Förkonditionera kupé när den är inkopplad i laddare?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

joasag

Förkonditionera kupé när den är inkopplad i laddare?

Inlägg av joasag »

Hej,

Tog för givet att Teslan använde sig av laddboxen för att förkonditionera/förvärma kupén när den är inkopplad.
Idag kom jag ut till 59% batteri trots att laddgränsen var satt till 60% (och jag hade fått notis att den laddat klart inatt vid 02.00).

Schemaläggningen för laddningen sker helt av Tesla, laddboxen har ingen schemläggning påslagen. Jag har även lagt laddningschema som pågår från 00.00 till 07.30. Förkonditioneringsschemat är satt till att vara klart vid 07.00.

Varför tar inte bilen ström från laddboxen istället för att tömma batteriet när den ändå står inkopplad?
Bera_n

Re: Förkonditionera kupé när den är inkopplad i laddare?

Inlägg av Bera_n »

Har samma erfarenhet. Har ett schema så att jag brukar ladda på natten.
Min arbetshypotes är att bilen anser sig färdigladdad och inte längre könner sig tillåten att dra ström i laddaren.
Tror att det funkar om man inte har schema nämligen.
Brukar manellt slå på laddning ibland nör jag vill vörma bilen på nätström. Men det är ju lite bökigt.
Användarvisningsbild
jcgbg
Teslaägare

Inlägg av jcgbg »

Batteriet har kallnat? Temperaturskillnader kan göra att procentsiffran varierar lite. Min Model 3 visar ofta någon procent lägre på morgonen under vintrarna, men jag kan också se att den drar ström från laddaren till förkonditioneringen.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

joasag skrev: 15 okt 2025 07:31
Idag kom jag ut till 59% batteri trots att laddgränsen var satt till 60% (och jag hade fått notis att den laddat klart inatt vid 02.00).
Det är sannolikt precis som jcgbg säger; att batteriet hunnit bli kallt efter laddningen, är batteritempen nere på ~10C kommer bilen visa ungefär 1% lägre laddningsnivå.

Dessutom finns det flera faktorer till.

1) När laddning pågår kan man inte mäta laddningsnivån så bilen har räknat ut hur mycket ström som behövs för att nå inställd nivå. Av diverse anledningar så stämmer inte alltid beräkningen och efter laddning, när bilen kan mäta laddningsnivån så uppdateras det på skärmen. Då kan värdet gå upp eller ned lite.
Så den kan ha vart på 59% redan sedan en liten stund efter laddningen.

2) När bilen förvärmer kupén går det ganska mycket effekt om det är kallt. Bilen tar ström från laddboxen men inte mer än den inställda strömmen som man ställt in. Det är inte ovanligt att effektbehovet överstiger det bilen får ta från boxen och då tar den överstigande del från batteriet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
joasag

Inlägg av joasag »

AAKEE skrev: 15 okt 2025 09:04
Det är sannolikt precis som jcgbg säger; att batteriet hunnit bli kallt efter laddningen, är batteritempen nere på ~10C kommer bilen visa ungefär 1% lägre laddningsnivå.

1) När laddning pågår kan man inte mäta laddningsnivån så bilen har räknat ut hur mycket ström som behövs för att nå inställd nivå. Av diverse anledningar så stämmer inte alltid beräkningen och efter laddning, när bilen kan mäta laddningsnivån så uppdateras det på skärmen. Då kan värdet gå upp eller ned lite.

2) När bilen förvärmer kupén går det ganska mycket effekt om det är kallt. Bilen tar ström från laddboxen men inte mer än den inställda strömmen som man ställt in. Det är inte ovanligt att effektbehovet överstiger det bilen får ta från boxen och då tar den överstigande del från batteriet.
1.jpg
Insåg att jag kunde bekräfta detta genom Home Assistant dit min Charge Amps Aura är kopplad. Här ser man att den drar cirka 3700W vid 06.40, detta med 4C utetemperatur.
Så er teori med att bilen visar fel är säkert rätt då!

Finns det förresten något man kan göra så att bilen inte är klar så långt innan inställd tid? Brukar få en notis 10-15 minuter innan min inställda tid att kupén är varm.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare

Inlägg av Teslared »

Även utan värmning så sjunker batteriets nivå något innan laddning startar igen. Åtminstone så ser jag det på min X, ett par procent.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

joasag skrev: 15 okt 2025 10:35
AAKEE skrev: 15 okt 2025 09:04

1.jpg
Insåg att jag kunde bekräfta detta genom Home Assistant dit min Charge Amps Aura är kopplad. Här ser man att den drar cirka 3700W vid 06.40, detta med 4C utetemperatur.
Så er teori med att bilen visar fel är säkert rätt då!

Finns det förresten något man kan göra så att bilen inte är klar så långt innan inställd tid? Brukar få en notis 10-15 minuter innan min inställda tid att kupén är varm.
Schemalagd förvärmning är dessvärre lite yxigt. Det värmer både batteri och kupé ganska långt innan avfärd och brukar dra mer än man sparar på att ha en varm bil, jämfört med att slå på värmen 15 minuter innan man ska åka.

Bekvämt, absolut. Och har man gratis el så behöver man inte bry sig. Men jag använder mig aldrig av schemalagd just av den anledningen.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Teslared skrev: 15 okt 2025 11:35
Även utan värmning så sjunker batteriets nivå något innan laddning startar igen. Åtminstone så ser jag det på min X, ett par procent.
Punkten 1 jag beskrev i min förstapost ovan gör att om bilen laddas kan SOC sjunka efter laddningen pga att batterikapaciteten är underskattad av BMS.

Bilen fyller på beräknad mängd kWh till den inställda nivån, men om batteriet har en störrekapacitet nås inte den inställda nivån.
Bilen kommer visa 80% när laddningen precis avslutas alla ggr man ställt in 80% men efter en stund kommer bilen kunna mäta verklig SOC och då uppdateras SOC till det det är. Vid överskattad kapacitet böir det inte riktigt 80% utan kanske 79%, och tvärtom vid överskattning.

Temperaturen på batteriet gör att bilen kan visa mindre SOC. Detta är aktivt skapat av Tesla.
25C är idealtemp där visad SOC är = faktisk.
Vid 15C batteri, knappt någon skillnad, bilen visar ~0.5-0.6% mindre.

Vid 10C är det ~0.8% lägre visning

Vid 5C är det ~1.3C

Vid 0C drygt 2%

(Värden från min tidigare 3 och nuvarande S)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar