2025.38.3.1 fick jag igår minns inte vad jag var på innan. Men leverans versionen iaf.
Model Y Juniper
Moderator: Redaktion
- MNA
- Teslaägare
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 22 apr 2023 08:05
- Referralkod: ts.la/martin705425
Re: Model Y Juniper
Model Y LR -25. Vit/Svart. Beställd 26/8. Upphämtad 22/9
Model Y LR -23. Vit/svart. Beställd 22/4. Upphämtad 19/5.
Re: Model Y Juniper
Fick konstiga lane assist ryckningar idag främst när jag körde om lastbilar på motorväg. Hände ca 6 gånger på 20min och brukar inte hända. Har inte ändrat någon inställning så är det någon som vet vad det kan bero på? Kändes som den mestadels styrde ifrån lastbilen på höger sida men även någon gång åt andra hållet.
Re: Model Y Juniper
Intressant att det är samma bromsar på Performance som long range, bara bromsoken som är målade röda. Klarar 7 hårda bromsningar sen över dom överhettade.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M2 CS 2026 - Beställd
BMW M3 Touring 2025 - såld
BMW M3 Touring 2024 - såld
Audi Q8 55 2024 - såld
GR Yaris 2023 - såld
ID Buzz 2023 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW i3 2019 - såld
BMW M2 CS 2026 - Beställd
BMW M3 Touring 2025 - såld
BMW M3 Touring 2024 - såld
Audi Q8 55 2024 - såld
GR Yaris 2023 - såld
ID Buzz 2023 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW i3 2019 - såld
Re: Model Y Juniper
Vilket IQ-befriat test han gjorde. Att köra 0-80-0 flera gånger på raken med ABS som kickar in sänker ju alla bromsar. Helt irrelevant i det läget att bromsarna är samma som Y LR. Men han är dansk så det kanske inte är så konstigt.
Re: Model Y Juniper
Tänkte skriva ett gediget inlägg om mina tankar efter första månaden, men det blir för jobbigt på telefonen, så här kommer en kortis.
Har kört bilen i sisådär 45 dagar och 600 mil. Har innan denna bil aldrig varken kört eller åkt med i en Tesla (bortsett provkörningarna innan beställning av ny bil). Jag hade inte ens åkt med i en elbil innan. Gick från en Passat 2.0 TDI R-Line -14. Från Volkswagen till Teslan är det många, många nivåskillnader på nästintill allt.
Den ligger fint på vägen trots sin storlek. Ligger betydligt bättre på vägen och är en aning trevligare att köra än våran gamla Volkswagen, som jag iofs gillade på den tiden då den var våran aktuella bil. Den är bra mycket tystare trots storleken och 2" större däck. Rullar fint på motorväg och mjukt över ojämnheter. Väldigt tilltalande att köra med sin rapphet, men samtidigt hyfsat snål i förbrukningen. Ligger på 16.8/100 över dessa 6104km. Kör bilen i chill-mode med en Commander och kick down på 60.
Teslan är dessutom gudomlig invändigt. Inga knappar, inget krimskrams, inga utblås, ingenting! Det skulle vara en vridbar skärm och bra plats att ha telefonen på, men annars saknar jag ingenting och bilen är precis så som jag önskar den. Ratt, skärm och två funktionsdugliga mugghållare.
Utrymmet ska vi inte ens prata om. Golfbagen ligger på bredden med trä-klubborna kvar i bagen. Bara det är en sensation. Hatthyllan skulle väl kunna vara bättre, men den är också undanskuffad och gör inte så mycket påverkan. Trodde på förhand att frunken inte skulle användas speciellt mycket, men den används hela tiden och har en speciell plats för golfskorna.
Det som den gamla bilen var bättre på var en sak - 3-blink. Kanske att även stolarna var bättre, men det är på marginalen isåfall.
Om någon funderar på bil och läser här - Prova och beställ sedan.
Har kört bilen i sisådär 45 dagar och 600 mil. Har innan denna bil aldrig varken kört eller åkt med i en Tesla (bortsett provkörningarna innan beställning av ny bil). Jag hade inte ens åkt med i en elbil innan. Gick från en Passat 2.0 TDI R-Line -14. Från Volkswagen till Teslan är det många, många nivåskillnader på nästintill allt.
