Nya uppdaterade S/X nu I Europa
Moderator: Redaktion
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Nya uppdaterade S/X nu I Europa
Nu finns den senaste uppdateringen av S/X även i Europa.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa
Kul, då ser det inte ut som dom tänker döda S/X iaf som många misstänkte.
Det ser inte ut att finnas direktlänk till beställningssidan ännu, men det går att komma in ”bakvägen” enligt följande:
https://www.tesla.com/sv_se/models/design#overview
https://www.tesla.com/sv_se/modelx/design#overview
/fth
Det ser inte ut att finnas direktlänk till beställningssidan ännu, men det går att komma in ”bakvägen” enligt följande:
https://www.tesla.com/sv_se/models/design#overview
https://www.tesla.com/sv_se/modelx/design#overview
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Följer väl samma mönster som senast?!
När S och X uppdaterades 2021 så "försvann" de från den Europeiska marknaden för en period, längre än denna gång faktiskt. Förmodar att Tesla valde att fördröja leveranserna till Europa, därför att de ville mätta marknaden i Nordamerika först. När Tesla väl såg en nedgång i efterfrågan där, så började de bygga europeiska varianter i fabriken och skeppa dom hit. Med tanke på den mycket kortare tidsperioden den här gången så kan man ju spekulera att förändringarna är mindre och att efterfrågan överlag är lägre.
Min egen åsikt är ju att Tesla gjorde det väldigt enkelt för sig den här gången. De skulle förstås ha implementerat nyare teknik för att förnya intresset för dessa modeller. Gissar att Tesla tänker att det löser Roadster, när den väl släpps.
När S och X uppdaterades 2021 så "försvann" de från den Europeiska marknaden för en period, längre än denna gång faktiskt. Förmodar att Tesla valde att fördröja leveranserna till Europa, därför att de ville mätta marknaden i Nordamerika först. När Tesla väl såg en nedgång i efterfrågan där, så började de bygga europeiska varianter i fabriken och skeppa dom hit. Med tanke på den mycket kortare tidsperioden den här gången så kan man ju spekulera att förändringarna är mindre och att efterfrågan överlag är lägre.
Min egen åsikt är ju att Tesla gjorde det väldigt enkelt för sig den här gången. De skulle förstås ha implementerat nyare teknik för att förnya intresset för dessa modeller. Gissar att Tesla tänker att det löser Roadster, när den väl släpps.
-
Var inte komponentbristen en rätt betydande faktor för perioden då S/X inte gick att beställa i Europa?…Bart skrev: ↑22 okt 2025 08:35Följer väl samma mönster som senast?!
När S och X uppdaterades 2021 så "försvann" de från den Europeiska marknaden för en period, längre än denna gång faktiskt. Förmodar att Tesla valde att fördröja leveranserna till Europa, därför att de ville mätta marknaden i Nordamerika först. När Tesla väl såg en nedgång i efterfrågan där, så började de bygga europeiska varianter i fabriken och skeppa dom hit. […
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Gustafsson
- Teslaägare
Som att ge arsenik till en gammal häst!
Men ska bli kul att läsa test. Hur mycket tystare är den? Går den att köra 75 mil? Andra förbättringar ”under radarn” som tillkommit? Tesla brukar ju löpande uppgradera komponenter och Palladium har ju funnits några år nu.
Skiljer bara 90 papp mellan AWD å plaid.
Men ska bli kul att läsa test. Hur mycket tystare är den? Går den att köra 75 mil? Andra förbättringar ”under radarn” som tillkommit? Tesla brukar ju löpande uppgradera komponenter och Palladium har ju funnits några år nu.
Skiljer bara 90 papp mellan AWD å plaid.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Förra gången låg väl tillverkningen nere i över ett år även för Amerikanska marknaden.Bart skrev: ↑22 okt 2025 08:35Följer väl samma mönster som senast?!
Kul ändå att de fortsätter med S och X i Europa, hoppas helt nya versioner med teknik långt före andra elbilar som på den gamla goda tiden kommer så småningom.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Tesla påverkades av komponentbristen under pandemin, men inte lika mycket som andra tillverkare.
Model S och X visades i Januari 2021, då produktionen hade pausats i december 2020. Model S började leveras till kund i Juni 2021, först i begränsade antal men ökade under Q3. Model X började levereras i oktober 2021. Så fönstret mellan visning och leverens är mellan 5-9 månader.
Till Europa så dröjde det till andra halvan 2022 innan leveranserna började komma igång.
(enligt Copilot)
Av det jag kommer ihåg, från mitt Youtube-tittande då, så var det ganska bra efterfrågan av Plaid i USA. Om man då tänker att Tesla hellre sålde bilar på hemmamarknaden, än att bekosta fler varianter och transporter, så förklarar det att man inte började leverera bilar till Europa först långt senare.
Model S och X visades i Januari 2021, då produktionen hade pausats i december 2020. Model S började leveras till kund i Juni 2021, först i begränsade antal men ökade under Q3. Model X började levereras i oktober 2021. Så fönstret mellan visning och leverens är mellan 5-9 månader.
Till Europa så dröjde det till andra halvan 2022 innan leveranserna började komma igång.
(enligt Copilot)
Av det jag kommer ihåg, från mitt Youtube-tittande då, så var det ganska bra efterfrågan av Plaid i USA. Om man då tänker att Tesla hellre sålde bilar på hemmamarknaden, än att bekosta fler varianter och transporter, så förklarar det att man inte började leverera bilar till Europa först långt senare.
Du har ju rätt i att Tesla säljer bilar där de har högst marginal. Det kan vara FX, tullar, transporter eller annat.Bart skrev: ↑22 okt 2025 10:13Tesla påverkades av komponentbristen under pandemin, men inte lika mycket som andra tillverkare.
(enligt Copilot)
Efterfrågan på S/X är inte så jättehög. S/X brukade vara ca 20k per kvartal, nu är den 10-13k inkl Cybertruck, så antagligen har man dragit ned på skiften i Fremont.
Man tillverkar dock fler bilar än man säljer. i Q1 tillverkade man strax över 17k i kategorin "other" (S/X/CT), sålde strax under 13k. I Q2 tillverkade man 13k, sålde 10k. Så det borde finnas utrymme för fler exporter.
Det är dock jätteroligt att de fortsätter sälja den här fina och coola bilen i Sverige. Personligen skulle jag inte välja en Plaid över en LR om det skiljer så mycket i förbrukning. 3.2s räcker för mig.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Hur mycket av skillnaden i förbrukning sitter i hjulen?spacecoin skrev: ↑22 okt 2025 10:47Du har ju rätt i att Tesla säljer bilar där de har högst marginal. Det kan vara FX, tullar, transporter eller annat.Bart skrev: ↑22 okt 2025 10:13Tesla påverkades av komponentbristen under pandemin, men inte lika mycket som andra tillverkare.
(enligt Copilot)
Efterfrågan på S/X är inte så jättehög. S/X brukade vara ca 20k per kvartal, nu är den 10-13k inkl Cybertruck, så antagligen har man dragit ned på skiften i Fremont.
Man tillverkar dock fler bilar än man säljer. i Q1 tillverkade man strax över 17k i kategorin "other" (S/X/CT), sålde strax under 13k. I Q2 tillverkade man 13k, sålde 10k. Så det borde finnas utrymme för fler exporter.
Det är dock jätteroligt att de fortsätter sälja den här fina och coola bilen i Sverige. Personligen skulle jag inte välja en Plaid över en LR om det skiljer så mycket i förbrukning. 3.2s räcker för mig.
Det är som sagt ganska stor skillnad.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Siffrorna i konfiguratorn verkar dock mycket märkliga...mikebike skrev: ↑22 okt 2025 11:16Hur mycket av skillnaden i förbrukning sitter i hjulen?spacecoin skrev: ↑22 okt 2025 10:47Du har ju rätt i att Tesla säljer bilar där de har högst marginal. Det kan vara FX, tullar, transporter eller annat.Bart skrev: ↑22 okt 2025 10:13Tesla påverkades av komponentbristen under pandemin, men inte lika mycket som andra tillverkare.
(enligt Copilot)
Det är som sagt ganska stor skillnad.

I USA kan man välja 19" och 21" för både AWD och Plaid, och för AWD är det enligt konfiguratorn 8% bättre räckvidd med 19".
För Plaid är det dock 19% bättre räckvidd med 19" istf 21"

Även relationen i räckvidd mellan AWD 19, AWD 21, och Plaid 21 är helt annorlunda i den amerikanska konfiguratorn, det är iofs en annan körcykel där, men den relativa skillnaden mellan modeller och hjulstorlek borde väl inte kunna skilja sig så enormt?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Gustafsson
- Teslaägare
Finns det nån skruv kvar från urmodellen?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
De behöver uppdatera den med tekniken från Cybertruck IMO.
Dvs 800v, steer by wire, bakhjulsstyrning etc.
Sen en visuell uppdatering med lightbar fram och bak.
Bart skrev: ↑22 okt 2025 10:13Tesla påverkades av komponentbristen under pandemin, men inte lika mycket som andra tillverkare.
(enligt Copilot)
Plaid presenterades på battery day hösten 2020. (2020-09-22).
Första lev. på ett event 2021-06-10.
Ja, det var nog ganska bra efterfrågan i början på Palladium (både LR och Plaid). Det ser man nu på att det inte säljs många ens i USA.
Teslas eget bud när jag frågade en säljare i somras avseende den uppdaterade versionen så var det att leverera det beställda i USA innan man breddade marknaden igen. Den dök upp här nästan fortare än väntat men det beror nog på en medioker orderingång i USA.
Frågan är hur länge S/X blir kvar utan total remake (inte för att jag direkt tycker det behövs men marknaden verkar tycka det mht att det säljs låga volymer).
Tesla som bilmärke behöver nog bredda sitt utbud, just 3 och Y passar inte alla och då kanske man köper ngt annat märke istället.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
De är egentligen inte hjälpta med 800V eftersom cellerna man använder är maxade redan med 400V (Palladium kör 110 celler i serie så 462V).manneson skrev: ↑22 okt 2025 13:27De behöver uppdatera den med tekniken från Cybertruck IMO.
Räcker med 570A laddström för att nå 250kW med Palladium och på en CCS med 500A som gräns så blir det ingen större skillnad i laddtid idag.
De 4680-celler som görs nu är inte speciellt energitäta och laddar inte heller fort om man mäter C-rate, så där blir det ingen supervinst heller som det verkar idag.
Steer by wire eller åtminstone en kortare styrväxel är ytterst önskvärt. En yoke kommer inte till sin fulla rätt om den ska vevas på tills man blir harmynt.
Ledbarerna kan vi vara utan om vi frågar mig

M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Om man vill ha 21” utan Plaid så är det endast 35tkr i mellanskillnad, alltså en no brainer att välja Plaid. Synd att de inte kör 0% i räntekampanj på dessa bilar.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
- LarsaR
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/larsa68805
En Plaid med steer by wire och V2X vore bra (och gärna 800V och nya celler) då skulle jag fundera på byte.
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
- Gustafsson
- Teslaägare
Förstår inte riktigt hypen med Steer by wire, hur hjälper det mig? Inte heller specifikt 800 V. V2x vore nice. Batterier med mindre degradering och som kan integreras i hemmaelen kanske? Bättre kroklösning också. Mindre vägljud skulle jag uppskatta. Omtag avseende hur rattskärmen används, håller med om att en tydligt synlig exteriö skulle e
Känns inte som så mycket nytt att man vill byta upp sig. Längre räckvidd är väl inte fel, men inget jag behöver
Känns inte som så mycket nytt att man vill byta upp sig. Längre räckvidd är väl inte fel, men inget jag behöver
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Räckvidden gått upp 11km på Plaid, är väl för plastinläggen i fälgarna.
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / VW E-UP 15.2 :) SigenStor 14,8kWp 25kWh
+ inlägg i "nosen" och lite andra modifieringar fram och bakTellus skrev:Räckvidden gått upp 11km på Plaid, är väl för plastinläggen i fälgarna.
Kanske mer lättrullande däck också. Ett "trick" är ju att leverera däck med lägre profil som nya då de rullar lättare. Kanske något sånt hjälper till.
Tyvärr lär ju dessa 11km snabbt gå upp i rök när det blåser lite sid/motvind eller regnar.
Verklig räckvidd (EPA) på S/X Palladium är rätt långt från vad som anges tyvärr, trots EPA liknande körning.
Vad S/X verkligen skulle behöva är minst 20% högre kapacitet i batteriet, och ett som helst inte degraderas som en iskub i öknen....
Min S Plaid har nu kortare range efter 2,5 år är min S P100D hade efter 5,5 år (samma körsträcka). Det brant lutande degraderingsplanet har inte börjat flacka ut heller. Liknande trend på X LR också.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Ingen dragkrok på S Plaid från MY2026 verkar det som. Det var ju dumt...
Model S: Plaid, Deep Blue
Cybertruck laddar betydligt snabbare. Dvs de behöver införa liknande teknik/lösningar i S och X.AAKEE skrev: ↑22 okt 2025 14:06De är egentligen inte hjälpta med 800V eftersom cellerna man använder är maxade redan med 400V (Palladium kör 110 celler i serie så 462V).manneson skrev: ↑22 okt 2025 13:27De behöver uppdatera den med tekniken från Cybertruck IMO.
Räcker med 570A laddström för att nå 250kW med Palladium och på en CCS med 500A som gräns så blir det ingen större skillnad i laddtid idag.
De 4680-celler som görs nu är inte speciellt energitäta och laddar inte heller fort om man mäter C-rate, så där blir det ingen supervinst heller som det verkar idag.
Steer by wire eller åtminstone en kortare styrväxel är ytterst önskvärt. En yoke kommer inte till sin fulla rätt om den ska vevas på tills man blir harmynt.
Ledbarerna kan vi vara utan om vi frågar migDet borde gå göra elbilar så de ser ut som vilken bil som helst tycker jag.
Juniper ser cool ut när det blir mörkt. Det gör inte S och X.
Tyvärr gör den inte det.
Har du sett laddkurvan?
Det är ett 123kWh batteri.
325kW på 123kWh = 2.64C.
Model 3/Y med 78.8kWh laddar med 3.17C
Model S/X som är begränsade till 250kW laddar med 2.51C.
Vid 50% laddar S/X ~ 164kW, dvs 1.65C
Vid 50% laddar CT ~ 135kW, dvs 1.1C.
En S med 100kWh 4680 kommer ladda långsammare än dagens S även om man inför 800V-system.
CT: Laddkurvan är ”skit” och att den når 325kW under 0.00001s hjälper bara när man skryter i baren. Tyvärr.
S/X Palladium:
Ett tillägg: med SMT kan man läsa av BMS_Max charge power, dvs den begränsning bilens BMS sätter på batteriet.
Vid låg SOC och förvärmt batteri brukar BMS_Max charge power vara ~ 288-290kW, dvs ungefär 2.9C vilket är avsevärt högre än CT’s 4680.
Ett 123kWh med Plaids celler skulle klara 357kW, och hade det vart frågan om max 325kW skulle batteriet kunna hålla 325 kW ett tag.
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Jag tycker 21” fälgarna ser fula ut likaså den yttre stylingen på Pläd
Tesla Model S Palladium GreenBlackIridescent
Model S P85DL+
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D