet laddstolpar vid uppgradering från V.2 till V.4 råder det "permanent" effektbrist. Det har inget med konflikten att göra.LJO skrev: ↑02 nov 2025 11:51Umeå håller på att byggas om just nu.
Som det ser ut blir det lika många stolpar som tidigare.
Tesla hade ansökt hos Umeå Energi om en effektökning på stationen, dock så vägrade Umeå Energi att "säkra upp" matningen med hänvisning till konflikten. Återkom när konflikten är över var svaret till Tesla.
Blir intressant att se när dom öppnar igen om det blir 12st. V.4 med begränsad effekt eller om det blir full effekt på ett begränsat antal stolpar.
Eller?Nicke Nyfiken skrev: ↑02 nov 2025 12:09Detta stärker min teori att på de platser Tesla minskar antalet laddstolpar vid uppgradering från V.2 till V.4 råder det "permanent" effektbrist. Det har inget med konflikten att göra.LJO skrev: ↑02 nov 2025 11:51Umeå håller på att byggas om just nu.
Som det ser ut blir det lika många stolpar som tidigare.
Tesla hade ansökt hos Umeå Energi om en effektökning på stationen, dock så vägrade Umeå Energi att "säkra upp" matningen med hänvisning till konflikten. Återkom när konflikten är över var svaret till Tesla.
Blir intressant att se när dom öppnar igen om det blir 12st. V.4 med begränsad effekt eller om det blir full effekt på ett begränsat antal stolpar.
Tesla har fått 1,6 miljarder i EU-stöd för att bygga ut laddnätverket i Europa. Kanske har det betydelse var stationen ligger. Vad tror du själv? Bristande logik i teslas strategi?Nicke Nyfiken skrev: ↑02 nov 2025 11:28Det finns ingen logik i det resonemanget.Fredrik j skrev: ↑02 nov 2025 11:10Att gå upp i effekt på en befintlig laddstation behöver kanske åtgärder hos nätägaren och det är ju då blockaden slår till.Nicke Nyfiken skrev: ↑02 nov 2025 10:05Antingen var jag otydlig eller så läste du lite slarvigt, för du missförstår mig.Electron skrev: ↑02 nov 2025 08:56Förstår hur du tänker men just i det här fallet verkar det faktiskt som att strejken och blockaderna påverkar mer än man kanske tror.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 nov 2025 15:09
Tror absolut inte det har med strejken att göra i detta fall. Då hade Tesla byggt fler laddstolpar redan vid ombyggnaden och kopplat in dem om/när strejken tar slut. De är ju inte rädda för att bygga nya laddstationer som de vet inte kommer att bli inkopplade. Just nu ser det ut som det är 17 SuC som väntar på inkoppling runtom i landet.
Tror helt enkelt inte det går att få fram tillräckligt med effekt inom överskådlig tid på dessa platser.
Elektriker som normalt kopplar in Superchargers är med i facket, och eftersom det råder sympatiåtgärder mot Tesla får de inte utföra det arbetet förrän konflikten är löst. Du har säkert läst den superlånga tråden om strejken mot Tesla Sverige?
Hursom, Tesla kan fortfarande bygga och förbereda stationer men själva anslutningen till elnätet kräver auktoriserade elektriker. Och det är just det som blockeras nu. Det är därför flera färdigbyggda stationer står klara men inte är inkopplade.
Effektbrist kan säkert vara ett problem på vissa platser, men att så många nya Superchargers står helt redo utan att tas i drift samtidigt som blockaden pågår talar ganska starkt för att det främst är strejken som bromsar inkopplingen just nu.
Jag tycker det är trist (såklart) och som många andra anser så stoppar det den gröna omställningen. Däremot så finns det gott om andra laddstationer. Jag kör Mercedes och har inte saknat Tesla SuC en enda gång på mina resor. Men de e ja de![]()
Självklart är det strejken som gör att nybyggda SuC står oinkopplade. Det är vad jag kan se 17 stycken till antalet just nu. Det råder ingen effektbrist på dessa platser eftersom man fått tillstånd att bygga.
Det jag talar om är att på vissa platser där Tesla byggt om befintliga Suc från V.2 (120-150 kW/stolpe) till V.4 (250 kW/stolpe) så har man minskat antalet stolpar. Löddeköpinge och Falkenberg är två exempel på det, men det finns säkert fler.
På andra SuC V.2 har man i vissa fall utökat antalet stolpar i samband med ombyggnad till V.4 under konflikten. Så strävan att expandera SuC-nätverket är tydlig från Teslas sida.
Detta får mig att tro det är "permanent" effektbrist på vissa platser med V.2 och därför tvingas man att minska antalet laddstolpar när man ökar effekten på varje stolpe vid ombyggnad till V.4.