Den ligger fint på vägen trots sin storlek. Ligger betydligt bättre på vägen och är en aning trevligare att köra än våran gamla Volkswagen, som jag iofs gillade på den tiden då den var våran aktuella bil. Den är bra mycket tystare trots storleken och 2" större däck. Rullar fint på motorväg och mjukt över ojämnheter. Väldigt tilltalande att köra med sin rapphet, men samtidigt hyfsat snål i förbrukningen. Ligger på 16.8/100 över dessa 6104km. Kör bilen i chill-mode med en Commander och kick down på 60.
Teslan är dessutom gudomlig invändigt. Inga knappar, inget krimskrams, inga utblås, ingenting! Det skulle vara en vridbar skärm och bra plats att ha telefonen på, men annars saknar jag ingenting och bilen är precis så som jag önskar den. Ratt, skärm och två funktionsdugliga mugghållare.
Utrymmet ska vi inte ens prata om. Golfbagen ligger på bredden med trä-klubborna kvar i bagen. Bara det är en sensation. Hatthyllan skulle väl kunna vara bättre, men den är också undanskuffad och gör inte så mycket påverkan. Trodde på förhand att frunken inte skulle användas speciellt mycket, men den används hela tiden och har en speciell plats för golfskorna.
Det som den gamla bilen var bättre på var en sak - 3-blink. Kanske att även stolarna var bättre, men det är på marginalen isåfall.
Om någon funderar på bil och läser här - Prova och beställ sedan.
2025 MYLR Juniper, Diamon Black.
Re: Model Y Juniper
Tack PSMKA, precis vad jag behövde! Ska bara övertyga sambon att vi borde göra detsamma.PSMKA skrev: ↑22 okt 2025 19:11Tänkte skriva ett gediget inlägg om mina tankar efter första månaden, men det blir för jobbigt på telefonen, så här kommer en kortis.
Har kört bilen i sisådär 45 dagar och 600 mil. Har innan denna bil aldrig varken kört eller åkt med i en Tesla (bortsett provkörningarna innan beställning av ny bil). Jag hade inte ens åkt med i en elbil innan. Gick från en Passat 2.0 TDI R-Line -14. Från Volkswagen till Teslan är det många, många nivåskillnader på nästintill allt.
Den ligger fint på vägen trots sin storlek. Ligger betydligt bättre på vägen och är en aning trevligare att köra än våran gamla Volkswagen, som jag iofs gillade på den tiden då den var våran aktuella bil. Den är bra mycket tystare trots storleken och 2" större däck. Rullar fint på motorväg och mjukt över ojämnheter. Väldigt tilltalande att köra med sin rapphet, men samtidigt hyfsat snål i förbrukningen. Ligger på 16.8/100 över dessa 6104km. Kör bilen i chill-mode med en Commander och kick down på 60.
Teslan är dessutom gudomlig invändigt. Inga knappar, inget krimskrams, inga utblås, ingenting! Det skulle vara en vridbar skärm och bra plats att ha telefonen på, men annars saknar jag ingenting och bilen är precis så som jag önskar den. Ratt, skärm och två funktionsdugliga mugghållare.
Utrymmet ska vi inte ens prata om. Golfbagen ligger på bredden med trä-klubborna kvar i bagen. Bara det är en sensation. Hatthyllan skulle väl kunna vara bättre, men den är också undanskuffad och gör inte så mycket påverkan. Trodde på förhand att frunken inte skulle användas speciellt mycket, men den används hela tiden och har en speciell plats för golfskorna.
Det som den gamla bilen var bättre på var en sak - 3-blink. Kanske att även stolarna var bättre, men det är på marginalen isåfall.
Om någon funderar på bil och läser här - Prova och beställ sedan.![]()
Re: Model Y Juniper
Har en kort fundering, i min Volvo EX40 visas alltid alla fasta fartkameror på kartan, oavsett om man kör med navigering eller fritt. Finns detta i Tesla? Är väl en nice to have bara som jag dock reagerade på saknades när jag provkörde nya Skoda Enyaq.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9767
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Model Y Juniper
Bara med pågående navigering.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Twarkie
- Teslaägare
- Inlägg: 130
- Blev medlem: 25 feb 2020 16:23
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/mathias507926
Re: Model Y Juniper
Bilens förmåga att stanna mjukt när man kör med "hold" som inställning är sämre på Juniper, eller är det min bil som har något fel?
