Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Aktien TSLA
TSLA trejdas på rykten utan källhänvisning av X-konton som heter "Tslaming"
Å andra sidan:
"Great news, Londoners! We’re bringing our fully autonomous ride-hailing service across the pond, where we intend to offer rides – with no human behind the wheel – in 2026. "
https://waymo.com/blog/2025/10/hello-lo ... s-arriving
Å andra sidan:
"Great news, Londoners! We’re bringing our fully autonomous ride-hailing service across the pond, where we intend to offer rides – with no human behind the wheel – in 2026. "
https://waymo.com/blog/2025/10/hello-lo ... s-arriving
Re: Aktien TSLA
Är rätt säker på att du sagt att du inte tror på att självkörande bilar kommer att fungera närmaste 10 åren eller till och med aldrig. Du verkar ha ändrat dig nu när du länkar till Waymo?spacecoin skrev: ↑15 okt 2025 16:34TSLA trejdas på rykten utan källhänvisning av X-konton som heter "Tslaming"
Å andra sidan:
"Great news, Londoners! We’re bringing our fully autonomous ride-hailing service across the pond, where we intend to offer rides – with no human behind the wheel – in 2026. "
https://waymo.com/blog/2025/10/hello-lo ... s-arriving
- Xyborg
- Teslaägare
- Inlägg: 255
- Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
- Referralkod: ts.la/robin28307
Re: Aktien TSLA
Nej, Rymdmyntet har väl skrivit att han inte tror att Teslas självkörande bilar kommer fungera "de närmaste 10 åren eller till och med aldrig"? Han har också gjort liknande uttalanden om humanoida robotar. Jag håller för övrigt med om båda de påståendena.Sabbe skrev: ↑15 okt 2025 17:00Är rätt säker på att du sagt att du inte tror på att självkörande bilar kommer att fungera närmaste 10 åren eller till och med aldrig. Du verkar ha ändrat dig nu när du länkar till Waymo?spacecoin skrev: ↑15 okt 2025 16:34TSLA trejdas på rykten utan källhänvisning av X-konton som heter "Tslaming"
Å andra sidan:
"Great news, Londoners! We’re bringing our fully autonomous ride-hailing service across the pond, where we intend to offer rides – with no human behind the wheel – in 2026. "
https://waymo.com/blog/2025/10/hello-lo ... s-arriving
Re: Aktien TSLA
Waymo har kört autonomt utan säkerhetsförare i över fem år (start okt 2020 paid rides utan safety driver i Phoenix) så det borde vara uppenbart att jag inte menar autonoma bilar i allmänhet. Baidu (i flera år) och Zoox (nyligen) har bilar utan säkerhetsförare med.Sabbe skrev: ↑15 okt 2025 17:00Är rätt säker på att du sagt att du inte tror på att självkörande bilar kommer att fungera närmaste 10 åren eller till och med aldrig. Du verkar ha ändrat dig nu när du länkar till Waymo?spacecoin skrev: ↑15 okt 2025 16:34TSLA trejdas på rykten utan källhänvisning av X-konton som heter "Tslaming"
Å andra sidan:
"Great news, Londoners! We’re bringing our fully autonomous ride-hailing service across the pond, where we intend to offer rides – with no human behind the wheel – in 2026. "
https://waymo.com/blog/2025/10/hello-lo ... s-arriving
Min uppfattning är att Teslas approach med endast kameror är långt ifrån att fungera "at scale" och utan mänsklig övervakning.
Det finns en hel uppsjö med faktorer till detta; Bland annat att "tolka 2d-bild" inte är tillräckligt säkert för avståndsbedömningar under sub-optimala förhållanden och att man inte har någon redundans att tala om i systemet och att Teslas lösning bygger på imitationsinlärning som inte är bra för long tail (att "mile to disengagement har varit fast runt 100 miles i fler år. Det skulle behöva vara 10k snarare än 100, dvs 2 order of magnitude förbättring krävs)
Jag håller fast vid prognosen att Tesla inte har en stor robotaxiflotta före 2030 om de fortsätter med dagens sensorer och tekniker. Det kommer aldrig att hända på "HW4" som ML/AL funkar idag.
