Någon som uppgraderat sin autopilot?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
togr82
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 07 okt 2025 13:31

Någon som uppgraderat sin autopilot?

Inlägg av togr82 »

Hej!

Någon som betalat 38900kr och provat "uppgraderat autopilot".
Den som påstår sig kunna byta fil och köra om, kunna köra av avfarter och göra autoparkeringar.

För er som gjort det eller känner till vad det är. Är det värt den kostnaden. Funkar det? Jag sitter själv på en model Y juniper och är svagt intresserad men behöver feedback om det ens funkar bra?

Tacksam för alla svar.
Användarvisningsbild
Bellamron
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 jul 2018 14:13

Re: Någon som uppgraderat sin autopilot?

Inlägg av Bellamron »

Jag tycker det fungerar bra.

Byta fil och köra om. Fungerar allt som oftast (ibland något långsamt, behöver själv trigga det).
Köra av avfarter. Använder inte så ofta, men fungerar bra. (även här behöver man själv trigga det).
Autoparkeringar. Trevlig funktion.

Är det värt det? Jag tycker det.
vrid_i_skogen
Inlägg: 111
Blev medlem: 15 sep 2025 19:36

Re: Någon som uppgraderat sin autopilot?

Inlägg av vrid_i_skogen »

På senaste har provkörningsbilar haft EAP. Jag tycker de ofta tvekar med att byta fil på motorvägen. Kör man en MY eller M3 AWD så vill man inte smyga ut i omkörningsfältet utan själv hade jag dragit på för att komma om snabbare. Men planerar man långt i förväg hela tiden så tycker jag det funkar bra. Autoparkering är nog en gimmick. Den parkerar inte tillräckligt nära trottoaren av vad man kan se på youtube filmer. Kan inte förstå att Tesla inte har en 360 kamera. De har alla kameror att tillgå men de gör ingenting av det. Man får en 3D mappning av omgivningen liksom om den var gjord av en stordator från 1980-talet med grön text på svart bakgrund.
Ekologisk
Inlägg: 28
Blev medlem: 28 jul 2025 17:11

Re: Någon som uppgraderat sin autopilot?

Inlägg av Ekologisk »

togr82 skrev: 17 okt 2025 10:27
Hej!

Någon som betalat 38900kr och provat "uppgraderat autopilot".
Den som påstår sig kunna byta fil och köra om, kunna köra av avfarter och göra autoparkeringar.

För er som gjort det eller känner till vad det är. Är det värt den kostnaden. Funkar det? Jag sitter själv på en model Y juniper och är svagt intresserad men behöver feedback om det ens funkar bra?

Tacksam för alla svar.
Jag valde till det vid mitt köp, har inte fått bilen än så kan tyvärr inte uttala mig. Men jag tänker att det är skönt att slippa att bilen bromsar vid omkörning då autopiloten kopplas ur samt att jag hoppas att EAP ska få ett lyft i och med att FSD testas i Sverige. Även om detta ligger år fram så är min bil iaf förberedd. EAP verkar vara begränsad pga av lagstiftningen i EU men det kanske ändras i framtiden och då lär det ju säkert funka mycket bättre :) jag tänkte ha min bil under lång tid framöver med så har inte bråttom.

Sen är det väldigt mycket pengar..
Användarvisningsbild
BaronHellJug
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 23 apr 2019 07:11

Re: Någon som uppgraderat sin autopilot?

Inlägg av BaronHellJug »

Jag har EAP (men har haft det sen bilen var ny så svårt att jämföra med hur det är utan),

Tycker det som sägs ovan stämmer bra - den funkar utmärkt men filbyten är ganska långsamma så det är inte något jag använder i tät trafik utan mer på glest trafikerade motorvägar. Jag tycker också den borde accelerera fortare om man går ut i fri fil med en högre hastighetsinställning än man faktikst kört bakom annan bil (det antar jag är samma om man inte har EAP och byter fil manuellt).

Parkeringen funkar men jag gör det snabbare manuellt (å andra sidan ska jag strax fixa en skada när jag manuellt parkerade lite "för fort" - eller åtmistone fortare än bra :D så jag kanske ska vara tyst på den fronten)

Avfart funkar bra (en bit in på avfarten byter den till "vanlig" lane keep) - det enda jag noterat där är att den vill tillbaka till högerfil väldigt långt innan avfarten, men det går bra att ignorera att den vill in i högerfil - så länge man faktiskt ser till att vara där innan avfarten kommer...

