Frunk är nog en dealbreaker för mig, jag har både Typ-2 kablar och portabla laddboxen där. Jag öppnar alltså frunken varje gång jag skall ladda AC.
Att ha kablarna under golvet bak är inte lika praktiskt.
Ändå lite intressant att du tycker att spökbromsningar, strul med vindrutetorkare och annat som jag uppfattar att du inte gillar med Teslan är ok och går att leva med, men att ha laddkabel i bagaget, där går gränsen...
Jag skulle nog inte resonera likadant, men som tur är behöver Vi inte tycka likadant.
Sen är det såklart så att man vill ha allt bra, men blev jag tvingad att välja så skulle det vara lätt.
Eh, nej. Spökbromsningar, illa fungerande torkare och farthållare mm är ju själva anledningen till att jag vill byta bil (i förtid).
Samtidigt accepterar jag inte en massa försämringar på andra områden. Just frunk är något jag tidvis använder dagligen.
Tredelat baksäte är praktiskt, men inte en deal breaker.
Mina andra alternativ:
Enyaq - saknar frunk, men det finns en (liten) eftermarknads.
7X - har en liten frunk (större på RWD).
EX60 - hoppas. EX40, EX30 och EX90 har frunk,
Ok, förstår, missförstod dig lite där
Låter rimligt också.
Frunk är nog en dealbreaker för mig, jag har både Typ-2 kablar och portabla laddboxen där. Jag öppnar alltså frunken varje gång jag skall ladda AC.
Att ha kablarna under golvet bak är inte lika praktiskt.
Då förstår jag dig men med den räckvidden så behöver du väl inte ladda så ofta, eller beror ju på ur långt du kör. Och att ha kablarn under luckan bak är ju bara om man använder dom ofta, jag hade haft dom i en låda bak eller bakom förarsätet om jag behövde dom ofta, går ju lika fort att hämta som där bak som i Frank. Om man inte har en massa saker där bak såklart. För mig är en frunk inte en deal breaker men vi har olika behov. På min e-tron hade jag draget där men att slippa ett löst drag att koppla i är viktigare för mig. Men håller med dig helt om torkare mm som måste funka.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 20 kWh/20 kW
BMW IX xDrive60 M Sport Pro
Frunk är nog en dealbreaker för mig, jag har både Typ-2 kablar och portabla laddboxen där. Jag öppnar alltså frunken varje gång jag skall ladda AC.
Att ha kablarna under golvet bak är inte lika praktiskt.
Då förstår jag dig men med den räckvidden så behöver du väl inte ladda så ofta, eller beror ju på ur långt du kör. Och att ha kablarn under luckan bak är ju bara om man använder dom ofta, jag hade haft dom i en låda bak eller bakom förarsätet om jag behövde dom ofta, går ju lika fort att hämta som där bak som i Frank. Om man inte har en massa saker där bak såklart. För mig är en frunk inte en deal breaker men vi har olika behov. På min e-tron hade jag draget där men att slippa ett löst drag att koppla i är viktigare för mig. Men håller med dig helt om torkare mm som måste funka.
Vid långfärd laddar man DC, så då behövs inga kablar. Eftersom jag inte kan ladda hemma så behöver jag ta fram en kabel varje gång jag laddar i vardagen. Det kan bli 3-4 gånger i veckan. Oftast med kort kabel, men ibland behövs den långa.
Tidigare hade jag den långa under golvet bak, men det var för opraktiskt.
På landet och hos Mamma använder jag den portabla laddboxen och inte sällan är bilen lastad då.
Dragkrok har jag inte använt på typ 6 år, d.v.s. aldrig med vare sig min Model Y eller min Model 3. Teslas idiotiska konstruktion stör mig alltså inte speciellt mycket.
Det finns säkert folk som använder dragkroken lika ofta som jag använder laddkabel.
Frunk är nog en dealbreaker för mig, jag har både Typ-2 kablar och portabla laddboxen där. Jag öppnar alltså frunken varje gång jag skall ladda AC.
Att ha kablarna under golvet bak är inte lika praktiskt.
