Enligt Tesla finns ett känt fel på vad man kallar Beta-versionen av autopiloten: Då man aktiverar autopiloten för en viss hastighet (trycker på kulan på rattens högra sida) aktiveras även torkarfunktionen från Av till Aktiv. Följden är att torkarna vid ett senare tillfälle slår ett par slag - oväntat och helt onödigt. Detta gäller i alla fall en S Plaid 2024. Är det någon som kommit på ett sätt att undgå den här extra "servicen" -eller är det bara så att Betaversionen har fått bli standardversion - med "tillägg"?
Att manuellt slå ifrån spektaklet känns ju lite ålderdomligt ....
Ofrivillig aktivering av vindrutetorkare
Moderator: Redaktion
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Ofrivillig aktivering av vindrutetorkare
Att torkarna går över till Auto när man slår på farthållaren har varit standard sedan man gick över till Vision (inaktiverade radarn).
Det är inte en bugg, det är en feature eftersom farthållaren är beroende av att kameran ser tillräckligt bra.
Eftersom det inte finns någon regnsensor lever torkarna sitt eget liv. Mina slår ofta ett slag när man kommer in i skugga, tunnlar, garage eller bara för att det var 15 minuter sedan senast.
Det är inte en bugg, det är en feature eftersom farthållaren är beroende av att kameran ser tillräckligt bra.
Eftersom det inte finns någon regnsensor lever torkarna sitt eget liv. Mina slår ofta ett slag när man kommer in i skugga, tunnlar, garage eller bara för att det var 15 minuter sedan senast.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
S är faktiskt 14.000% snällare på just den biten.mikebike skrev: ↑04 okt 2025 18:57Att torkarna går över till Auto när man slår på farthållaren har varit standard sedan man gick över till Vision (inaktiverade radarn).
Eftersom det inte finns någon regnsensor lever torkarna sitt eget liv. Mina slår ofta ett slag när man kommer in i skugga, tunnlar, garage eller bara för att det var 15 minuter sedan senast.![]()
Jag hade köpt S3XY och hade planerat för att nyttja funktionen där för att motverka det.
I min 2023 S har det inte behövts, den har aldrig gjort som min 3 som alltid toktorkade i tid och otid.
Behövde aldrig aktivera funktionen i S3XY eftersom det inte är ett problem (i motsats till min 3 där det blev helt sjukt).
Jag har inte ens koll på att den faltiskt går över i auto med ap på.
(Tips: S3XY har inställningar för att mota illtorkande torkare.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Min MY håller inte på och torrtorkar heller. Skumt att det verkar variera så mellan olika exemplar.AAKEE skrev: ↑04 okt 2025 20:31S är faktiskt 14.000% snällare på just den biten.mikebike skrev: ↑04 okt 2025 18:57Att torkarna går över till Auto när man slår på farthållaren har varit standard sedan man gick över till Vision (inaktiverade radarn).
Eftersom det inte finns någon regnsensor lever torkarna sitt eget liv. Mina slår ofta ett slag när man kommer in i skugga, tunnlar, garage eller bara för att det var 15 minuter sedan senast.![]()
Jag hade köpt S3XY och hade planerat för att nyttja funktionen där för att motverka det.
I min 2023 S har det inte behövts, den har aldrig gjort som min 3 som alltid toktorkade i tid och otid.
Behövde aldrig aktivera funktionen i S3XY eftersom det inte är ett problem (i motsats till min 3 där det blev helt sjukt).
Model Y LR AWD -24
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Beror det på att det är en S eller på att det är en annan individ?AAKEE skrev: ↑04 okt 2025 20:31S är faktiskt 14.000% snällare på just den biten.mikebike skrev: ↑04 okt 2025 18:57Att torkarna går över till Auto när man slår på farthållaren har varit standard sedan man gick över till Vision (inaktiverade radarn).
D.v.s. finns det några tekniska skillnader?
TS upplever ju torrtorkningar, trots att han har en S och det finns uppenbarligen ägare av 3 och Y som hävdar att det inte är något problem.
PS. SC har föreslagit en tvätt av vindrutans insida för min bil. Jag är dick skeptisk eftersom det inte hjälpte förra gången.
Volvo PV 544 Special 1963
Ingen aning. Vi fårringa han El-on å fråga.mikebike skrev: ↑04 okt 2025 20:46Beror det på att det är en S eller på att det är en annan individ?AAKEE skrev: ↑04 okt 2025 20:31S är faktiskt 14.000% snällare på just den biten.mikebike skrev: ↑04 okt 2025 18:57Att torkarna går över till Auto när man slår på farthållaren har varit standard sedan man gick över till Vision (inaktiverade radarn).
D.v.s. finns det några tekniska skillnader?
TS upplever ju uppenbarligen torrtorkningar.
Min är snarare att den är seg på börja torka, men när den kommit igång vill den kanske inte sluta riktigt.
Men det var en galen skillnad mot min 3 som var helt oacceptabel sen de stängde radarn.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Det är inte ett ”känt fel” på då vis.
Tesla har själv skapat den funktionen efter att Tesla tog bort radarn och ersatte med ”Vision”.
Funktionen är till för att säkerställa att vision ser tillräckligt, men med en dysfunktionell torkare blir följden att den kanske går ganska mycket när den inte ska.
På min 3 blev det väldigt ofta så att torkaren inte behövde köras men den smetade ut det (skit, ev fukt) som fanns på rutan och då upplevde den att den behövde fortsätta torka för att bli av med det den smetat ut och sedan fortsatte den i all evighet då det inte gick få bort.
För min S så är den nästan alltid sen att börja torka när det behövs och den vill nästan aldrig sluta torka eftersom det smetar den sista fukten så att bilen tror att den måste fortsätta att veva.
Torkarautomatiken har blivit mindre dålig med tiden men den är fortfarande kass. En vanlig bil löser det själv, utan hjälp.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
På min 3 så har jag båda problemen, den är för sen att torka när det behövs, och den torkar när det inte behövs, det senare fixas till viss del via min s3xy commander.
Om nån då tror att det beror på mej så var min lånebil jag hade i över två månader precis likadan, den "spöktorkade" också, och var sen på att aktivera torkning..
Det finsn vissa ställen på väg till jobbet då den "spöktorkar" i typ 9 fall av 10, tex när man kör under en viss viadukt.
Om nån då tror att det beror på mej så var min lånebil jag hade i över två månader precis likadan, den "spöktorkade" också, och var sen på att aktivera torkning..
Det finsn vissa ställen på väg till jobbet då den "spöktorkar" i typ 9 fall av 10, tex när man kör under en viss viadukt.