Sen händer det ibland att min går från EAP till vanligt lane keep för att vädret är dåligt och/eller kameror bländas/blockeras, tycker lite mer sällan nu för tiden men vet inte om jag har ordentligt underlag för att säga att något faktiskt ändrats där
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5929
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Någon som uppgraderat sin autopilot?

Inlägg av Gustafsson »

Har en bil med FSD dvs endast EAP funktioner än så länge och en med basic AP.
Fördel med EAP är som skrevs ovan att AP inte kopplas ur vid omkörning, men är det värt 38000:- ?,det är ju superenkelt att starta AP med ratthjulet eller spaken i S.
För att det ska vara värt priset ska man ha gott om pengar. 38 lapp kan man göra annat för tycker jag. Ännu har det inte fallit mig in att köpa till EAP till bil nr 2. Att köpa till för att bilen ska vara förberedd har jag gjort en gång, det räcker. Efter snart 8 år /21000 mil har det inte kommet en enda FSD funktion och hårdvaran har blivit utdaterad.
Vänta å se är mitt tips.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare
Inlägg: 399
Blev medlem: 17 apr 2023 17:49

Re: Någon som uppgraderat sin autopilot?

Inlägg av tnjo »

Hade lånebil med eap i 3 månader, inte värt pengarna i min åsikt, det var roligt att prova några gånger

Om den fått (kommer kanske snart) byta fil själv och gjort det snabbare så hade det kanske varit värr några tusen till, men inte 40.000

Man satt ju mest och ropade åt bilen "men byt fil då" 9 av 10 gånger gjorde man det själv tillslut😂
Användarvisningsbild
togr82
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 07 okt 2025 13:31

Re: Någon som uppgraderat sin autopilot?

Inlägg av togr82 »

Tack för alla svar och synpunkter. Min sammanlagda känsla är att fortsätta använda av och påslagningsknappen mellan filbytena. Känner att det är värt 38000 att göra det själv :)

Men en sak till som jag störa mig på var det gäller vanliga autopiloten är att den inte kan höja eller sänka hastigheten trots att den lyckats läsa in hastighetsskylten.
Att du allt som ofta behöver jystera hastigheten manuellt bara för att vägen du kört på gått från 90 till 110. Varför kan inte bilen höja max hastigheten själv? Känslan är att scrollhjulet kommer att slitas ut fort. Rätt många knapptryck och scrollningar när man kör runt på våra svenska vägar där hastigheten varierar....
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9707
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Någon som uppgraderat sin autopilot?

Inlägg av mikebike »

togr82 skrev: 20 okt 2025 09:39
Tack för alla svar och synpunkter. Min sammanlagda känsla är att fortsätta använda av och påslagningsknappen mellan filbytena. Känner att det är värt 38000 att göra det själv :)

Men en sak till som jag störa mig på var det gäller vanliga autopiloten är att den inte kan höja eller sänka hastigheten trots att den lyckats läsa in hastighetsskylten.
Att du allt som ofta behöver jystera hastigheten manuellt bara för att vägen du kört på gått från 90 till 110. Varför kan inte bilen höja max hastigheten själv? Känslan är att scrollhjulet kommer att slitas ut fort. Rätt många knapptryck och scrollningar när man kör runt på våra svenska vägar där hastigheten varierar....
Bilen sänker hastigheten på AP av säkerhetsskäl, Tesla har inte skyltföljande farthållare. Det kommer upp en "varning", men numera är den så kortvarig att man knappt hinner se den.
På motorväg och andra mötesfria vägar anser bilen att den inte behöver sänka hastigheten.

Dessutom sänks hastigheten efter att skylten passerats, vilket ju är försent. Alltså är det rullknapoen som gäller.

Frågan är om rullknappen eller skinnet på tummen slits ut först? :mrgreen:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 2245
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Någon som uppgraderat sin autopilot?

Inlägg av BrooklynS »

EAP var jättebra 2019-2020 innan de begränsade funktionerna. Navigerade på vägsystemen förbi/genom städer helt själv, blinkade och bytte fil och svängde av på rätt avfarter och ringleder. Sedan kom nya regler och funktionen stympades.
Jag hade valt till det för referral points men kanske inte pröjsat helt själv idag.

Jag har det på nuvarande bil, behagligt på motorväg och Autobahn. Parkeringsfunktionerna använder hustrun och ena dottern; de gillar det. Och att kunna köra ut från trång parkering med appen är guld värt i vissa situationer.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8763
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Någon som uppgraderat sin autopilot?

