Hårdare besiktningsregler för elbilar införs 1 januari 2026

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2533
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Hårdare besiktningsregler för elbilar införs 1 januari 2026

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Är det någon som sett hela listan med ett 20-tal nya kontrollpunkter och hur de ska bedömas på bilprovningen?

https://marcusoscarsson.se/nya-regler-v ... -paverkas/

Nu införs tuffare besiktningsregler i Sverige.

Ett nytt EU-beslut slår mot de omkring 370 000 svenskar som kör elbil.

Från och med nästa år införs hårdare besiktningsregler för elbilar. Totalt omfattar regelverket ett 20-tal nya kontrollpunkter som elbilar måste uppfylla.

– Det handlar bland annat om mer kontroller av batterierna, högspäningssystem och ledningar. Sammanlagt är det ungefär tjugo punkter, säger Transportstyrelsens utredare Anders Gunneriusson till Carup.

Bland annat kommer batteriets skick att undersökas. Vid besiktningen ska det bedömas om batteriet är skadat eller försämrat. Om kraven inte uppfylls kan det resultera i påpekanden, anmärkningar och i värsta fall körförbud, uppger Anders Gunneriusson.

– Det kommer också att bli kontroll av mjukvara och andra saker, det är många punkter, säger han till Carup.

De nya reglerna är en del av ett nytt EU-direktiv som syftar till att öka säkerheten och förlänga livslängden på elbilar i takt med att eldrivna fordon ökar kraftigt i Europa.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
manneson
Inlägg: 1831
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Hårdare besiktningsregler för elbilar införs 1 januari 2026

Inlägg av manneson »

Så plötsligt kommer det att kosta dubbelt att besikta en elbil vs en avgasbil?

Undersöks en avgasmotor idag? AFAIK läser de bara ut felkoder.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 1002
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Hårdare besiktningsregler för elbilar införs 1 januari 2026

Inlägg av mussla »

Off Grid Byggaren skrev: 25 okt 2025 12:59
Ett nytt EU-beslut slår mot de omkring 370 000 svenskar som kör elbil.

Från och med nästa år införs hårdare besiktningsregler för elbilar. Totalt omfattar regelverket ett 20-tal nya kontrollpunkter som elbilar måste uppfylla.

[ ... ]
De nya reglerna är en del av ett nytt EU-direktiv som syftar till att öka säkerheten och förlänga livslängden på elbilar i takt med att eldrivna fordon ökar kraftigt i Europa.
Skall vi gissa att det är lobbyister från fossilbranschen som drivit på hårdare (och dyrare) besiktningskrav på elbilar?
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4605
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Hårdare besiktningsregler för elbilar införs 1 januari 2026

Inlägg av jonasl »

manneson skrev: 25 okt 2025 16:16
Så plötsligt kommer det att kosta dubbelt att besikta en elbil vs en avgasbil?

Undersöks en avgasmotor idag? AFAIK läser de bara ut felkoder.
De kollar avgaserna nu igen, det var ju en period de inte gjorde det alls med dieselbilar.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6628
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hårdare besiktningsregler för elbilar införs 1 januari 2026

Inlägg av AAKEE »

mussla skrev: 25 okt 2025 16:55
Off Grid Byggaren skrev: 25 okt 2025 12:59
Ett nytt EU-beslut slår mot de omkring 370 000 svenskar som kör elbil.

Från och med nästa år införs hårdare besiktningsregler för elbilar. Totalt omfattar regelverket ett 20-tal nya kontrollpunkter som elbilar måste uppfylla.

[ ... ]
De nya reglerna är en del av ett nytt EU-direktiv som syftar till att öka säkerheten och förlänga livslängden på elbilar i takt med att eldrivna fordon ökar kraftigt i Europa.
Skall vi gissa att det är lobbyister från fossilbranschen som drivit på hårdare (och dyrare) besiktningskrav på elbilar?
Vi vet att bilprovningsföretagen föreslagit det.
De var nog rädda att förlora intäkter då EV’s har färre punkter att kolla idag.

Det har förekommit flertalet artiklar om det de senaste åren. Det skulle sannolikt finnas någon poäng med några av grejerna, men artiklarna har andats att besiktningsföretagen säkrar sin framtid snarare än rent säkerhetstänk.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 1002
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Hårdare besiktningsregler för elbilar införs 1 januari 2026

Inlägg av mussla »

AAKEE skrev: 25 okt 2025 17:33
mussla skrev: 25 okt 2025 16:55
Off Grid Byggaren skrev: 25 okt 2025 12:59
Ett nytt EU-beslut slår mot de omkring 370 000 svenskar som kör elbil.

Från och med nästa år införs hårdare besiktningsregler för elbilar. Totalt omfattar regelverket ett 20-tal nya kontrollpunkter som elbilar måste uppfylla.

[ ... ]
De nya reglerna är en del av ett nytt EU-direktiv som syftar till att öka säkerheten och förlänga livslängden på elbilar i takt med att eldrivna fordon ökar kraftigt i Europa.
Skall vi gissa att det är lobbyister från fossilbranschen som drivit på hårdare (och dyrare) besiktningskrav på elbilar?
Vi vet att bilprovningsföretagen föreslagit det.
De var nog rädda att förlora intäkter då EV’s har färre punkter att kolla idag.

Det har förekommit flertalet artiklar om det de senaste åren. Det skulle sannolikt finnas någon poäng med några av grejerna, men artiklarna har andats att besiktningsföretagen säkrar sin framtid snarare än rent säkerhetstänk.
Bilprovningsföretagen kan det såklart vara också. Det skall bli intressant att se listan på nya punkter samt hur besiktningen skall gå till. Kanske finns det något vettigt med där också...
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 812
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Hårdare besiktningsregler för elbilar införs 1 januari 2026

Inlägg av repulsiv »

AAKEE skrev: 25 okt 2025 17:33

Vi vet att bilprovningsföretagen föreslagit det.
De var nog rädda att förlora intäkter då EV’s har färre punkter att kolla idag.

Ööh, det kostar ju lika mycket att besikta en elbil som en bensin elelr dieselbil, då måste väl ändå besiktningsföretagen vara glada att det är färre punkter = kortare tid ?


Men är det verkligen färre punkter ? ..ingen avgasmätning, visst, det sparar man säkert en minut på, men sen då ? vilka andra punkter skulle det vara som inte görs på elbilar ?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4426
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Hårdare besiktningsregler för elbilar införs 1 januari 2026

Inlägg av Tellus »

Finns väl inget vanligt OBD uttag på många teslor?
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD(gratis) -26 / VW E-UP -15 / SigenStor 14,8kWp, 34kWh, DC Charger
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 812
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Hårdare besiktningsregler för elbilar införs 1 januari 2026

Inlägg av repulsiv »

Nej, men det finns ju heller inget sådant krav på bilar utan avgasrening.
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 812
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Hårdare besiktningsregler för elbilar införs 1 januari 2026

Inlägg av repulsiv »

För övrigt, finns det något officiellt skrivet om att det där börjar gälla 1 jan 2026 ?

På mer officiella platser står det ju att det i sverige bara är ett förslag än, och ingen tidsangivelse för införande.

Jag vet ju inte hur långt man har kommit men att detta skulle vara klart med regelverk och allt om två månader låter inte så troligt ?
Senast redigerad av repulsiv, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6628
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hårdare besiktningsregler för elbilar införs 1 januari 2026

Inlägg av AAKEE »

repulsiv skrev: 25 okt 2025 21:52

Ööh, det kostar ju lika mycket att besikta en elbil som en bensin elelr dieselbil,
Öhh, = verksamheten är konkurrensutsatt, right?

Öhh, = priset kommer pressas pga det för bilar som inte behöver lika mycket koll.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 812
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Hårdare besiktningsregler för elbilar införs 1 januari 2026

Inlägg av repulsiv »

AAKEE skrev: 25 okt 2025 22:13
repulsiv skrev: 25 okt 2025 21:52

Ööh, det kostar ju lika mycket att besikta en elbil som en bensin elelr dieselbil,
Öhh, = verksamheten är konkurrensutsatt, right?

Öhh, = priset kommer pressas pga det för bilar som inte behöver lika mycket koll.
Vad jag vet får man inte differentiera priserna för samma fordonstyp, det skulle kräva att man lyfter ur elbilar separat isåfall.

Men jag fattar fortfarande hu du menar, det jag svarade på var ju citat: "De var nog rädda att förlora intäkter då EV’s har färre punkter att kolla idag."

Det finns ju redan en avsatt tid per fordon idag, samma för bensin/diesel/el, du påstår att det är färre punkter på elbilar, jag frågade vad skillnaden skulle vara förutom en enda (avgasmätning).

Att tillföra några få punkter till på elbilar lär väl inte heller göra att man inte klarar sig på den utsatta tidsramen.

Tänk på att det idag är samma tidsram för en 3 år gammal bil i gott skick som en 70-tals jänkare som är 50% rost och oljeläckage och med svårhittat chassinummer osv.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6628
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hårdare besiktningsregler för elbilar införs 1 januari 2026

Inlägg av AAKEE »

repulsiv skrev: 25 okt 2025 22:19
AAKEE skrev: 25 okt 2025 22:13
repulsiv skrev: 25 okt 2025 21:52

Ööh, det kostar ju lika mycket att besikta en elbil som en bensin elelr dieselbil,
Öhh, = verksamheten är konkurrensutsatt, right?