Sedan verkar iofs Tesla ha hittat Waymo forskning* some de publicerade 2022 sedan dess och Tesla har i alla fall nämnt RL en gång under 2025 och i FSD v14 sammanhang, men det verkar ju ungefär lika långt i från målet som v13 i dagsläget.
*) Waymo's 2022 paper, "Imitation Is Not Enough: Robustifying Imitation with Reinforcement Learning for Challenging Driving Scenarios," delves into the critical balance between Imitation Learning (IL) and Reinforcement Learning (RL) for developing safe and capable autonomous driving systems.
https://waymo.com/research/imitation-is ... -learning/
- Credde
- Teslaägare
- Inlägg: 1386
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Aktien TSLA
Tesla återkallar bilar i USA
https://www.caranddriver.com/news/a6912 ... ss-recall/
https://www.caranddriver.com/news/a6912 ... ss-recall/
Det lösas inte direkt med en OTA uppdatering.Tesla has issued a recall for 12,963 Model 3 and Model Ys, per documents from the National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA).
The recall population includes 5038 Model 3 sedans, all 2025 models; 7925 Model Ys from the 2026 model year account for the remaining population.
The recall stems from an issue with a battery-pack contactor solenoid that may open while driving, causing the car to lose drive power.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Aktien TSLA
Elon säger nu att Tesla ska ta bort föraren ”i vissa delar av Austin” i år. skalbar autoni är supersvårt, och att ha en handfull bilar utan förar i bilen är inte något som är svårt.
Allt snack om robotar handlar om hårdvara och tillverkning trots att det är mjukvaran som är svår, eller snarare orealiserbar med dagens teknik.
Allt snack om robotar handlar om hårdvara och tillverkning trots att det är mjukvaran som är svår, eller snarare orealiserbar med dagens teknik.
Re: Aktien TSLA
Om en handfull bilar utan förare fungerar, vad är det som gör det problematiskt att fler bilar adderas?spacecoin skrev: ↑23 okt 2025 09:07Elon säger nu att Tesla ska ta bort föraren ”i vissa delar av Austin” i år. skalbar autoni är supersvårt, och att ha en handfull bilar utan förar i bilen är inte något som är svårt.
Allt snack om robotar handlar om hårdvara och tillverkning trots att det är mjukvaran som är svår, eller snarare orealiserbar med dagens teknik.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8215
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
Jag tror man gör fel i att underskatta Energy, det är ett segment med både kraftigt växande volymer och kraftigt ökande bruttomarginal. Energy har dessutom sannolikt varit begränsade av produktionskapacitet något/några av dom senaste kvartalen.
När Shanghai nu börjar leverera i volym kommer kurvorna sannolikt börja se ytterligare bättre ut.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Credde
- Teslaägare
- Inlägg: 1386
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Aktien TSLA
Exakt, operating margin har bara gått neråt:
Tesla is currently generating its lowest operating margins in 5 years.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Aktien TSLA
För att att ha en handfull bilar kan hanteras med personal på distans i stor utsträckning. Du kan hantera <50-100 bilar som är "dåliga", men inte tusentals. Vidare så vet man inte om systemet generaliserar tillräckligt bra för att bli förarlöst om det bara är en liten geo.Sabbe skrev: ↑23 okt 2025 11:44Om en handfull bilar utan förare fungerar, vad är det som gör det problematiskt att fler bilar adderas?spacecoin skrev: ↑23 okt 2025 09:07Elon säger nu att Tesla ska ta bort föraren ”i vissa delar av Austin” i år. skalbar autoni är supersvårt, och att ha en handfull bilar utan förar i bilen är inte något som är svårt.
Allt snack om robotar handlar om hårdvara och tillverkning trots att det är mjukvaran som är svår, eller snarare orealiserbar med dagens teknik.