Inlägg av spacecoin »

BrooklynS skrev: 20 okt 2025 11:00
EAP var jättebra 2019-2020 innan de begränsade funktionerna. Navigerade på vägsystemen förbi/genom städer helt själv, blinkade och bytte fil och svängde av på rätt avfarter och ringleder. Sedan kom nya regler och funktionen stympades.
Det var inte nya regler. Det var Tesla som inte följde de regler som fanns och fick det påtalat och tog bort funktionen. En avfart och påfart är ett filbyte och det fick systemet inte göra själv.

Lustigt nog får systemet göra det nu enligt det regelverk som gäller i EU (UNECE) sedan september 2025 men funktionen är inte återinförd... Givetvis stod det även i produktbeskrivingen att det var en funktion man sålde med bilen/systemet...

Det vore rimligt att Tesla la fem minuter på att skicka ut den versionen i EU, men allt fokus verkar ligga på FSDS på stadsgator, vilket verkar många år bort i UNECE:s tidslinjer.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 2245
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Någon som uppgraderat sin autopilot?

Inlägg av BrooklynS »

Ja det är märkligt, funktionen skulle redan idag ge ett stort mervärde för den som exempelvis pendlar till/från storstäder.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
togr82
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 07 okt 2025 13:31

Re: Någon som uppgraderat sin autopilot?

Inlägg av togr82 »

mikebike skrev: 20 okt 2025 10:53
togr82 skrev: 20 okt 2025 09:39
Tack för alla svar och synpunkter. Min sammanlagda känsla är att fortsätta använda av och påslagningsknappen mellan filbytena. Känner att det är värt 38000 att göra det själv :)

Men en sak till som jag störa mig på var det gäller vanliga autopiloten är att den inte kan höja eller sänka hastigheten trots att den lyckats läsa in hastighetsskylten.
Att du allt som ofta behöver jystera hastigheten manuellt bara för att vägen du kört på gått från 90 till 110. Varför kan inte bilen höja max hastigheten själv? Känslan är att scrollhjulet kommer att slitas ut fort. Rätt många knapptryck och scrollningar när man kör runt på våra svenska vägar där hastigheten varierar....
Bilen sänker hastigheten på AP av säkerhetsskäl, Tesla har inte skyltföljande farthållare. Det kommer upp en "varning", men numera är den så kortvarig att man knappt hinner se den.
På motorväg och andra mötesfria vägar anser bilen att den inte behöver sänka hastigheten.

Dessutom sänks hastigheten efter att skylten passerats, vilket ju är försent. Alltså är det rullknapoen som gäller.

Frågan är om rullknappen eller skinnet på tummen slits ut först? :mrgreen:
Troligen båda slits :)

Men skämt o sido. Det borde rimligen finns någon som direkt höjer hastigheten eller sänker den till hastigheten på skylten.
Varför behöva scrolla. Hade ju räckt med scrollhjul höger så hoppar den från 90 till 110. Scrollhjul vänster så hoppar den från 110 till 90. Nu används scrollhjulet till att ställa in avstånd mellan bilen. Helt onödigt. Det är något man i princip bara gör en gång. För min del största avståndet. Efter det vill jag aldrig pilla på det.

Grejen är att när jag scrollar tappar jag lite fokus på vägen varje gång. Detta för att du behöver scrolla flera gånger innan du hittar rätt hastighet. Jag tycker detta faktiskt är riktigt kasst av ett bolag som jobbar med teknik.
Frågan är för ni som betalat 38000kr för EAP. Kan du ändra hastighet om hastigheten ändras på motorväg?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9707
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Någon som uppgraderat sin autopilot?

Inlägg av mikebike »

togr82 skrev: 20 okt 2025 12:35
mikebike skrev: 20 okt 2025 10:53
togr82 skrev: 20 okt 2025 09:39
Tack för alla svar och synpunkter. Min sammanlagda känsla är att fortsätta använda av och påslagningsknappen mellan filbytena. Känner att det är värt 38000 att göra det själv :)

Men en sak till som jag störa mig på var det gäller vanliga autopiloten är att den inte kan höja eller sänka hastigheten trots att den lyckats läsa in hastighetsskylten.
Att du allt som ofta behöver jystera hastigheten manuellt bara för att vägen du kört på gått från 90 till 110. Varför kan inte bilen höja max hastigheten själv? Känslan är att scrollhjulet kommer att slitas ut fort. Rätt många knapptryck och scrollningar när man kör runt på våra svenska vägar där hastigheten varierar....
Bilen sänker hastigheten på AP av säkerhetsskäl, Tesla har inte skyltföljande farthållare. Det kommer upp en "varning", men numera är den så kortvarig att man knappt hinner se den.
På motorväg och andra mötesfria vägar anser bilen att den inte behöver sänka hastigheten.