Hade det berott på strejken hade Tesla ändå byggt det antalet V.4-stolpar man ville ha efter ombyggnaden och bara väntat på inkoppling, liksom man gör på de helt nybyggda SuC:arna.
Tesla kanske kan komma runt det genom att minska antalet laddare och klara sig med den befintliga effekten?
Om Tesla fortsätter bygger helt nya laddstationer som de vet inte kommer att bli inkopplade under konflikten, varför skulle de då plötsligt undvika att ha några färdiga men oinkopplade laddstolpar efter en ombyggnad från V.2 till V.4?
Vad är det jag missar?Electron skrev: ↑02 nov 2025 14:47Eller?Nicke Nyfiken skrev: ↑02 nov 2025 12:09Detta stärker min teori att på de platser Tesla minskar antalet laddstolpar vid uppgradering från V.2 till V.4 råder det "permanent" effektbrist. Det har inget med konflikten att göra.LJO skrev: ↑02 nov 2025 11:51Umeå håller på att byggas om just nu.
Som det ser ut blir det lika många stolpar som tidigare.
Tesla hade ansökt hos Umeå Energi om en effektökning på stationen, dock så vägrade Umeå Energi att "säkra upp" matningen med hänvisning till konflikten. Återkom när konflikten är över var svaret till Tesla.
Blir intressant att se när dom öppnar igen om det blir 12st. V.4 med begränsad effekt eller om det blir full effekt på ett begränsat antal stolpar.
viewtopic.php?p=867244#p867244
Villkor för EU-bidrag kanske?Nicke Nyfiken skrev: ↑02 nov 2025 16:03Vad är det jag missar?Electron skrev: ↑02 nov 2025 14:47Eller?Nicke Nyfiken skrev: ↑02 nov 2025 12:09Detta stärker min teori att på de platser Tesla minskar antalet laddstolpar vid uppgradering från V.2 till V.4 råder det "permanent" effektbrist. Det har inget med konflikten att göra.LJO skrev: ↑02 nov 2025 11:51Umeå håller på att byggas om just nu.
Som det ser ut blir det lika många stolpar som tidigare.
Tesla hade ansökt hos Umeå Energi om en effektökning på stationen, dock så vägrade Umeå Energi att "säkra upp" matningen med hänvisning till konflikten. Återkom när konflikten är över var svaret till Tesla.
Blir intressant att se när dom öppnar igen om det blir 12st. V.4 med begränsad effekt eller om det blir full effekt på ett begränsat antal stolpar.
viewtopic.php?p=867244#p867244
Förklara för mig.
I Umeå där man på grund av konflikten just nu inte kan få tillräckligt med effekt för att driva 12 st V.4 väljer Tesla ändå att bygga samma antal laddstolpar som tidigare.
Så Tesla får bidrag för att bygga om vissa V.2 till V.4 men inte för andra?Fredrik j skrev: ↑02 nov 2025 16:05Villkor för EU-bidrag kanske?Nicke Nyfiken skrev: ↑02 nov 2025 16:03Vad är det jag missar?Electron skrev: ↑02 nov 2025 14:47Eller?Nicke Nyfiken skrev: ↑02 nov 2025 12:09Detta stärker min teori att på de platser Tesla minskar antalet laddstolpar vid uppgradering från V.2 till V.4 råder det "permanent" effektbrist. Det har inget med konflikten att göra.LJO skrev: ↑02 nov 2025 11:51Umeå håller på att byggas om just nu.
Som det ser ut blir det lika många stolpar som tidigare.
Tesla hade ansökt hos Umeå Energi om en effektökning på stationen, dock så vägrade Umeå Energi att "säkra upp" matningen med hänvisning till konflikten. Återkom när konflikten är över var svaret till Tesla.
Blir intressant att se när dom öppnar igen om det blir 12st. V.4 med begränsad effekt eller om det blir full effekt på ett begränsat antal stolpar.
viewtopic.php?p=867244#p867244
Förklara för mig.
I Umeå där man på grund av konflikten just nu inte kan få tillräckligt med effekt för att driva 12 st V.4 väljer Tesla ändå att bygga samma antal laddstolpar som tidigare.
Du såg frågetecknet?Nicke Nyfiken skrev: ↑02 nov 2025 16:16Så Tesla får bidrag för att bygga om vissa V.2 till V.4 men inte för andra?Fredrik j skrev: ↑02 nov 2025 16:05Villkor för EU-bidrag kanske?Nicke Nyfiken skrev: ↑02 nov 2025 16:03Vad är det jag missar?Electron skrev: ↑02 nov 2025 14:47Eller?Nicke Nyfiken skrev: ↑02 nov 2025 12:09
Detta stärker min teori att på de platser Tesla minskar antalet laddstolpar vid uppgradering från V.2 till V.4 råder det "permanent" effektbrist. Det har inget med konflikten att göra.
viewtopic.php?p=867244#p867244
Förklara för mig.