När man har tusentals bilar ser man dessutom helt andra problem än vad man gör i en liten flotta. (Nej, L2 FSDS räknas inte som autonoma miles).
Autonomy, at scale, är problemet. Har man ett MTBF var 100 timme med en bil har man ett problem var 6:e minut med 1000 bilar. Tesla har problem långt oftare än var 100 timme med FSD. Därför kan de inte skala.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 3 gång.
Re: Aktien TSLA
Om man ser Tesla som ett bilföretag så har de ungefär samma marginaler som branschen i stort och även resten av branschen har fallande marginaler nu.
Så det är helt OK så sett.
Dock är ju Teslas aktievärdering 1-2 tiopotenser högre än resten av bilföretagen men det baseras ju på helt andra saker typ förhoppningar på humanoida robotar, självkörning, AI etc. Dvs vinsten på automotivesidan spelar ingen större roll för värderingen.
Re: Aktien TSLA
Jag tyckte denna var ganska talande.Maetlarv skrev: ↑23 okt 2025 14:37Om man ser Tesla som ett bilföretag så har de ungefär samma marginaler som branschen i stort och även resten av branschen har fallande marginaler nu.
Så det är helt OK så sett.
Dock är ju Teslas aktievärdering 1-2 tiopotenser högre än resten av bilföretagen men det baseras ju på helt andra saker typ förhoppningar på humanoida robotar, självkörning, AI etc. Dvs vinsten på automotivesidan spelar ingen större roll för värderingen.
"TSLA is worth more than the other 20 automakers combined. However the other 20 companies combined generate 23x in revenues and 20x in EBIT. Sounds about right."
Re: Aktien TSLA
Kan tex vara:Sabbe skrev: ↑23 okt 2025 11:44Om en handfull bilar utan förare fungerar, vad är det som gör det problematiskt att fler bilar adderas?spacecoin skrev: ↑23 okt 2025 09:07Elon säger nu att Tesla ska ta bort föraren ”i vissa delar av Austin” i år. skalbar autoni är supersvårt, och att ha en handfull bilar utan förar i bilen är inte något som är svårt.
Allt snack om robotar handlar om hårdvara och tillverkning trots att det är mjukvaran som är svår, eller snarare orealiserbar med dagens teknik.
1. Risken för olyckor som kan utvecklas till PR-katastrofer ökar linjärt med antal bilar utan förare.
2. Antalet remoteförare mm backoffice växer linjärt med antalet bilar, vilket gör att det inte finns någon ekonomisk skalbarhet så länge man inte har fått ned detta till ett minimum. Tex även om en remoteförare klarar 3 bilar i snitt så går det åt ca 5/3= ca 1,7 förare per bil om man skall bemanna 24/7.
Re: Aktien TSLA
Från timestamp 20:00 fram till 21:30.Maetlarv skrev: ↑23 okt 2025 14:51Kan tex vara:Sabbe skrev: ↑23 okt 2025 11:44Om en handfull bilar utan förare fungerar, vad är det som gör det problematiskt att fler bilar adderas?spacecoin skrev: ↑23 okt 2025 09:07Elon säger nu att Tesla ska ta bort föraren ”i vissa delar av Austin” i år. skalbar autoni är supersvårt, och att ha en handfull bilar utan förar i bilen är inte något som är svårt.
Allt snack om robotar handlar om hårdvara och tillverkning trots att det är mjukvaran som är svår, eller snarare orealiserbar med dagens teknik.
1. Risken för olyckor som kan utvecklas till PR-katastrofer ökar linjärt med antal bilar utan förare.
2. Antalet remoteförare mm backoffice växer linjärt med antalet bilar, vilket gör att det inte finns någon ekonomisk skalbarhet så länge man inte har fått ned detta till ett minimum. Tex även om en remoteförare klarar 3 bilar i snitt så går det åt ca 5/3= ca 1,7 förare per bil om man skall bemanna 24/7.
Det är även ett mycket bra resonemang här: 37:30 fram till 39 min.
Re: Aktien TSLA
Jag underskattar inte alls energidelen, det är ju den delen som växer snabbt och med riktigt bra marginaler som du mycket riktigt påpekar. Biltillverkningen däremot verkar ju inte vilja lyfta vare sig omsättning eller vinst i någon större grad.fth skrev: ↑23 okt 2025 12:37Jag tror man gör fel i att underskatta Energy, det är ett segment med både kraftigt växande volymer och kraftigt ökande bruttomarginal.
Energy.jpg
Energy har dessutom sannolikt varit begränsade av produktionskapacitet något/några av dom senaste kvartalen.
När Shanghai nu börjar leverera i volym kommer kurvorna sannolikt börja se ytterligare bättre ut.
/fth
Marknaden för batterilagring kommer säkert också att fortsätta växa kraftigt inom överskådlig framtid och Tesla borde kunna växa med marknaden.
Däremot tror jag att det kan bli tufft att behålla de höga marginalerna, Tesla har ju ingen direkt vallgrav i form av någon unik teknik som inte går att kopiera. Deras battericelleverantörer BYD, CATL och LG håller ju också själva på med lagringslösningar. I såna lägen brukar det vara svårt att hålla uppe mariginalerna, dvs när man konkurrerar med sina egna leverantörer, de lär ju inte sälja celler billigare till Tesla än sina egna internpriser på sikt.
Tyckte i alla fall det var lite komiskt att pumpar-Sabbe valde att lyfta fram den relativt lilla ökningen i bruttomariginal på energisidan, diagrammen du visade säger ju mycket mer i så fall.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8215
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
Faktum är att marginalerna snarare ser ut att öka, vilket förklaras av följande graf: Här framgår (blå kurva) att kostnaderna per MWh sjunker över tid, det är ju naturligt då priset på "råvaran" som bekant sjunker, men också pga effektivisering och stordriftfördelar som kommer med större volym.Maetlarv skrev: ↑23 okt 2025 23:52Jag underskattar inte alls energidelen, det är ju den delen som växer snabbt och med riktigt bra marginaler som du mycket riktigt påpekar. Biltillverkningen däremot verkar ju inte vilja lyfta vare sig omsättning eller vinst i någon större grad.fth skrev: ↑23 okt 2025 12:37Jag tror man gör fel i att underskatta Energy, det är ett segment med både kraftigt växande volymer och kraftigt ökande bruttomarginal.
Energy.jpg
Energy har dessutom sannolikt varit begränsade av produktionskapacitet något/några av dom senaste kvartalen.
När Shanghai nu börjar leverera i volym kommer kurvorna sannolikt börja se ytterligare bättre ut.
/fth
Marknaden för batterilagring kommer säkert också att fortsätta växa kraftigt inom överskådlig framtid och Tesla borde kunna växa med marknaden.
Däremot tror jag att det kan bli tufft att behålla de höga marginalerna, Tesla har ju ingen direkt vallgrav i form av någon unik teknik som inte går att kopiera. Deras battericelleverantörer BYD, CATL och LG håller ju också själva på med lagringslösningar. I såna lägen brukar det vara svårt att hålla uppe mariginalerna, dvs när man konkurrerar med sina egna leverantörer, de lär ju inte sälja celler billigare till Tesla än sina egna internpriser på sikt.
Tyckte i alla fall det var lite komiskt att pumpar-Sabbe valde att lyfta fram den relativt lilla ökningen i bruttomariginal på energisidan, diagrammen du visade säger ju mycket mer i så fall.
Intäkt per MWh (gul kurva) sjunker också i takt med att Tesla sänker priserna, men det intressanta är att dom lyckas hålla vinst per MWh, dvs "gapet" mellan intäkt och kostnad (grön kurva, höger y-axel), hyfsat konstant, vilket förstås leder till ökad marginal.
Extrapolerar man kurvorna hyfsat konservativt ser det ut som att bruttomarginalen kan nå c:a 50% om/när den (idag) planerade utbyggnaden av kapacitet till runt 130GWh/år uppnås i slutet av 2026.