Om jag stannar i en svagt uppåtlutande backe (måste vara väldigt svagt) och bara släpper pedalerna så kommer ju bilen bromsa in till stopp, men min bil börjar sedan rulla bakåt ett par centimeter innan bilen bromsar bilen med ett litet hugg. Varje gång. Fler som upplever?
Branta lutningar fungerar fint, det är just de där svagt lutande vägarna som bilen har svårt för.
Om jag stannar i en svagt uppåtlutande backe (måste vara väldigt svagt) och bara släpper pedalerna så kommer ju bilen bromsa in till stopp, men min bil börjar sedan rulla bakåt ett par centimeter innan bilen bromsar bilen med ett litet hugg. Varje gång. Fler som upplever?
Branta lutningar fungerar fint, det är just de där svagt lutande vägarna som bilen har svårt för.
2020: Model 3 LR (såld)
2023: Model Y LR (såld)
2025: Model Y LR AWD Juniper
2023: Model Y LR (såld)
2025: Model Y LR AWD Juniper
- Twarkie
- Teslaägare
- Inlägg: 130
- Blev medlem: 25 feb 2020 16:23
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/mathias507926
Re: Model Y Juniper
Svarar mig själv eftersom jag råkar ha mobil service hemma hos mig nu. Det är tydligen normalt på Juniper. Om man ska lita på, eller acceptera, det eller eller inte vet jag inte än.Twarkie skrev: ↑27 okt 2025 09:38Bilens förmåga att stanna mjukt när man kör med "hold" som inställning är sämre på Juniper, eller är det min bil som har något fel?
Om jag stannar i en svagt uppåtlutande backe (måste vara väldigt svagt) och bara släpper pedalerna så kommer ju bilen bromsa in till stopp, men min bil börjar sedan rulla bakåt ett par centimeter innan bilen bromsar bilen med ett litet hugg. Varje gång. Fler som upplever?
Branta lutningar fungerar fint, det är just de där svagt lutande vägarna som bilen har svårt för.
2020: Model 3 LR (såld)
2023: Model Y LR (såld)
2025: Model Y LR AWD Juniper
2023: Model Y LR (såld)
2025: Model Y LR AWD Juniper
Re: Model Y Juniper
Märkte igår hur döda vinkel-varnaren samt blinket från blinkers är bra mycket trevligare om man kör med ledlisten släckt. Blir väldigt mycket starkare och lättare att se i periferin.
2025 MYLR Juniper, Diamon Black.
Re: Model Y Juniper
Har aldrig sett att att min Tesla M3 visar fartkameror inte ens nör navigering är på, kanske någon inställning jag missat då.
- Twarkie
- Teslaägare
- Inlägg: 130
- Blev medlem: 25 feb 2020 16:23
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/mathias507926
Re: Model Y Juniper
Jag vet i teorin vad brake by wire är, men jag lyckas inte koppla ihop hur det eventuellt påverkar en mjuk inbromsning när jag släppt alla pedaler?
2020: Model 3 LR (såld)
2023: Model Y LR (såld)
2025: Model Y LR AWD Juniper
2023: Model Y LR (såld)
2025: Model Y LR AWD Juniper
Re: Model Y Juniper
Om jag förstått det rätt med färgvalen så är Steath Grey en ikke metallic färg, antar att den då är som den gamla jobbiga solid svart som inte har klarlack och blir repig bara man tittar på den. Valde till slut Quick Silver men tyvärr passar inte original fälgarna med den färgen, så antingen får jag slanta upp 25.000 extra eller kanske välja Stealth Grey istället ifall någon kan bekräfta att den inte är solid utan klarlack.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4378
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Model Y Juniper
Den är metallicM3170 skrev: ↑27 okt 2025 14:36Om jag förstått det rätt med färgvalen så är Steath Grey en ikke metallic färg, antar att den då är som den gamla jobbiga solid svart som inte har klarlack och blir repig bara man tittar på den. Valde till slut Quick Silver men tyvärr passar inte original fälgarna med den färgen, så antingen får jag slanta upp 25.000 extra eller kanske välja Stealth Grey istället ifall någon kan bekräfta att den inte är solid utan klarlack.
