Effekttariff - allt på en fas eller på tre?

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Effekttariff - allt på en fas eller på tre?

Inlägg av Jerker »

Jag har försökt att hitta nåt entydigt svar på hur det funkar med effekttariff om man fördelar effekten på tre faser eller tar ut samma effekt på en fas?

Ellevio har ju nu samma kostnad för 16, 20 och 25 A vilket iofs indikerar att det inte spelar nån roll hur man fördelar effektuttaget men jag hittar inte nån stans där detta är skrivet rakt ut.

Nån som vet?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Re: Effekttariff - allt på en fas eller på tre?

Inlägg av tor-ake »

Effekttariffen hos BTEA tar iaf inte hänsyn till fas. Det är bara effekten i kW som räknas. Har värmepumpen och vvberedaren på var sin fas men laddar bilen på alla tre och totaleffekten blir 8kW, och det är vad som står på fakturan. De körde högsta timme på året som effektavgift hela det året men ska ändra till månadsvis nu.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Så vill man komma under 3400 watt på laddningen (5A 3 fas) så får man gå över till 1 fas laddning.
Gissar att det också blir mindre förluster vid 15A enfas vs 5A trefas, men ej säker.
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / VW E-UP 15.2 :) SigenStor 14,8kWp 25kWh
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Det skrivs ju inte rent ut nånstans att det inte spelar nån roll om effekten tas på en fas eller fördelas på tre utan det står enbart att de mäter den totala effekten, så det borde ju vara så.

Man tycker ju att det skulle vara på sin plats att detta förklarades lite mer ingående. Alla som har intresserat sig det minsta för sitt elanvändande har ju tidigare tvingats att förhålla sig till att huvudsäkringen riskerar att gå om man drar på för mycket på en fas. En del har installerat system för lastbalansering eftersom det har varit dyrare fast avgift ju högre huvudsäkring man har haft osv.

Nu saknar detta kanske betydelse (inom vissa gränser) och då tycker jag att det skulle förklaras eftersom det i stort förändrar hur vi ska förhålla oss till storleken på huvudsäkringen. Jag ska ringa Ellevio idag och fråga.

Min sambo har en Tesla som laddar på trefas och jag har en MG som laddar på enfas. Det skulle då innebära att vi kan höja från 16A huvudsäkring till 25 och jag utan att fundera kan ladda min bil med 16A eftersom det bara motsvarar dryga 5A på Teslans tre faser.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Har varit i kontakt med Ellevio nu och det är så att det blir samma påverkan på tariffen vare sig man drar 6 kW på en fas eller 2 kW på vardera 3 faser.
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare

Inlägg av dhogborg »

Tellus skrev: 19 okt 2025 18:04
Så vill man komma under 3400 watt på laddningen (5A 3 fas) så får man gå över till 1 fas laddning.
Gissar att det också blir mindre förluster vid 15A enfas vs 5A trefas, men ej säker.
Det stämmer. 6A på de flesta bilar, men Tesla kan gå lägre. Via APIet kunde man i alla fall tidigare gå hela vägen ner till 1A vilket var rätt fräckt när man man styr laddningen efter solpanelerna.

Högre ström (A) ger högre förluster i sladdarna fram till bilen.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

dhogborg skrev: 20 okt 2025 10:41
Tellus skrev: 19 okt 2025 18:04
Det stämmer. 6A på de flesta bilar, men Tesla kan gå lägre. Via APIet kunde man i alla fall tidigare gå hela vägen ner till 1A vilket var rätt fräckt när man man styr laddningen efter solpanelerna.

Högre ström (A) ger högre förluster i sladdarna fram till bilen.
Förlusterna ökar inte procentuellt med strömmen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar