Figure 03

Här diskuterar vi Teslas humanoida robot och dess konkurrenter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Figure 03

Inlägg av TiborBlomhall »

Företaget Figure har släppt sin nya robot och wow den är allt Tesla Optimus bara drömmer om att bli! Nedan video sägs visa enbart AI styrda handlingar, ej fjärrstyrning som Tesla fuskar med:

Slående hur den lärt sig vika T-shirt på riktigt, ej fjärrstyrt så som Tesla avslöjades göra (säkert därför de tog med just det i videon :lol: )

Figure har dessutom optimerat 03 till att vara massproducerbar. Och dess förra generation 02 jobbar redan på BMW-s fabrik. De verkar vara långt före Tesla.
p1457
elbilist

Re: Figure 03

Inlägg av p1457 »

Coolt. Men det blev en ganska skrynklig t-shirt. ;)
Det skulle vara intressant att se hur den klarar av att optimera fyllandet av diskmaskinen. Nu hamnade kopparna lite slumpmässigt i hyllan.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Superimponerande /s

Det är kanske "coolt" men också fullständigt oanvändbart. Det är 3-4 klipp i videon som jag såg när jag snabbspolade, antagligen 20 i verkligheten. Gud vet hur många tagningar. 100?

Om jag får gissa så behöver man ladda upp många nya modeller till roboten emellan de olika arbetsmomenten. Och givetvis utan ljud så man slipper höra alla motorer.

När det gäller t-shirts...
https://coldesi.com/t-fold-electric-shi ... g-machine/

Det finns även helautomatiserade.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Inlägg av Elix747 »

De börjar bli bra. Scary.
Vika T-shirts är nog inte de enda de är tänkta för. Jag är inte sugen på att möta en med lite mer auktoritära uppdrag. Det är nog en bit kvar till T-1000 nivå på förmågor.

Någon som vet något mer om energi storage, laddning och energiförbrukning. Bara att köra autonom bil, (inte driva) drar ju ganska mycket.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
manneson

Inlägg av manneson »

Varför ska alla envisas med att de ska ha ben?
En robot med hjul och armar borde vara betydligt snabbare och mer praktisk för det mesta.
Skulle den behöva "kliva" över hinder kan den använda armarna till det tex.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

manneson skrev: 11 okt 2025 14:59
Varför ska alla envisas med att de ska ha ben?
En robot med hjul och armar borde vara betydligt snabbare och mer praktisk för det mesta.
Skulle den behöva "kliva" över hinder kan den använda armarna till det tex.
Marketing. Det finns ingen poäng med humanoider just nu. Det är bara komplicerat och dyrt.
Skriv svar