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / VW E-UP 15.2 :) SigenStor 14,8kWp, 34kWh, DC Charger
Re: Model Y Juniper
Kul att läsa, är inne på min andra Tesla, gick från en exakt likadan Passat 2.0 TDI R-Line innan första, och är väldigt nöjd.PSMKA skrev: ↑22 okt 2025 19:11Tänkte skriva ett gediget inlägg om mina tankar efter första månaden, men det blir för jobbigt på telefonen, så här kommer en kortis.
Har kört bilen i sisådär 45 dagar och 600 mil. Har innan denna bil aldrig varken kört eller åkt med i en Tesla (bortsett provkörningarna innan beställning av ny bil). Jag hade inte ens åkt med i en elbil innan. Gick från en Passat 2.0 TDI R-Line -14. Från Volkswagen till Teslan är det många, många nivåskillnader på nästintill allt.
Den ligger fint på vägen trots sin storlek. Ligger betydligt bättre på vägen och är en aning trevligare att köra än våran gamla Volkswagen, som jag iofs gillade på den tiden då den var våran aktuella bil. Den är bra mycket tystare trots storleken och 2" större däck. Rullar fint på motorväg och mjukt över ojämnheter. Väldigt tilltalande att köra med sin rapphet, men samtidigt hyfsat snål i förbrukningen. Ligger på 16.8/100 över dessa 6104km. Kör bilen i chill-mode med en Commander och kick down på 60.
Teslan är dessutom gudomlig invändigt. Inga knappar, inget krimskrams, inga utblås, ingenting! Det skulle vara en vridbar skärm och bra plats att ha telefonen på, men annars saknar jag ingenting och bilen är precis så som jag önskar den. Ratt, skärm och två funktionsdugliga mugghållare.
Utrymmet ska vi inte ens prata om. Golfbagen ligger på bredden med trä-klubborna kvar i bagen. Bara det är en sensation. Hatthyllan skulle väl kunna vara bättre, men den är också undanskuffad och gör inte så mycket påverkan. Trodde på förhand att frunken inte skulle användas speciellt mycket, men den används hela tiden och har en speciell plats för golfskorna.
Det som den gamla bilen var bättre på var en sak - 3-blink. Kanske att även stolarna var bättre, men det är på marginalen isåfall.
Om någon funderar på bil och läser här - Prova och beställ sedan.![]()
Än mer nöjd med MY Juniper än min gamla M3 tillverkad 2022. Känns som MY Juniper är mycket mer välbyggd och tyst.
Hade möjlighet att välja 3 blink eller auto-blink på M3, men det finns ju inte på MY. Tycker dock man vänjer sig vid att slå av blinkersen genom att dra en gång till åt samma håll om den fastnar.
Fick draget eftermonterat på uppfarten idag, tog en timme och en liten pratstund med två nyfikna umareller i grannskapet.
Riktigt smidigt!
MY Juniper Performance (utt. 250930)
M3 LR 2023 (utt. 230131 såld 250826)
M3 LR 2023 (utt. 230131 såld 250826)
Re: Model Y Juniper
Jo, givetvis är det inte hela världen med blinkersen. Väldigt ofta är den bara så himla slö och jag väljer att trycka av den. Precis i samma stund stänger den av sig, så istället blinkar jag igen.TeslaMac skrev: ↑27 okt 2025 16:55Kul att läsa, är inne på min andra Tesla, gick från en exakt likadan Passat 2.0 TDI R-Line innan första, och är väldigt nöjd.PSMKA skrev: ↑22 okt 2025 19:11Tänkte skriva ett gediget inlägg om mina tankar efter första månaden, men det blir för jobbigt på telefonen, så här kommer en kortis.
Har kört bilen i sisådär 45 dagar och 600 mil. Har innan denna bil aldrig varken kört eller åkt med i en Tesla (bortsett provkörningarna innan beställning av ny bil). Jag hade inte ens åkt med i en elbil innan. Gick från en Passat 2.0 TDI R-Line -14. Från Volkswagen till Teslan är det många, många nivåskillnader på nästintill allt.
