Uppdateringar till nya Juniper

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BlevIngenCT
Teslaägare
Referralkod: ts.la/claes98950

Uppdateringar till nya Juniper

Inlägg av BlevIngenCT »

Jag har nu haft min Juniper LR AWD i mer än en månad och "sitter fast" på V12 2025.26.300.1 som är vad den levererades med från fabrik (om jag förstått rätt).

Nu undrar jag:
ÄR DET FLER SOM MED MOTSVARANDE NYA BIL OCH TIDSFÖNSTER SOM INTE HELLER FÅTT NÅGON UPPDATERING ALLS?

(enklast ser ni er version, genom att skrolla längst ned i mobilappen eller via bilens skärm under Programvara ...)

Efterlyser alltså inte några svar om de som redan fått uppdatering, att man skall göra si eller så inkl. att man måste vänta upp till något antal månader på nya bilar, "ha bananer i bilen" eller motsvarande.

Försöker helt enkelt få reda på om det är något "knas" specifikt med min kärra och jag därmed skall behöva lägga ett serviceärende...
Dvs är det många fler som har motsvarande status och förutsättningar, bör jag kunna somna om (ett tag)....
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Re: Uppdateringar till nya Juniper

Inlägg av Freez »

BlevIngenCT skrev: 28 okt 2025 10:24
Jag har nu haft min Juniper LR AWD i mer än en månad och "sitter fast" på V12 2025.26.300.1 som är vad den levererades med från fabrik (om jag förstått rätt).

Nu undrar jag:
ÄR DET FLER SOM MED MOTSVARANDE NYA BIL OCH TIDSFÖNSTER SOM INTE HELLER FÅTT NÅGON UPPDATERING ALLS?

(enklast ser ni er version, genom att skrolla längst ned i mobilappen eller via bilens skärm under Programvara ...)

Efterlyser alltså inte några svar om de som redan fått uppdatering, att man skall göra si eller så inkl. att man måste vänta upp till något antal månader på nya bilar, "ha bananer i bilen" eller motsvarande.

Försöker helt enkelt få reda på om det är något "knas" specifikt med min kärra och jag därmed skall behöva lägga ett serviceärende...
Dvs är det många fler som har motsvarande status och förutsättningar, bör jag kunna somna om (ett tag)....
Nu har jag ingen Juniper men som jag minns det med min MY tog det en bra stund innan första uppdateringen dök upp. Så ha lite tålamod dvs du kan somna om :D. Du kan också bli en tidig anammare enligt nedan instruktion.

Klipp från instruktionsboken:
Önskemål om uppdatering av programvara
Tesla avgör hur, när och vart uppdateringar av fordon ska skickas baserat på olika faktorer, vilka är unika för varje version. Under Reglage > Programvara kan du välja hur snabbt du vill ta emot uppdateringar som är redo för ditt fordon. Bli en tidig anammare genom att välja Avancerad (vilket ger ytterligare utgåvor), eller vänta tills andra har installerat (vilket resulterar i färre utgåvor) genom att välja Standard. Att välja Avancerad innebär inte att ditt fordon registreras i Teslas Early Access Program.

Tesla uppdaterar inte din programvara på begäran av personer som vill ha de senaste funktionerna och förbättringarna. Att välja Avancerad och konsekvent ansluta till Wi-Fi (se Wifi) är det bästa sättet att snabbt få de senaste tillgängliga programvaruuppdateringarna.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
jcgbg
Teslaägare

Inlägg av jcgbg »

Jag har inte fått någon uppdatering till min gamla Model 3 på sex veckor, jag såg att det fanns en uppdatering för några veckor sedan, men den försvann innan jag hade möjlighet att ladda ner den. Det kanske är något problem med versionerna som gör att de blockerar uppdateringarna för tillfället.
Användarvisningsbild
BlevIngenCT
Teslaägare

Inlägg av BlevIngenCT »

Är bara intresserad av att höra om några fler som tog leverans i September sitter kvar med fabriksversionen av firmware, om jag var otydlig (vilket jag försökte undvika).

Har självklart gjort allt som man skall/kan och lite till...

Får bara de svaren jag inte efterlyst, när jag ställt dessa frågor tidigare och försökte vara extra tydlig denna gång.

Men om inga fler sitter i samma båt (och svarar här), får jag väl prova att lägga ett serviceärende...

(
Har funderat så mycket att jag till och med kikat på bilens kommunikation via mitt hemmanätverk, att jag gett den permananent lokal IP-adress och även kikat att inget blockats av brandväggar eller Adguards DNS-filter m.m.
Det enda som jag påverkar i trafiken är att jag svarar från lokal tidsserver (istället för [0-3].pool.ntp.org som bilen ropar på), vilket inte borde ha någon betydelse.
Har även provat att söka uppdatering flertalet gånger via "mobil hotspot" via skärm mer än 24 timmar efter senaste tid för kontroll, som står på "Progamvara", eftersom det verkar blockas 24 timmar i taget.
Körde iof "Pythonskriptet" för att övervaka leveransen, som går via Fleet-API:et, får hoppas att det inte är det som satt käppar i hjulen för uppdateringar, men kommer dyka mer i detta i samband med när jag kommer koppla ihop detta API med HomeAssistant i närtid.
)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

BlevIngenCT skrev: 28 okt 2025 11:34

Får bara de svaren jag inte efterlyst, när jag ställt dessa frågor tidigare och försökte vara extra tydlig denna gång.
Det är med all säkerhet inget fel. Uppdateringarna kommer, förr eller senare.

Men det är väl bara invänta svar på servicebegäran.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
BlevIngenCT
Teslaägare

Inlägg av BlevIngenCT »

Man kan ju tro/hoppas att några av de som tog leverans av en Juniper i september är kvar här i forumet...
Om inga hört av sig tills i morgon, med motsvarande situation/status, så öppnar jag ett serviceärende.
manneson

Inlägg av manneson »

Haha varför vill du så gärna ha uppdatering?
Någon feature som saknas?
Tog länge innan jag fick första på min också.
Tror man får nån fabrikslåsning i början typ.
vrid_i_skogen

Inlägg av vrid_i_skogen »

Tänker att det är många system i bilen som ska kalibreras. Inte bara autopiloten utan även mycket rörande batteriet, bms mm.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

BlevIngenCT skrev: 28 okt 2025 11:50
Man kan ju tro/hoppas att några av de som tog leverans av en Juniper i september är kvar här i forumet...
Om inga hört av sig tills i morgon, med motsvarande situation/status, så öppnar jag ett serviceärende.
Jag tror du behöver andas djupt och ta det lite lugnt. Du har en relativt ny version (från september) och uppdateringarna kommer förr eller senare.

Med 99,99% säkerhet inget fel på bilen.
MY RWD Vit 2023
eDrive

Inlägg av eDrive »

Är i samma situation, inte fått någon uppdatering sedan leverans för över en månad sedan.
Bilen levererades med V12 2025.26.300.1
Användarvisningsbild
BlevIngenCT
Teslaägare

Inlägg av BlevIngenCT »

eDrive skrev: 28 okt 2025 17:52
Är i samma situation, inte fått någon uppdatering sedan leverans för över en månad sedan.
Bilen levererades med V12 2025.26.300.1
Tack, då är jag inte ensam iaf...
Då somnar jag om!
Skriv svar