Det är förstås möjligt att utvecklingen av intäkter/kostnader kan komma att förändras, t.ex. om marknaden tvingar Tesla att sänka priserna mer än vad kostnaderna minskar, men just nu ser det alltså mycket bra ut.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Aktien TSLA
Jovisst, det ser bra ut nu men på lång sikt tror jag det blir svårt att hålla marginalerna på så höga nivåer av de skäl jag beskrev tidigare.fth skrev: ↑24 okt 2025 00:30Faktum är att marginalerna snarare ser ut att öka, vilket förklaras av följande graf:Maetlarv skrev: ↑23 okt 2025 23:52Jag underskattar inte alls energidelen, det är ju den delen som växer snabbt och med riktigt bra marginaler som du mycket riktigt påpekar. Biltillverkningen däremot verkar ju inte vilja lyfta vare sig omsättning eller vinst i någon större grad.fth skrev: ↑23 okt 2025 12:37Jag tror man gör fel i att underskatta Energy, det är ett segment med både kraftigt växande volymer och kraftigt ökande bruttomarginal.
Energy.jpg
Energy har dessutom sannolikt varit begränsade av produktionskapacitet något/några av dom senaste kvartalen.
När Shanghai nu börjar leverera i volym kommer kurvorna sannolikt börja se ytterligare bättre ut.
/fth
Marknaden för batterilagring kommer säkert också att fortsätta växa kraftigt inom överskådlig framtid och Tesla borde kunna växa med marknaden.
Däremot tror jag att det kan bli tufft att behålla de höga marginalerna, Tesla har ju ingen direkt vallgrav i form av någon unik teknik som inte går att kopiera. Deras battericelleverantörer BYD, CATL och LG håller ju också själva på med lagringslösningar. I såna lägen brukar det vara svårt att hålla uppe mariginalerna, dvs när man konkurrerar med sina egna leverantörer, de lär ju inte sälja celler billigare till Tesla än sina egna internpriser på sikt.
Tyckte i alla fall det var lite komiskt att pumpar-Sabbe valde att lyfta fram den relativt lilla ökningen i bruttomariginal på energisidan, diagrammen du visade säger ju mycket mer i så fall.
Energy2.jpg
Här framgår (blå kurva) att kostnaderna per MWh sjunker över tid, det är ju naturligt då priset på "råvaran" som bekant sjunker, men också pga effektivisering och stordriftfördelar som kommer med större volym.
Intäkt per MWh (gul kurva) sjunker också i takt med att Tesla sänker priserna, men det intressanta är att dom lyckas hålla vinst per MWh, dvs "gapet" mellan intäkt och kostnad (grön kurva, höger y-axel), hyfsat konstant, vilket förstås leder till ökad marginal.
Extrapolerar man kurvorna hyfsat konservativt ser det ut som att bruttomarginalen kan nå c:a 50% om/när den (idag) planerade utbyggnaden av kapacitet till runt 130GWh/år uppnås i slutet av 2026.
Det är förstås möjligt att utvecklingen av intäkter/kostnader kan komma att förändras, t.ex. om marknaden tvingar Tesla att sänka priserna mer än vad kostnaderna minskar, men just nu ser det alltså mycket bra ut.
/fth
Är ju lite så att höga marginaler är kanon men de lockar ju också till sig konkurrenter och jag tror inte det är jättelätt att konkurrera med CATL, BYD etc och samtidigt tjäna stora pengar.
Men vem vet, kanske de inte alls kommer gå ”all in” på detta område, politik o tullar kan ju också hindra de kinesiska konkurrenterna osv. Det är ju svårt att spå speciellt om framtiden.
Det enda som känns helt säkert är väl att marknaden för energilagring kommer fortsätt växa kraftigt.