Den ligger fint på vägen trots sin storlek. Ligger betydligt bättre på vägen och är en aning trevligare att köra än våran gamla Volkswagen, som jag iofs gillade på den tiden då den var våran aktuella bil. Den är bra mycket tystare trots storleken och 2" större däck. Rullar fint på motorväg och mjukt över ojämnheter. Väldigt tilltalande att köra med sin rapphet, men samtidigt hyfsat snål i förbrukningen. Ligger på 16.8/100 över dessa 6104km. Kör bilen i chill-mode med en Commander och kick down på 60.
Teslan är dessutom gudomlig invändigt. Inga knappar, inget krimskrams, inga utblås, ingenting! Det skulle vara en vridbar skärm och bra plats att ha telefonen på, men annars saknar jag ingenting och bilen är precis så som jag önskar den. Ratt, skärm och två funktionsdugliga mugghållare.
Utrymmet ska vi inte ens prata om. Golfbagen ligger på bredden med trä-klubborna kvar i bagen. Bara det är en sensation. Hatthyllan skulle väl kunna vara bättre, men den är också undanskuffad och gör inte så mycket påverkan. Trodde på förhand att frunken inte skulle användas speciellt mycket, men den används hela tiden och har en speciell plats för golfskorna.
Det som den gamla bilen var bättre på var en sak - 3-blink. Kanske att även stolarna var bättre, men det är på marginalen isåfall.
Om någon funderar på bil och läser här - Prova och beställ sedan.![]()
Än mer nöjd med MY Juniper än min gamla M3 tillverkad 2022. Känns som MY Juniper är mycket mer välbyggd och tyst.
Hade möjlighet att välja 3 blink eller auto-blink på M3, men det finns ju inte på MY. Tycker dock man vänjer sig vid att slå av blinkersen genom att dra en gång till åt samma håll om den fastnar.
Fick draget eftermonterat på uppfarten idag, tog en timme och en liten pratstund med två nyfikna umareller i grannskapet.
Riktigt smidigt!
2025 MYLR Juniper, Diamon Black.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4378
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Model Y Juniper
Inte hängt med riktigt, är inte drag standard på alla Y Juniper ?TeslaMac skrev: ↑27 okt 2025 16:55Kul att läsa, är inne på min andra Tesla, gick från en exakt likadan Passat 2.0 TDI R-Line innan första, och är väldigt nöjd.PSMKA skrev: ↑22 okt 2025 19:11Tänkte skriva ett gediget inlägg om mina tankar efter första månaden, men det blir för jobbigt på telefonen, så här kommer en kortis.
Har kört bilen i sisådär 45 dagar och 600 mil. Har innan denna bil aldrig varken kört eller åkt med i en Tesla (bortsett provkörningarna innan beställning av ny bil). Jag hade inte ens åkt med i en elbil innan. Gick från en Passat 2.0 TDI R-Line -14. Från Volkswagen till Teslan är det många, många nivåskillnader på nästintill allt.
Den ligger fint på vägen trots sin storlek. Ligger betydligt bättre på vägen och är en aning trevligare att köra än våran gamla Volkswagen, som jag iofs gillade på den tiden då den var våran aktuella bil. Den är bra mycket tystare trots storleken och 2" större däck. Rullar fint på motorväg och mjukt över ojämnheter. Väldigt tilltalande att köra med sin rapphet, men samtidigt hyfsat snål i förbrukningen. Ligger på 16.8/100 över dessa 6104km. Kör bilen i chill-mode med en Commander och kick down på 60.
Teslan är dessutom gudomlig invändigt. Inga knappar, inget krimskrams, inga utblås, ingenting! Det skulle vara en vridbar skärm och bra plats att ha telefonen på, men annars saknar jag ingenting och bilen är precis så som jag önskar den. Ratt, skärm och två funktionsdugliga mugghållare.
Utrymmet ska vi inte ens prata om. Golfbagen ligger på bredden med trä-klubborna kvar i bagen. Bara det är en sensation. Hatthyllan skulle väl kunna vara bättre, men den är också undanskuffad och gör inte så mycket påverkan. Trodde på förhand att frunken inte skulle användas speciellt mycket, men den används hela tiden och har en speciell plats för golfskorna.
Det som den gamla bilen var bättre på var en sak - 3-blink. Kanske att även stolarna var bättre, men det är på marginalen isåfall.
