BMW iX3

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

current
Inlägg: 302
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: BMW iX3

Inlägg av current »

Jag är inbjuden att kika på nya iX3 här i veckan. Återkommer efter visningen med intryck.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M2 CS 2026 - Beställd

BMW M3 Touring 2025 - såld
BMW M3 Touring 2024 - såld
Audi Q8 55 2024 - såld
GR Yaris 2023 - såld
ID Buzz 2023 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW i3 2019 - såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9706
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: BMW iX3

Inlägg av mikebike »

current skrev: 06 okt 2025 19:55
Jag är inbjuden att kika på nya iX3 här i veckan. Återkommer efter visningen med intryck.
Får du ta en massa bilder? 8-)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3197
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW iX3

Inlägg av Dafro »

mikebike skrev: 06 okt 2025 17:39
Frunk är nog en dealbreaker för mig, jag har både Typ-2 kablar och portabla laddboxen där. Jag öppnar alltså frunken varje gång jag skall ladda AC.
Att ha kablarna under golvet bak är inte lika praktiskt.
Då förstår jag dig men med den räckvidden så behöver du väl inte ladda så ofta, eller beror ju på ur långt du kör. Och att ha kablarn under luckan bak är ju bara om man använder dom ofta, jag hade haft dom i en låda bak eller bakom förarsätet om jag behövde dom ofta, går ju lika fort att hämta som där bak som i Frank. Om man inte har en massa saker där bak såklart. För mig är en frunk inte en deal breaker men vi har olika behov. På min e-tron hade jag draget där men att slippa ett löst drag att koppla i är viktigare för mig. Men håller med dig helt om torkare mm som måste funka.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9706
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: BMW iX3

Inlägg av mikebike »

Dafro skrev: 06 okt 2025 20:32
mikebike skrev: 06 okt 2025 17:39
Frunk är nog en dealbreaker för mig, jag har både Typ-2 kablar och portabla laddboxen där. Jag öppnar alltså frunken varje gång jag skall ladda AC.
Att ha kablarna under golvet bak är inte lika praktiskt.
Då förstår jag dig men med den räckvidden så behöver du väl inte ladda så ofta, eller beror ju på ur långt du kör. Och att ha kablarn under luckan bak är ju bara om man använder dom ofta, jag hade haft dom i en låda bak eller bakom förarsätet om jag behövde dom ofta, går ju lika fort att hämta som där bak som i Frank. Om man inte har en massa saker där bak såklart. För mig är en frunk inte en deal breaker men vi har olika behov. På min e-tron hade jag draget där men att slippa ett löst drag att koppla i är viktigare för mig. Men håller med dig helt om torkare mm som måste funka.
Vid långfärd laddar man DC, så då behövs inga kablar. Eftersom jag inte kan ladda hemma så behöver jag ta fram en kabel varje gång jag laddar i vardagen. Det kan bli 3-4 gånger i veckan. Oftast med kort kabel, men ibland behövs den långa.
Tidigare hade jag den långa under golvet bak, men det var för opraktiskt.
På landet och hos Mamma använder jag den portabla laddboxen och inte sällan är bilen lastad då.

Dragkrok har jag inte använt på typ 6 år, d.v.s. aldrig med vare sig min Model Y eller min Model 3. Teslas idiotiska konstruktion stör mig alltså inte speciellt mycket. :D
Det finns säkert folk som använder dragkroken lika ofta som jag använder laddkabel.😉
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3197
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW iX3

Inlägg av Dafro »

mikebike skrev: 06 okt 2025 21:25
Dafro skrev: 06 okt 2025 20:32
mikebike skrev: 06 okt 2025 17:39
Frunk är nog en dealbreaker för mig, jag har både Typ-2 kablar och portabla laddboxen där. Jag öppnar alltså frunken varje gång jag skall ladda AC.
Att ha kablarna under golvet bak är inte lika praktiskt.
Då förstår jag dig men med den räckvidden så behöver du väl inte ladda så ofta, eller beror ju på ur långt du kör. Och att ha kablarn under luckan bak är ju bara om man använder dom ofta, jag hade haft dom i en låda bak eller bakom förarsätet om jag behövde dom ofta, går ju lika fort att hämta som där bak som i Frank. Om man inte har en massa saker där bak såklart. För mig är en frunk inte en deal breaker men vi har olika behov. På min e-tron hade jag draget där men att slippa ett löst drag att koppla i är viktigare för mig. Men håller med dig helt om torkare mm som måste funka.
Vid långfärd laddar man DC, så då behövs inga kablar. Eftersom jag inte kan ladda hemma så behöver jag ta fram en kabel varje gång jag laddar i vardagen. Det kan bli 3-4 gånger i veckan. Oftast med kort kabel, men ibland behövs den långa.
Tidigare hade jag den långa under golvet bak, men det var för opraktiskt.
På landet och hos Mamma använder jag den portabla laddboxen och inte sällan är bilen lastad då.

Dragkrok har jag inte använt på typ 6 år, d.v.s. aldrig med vare sig min Model Y eller min Model 3. Teslas idiotiska konstruktion stör mig alltså inte speciellt mycket. :D
Det finns säkert folk som använder dragkroken lika ofta som jag använder laddkabel.😉
Just det, du kan inte ladda hemma, då hade jag nog troligen kört fossilbil får jag nog erkänna, eller kanske inte numer men för 5 år sedan men med räckvidden som IX har så skulle det inte bli så ofta som jag behöver ladda. Nör du säger det så har jag nog bara använt draget på denna bilen typ 3 ggr på 2 år så inte så ofta men ändå skönt att slippa krypa på knä för att montera.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
BaronHellJug
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 23 apr 2019 07:11

Re: BMW iX3

Inlägg av BaronHellJug »

mikebike skrev: 06 okt 2025 17:39
Frunk är nog en dealbreaker för mig, jag har både Typ-2 kablar och portabla laddboxen där. Jag öppnar alltså frunken varje gång jag skall ladda AC.
Att ha kablarna under golvet bak är inte lika praktiskt.
Som jag har förstått frunken på iX3 så är det manuell spak inne i kupén (med tyskt dubbeldrag) för att öppna + att det ju är extra lucka när man väl fått upp huven.

Även jag har laddkablar i frunken men har extra/"fasta" kablar där jag laddar dagligen så behöver inte använda de i frunken allt för ofta. Skulle jag använda den dagligen tror jag att jag kommer sakna elektrisk öppning via app (eller som på min nuvarande MY där jag har s3xy commander och långt drag i framdörrarnas handtag öppnar frunken)...
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9706
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: BMW iX3

Inlägg av mikebike »

BaronHellJug skrev: 07 okt 2025 07:04
mikebike skrev: 06 okt 2025 17:39
Frunk är nog en dealbreaker för mig, jag har både Typ-2 kablar och portabla laddboxen där. Jag öppnar alltså frunken varje gång jag skall ladda AC.
Att ha kablarna under golvet bak är inte lika praktiskt.
Som jag har förstått frunken på iX3 så är det manuell spak inne i kupén (med tyskt dubbeldrag) för att öppna + att det ju är extra lucka när man väl fått upp huven.

Även jag har laddkablar i frunken men har extra/"fasta" kablar där jag laddar dagligen så behöver inte använda de i frunken allt för ofta. Skulle jag använda den dagligen tror jag att jag kommer sakna elektrisk öppning via app (eller som på min nuvarande MY där jag har s3xy commander och långt drag i framdörrarnas handtag öppnar frunken)...
Ja, det är lite old school att öppna med spak. Detsamma gäller tydligen Enyaq.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
manneson
Inlägg: 1658
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: BMW iX3

Inlägg av manneson »

Är väl inte så konstigt att det är spak på många.
De återanvänder förstås samma delar/låsmekanismer etc som på avgasbilarna.
Det sparar tid och pengar då de slipper utveckla något nytt, samt de behöver inte sourca nya delar.
tesla newbie
Inlägg: 874
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: BMW iX3