Öhh, = priset kommer pressas pga det för bilar som inte behöver lika mycket koll.
Vad jag vet får man inte differentiera priserna för samma fordonstyp, det skulle kräva att man lyfter ur elbilar separat isåfall.

Men jag fattar fortfarande hu du menar, det jag svarade på var ju citat: "De var nog rädda att förlora intäkter då EV’s har färre punkter att kolla idag."

Det finns ju redan en avsatt tid per fordon idag, samma för bensin/diesel/el, du påstår att det är färre punkter på elbilar, jag frågade vad skillnaden skulle vara förutom en enda (avgasmätning).

Att tillföra några få punkter till på elbilar lär väl inte heller göra att man inte klarar sig på den utsatta tidsramen.

Tänk på att det idag är samma tidsram för en 3 år gammal bil i gott skick som en 70-tals jänkare som är 50% rost och oljeläckage och med svårhittat chassinummer osv.

Transporstyrelsen håller på med förändringar.
Branschen har ropat sedan minst 2022 om deras åsikter. Bara googla får du se.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2533
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hårdare besiktningsregler för elbilar införs 1 januari 2026

Inlägg av Off Grid Byggaren »

På fosilbilar kollas ju bränsletanken och bränslerören fram till motorn.

Så att kolla batterilådan och högspänningskablarna från batteriet borde väl motsvara det jobbet till exempel.

Frågan är vad de ska göra för diagnos på battericellerna?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6628
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hårdare besiktningsregler för elbilar införs 1 januari 2026

Inlägg av AAKEE »

Off Grid Byggaren skrev: 26 okt 2025 18:08
På fosilbilar kollas ju bränsletanken och bränslerören fram till motorn.

Så att kolla batterilådan och högspänningskablarna från batteriet borde väl motsvara det jobbet till exempel.

Frågan är vad de ska göra för diagnos på battericellerna?
Det finns ingen standard för att komma åt informationen runt batteriet. Tesla har tex inte någon OBD-port, itan dispens på det.

På en Tesla ligger mer eller mindre allt kablage dolt så man måste lossa på plast under bilen som inte är gjord för att någon finnig knarkare ska slarvlossa, bryta och så.

Tesla håller själv koll på isolationsfel och bilen kastar felkoder om det inte är som det ska.

Det ovan är två anledningar att man inte skulle behöva peta i det.
Oklart hur andra tillverkare har det med isolationsfel men det finns ingen standard för att få batteriinfo, vilket gör att många olika lösningar behövs för olika märken och troligtvis blir dyrt för kunden.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 13153
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hårdare besiktningsregler för elbilar införs 1 januari 2026

Inlägg av Fredrik j »

AAKEE skrev: 25 okt 2025 22:13
repulsiv skrev: 25 okt 2025 21:52

Ööh, det kostar ju lika mycket att besikta en elbil som en bensin elelr dieselbil,
Öhh, = verksamheten är konkurrensutsatt, right?

Öhh, = priset kommer pressas pga det för bilar som inte behöver lika mycket koll.
Det har ju varit tydligt hittills att branschen satsat på ökad service istället för sänkt pris. Är inte så säker på att priset verkligen har gått upp så mycket förresten. Folk har ju en tendens att glömma den tidvis kraftiga inflationen.
Svensk bilprovning är det monopol jag saknar minst efter posten.
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 812
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Hårdare besiktningsregler för elbilar införs 1 januari 2026

Inlägg av repulsiv »

AAKEE skrev: 25 okt 2025 22:30
Transporstyrelsen håller på med förändringar.
Branschen har ropat sedan minst 2022 om deras åsikter. Bara googla får du se.
Jsut det har jag väl inte sagt emot heller, men det övriga ?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2533
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hårdare besiktningsregler för elbilar införs 1 januari 2026

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Transportstyrelsen har lämnat remissvar, men ingen stans hittar jag vad de egentligen ska kolla och bedöma:

https://www.regeringen.se/contentassets ... relsen.pdf

System 4 belysning och elbilar
Transportstyrelsen tillstyrker föreslagna ändringar i system 4, dvs. belysning
samt särskilda kontroller av batteri och andra system i elbilar.

--------------------------------------------------------------------------------------------
Bilaga 1 till 2014/45
Punkt 2
Transportstyrelsen tillstyrker skapande av nytt område för kontroll av
elektroniska säkerhetssystem avseende att kontroll bör utföras genom
systemens omborddiagnosfunktion och om dessa i så fall varnar för fel i
systemen.

Transportstyrelsen avstyrker övriga kontroller avseende systemens
mjukvaruversioner, ingående komponenter och funktionskontroller. Enligt
förslaget ska det göras en kontroll av systemens mjukvara. Att dessa har rätt
mjukvara och att den är uppdaterad. Det ska även göras en kontroll av att
samtliga komponenter finns och det ska genomföras funktionstester av
system. Många system är nödsystem och dessa kontroller, mjukvara,
komponenter och funktion, bedöms vara svåra att utföra och för omfattande.

Punkt 3
Inledningen av punkt 3
Transportstyrelsen avstyrker förslaget i punkt 3.
Kontrollerna avviker från det Transportstyrelsen uppfattar är det
huvudsakliga syftet med besiktning. Kontroller ska vara enkla, effektiva och
genomförbara samt kunna utföras så att de inte orsakar större olägenhet än
vad som är nödvändigt med hänsyn till dess ändamål. Särskilt viktigt är
kontroller av komplicerade eller svårtillgängliga system som fordonsägare
svårligen kan upptäcka själv. På flera områden i förslaget hänvisas till
fordonets egna diagnossystem, så kallade MIL, (malfunction indication
lamp) som redan informerar fordonsägare om brister som till exempel status
och funktion hos ett flertal system varför en periodisk kontroll av dessa inte
är nödvändig och inte heller effektiv då bristen behöver åtgärdas snarast. I
punkten 3 beskrivs under a, b, c, och d de kriterier som ska tillämpas vid
kontroll av elektroniska system.

I a beskrivs att kontroll ska göras av given design, ”attachment number”
specificerade kretsar och märkningar. Denna kontroll bedöms för
långtgående och svår att genomföra. I a beskrivs även kontroll av giltig
mjukvara. Begreppet giltig mjukvara är komplicerat och Transportstyrelsen
anser att den mjukvara fordonet hade vid typgodkännande och ibruktagande
är giltig om inte fordonstillverkare väljer att återkalla mjukvaruversionen
genom återkallelseförfarande på grund av trafikfarlig brist. Ordinarie
uppdateringar kan inte anses obligatoriska.
I b beskrivs att kontrollen ska omfatta skador, korrosion, åldrande,
fastsättning, funktion, samt om felvarning indikeras via felvarningslampa
(MIL) eller genom omborddiagnossystem. Många system och komponenter
är svåra att komma åt och svåra att bedöma om de har rätt funktion eftersom
de bara fungerar i nödsituationer eller andra extrema körsituationer som
troligtvis inte kan framkallas vid besiktning. En av punkterna som ska
kontrolleras kallas ”readiness” vilket innebär att systemet ska, efter viss

Datum Dnr/Beteckning 6 (13)
2025-08-13 TSG 2025-4880
körning, genomfört ett antal självtester och satt systemet i readiness mode
för att kontroll ska kunna genomföras. Denna kontroll fungerar inte om
fordonet endast körts kortare sträcka efter reparation, efter nollställning eller
annars används på ett sätt så att alla delmoment i självtester inte kan utföras
men det innebär inte att systemen inte fungerar. Transportstyrelsens
bedömning är att det är orimligt att fordon ska underkännas för att samtliga
självtester inte kan genomföras trots att det inte finns konstaterade fel.
I c beskrivs att systemens spakar, pedaler omkopplare eller anordningar som
initierar en funktion och elektroniskt styrda system och komponenter ska
kontrolleras, om de fungerar korrekt i avseende timing och funktion. Många
system som är uppräknade i område 10 är aktiva krocksystem som ska
hindra eller lindra skador på förare, passagerare eller fotgängare och även
funktion av dessa ska kontrolleras, vilket förefaller mycket svårt då funktion
av dessa system initieras endast vid krock.
I d beskrivs att kontroll av prestanda mot överensstämmelse med
specificerade gränsvärden kan inkludera beräkningar i följande fall:
Testning av bromsar i en rullbromsprovare och beräkning av effektivitet där
det inom parantes nämns att referensbromskrafter ska användas där det är
möjligt men i kraven skall tester göras enligt den internationella standarden
ISO 21069 eller likvärdig metod. I standarden nämns kontroll genom
referensvärden men detta är inte obligatoriskt. Texten inom parantes bör tas
bort för att behålla ett funktionsbaserat krav som kan uppfyllas på likvärdigt
sätt.

I samma punkt beskrivs begreppet ePTI och en standard, ISO 20730-3:2021,
för den kontroll som kan göras av elektroniska system. Standarden är
relativt ny och inte införd i fordonsreglering för fordonskonstruktion eller
typgodkännande av komponenter eller elektroniska system avseende krav på
att system ska kunna kontrolleras genom ePTI-besiktning och den nämnda
standarden. Fordonstillverkare är med andra ord inte skyldiga att följa
standarden och konstruera system så att de kan inspekteras enligt
standarden.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 812
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Hårdare besiktningsregler för elbilar införs 1 januari 2026

Inlägg av repulsiv »

Kämnns som sagt orealistiskt att detta ska vara utrullat och lagkrav till 2026-01-01..
Skriv svar