Re: Aktien TSLA
Det som talar för fortsatt goda marginaler inom energi är det geo-politiska och att marknaden växer som du säger.Maetlarv skrev: ↑24 okt 2025 10:47Jovisst, det ser bra ut nu men på lång sikt tror jag det blir svårt att hålla marginalerna på så höga nivåer av de skäl jag beskrev tidigare.fth skrev: ↑24 okt 2025 00:30Faktum är att marginalerna snarare ser ut att öka, vilket förklaras av följande graf:Maetlarv skrev: ↑23 okt 2025 23:52Jag underskattar inte alls energidelen, det är ju den delen som växer snabbt och med riktigt bra marginaler som du mycket riktigt påpekar. Biltillverkningen däremot verkar ju inte vilja lyfta vare sig omsättning eller vinst i någon större grad.fth skrev: ↑23 okt 2025 12:37Jag tror man gör fel i att underskatta Energy, det är ett segment med både kraftigt växande volymer och kraftigt ökande bruttomarginal.
Energy.jpg
Energy har dessutom sannolikt varit begränsade av produktionskapacitet något/några av dom senaste kvartalen.
När Shanghai nu börjar leverera i volym kommer kurvorna sannolikt börja se ytterligare bättre ut.
/fth
Marknaden för batterilagring kommer säkert också att fortsätta växa kraftigt inom överskådlig framtid och Tesla borde kunna växa med marknaden.
Däremot tror jag att det kan bli tufft att behålla de höga marginalerna, Tesla har ju ingen direkt vallgrav i form av någon unik teknik som inte går att kopiera. Deras battericelleverantörer BYD, CATL och LG håller ju också själva på med lagringslösningar. I såna lägen brukar det vara svårt att hålla uppe mariginalerna, dvs när man konkurrerar med sina egna leverantörer, de lär ju inte sälja celler billigare till Tesla än sina egna internpriser på sikt.
Tyckte i alla fall det var lite komiskt att pumpar-Sabbe valde att lyfta fram den relativt lilla ökningen i bruttomariginal på energisidan, diagrammen du visade säger ju mycket mer i så fall.
Energy2.jpg
Här framgår (blå kurva) att kostnaderna per MWh sjunker över tid, det är ju naturligt då priset på "råvaran" som bekant sjunker, men också pga effektivisering och stordriftfördelar som kommer med större volym.
Intäkt per MWh (gul kurva) sjunker också i takt med att Tesla sänker priserna, men det intressanta är att dom lyckas hålla vinst per MWh, dvs "gapet" mellan intäkt och kostnad (grön kurva, höger y-axel), hyfsat konstant, vilket förstås leder till ökad marginal.
Extrapolerar man kurvorna hyfsat konservativt ser det ut som att bruttomarginalen kan nå c:a 50% om/när den (idag) planerade utbyggnaden av kapacitet till runt 130GWh/år uppnås i slutet av 2026.
Det är förstås möjligt att utvecklingen av intäkter/kostnader kan komma att förändras, t.ex. om marknaden tvingar Tesla att sänka priserna mer än vad kostnaderna minskar, men just nu ser det alltså mycket bra ut.
/fth
Är ju lite så att höga marginaler är kanon men de lockar ju också till sig konkurrenter och jag tror inte det är jättelätt att konkurrera med CATL, BYD etc och samtidigt tjäna stora pengar.
Men vem vet, kanske de inte alls kommer gå ”all in” på detta område, politik o tullar kan ju också hindra de kinesiska konkurrenterna osv. Det är ju svårt att spå speciellt om framtiden.
Det enda som känns helt säkert är väl att marknaden för energilagring kommer fortsätt växa kraftigt.
-
SwedishAdvocate
- Inlägg: 7629
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Aktien TSLA
Är inte LG och Panasonic aktörer inom det här området? Canada har väl också någon batteritillverkare har jag för mig. Gissar att även bolaget som köpte Northvolt vill in på det här området. Men dom har väl minst ett år kvar tills dom kan börja bygga några volymer antar jag.Maetlarv skrev: ↑24 okt 2025 10:47Är ju lite så att höga marginaler är kanon men de lockar ju också till sig konkurrenter och jag tror inte det är jättelätt att konkurrera med CATL, BYD etc och samtidigt tjäna stora pengar.
