
Tesla har släppt en ny release 14 av sin självkörande mjukvara. Tidigare version 13 släpptes i november i fjol, Tesla har sedan dess släppt flera förbättringar av den mjukvaran. Men nu tar de ett stort steg framåt vilket bekräftas av ändringen av versionsnumret. Den nya mjukvaran jobbar med allt den nya AI4 hårdvaran kan erbjuda i form av fler parametrar, högre videoupplösning och större minne. Den använder även Model 3 nya kamera i främre kofångaren.
Resultatet är en märkbart mer intelligent “chaufför” i bilarna. Den väjer för skräp på vägen, kan köra på små skogsvägar, släpper fram polisbilar, stannar för bommar i parkeringshus. Man kan berätta för den att man har bråttom, och var den ska parkera vid ankomsten.
I takt med att mjukvaran skickas ut till de första användarna börjar filmklippen rulla in:
Här kör bilen automatiskt åt sidan och släpper förbi två polisbilar:
Här kör den på en grusväg i skogen:
Här backar den när bilen framför den börjar backa:
Här kör den in i ett parkeringsgarage, stannar vid bommen så människan kan köpa biljett och kör sedan in och parkerar när bommen öppnas:
Version 14 av FSD representerar ett stort steg framåt jämfört med tidigare versioner. Den har 10 gånger fler parametrar än v13, vilket ger en ökad kapacitet att hantera komplexa trafiksituationer. Genom att använda en Mixture of Experts (MoE)-arkitektur, där relevanta “experter” aktiveras för varje situation, optimeras prestandan utan att överbelasta bilens HW4 hårdvara.
Redan version 13 introducerade Reinforcement Learning (RL) som en del av utvecklingsprocessen, men v14 är det första releaset där RL varit en central verktyg för att få systemet att bli “smartare”. I simuleringar tränas modellen på miljontals trafiksituationer, vilket gör att den till slut behärskar dem bättre än många mänskliga förare.
Flera som har testat FSD v14 har använt ordet “medveten” för att beskriva hur smidigt och naturligt den kör. Mjuka svängar och filbyten, subtila ändringar av hastigheten för att följa med i trafikrytmen, förebyggande inbromsningar. Den kör som en människa.
Namnet trots är dock Teslas Full Self Drive fortfarande inte helt självkörande. Föraren bakom ratten måste fortfarande övervaka körningen och vara beredd på att gripa in. Men bilarna kör allt bättre själva, förarna behöver allt mer sällan ta över körningen. Under de tre år FSD varit tillgänglig på den amerikanska marknaden har den utvecklats rejält. Lärt sig nya färdigheter och kör allt bättre. Det är en allt mer smidig hjälpmedel som kan hjälpa föraren i stadstrafik ungefär som autopiloten gjort det på motorväg.
v14 sägs vara den första skarpa FSD versionen som kan köras i två olika lägen: “unsupervised” för Teslas kommande robotaxi och “supervised” för kundfordon. Egentligen är den beskrivningen felaktig då även robotaxi övervakas, fast inte av förare bakom ratten utan av mänskliga operatörer som fjärrövervakar bilarna. Teslas nuvarande robotaxi flotta har dessutom fortfarande säkerhetspersonal som sitter i främre passagerarsätet. Men FSD v14 är ett viktigt steg mot det ultimata målet, bilar som “på riktigt” kan börja köra själva.
Source: https://teslaclubsweden.se/fsd-14-ar-otroligt-kapabel/