Om någon funderar på bil och läser här - Prova och beställ sedan.![]()
Än mer nöjd med MY Juniper än min gamla M3 tillverkad 2022. Känns som MY Juniper är mycket mer välbyggd och tyst.
Hade möjlighet att välja 3 blink eller auto-blink på M3, men det finns ju inte på MY. Tycker dock man vänjer sig vid att slå av blinkersen genom att dra en gång till åt samma håll om den fastnar.
Fick draget eftermonterat på uppfarten idag, tog en timme och en liten pratstund med två nyfikna umareller i grannskapet.
Riktigt smidigt!
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / VW E-UP 15.2 :) SigenStor 14,8kWp, 34kWh, DC Charger
Re: Model Y Juniper
Jo, det stämmer, men troligen hastade Tesla för att få ut bilen i Q3, fick hämta den 30/9, så draget satt inte på.Tellus skrev: ↑27 okt 2025 19:45Inte hängt med riktigt, är inte drag standard på alla Y Juniper ?TeslaMac skrev: ↑27 okt 2025 16:55Kul att läsa, är inne på min andra Tesla, gick från en exakt likadan Passat 2.0 TDI R-Line innan första, och är väldigt nöjd.PSMKA skrev: ↑22 okt 2025 19:11Tänkte skriva ett gediget inlägg om mina tankar efter första månaden, men det blir för jobbigt på telefonen, så här kommer en kortis.
Har kört bilen i sisådär 45 dagar och 600 mil. Har innan denna bil aldrig varken kört eller åkt med i en Tesla (bortsett provkörningarna innan beställning av ny bil). Jag hade inte ens åkt med i en elbil innan. Gick från en Passat 2.0 TDI R-Line -14. Från Volkswagen till Teslan är det många, många nivåskillnader på nästintill allt.
Den ligger fint på vägen trots sin storlek. Ligger betydligt bättre på vägen och är en aning trevligare att köra än våran gamla Volkswagen, som jag iofs gillade på den tiden då den var våran aktuella bil. Den är bra mycket tystare trots storleken och 2" större däck. Rullar fint på motorväg och mjukt över ojämnheter. Väldigt tilltalande att köra med sin rapphet, men samtidigt hyfsat snål i förbrukningen. Ligger på 16.8/100 över dessa 6104km. Kör bilen i chill-mode med en Commander och kick down på 60.
Teslan är dessutom gudomlig invändigt. Inga knappar, inget krimskrams, inga utblås, ingenting! Det skulle vara en vridbar skärm och bra plats att ha telefonen på, men annars saknar jag ingenting och bilen är precis så som jag önskar den. Ratt, skärm och två funktionsdugliga mugghållare.
Utrymmet ska vi inte ens prata om. Golfbagen ligger på bredden med trä-klubborna kvar i bagen. Bara det är en sensation. Hatthyllan skulle väl kunna vara bättre, men den är också undanskuffad och gör inte så mycket påverkan. Trodde på förhand att frunken inte skulle användas speciellt mycket, men den används hela tiden och har en speciell plats för golfskorna.
Det som den gamla bilen var bättre på var en sak - 3-blink. Kanske att även stolarna var bättre, men det är på marginalen isåfall.
Om någon funderar på bil och läser här - Prova och beställ sedan.![]()
Än mer nöjd med MY Juniper än min gamla M3 tillverkad 2022. Känns som MY Juniper är mycket mer välbyggd och tyst.
Hade möjlighet att välja 3 blink eller auto-blink på M3, men det finns ju inte på MY. Tycker dock man vänjer sig vid att slå av blinkersen genom att dra en gång till åt samma håll om den fastnar.
Fick draget eftermonterat på uppfarten idag, tog en timme och en liten pratstund med två nyfikna umareller i grannskapet.
Riktigt smidigt!
Draget måste väl monteras på fabriken, men att det restade eller nåt så för att kunna leverera i Q3 skickade de ut den ändå och fick eftermontera nu, kostnadsfritt givetvis.