Men vem vet, kanske de inte alls kommer gå ”all in” på detta område, politik o tullar kan ju också hindra de kinesiska konkurrenterna osv. Det är ju svårt att spå speciellt om framtiden.
Det enda som känns helt säkert är väl att marknaden för energilagring kommer fortsätt växa kraftigt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8215
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
Jag modellerade lite till, här är min prognos för hur volym och marginal för Energy kommer att utvecklas till 2026Q4.Maetlarv skrev: ↑24 okt 2025 10:47Jovisst, det ser bra ut nu men på lång sikt tror jag det blir svårt att hålla marginalerna på så höga nivåer av de skäl jag beskrev tidigare.fth skrev: ↑24 okt 2025 00:30Faktum är att marginalerna snarare ser ut att öka, vilket förklaras av följande graf:Maetlarv skrev: ↑23 okt 2025 23:52Jag underskattar inte alls energidelen, det är ju den delen som växer snabbt och med riktigt bra marginaler som du mycket riktigt påpekar. Biltillverkningen däremot verkar ju inte vilja lyfta vare sig omsättning eller vinst i någon större grad.fth skrev: ↑23 okt 2025 12:37Jag tror man gör fel i att underskatta Energy, det är ett segment med både kraftigt växande volymer och kraftigt ökande bruttomarginal.
Energy.jpg
Energy har dessutom sannolikt varit begränsade av produktionskapacitet något/några av dom senaste kvartalen.
När Shanghai nu börjar leverera i volym kommer kurvorna sannolikt börja se ytterligare bättre ut.
/fth
Marknaden för batterilagring kommer säkert också att fortsätta växa kraftigt inom överskådlig framtid och Tesla borde kunna växa med marknaden.
Däremot tror jag att det kan bli tufft att behålla de höga marginalerna, Tesla har ju ingen direkt vallgrav i form av någon unik teknik som inte går att kopiera. Deras battericelleverantörer BYD, CATL och LG håller ju också själva på med lagringslösningar. I såna lägen brukar det vara svårt att hålla uppe mariginalerna, dvs när man konkurrerar med sina egna leverantörer, de lär ju inte sälja celler billigare till Tesla än sina egna internpriser på sikt.
Tyckte i alla fall det var lite komiskt att pumpar-Sabbe valde att lyfta fram den relativt lilla ökningen i bruttomariginal på energisidan, diagrammen du visade säger ju mycket mer i så fall.
Energy2.jpg
Här framgår (blå kurva) att kostnaderna per MWh sjunker över tid, det är ju naturligt då priset på "råvaran" som bekant sjunker, men också pga effektivisering och stordriftfördelar som kommer med större volym.
Intäkt per MWh (gul kurva) sjunker också i takt med att Tesla sänker priserna, men det intressanta är att dom lyckas hålla vinst per MWh, dvs "gapet" mellan intäkt och kostnad (grön kurva, höger y-axel), hyfsat konstant, vilket förstås leder till ökad marginal.
Extrapolerar man kurvorna hyfsat konservativt ser det ut som att bruttomarginalen kan nå c:a 50% om/när den (idag) planerade utbyggnaden av kapacitet till runt 130GWh/år uppnås i slutet av 2026.
Det är förstås möjligt att utvecklingen av intäkter/kostnader kan komma att förändras, t.ex. om marknaden tvingar Tesla att sänka priserna mer än vad kostnaderna minskar, men just nu ser det alltså mycket bra ut.
/fth
Är ju lite så att höga marginaler är kanon men de lockar ju också till sig konkurrenter och jag tror inte det är jättelätt att konkurrera med CATL, BYD etc och samtidigt tjäna stora pengar.
Men vem vet, kanske de inte alls kommer gå ”all in” på detta område, politik o tullar kan ju också hindra de kinesiska konkurrenterna osv. Det är ju svårt att spå speciellt om framtiden.
Det enda som känns helt säkert är väl att marknaden för energilagring kommer fortsätt växa kraftigt.
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options