I Umeå där man på grund av konflikten just nu inte kan få tillräckligt med effekt för att driva 12 st V.4 väljer Tesla ändå att bygga samma antal laddstolpar som tidigare.
Och vad har det med konflikten att göra?
Resonemanget är att Tesla uppenbarligen inte bryr sig om att de fått nej på utökad effekt i Umeå under konflikten. De bygger ändå samma antal laddstolpar som det var tidigare. De vet att de kommer att få tillräckligt med effekt för att driva alla laddstolparna fullt ut när konflikten är löst.Fredrik j skrev: ↑02 nov 2025 16:37Du såg frågetecknet?Nicke Nyfiken skrev: ↑02 nov 2025 16:16Så Tesla får bidrag för att bygga om vissa V.2 till V.4 men inte för andra?Fredrik j skrev: ↑02 nov 2025 16:05Villkor för EU-bidrag kanske?Nicke Nyfiken skrev: ↑02 nov 2025 16:03Vad är det jag missar?
Förklara för mig.
I Umeå där man på grund av konflikten just nu inte kan få tillräckligt med effekt för att driva 12 st V.4 väljer Tesla ändå att bygga samma antal laddstolpar som tidigare.
Och vad har det med konflikten att göra?
Så skulle det kunna vara. Tesla har fått 1,6 miljarder i bidrag för att bygga ut laddnätverket ”utmed större vägar och knutpunkter”. Det skulle kunna vara så att man har förbundit sig att bygga stationer på vissa ställen.
https://alltomelbil.se/tesla-far-177-mi ... dare-i-eu/
Både du och jag spekulerar ju i frågan.
Hänger inte med i ditt resonemang.
Tesla fick tydligen nej till utökad effekt i Umeå med hänvisning till konflikten.
Hur stärker det din teori om att det beror på ”permanent effektbrist” och inte konflikten?
För att nätägaren ska adressera en effektbrist fram till stationen behöver man ju arbeta med att utöka effekten vilket man ju inte gör så länge konflikten inte är löst. Det blir ju lite meningslöst om man ändå inte kan koppla in när man är färdig. Bättre att lägga dom resurserna på andra ställen.Nicke Nyfiken skrev: ↑02 nov 2025 17:18Resonemanget är att Tesla uppenbarligen inte bryr sig om att de fått nej på utökad effekt i Umeå under konflikten. De bygger ändå samma antal laddstolpar som det var tidigare. De vet att de kommer att få tillräckligt med effekt för att driva alla laddstolparna fullt ut när konflikten är löst.Fredrik j skrev: ↑02 nov 2025 16:37Du såg frågetecknet?Nicke Nyfiken skrev: ↑02 nov 2025 16:16Så Tesla får bidrag för att bygga om vissa V.2 till V.4 men inte för andra?Fredrik j skrev: ↑02 nov 2025 16:05Villkor för EU-bidrag kanske?Nicke Nyfiken skrev: ↑02 nov 2025 16:03
Vad är det jag missar?
Förklara för mig.
I Umeå där man på grund av konflikten just nu inte kan få tillräckligt med effekt för att driva 12 st V.4 väljer Tesla ändå att bygga samma antal laddstolpar som tidigare.
Och vad har det med konflikten att göra?
Så skulle det kunna vara. Tesla har fått 1,6 miljarder i bidrag för att bygga ut laddnätverket ”utmed större vägar och knutpunkter”. Det skulle kunna vara så att man har förbundit sig att bygga stationer på vissa ställen.
https://alltomelbil.se/tesla-far-177-mi ... dare-i-eu/
Både du och jag spekulerar ju i frågan.
Hänger inte med i ditt resonemang.
Tesla fick tydligen nej till utökad effekt i Umeå med hänvisning till konflikten.
Hur stärker det din teori om att det beror på ”permanent effektbrist” och inte konflikten?
Frågan är varför de i några fall (t.ex. Löddeköpinge och Falkenberg) valt att minska antalet laddstolpar för att kompensera för den ökade effekten i varje ny laddstolpe.
Här tror jag det beror på att det är "effektbrist" på riktigt. Alltså även efter konflikten är löst.
I Löddeköpinge har man gått från 16 till 12 stolpar. Och den laddstationen är extremt högt belastad så det beror inte på att det räcker med 12 laddstolpar. Det är något annat som ligger bakom.