Inlägg av tesla newbie »

Onödigt krångligt med spak. Ibland vill man bara öppna frunken och slänga in något utan att behöva låsa upp bilen. På BMW i3 så går det att öppna frunken från nyckeln, så BMW borde ju ha en supplier för elektronisk frunköppning.
Baeckman
Inlägg: 36
Blev medlem: 10 mar 2021 21:50

Re: BMW iX3

Inlägg av Baeckman »

mikebike skrev: 07 okt 2025 11:22
Ja, det är lite old school att öppna med spak. Detsamma gäller tydligen Enyaq.
Vad gäller Enyaq så har ju den ingen frunk. Då känns det rimligt med spak. Jag öppnar min kanske 2-3 gånger om året för att fylla på spolarvätska.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 1028
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: BMW iX3

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

current skrev: 04 okt 2025 20:31
Till glastaket kommer ett originaltillbehör kunna köpas man klickar dit för att slippa solen, inte så premium men bra kunna ha det på sommaren och ta bort det på vintern.
Ett kvalitetsglas har inte det problemet alls. Glastak i vår E-klass 2018 och 40+ grader i södra Italien var inga problem.
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Nect
elbilist
Inlägg: 2059
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: BMW iX3

Inlägg av Nect »

Bokade en ix3 idag så får vi se om jag tar den beroende på när leveransen kan ske.

Tydligen kommer demobilarna i vår och efter det de första kundbilarna. Produktionenstakten är låg då en helt ny lina producerar bilarna.

Sverige har fått en mindre andel av bilarna som produceras och ca 20% av Sveriges andel kommer innan sommaren. Bmw säger därför ca 1års leveranstid för de vet bara att några få får bilar tidigt.

Efterfrågan är hög och produktionen låg.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1329
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: BMW iX3

Inlägg av slugger75 »

Kul!

Vad hamnade priset på för din konfiguration om man får fråga?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 1028
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: BMW iX3

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Nect skrev: 15 okt 2025 23:49
Tydligen kommer demobilarna i vår och efter det de första kundbilarna. Produktionenstakten är låg då en helt ny lina producerar bilarna.

Sverige har fått en mindre andel av bilarna som produceras och ca 20% av Sveriges andel kommer innan sommaren. Bmw säger därför ca 1års leveranstid för de vet bara att några få får bilar tidigt.
Jag fick samma info om levtider. Grattis till kommande leverans !!
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
toppo
elbilist
Inlägg: 453
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: BMW iX3

Inlägg av toppo »

Nect skrev: 15 okt 2025 23:49
Bokade en ix3 idag så får vi se om jag tar den beroende på när leveransen kan ske.

Tydligen kommer demobilarna i vår och efter det de första kundbilarna. Produktionenstakten är låg då en helt ny lina producerar bilarna.

Sverige har fått en mindre andel av bilarna som produceras och ca 20% av Sveriges andel kommer innan sommaren. Bmw säger därför ca 1års leveranstid för de vet bara att några få får bilar tidigt.

Efterfrågan är hög och produktionen låg.
Hur menar du med boka? När jag frågade handlare var det bindande beställning.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Nect
elbilist
Inlägg: 2059
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: BMW iX3

Inlägg av Nect »

toppo skrev: 16 okt 2025 21:09
Nect skrev: 15 okt 2025 23:49
Bokade en ix3 idag så får vi se om jag tar den beroende på när leveransen kan ske.

Tydligen kommer demobilarna i vår och efter det de första kundbilarna. Produktionenstakten är låg då en helt ny lina producerar bilarna.

Sverige har fått en mindre andel av bilarna som produceras och ca 20% av Sveriges andel kommer innan sommaren. Bmw säger därför ca 1års leveranstid för de vet bara att några få får bilar tidigt.

Efterfrågan är hög och produktionen låg.
Hur menar du med boka? När jag frågade handlare var det bindande beställning.
Om produktionen inte startar först om ett år kan jag avboka utan kostnad.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Nect
elbilist
Inlägg: 2059
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: BMW iX3

Inlägg av Nect »

slugger75 skrev: 16 okt 2025 07:06
Kul!