MY Juniper Performance (utt. 250930)
M3 LR 2023 (utt. 230131 såld 250826)
M3 LR 2023 (utt. 230131 såld 250826)
- BlevIngenCT
- Teslaägare
- Inlägg: 67
- Blev medlem: 04 sep 2025 19:29
- Referralkod: ts.la/claes98950
Re: Model Y Juniper
Angående ej monterad dragkrok:
Blev lite skrämd, när min bil levererades några dagar innan
Så jag gick ut och öppnade dragkroksluckan gemom att vrida "låsflurparna" 90 grader med en femkrona (av nya stuket) och tog bort luckan.
"Trumvirvel"
Min var monterad... (puh)
Blev lite skrämd, när min bil levererades några dagar innan
Så jag gick ut och öppnade dragkroksluckan gemom att vrida "låsflurparna" 90 grader med en femkrona (av nya stuket) och tog bort luckan.
"Trumvirvel"
Min var monterad... (puh)
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9767
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Model Y Juniper
I mitt fall drog de av 12 000, sedan fick jag beställa dragkrok för eftermontering och då kostade den 14 000.TeslaMac skrev: ↑28 okt 2025 12:55Jo, det stämmer, men troligen hastade Tesla för att få ut bilen i Q3, fick hämta den 30/9, så draget satt inte på.Tellus skrev: ↑27 okt 2025 19:45Inte hängt med riktigt, är inte drag standard på alla Y Juniper ?TeslaMac skrev: ↑27 okt 2025 16:55Kul att läsa, är inne på min andra Tesla, gick från en exakt likadan Passat 2.0 TDI R-Line innan första, och är väldigt nöjd.PSMKA skrev: ↑22 okt 2025 19:11Tänkte skriva ett gediget inlägg om mina tankar efter första månaden, men det blir för jobbigt på telefonen, så här kommer en kortis.
Har kört bilen i sisådär 45 dagar och 600 mil. Har innan denna bil aldrig varken kört eller åkt med i en Tesla (bortsett provkörningarna innan beställning av ny bil). Jag hade inte ens åkt med i en elbil innan. Gick från en Passat 2.0 TDI R-Line -14. Från Volkswagen till Teslan är det många, många nivåskillnader på nästintill allt.
Den ligger fint på vägen trots sin storlek. Ligger betydligt bättre på vägen och är en aning trevligare att köra än våran gamla Volkswagen, som jag iofs gillade på den tiden då den var våran aktuella bil. Den är bra mycket tystare trots storleken och 2" större däck. Rullar fint på motorväg och mjukt över ojämnheter. Väldigt tilltalande att köra med sin rapphet, men samtidigt hyfsat snål i förbrukningen. Ligger på 16.8/100 över dessa 6104km. Kör bilen i chill-mode med en Commander och kick down på 60.
Teslan är dessutom gudomlig invändigt. Inga knappar, inget krimskrams, inga utblås, ingenting! Det skulle vara en vridbar skärm och bra plats att ha telefonen på, men annars saknar jag ingenting och bilen är precis så som jag önskar den. Ratt, skärm och två funktionsdugliga mugghållare.
Utrymmet ska vi inte ens prata om. Golfbagen ligger på bredden med trä-klubborna kvar i bagen. Bara det är en sensation. Hatthyllan skulle väl kunna vara bättre, men den är också undanskuffad och gör inte så mycket påverkan. Trodde på förhand att frunken inte skulle användas speciellt mycket, men den används hela tiden och har en speciell plats för golfskorna.
Det som den gamla bilen var bättre på var en sak - 3-blink. Kanske att även stolarna var bättre, men det är på marginalen isåfall.
Om någon funderar på bil och läser här - Prova och beställ sedan.![]()
Än mer nöjd med MY Juniper än min gamla M3 tillverkad 2022. Känns som MY Juniper är mycket mer välbyggd och tyst.
Hade möjlighet att välja 3 blink eller auto-blink på M3, men det finns ju inte på MY. Tycker dock man vänjer sig vid att slå av blinkersen genom att dra en gång till åt samma håll om den fastnar.
Fick draget eftermonterat på uppfarten idag, tog en timme och en liten pratstund med två nyfikna umareller i grannskapet.
Riktigt smidigt!
Draget måste väl monteras på fabriken, men att det restade eller nåt så för att kunna leverera i Q3 skickade de ut den ändå och fick eftermontera nu, kostnadsfritt givetvis.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
vrid_i_skogen
- Inlägg: 168
- Blev medlem: 15 sep 2025 19:36