Då förstår jag dig men med den räckvidden så behöver du väl inte ladda så ofta, eller beror ju på ur långt du kör. Och att ha kablarn under luckan bak är ju bara om man använder dom ofta, jag hade haft dom i en låda bak eller bakom förarsätet om jag behövde dom ofta, går ju lika fort att hämta som där bak som i Frank. Om man inte har en massa saker där bak såklart. För mig är en frunk inte en deal breaker men vi har olika behov. På min e-tron hade jag draget där men att slippa ett löst drag att koppla i är viktigare för mig. Men håller med dig helt om torkare mm som måste funka.
Vid långfärd laddar man DC, så då behövs inga kablar. Eftersom jag inte kan ladda hemma så behöver jag ta fram en kabel varje gång jag laddar i vardagen. Det kan bli 3-4 gånger i veckan. Oftast med kort kabel, men ibland behövs den långa.
Tidigare hade jag den långa under golvet bak, men det var för opraktiskt.
På landet och hos Mamma använder jag den portabla laddboxen och inte sällan är bilen lastad då.
Dragkrok har jag inte använt på typ 6 år, d.v.s. aldrig med vare sig min Model Y eller min Model 3. Teslas idiotiska konstruktion stör mig alltså inte speciellt mycket.
Det finns säkert folk som använder dragkroken lika ofta som jag använder laddkabel.
Just det, du kan inte ladda hemma, då hade jag nog troligen kört fossilbil får jag nog erkänna, eller kanske inte numer men för 5 år sedan men med räckvidden som IX har så skulle det inte bli så ofta som jag behöver ladda. Nör du säger det så har jag nog bara använt draget på denna bilen typ 3 ggr på 2 år så inte så ofta men ändå skönt att slippa krypa på knä för att montera.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 20 kWh/20 kW
BMW IX xDrive60 M Sport Pro
Frunk är nog en dealbreaker för mig, jag har både Typ-2 kablar och portabla laddboxen där. Jag öppnar alltså frunken varje gång jag skall ladda AC.
Att ha kablarna under golvet bak är inte lika praktiskt.
Som jag har förstått frunken på iX3 så är det manuell spak inne i kupén (med tyskt dubbeldrag) för att öppna + att det ju är extra lucka när man väl fått upp huven.
Även jag har laddkablar i frunken men har extra/"fasta" kablar där jag laddar dagligen så behöver inte använda de i frunken allt för ofta. Skulle jag använda den dagligen tror jag att jag kommer sakna elektrisk öppning via app (eller som på min nuvarande MY där jag har s3xy commander och långt drag i framdörrarnas handtag öppnar frunken)...
Frunk är nog en dealbreaker för mig, jag har både Typ-2 kablar och portabla laddboxen där. Jag öppnar alltså frunken varje gång jag skall ladda AC.
Att ha kablarna under golvet bak är inte lika praktiskt.
Som jag har förstått frunken på iX3 så är det manuell spak inne i kupén (med tyskt dubbeldrag) för att öppna + att det ju är extra lucka när man väl fått upp huven.
Även jag har laddkablar i frunken men har extra/"fasta" kablar där jag laddar dagligen så behöver inte använda de i frunken allt för ofta. Skulle jag använda den dagligen tror jag att jag kommer sakna elektrisk öppning via app (eller som på min nuvarande MY där jag har s3xy commander och långt drag i framdörrarnas handtag öppnar frunken)...
Ja, det är lite old school att öppna med spak. Detsamma gäller tydligen Enyaq.
Är väl inte så konstigt att det är spak på många.
De återanvänder förstås samma delar/låsmekanismer etc som på avgasbilarna.
Det sparar tid och pengar då de slipper utveckla något nytt, samt de behöver inte sourca nya delar.
Onödigt krångligt med spak. Ibland vill man bara öppna frunken och slänga in något utan att behöva låsa upp bilen. På BMW i3 så går det att öppna frunken från nyckeln, så BMW borde ju ha en supplier för elektronisk frunköppning.
Till glastaket kommer ett originaltillbehör kunna köpas man klickar dit för att slippa solen, inte så premium men bra kunna ha det på sommaren och ta bort det på vintern.
Ett kvalitetsglas har inte det problemet alls. Glastak i vår E-klass 2018 och 40+ grader i södra Italien var inga problem.
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Bokade en ix3 idag så får vi se om jag tar den beroende på när leveransen kan ske.
Tydligen kommer demobilarna i vår och efter det de första kundbilarna. Produktionenstakten är låg då en helt ny lina producerar bilarna.
Sverige har fått en mindre andel av bilarna som produceras och ca 20% av Sveriges andel kommer innan sommaren. Bmw säger därför ca 1års leveranstid för de vet bara att några få får bilar tidigt.
Efterfrågan är hög och produktionen låg.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Beställd: BMW iX3 50 xDrive.
Tydligen kommer demobilarna i vår och efter det de första kundbilarna. Produktionenstakten är låg då en helt ny lina producerar bilarna.
Sverige har fått en mindre andel av bilarna som produceras och ca 20% av Sveriges andel kommer innan sommaren. Bmw säger därför ca 1års leveranstid för de vet bara att några få får bilar tidigt.
Jag fick samma info om levtider. Grattis till kommande leverans !!
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Bokade en ix3 idag så får vi se om jag tar den beroende på när leveransen kan ske.
Tydligen kommer demobilarna i vår och efter det de första kundbilarna. Produktionenstakten är låg då en helt ny lina producerar bilarna.
Sverige har fått en mindre andel av bilarna som produceras och ca 20% av Sveriges andel kommer innan sommaren. Bmw säger därför ca 1års leveranstid för de vet bara att några få får bilar tidigt.
Efterfrågan är hög och produktionen låg.
Hur menar du med boka? När jag frågade handlare var det bindande beställning.
ID4 GTX 340 hk MY25 Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Bokade en ix3 idag så får vi se om jag tar den beroende på när leveransen kan ske.
Tydligen kommer demobilarna i vår och efter det de första kundbilarna. Produktionenstakten är låg då en helt ny lina producerar bilarna.
Sverige har fått en mindre andel av bilarna som produceras och ca 20% av Sveriges andel kommer innan sommaren. Bmw säger därför ca 1års leveranstid för de vet bara att några få får bilar tidigt.
Efterfrågan är hög och produktionen låg.
Hur menar du med boka? När jag frågade handlare var det bindande beställning.
Om produktionen inte startar först om ett år kan jag avboka utan kostnad.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Beställd: BMW iX3 50 xDrive.
Bokade en ix3 idag så får vi se om jag tar den beroende på när leveransen kan ske.
Tydligen kommer demobilarna i vår och efter det de första kundbilarna. Produktionenstakten är låg då en helt ny lina producerar bilarna.
Sverige har fått en mindre andel av bilarna som produceras och ca 20% av Sveriges andel kommer innan sommaren. Bmw säger därför ca 1års leveranstid för de vet bara att några få får bilar tidigt.
Efterfrågan är hög och produktionen låg.
Hur menar du med boka? När jag frågade handlare var det bindande beställning.
Fick grönt ljus på att kliva av också om väntan blev för lång. Har blivit prel lovad till sommaren men vi får väl se.
Bokade en ix3 idag så får vi se om jag tar den beroende på när leveransen kan ske.
Tydligen kommer demobilarna i vår och efter det de första kundbilarna. Produktionenstakten är låg då en helt ny lina producerar bilarna.
Sverige har fått en mindre andel av bilarna som produceras och ca 20% av Sveriges andel kommer innan sommaren. Bmw säger därför ca 1års leveranstid för de vet bara att några få får bilar tidigt.
Efterfrågan är hög och produktionen låg.
Tack för uppdatering - låter som att jag kan få vänta lite på min leverans. Jag beställde ca en vecka efter lansering men undrar om det räcker för att höra till första 20% av Sveriges andel...
Bokade en ix3 idag så får vi se om jag tar den beroende på när leveransen kan ske.
Tydligen kommer demobilarna i vår och efter det de första kundbilarna. Produktionenstakten är låg då en helt ny lina producerar bilarna.
Sverige har fått en mindre andel av bilarna som produceras och ca 20% av Sveriges andel kommer innan sommaren. Bmw säger därför ca 1års leveranstid för de vet bara att några få får bilar tidigt.
Efterfrågan är hög och produktionen låg.
Tack för uppdatering - låter som att jag kan få vänta lite på min leverans. Jag beställde ca en vecka efter lansering men undrar om det räcker för att höra till första 20% av Sveriges andel...
Om jag kommer ihåg rätt så har Sverige fått en tilldelning på ca 2300 bilar för 2026 och över 1000 av dessa är redan sålda.
Fabriken/linan som ska bygga alla bilar är inte helt klar än, och de första demobilarna beräknas börja byggas nu i november.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Beställd: BMW iX3 50 xDrive.
Check, 20% av 2300 är 460 bilar - om det stämmer att 1000+ är sålda borde knappt hälften (säg ca 40% om det är drygt 1000) av de som är sålda fram till idag levereras innan sommaren.
Försäljningen är säkert inte linjär över tid (gissar många slog till "direkt") men den har gått att beställa i 6 veckor idag
-> Då kanske jag ligger hyggligt till för leverans innan sommaren eftersom jag beställde 1v efter lansering - hoppet lever...
Bokade en ix3 idag så får vi se om jag tar den beroende på när leveransen kan ske.
Tydligen kommer demobilarna i vår och efter det de första kundbilarna. Produktionenstakten är låg då en helt ny lina producerar bilarna.
Sverige har fått en mindre andel av bilarna som produceras och ca 20% av Sveriges andel kommer innan sommaren. Bmw säger därför ca 1års leveranstid för de vet bara att några få får bilar tidigt.
Efterfrågan är hög och produktionen låg.
Tack för uppdatering - låter som att jag kan få vänta lite på min leverans. Jag beställde ca en vecka efter lansering men undrar om det räcker för att höra till första 20% av Sveriges andel...
Om jag kommer ihåg rätt så har Sverige fått en tilldelning på ca 2300 bilar för 2026 och över 1000 av dessa är redan sålda.
Fabriken/linan som ska bygga alla bilar är inte helt klar än, och de första demobilarna beräknas börja byggas nu i november.
Var har du fått de ifrån att linan inte är klar? Om de skulle stämma så undrar man om de klara starta enligt vad de har sagt... att få igång en helt ny lina tar lång tid oavett om man är en erfaren tillverkare eller ej...
Men du menar kanske att de inte är igång för masspruduktion än?
Bokade en ix3 idag så får vi se om jag tar den beroende på när leveransen kan ske.
Tydligen kommer demobilarna i vår och efter det de första kundbilarna. Produktionenstakten är låg då en helt ny lina producerar bilarna.
Sverige har fått en mindre andel av bilarna som produceras och ca 20% av Sveriges andel kommer innan sommaren. Bmw säger därför ca 1års leveranstid för de vet bara att några få får bilar tidigt.
Efterfrågan är hög och produktionen låg.
Tack för uppdatering - låter som att jag kan få vänta lite på min leverans. Jag beställde ca en vecka efter lansering men undrar om det räcker för att höra till första 20% av Sveriges andel...
Om jag kommer ihåg rätt så har Sverige fått en tilldelning på ca 2300 bilar för 2026 och över 1000 av dessa är redan sålda.
Fabriken/linan som ska bygga alla bilar är inte helt klar än, och de första demobilarna beräknas börja byggas nu i november.
Var har du fått de ifrån att linan inte är klar? Om de skulle stämma så undrar man om de klara starta enligt vad de har sagt... att få igång en helt ny lina tar lång tid oavett om man är en erfaren tillverkare eller ej...
Men du menar kanske att de inte är igång för masspruduktion än?
Det var vad min ÅF sa idag. Produktionen är planerad till att starta i november men linan som ska producera var inte klar än.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Beställd: BMW iX3 50 xDrive.