Dessutom sänks hastigheten efter att skylten passerats, vilket ju är försent. Alltså är det rullknapoen som gäller.

Frågan är om rullknappen eller skinnet på tummen slits ut först? :mrgreen:
Troligen båda slits :)

Men skämt o sido. Det borde rimligen finns någon som direkt höjer hastigheten eller sänker den till hastigheten på skylten.
Varför behöva scrolla. Hade ju räckt med scrollhjul höger så hoppar den från 90 till 110. Scrollhjul vänster så hoppar den från 110 till 90. Nu används scrollhjulet till att ställa in avstånd mellan bilen. Helt onödigt. Det är något man i princip bara gör en gång. För min del största avståndet. Efter det vill jag aldrig pilla på det.

Grejen är att när jag scrollar tappar jag lite fokus på vägen varje gång. Detta för att du behöver scrolla flera gånger innan du hittar rätt hastighet. Jag tycker detta faktiskt är riktigt kasst av ett bolag som jobbar med teknik.
Frågan är för ni som betalat 38000kr för EAP. Kan du ändra hastighet om hastigheten ändras på motorväg?
Eller att Tesla hade en farthållare som följer skyltarna, som de flesta moderna bilar. :roll:
När jag köpte min M3 för knappt 5 år sedan var jag övertygad om att Tesla hade det. Det var ju "Världens mest avancerade bil".
Det visade sig att den varken hade hastighetsanpassning, BLIS, TA eller uppvärmd ratt!
Den hade inte ens asymmetriskt halvljus, något till och med min PV har!
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
togr82
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 07 okt 2025 13:31

Re: Någon som uppgraderat sin autopilot?

Inlägg av togr82 »

mikebike skrev: 20 okt 2025 12:52
togr82 skrev: 20 okt 2025 12:35
mikebike skrev: 20 okt 2025 10:53
togr82 skrev: 20 okt 2025 09:39
Tack för alla svar och synpunkter. Min sammanlagda känsla är att fortsätta använda av och påslagningsknappen mellan filbytena. Känner att det är värt 38000 att göra det själv :)

Men en sak till som jag störa mig på var det gäller vanliga autopiloten är att den inte kan höja eller sänka hastigheten trots att den lyckats läsa in hastighetsskylten.
Att du allt som ofta behöver jystera hastigheten manuellt bara för att vägen du kört på gått från 90 till 110. Varför kan inte bilen höja max hastigheten själv? Känslan är att scrollhjulet kommer att slitas ut fort. Rätt många knapptryck och scrollningar när man kör runt på våra svenska vägar där hastigheten varierar....
Bilen sänker hastigheten på AP av säkerhetsskäl, Tesla har inte skyltföljande farthållare. Det kommer upp en "varning", men numera är den så kortvarig att man knappt hinner se den.
På motorväg och andra mötesfria vägar anser bilen att den inte behöver sänka hastigheten.

Dessutom sänks hastigheten efter att skylten passerats, vilket ju är försent. Alltså är det rullknapoen som gäller.

Frågan är om rullknappen eller skinnet på tummen slits ut först? :mrgreen:
Troligen båda slits :)

Men skämt o sido. Det borde rimligen finns någon som direkt höjer hastigheten eller sänker den till hastigheten på skylten.
Varför behöva scrolla. Hade ju räckt med scrollhjul höger så hoppar den från 90 till 110. Scrollhjul vänster så hoppar den från 110 till 90. Nu används scrollhjulet till att ställa in avstånd mellan bilen. Helt onödigt. Det är något man i princip bara gör en gång. För min del största avståndet. Efter det vill jag aldrig pilla på det.