Vad hamnade priset på för din konfiguration om man får fråga?
825 000:- med väldigt låg rabatt (ca 14 000:-).
Inkl serviceavtal.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
ObscureEconomist
Inlägg: 408
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW iX3

Inlägg av ObscureEconomist »

toppo skrev: 16 okt 2025 21:09
Nect skrev: 15 okt 2025 23:49
Bokade en ix3 idag så får vi se om jag tar den beroende på när leveransen kan ske.

Tydligen kommer demobilarna i vår och efter det de första kundbilarna. Produktionenstakten är låg då en helt ny lina producerar bilarna.

Sverige har fått en mindre andel av bilarna som produceras och ca 20% av Sveriges andel kommer innan sommaren. Bmw säger därför ca 1års leveranstid för de vet bara att några få får bilar tidigt.

Efterfrågan är hög och produktionen låg.
Hur menar du med boka? När jag frågade handlare var det bindande beställning.
Fick grönt ljus på att kliva av också om väntan blev för lång. Har blivit prel lovad till sommaren men vi får väl se.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
BaronHellJug
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 23 apr 2019 07:11

Re: BMW iX3

Inlägg av BaronHellJug »

Nect skrev: 15 okt 2025 23:49
Bokade en ix3 idag så får vi se om jag tar den beroende på när leveransen kan ske.

Tydligen kommer demobilarna i vår och efter det de första kundbilarna. Produktionenstakten är låg då en helt ny lina producerar bilarna.

Sverige har fått en mindre andel av bilarna som produceras och ca 20% av Sveriges andel kommer innan sommaren. Bmw säger därför ca 1års leveranstid för de vet bara att några få får bilar tidigt.

Efterfrågan är hög och produktionen låg.
Tack för uppdatering - låter som att jag kan få vänta lite på min leverans. Jag beställde ca en vecka efter lansering men undrar om det räcker för att höra till första 20% av Sveriges andel...
Nect
elbilist
Inlägg: 2059
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: BMW iX3

Inlägg av Nect »

BaronHellJug skrev: 17 okt 2025 12:14
Nect skrev: 15 okt 2025 23:49
Bokade en ix3 idag så får vi se om jag tar den beroende på när leveransen kan ske.

Tydligen kommer demobilarna i vår och efter det de första kundbilarna. Produktionenstakten är låg då en helt ny lina producerar bilarna.

Sverige har fått en mindre andel av bilarna som produceras och ca 20% av Sveriges andel kommer innan sommaren. Bmw säger därför ca 1års leveranstid för de vet bara att några få får bilar tidigt.

Efterfrågan är hög och produktionen låg.
Tack för uppdatering - låter som att jag kan få vänta lite på min leverans. Jag beställde ca en vecka efter lansering men undrar om det räcker för att höra till första 20% av Sveriges andel...
Om jag kommer ihåg rätt så har Sverige fått en tilldelning på ca 2300 bilar för 2026 och över 1000 av dessa är redan sålda.

Fabriken/linan som ska bygga alla bilar är inte helt klar än, och de första demobilarna beräknas börja byggas nu i november.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
BaronHellJug
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 23 apr 2019 07:11

Re: BMW iX3

Inlägg av BaronHellJug »

Check, 20% av 2300 är 460 bilar - om det stämmer att 1000+ är sålda borde knappt hälften (säg ca 40% om det är drygt 1000) av de som är sålda fram till idag levereras innan sommaren.

Försäljningen är säkert inte linjär över tid (gissar många slog till "direkt") men den har gått att beställa i 6 veckor idag

-> Då kanske jag ligger hyggligt till för leverans innan sommaren eftersom jag beställde 1v efter lansering - hoppet lever...
manneson
Inlägg: 1658
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: BMW iX3

Inlägg av manneson »

current skrev: 06 okt 2025 19:55
Jag är inbjuden att kika på nya iX3 här i veckan. Återkommer efter visningen med intryck.
Blev det något?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5685
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: BMW iX3

Inlägg av chaffis75 »

Nect skrev: 17 okt 2025 12:48
BaronHellJug skrev: 17 okt 2025 12:14
Nect skrev: 15 okt 2025 23:49
Bokade en ix3 idag så får vi se om jag tar den beroende på när leveransen kan ske.

Tydligen kommer demobilarna i vår och efter det de första kundbilarna. Produktionenstakten är låg då en helt ny lina producerar bilarna.

Sverige har fått en mindre andel av bilarna som produceras och ca 20% av Sveriges andel kommer innan sommaren. Bmw säger därför ca 1års leveranstid för de vet bara att några få får bilar tidigt.

Efterfrågan är hög och produktionen låg.
Tack för uppdatering - låter som att jag kan få vänta lite på min leverans. Jag beställde ca en vecka efter lansering men undrar om det räcker för att höra till första 20% av Sveriges andel...
Om jag kommer ihåg rätt så har Sverige fått en tilldelning på ca 2300 bilar för 2026 och över 1000 av dessa är redan sålda.

Fabriken/linan som ska bygga alla bilar är inte helt klar än, och de första demobilarna beräknas börja byggas nu i november.
Var har du fått de ifrån att linan inte är klar? Om de skulle stämma så undrar man om de klara starta enligt vad de har sagt... att få igång en helt ny lina tar lång tid oavett om man är en erfaren tillverkare eller ej...
Men du menar kanske att de inte är igång för masspruduktion än?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Nect
elbilist
Inlägg: 2059
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: BMW iX3

Inlägg av Nect »

chaffis75 skrev: 17 okt 2025 14:59
Nect skrev: 17 okt 2025 12:48
BaronHellJug skrev: 17 okt 2025 12:14
Nect skrev: 15 okt 2025 23:49
Bokade en ix3 idag så får vi se om jag tar den beroende på när leveransen kan ske.

Tydligen kommer demobilarna i vår och efter det de första kundbilarna. Produktionenstakten är låg då en helt ny lina producerar bilarna.

Sverige har fått en mindre andel av bilarna som produceras och ca 20% av Sveriges andel kommer innan sommaren. Bmw säger därför ca 1års leveranstid för de vet bara att några få får bilar tidigt.

Efterfrågan är hög och produktionen låg.
Tack för uppdatering - låter som att jag kan få vänta lite på min leverans. Jag beställde ca en vecka efter lansering men undrar om det räcker för att höra till första 20% av Sveriges andel...
Om jag kommer ihåg rätt så har Sverige fått en tilldelning på ca 2300 bilar för 2026 och över 1000 av dessa är redan sålda.

Fabriken/linan som ska bygga alla bilar är inte helt klar än, och de första demobilarna beräknas börja byggas nu i november.
Var har du fått de ifrån att linan inte är klar? Om de skulle stämma så undrar man om de klara starta enligt vad de har sagt... att få igång en helt ny lina tar lång tid oavett om man är en erfaren tillverkare eller ej...
Men du menar kanske att de inte är igång för masspruduktion än?
Det var vad min ÅF sa idag. Produktionen är planerad till att starta i november men linan som ska producera var inte klar än.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Dafro
elbilist
Inlägg: 3197
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW iX3

Inlägg av Dafro »

Nect skrev: 16 okt 2025 21:29
slugger75 skrev: 16 okt 2025 07:06
Kul!

Vad hamnade priset på för din konfiguration om man får fråga?
825 000:- med väldigt låg rabatt (ca 14 000:-).
Inkl serviceavtal.
Inte så mycket billigare än en ix60 som jag trodde ändå. För oss på jobbet så 3 lax lägre pris per månadmen då har jag m sport pro, luftfjädring, integralstyrning och bla rumpvärme bak, glastak dyr färg och ventilerade stolar fram, så dra av 100 så skiljer det bara 1500 per månad. Laddeffekt är för mig totalt ointressant om jag kan komma 50 verkliga mil.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Skriv svar