Nyckelförlust avtagbart drag

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
sura56
Teslaägare

Nyckelförlust avtagbart drag

Inlägg av sura56 »

Jag har tittat på och är sugen att köpa en Model 3 Highland 2024, MEN det finns ingen nyckel till draget och det är monterat på bilen så det går ej att ta bort. Vad gör man? Det måste väl gå att ta loss vid besiktning eller?
Är det bara att köpa/montera ett nytt drag?
Model 3 Highland 2024
Electron

Re: Nyckelförlust avtagbart drag

Inlägg av Electron »

sura56 skrev: 13 okt 2025 13:31
Jag har tittat på och är sugen att köpa en Model 3 Highland 2024, MEN det finns ingen nyckel till draget och det är monterat på bilen så det går ej att ta bort. Vad gör man? Det måste väl gå att ta loss vid besiktning eller?
Går att köpa ny låscylinder. Du drar i en skruv rätt i låskistan och kan sedan dra ut den. Finns instrux här på forumet, prova och sök här på forumet. Sedan kan det bli meck att få loss kroken. Det är en helt annan femma.

viewtopic.php?t=33965
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare

Inlägg av Thed75 »

Eller så läser du av numret på låscylindern och beställer ny nyckel på tex nyckelpost.
Larrybird

Inlägg av Larrybird »

Man får alltså inte av kroken trots att man ”drar ut” låset med en skruv? Först måste nytt lås dit?

Har samma problem och redan brutit en av två nycklar
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Det är nog mer det att bilprovningen inte godkänner att krokar typgodkända med lås saknar lås numera, därför behöver du en ny.

Ändrades för ett par tre år sen.
Användarvisningsbild
Claes_B
Teslaägare

Inlägg av Claes_B »

Thed75 skrev: 13 okt 2025 18:49
Eller så läser du av numret på låscylindern och beställer ny nyckel på tex nyckelpost.
Precis, det måste väl gå på ett Tesladrag med, gjorde det på en begagnad krok jag köpte där nyckeln var borta. Betalade 350:- eller nåt sånt för ett kit med två nycklar och en ny låscylinder med samma nummer som den som satt där, det var ju nycklarna jag ville åt så den nya cylindern användes aldrig. Thule var det.
Larrybird

Inlägg av Larrybird »

Electron skrev: 13 okt 2025 18:35
Går att köpa ny låscylinder. Du drar i en skruv rätt i låskistan och kan sedan dra ut den. Finns instrux här på forumet, prova och sök här på forumet. Sedan kan det bli meck att få loss kroken. Det är en helt annan femma.

viewtopic.php?t=33965
Jag hittar tyvärr inte riktigt det jag söker. Orkar du (eller någon annan) beskriva hur man går tillväga för att rycka ut gamla cylindern och hur man beställer och monterar en ny? Gäller Model 3 2021. Tack på förhand :oops:
Larrybird

Inlägg av Larrybird »

Larrybird skrev: 14 okt 2025 14:07
Electron skrev: 13 okt 2025 18:35

viewtopic.php?t=33965
Jag hittar tyvärr inte riktigt det jag söker. Orkar du (eller någon annan) beskriva hur man går tillväga för att rycka ut gamla cylindern och hur man beställer och monterar en ny? Gäller Model 3 2021. Tack på förhand :oops:
För andra som letar

https://gs-service.se/produkt/westfalia/
Användarvisningsbild
sura56
Teslaägare

Inlägg av sura56 »

Bilen köpt, nycklar och förvaringsväskan dök upp
Model 3 Highland 2024
Skriv svar