Grejen är att när jag scrollar tappar jag lite fokus på vägen varje gång. Detta för att du behöver scrolla flera gånger innan du hittar rätt hastighet. Jag tycker detta faktiskt är riktigt kasst av ett bolag som jobbar med teknik.
Frågan är för ni som betalat 38000kr för EAP. Kan du ändra hastighet om hastigheten ändras på motorväg?
Eller att Tesla hade en farthållare som följer skyltarna, som de flesta moderna bilar. :roll:
När jag köpte min M3 för knappt 5 år sedan var jag övertygad om att Tesla hade det. Det var ju "Världens mest avancerade bil".
Det visade sig att den varken hade hastighetsanpassning, BLIS, TA eller uppvärmd ratt!
Den hade inte ens asymmetriskt halvljus, något till och med min PV har!
Det var väl någon som ovan skrev att det hade något med lagar i europa. Men om det finns andra märken som kan följa hastigheten från skyltarna, tycker jag att det är märkligt att Tesla ej kan det.
Tänkte att det kanske hade med att dom vill sälja EAP för att få den funktionaliteten?

Angående BLIS och Uppvärmd ratt och TA så har nya model Y juniper den funktionaliteten. Så 2025 är nästan alla dina klagomål lösta. Dock är det underligt att Autopiloten inte kan ändra hastighet under körning.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 2245
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Någon som uppgraderat sin autopilot?

Inlägg av BrooklynS »

togr82 skrev:
mikebike skrev: 20 okt 2025 12:52
togr82 skrev: 20 okt 2025 12:35
mikebike skrev: 20 okt 2025 10:53
togr82 skrev: 20 okt 2025 09:39
Tack för alla svar och synpunkter. Min sammanlagda känsla är att fortsätta använda av och påslagningsknappen mellan filbytena. Känner att det är värt 38000 att göra det själv :)

Men en sak till som jag störa mig på var det gäller vanliga autopiloten är att den inte kan höja eller sänka hastigheten trots att den lyckats läsa in hastighetsskylten.
Att du allt som ofta behöver jystera hastigheten manuellt bara för att vägen du kört på gått från 90 till 110. Varför kan inte bilen höja max hastigheten själv? Känslan är att scrollhjulet kommer att slitas ut fort. Rätt många knapptryck och scrollningar när man kör runt på våra svenska vägar där hastigheten varierar....
Bilen sänker hastigheten på AP av säkerhetsskäl, Tesla har inte skyltföljande farthållare. Det kommer upp en "varning", men numera är den så kortvarig att man knappt hinner se den.
På motorväg och andra mötesfria vägar anser bilen att den inte behöver sänka hastigheten.

Dessutom sänks hastigheten efter att skylten passerats, vilket ju är försent. Alltså är det rullknapoen som gäller.

Frågan är om rullknappen eller skinnet på tummen slits ut först? :mrgreen:
Troligen båda slits :)

Men skämt o sido. Det borde rimligen finns någon som direkt höjer hastigheten eller sänker den till hastigheten på skylten.
Varför behöva scrolla. Hade ju räckt med scrollhjul höger så hoppar den från 90 till 110. Scrollhjul vänster så hoppar den från 110 till 90. Nu används scrollhjulet till att ställa in avstånd mellan bilen. Helt onödigt. Det är något man i princip bara gör en gång. För min del största avståndet. Efter det vill jag aldrig pilla på det.

Grejen är att när jag scrollar tappar jag lite fokus på vägen varje gång. Detta för att du behöver scrolla flera gånger innan du hittar rätt hastighet. Jag tycker detta faktiskt är riktigt kasst av ett bolag som jobbar med teknik.
Frågan är för ni som betalat 38000kr för EAP. Kan du ändra hastighet om hastigheten ändras på motorväg?
Eller att Tesla hade en farthållare som följer skyltarna, som de flesta moderna bilar. :roll:
När jag köpte min M3 för knappt 5 år sedan var jag övertygad om att Tesla hade det. Det var ju "Världens mest avancerade bil".
Det visade sig att den varken hade hastighetsanpassning, BLIS, TA eller uppvärmd ratt!
Den hade inte ens asymmetriskt halvljus, något till och med min PV har!
Det var väl någon som ovan skrev att det hade något med lagar i europa. Men om det finns andra märken som kan följa hastigheten från skyltarna, tycker jag att det är märkligt att Tesla ej kan det.
Tänkte att det kanske hade med att dom vill sälja EAP för att få den funktionaliteten?

Angående BLIS och Uppvärmd ratt och TA så har nya model Y juniper den funktionaliteten. Så 2025 är nästan alla dina klagomål lösta. Dock är det underligt att Autopiloten inte kan ändra hastighet under körning.
Tesla valde att inte köpa patentet. Det har väl kanske inte nämnts i 100% av trådarna på forumet men nog är det i 94,73% av trådarna i alla fall…


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar