Jag bygger lite med Y RWD med BYD Blade.
När man laddar en Tesla så kommer den visa +kWh enligt den ökning i räckvidd som visas.
Laddar man från 0-100% kommer bilen visa
HELA batteriets kapacitet, trots att man inte laddar bufferten.
Det beror på att laddkonstanten är hela batteriet/med visad räckvidd. I Y BYD’s fall med 393km blir det 136.1Wh/km.
Men eftersom bilen har gömt undan en del av batteriet för bufferten på displayen så är egentligen varje km mindre värd.
När SOC minskar, göms 0.045%* av varje procent undan för att bygga bufferten så när SOC minskar 0.955% visar bilen 1% lägre SOC.
Omvänt, när SOC ökar 1%, visas SOC 1/0.955=1,0471% högre.
Detta gör att påfylld energi (+ kWh) överdrivs med 4.71% dvs bufferns andel.
Laddkonstanten är väldigt styrande, så vid en laddning 0-100% när räckvidden ökar med 393 km kommer bilen visa att +53.5kWh (naturligvis avrundat till hela kWh).
Skulle man köra bilen totalt tom, så att buffern är helt uppkörd och sedan laddar, kommer bilen återigen visa +53.5 kWh. Detta för att den visade räckvidden ökat 393km.
Laddar man bilen till tex 80%, så är 80% ett beräknat värde (SOC kan inte mätas under laddning), så när laddningen är klar står det tex + 30kWh och tex 80% och 314km räckvidd.
Efter en stund när bilen mätt in verklig SOC, kanske det bara blev 78%, vilket motsvarar 306 km. Då bilen upptäcker detta justeras SOC till 78%, räckvidden till 306km och då justeras även + kWh till +29kWh, då bilen faktisktfylldes på med 8km x 136.1 Wh/km = 1kWh mindre energi än den trodde.
(Bildbevis finns på detta också, och jag tror jag har loggar också).
Om jag skulle laddat min Plaid när den var ny och från 0-100% när batteriet nådde 99kWh, så hade bilen bara visat +96kWh eftersom degraderingströskeln är 96.3kWh (151.2Wh/km x 637 km). Hade jag sedan räknat med energigrafen hade den visat 96.2 kWh.
*)LFP-bilarna har dynamisk buffer, men låt oss spela med att den är 4.5% (lägsta den kan vara).
Snubben som har skrivit på bilden visste inte att han fick en BYD-blade-bil.
Men han var snäll och skrev det som gör att vi kan avgöra att det är en BYD-Blade med den uppdaterade räckvidden, 393km och degraderingströskeln är 53.5 kWh, så även om han fick i mer skulle det inte rapporteras.