Volvo EX60
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
Re: Volvo EX60
Volvos nya batteri i EX60:
https://share.google/jIuUo4PNYsCGxdWdR
Volvo inför ny teknik för batteriet i kommande elbilen EX60. Ger ett styvare och mer energitätt batteri som ska slå konkurrenterna.
– Det är som en VHS-kassett, fast något större, säger teknikchefen Anders Bell till Inside EV:s.
Premiären i januari närmar sig för Volvos nya elbil Volvo EX60. Nu avslöjar teknikchefen mer om batteritekniken i den kommande elbilen som ska lyfta Volvo. Idag har de flesta elbilar cylindriska celler eller påsceller i sina batteriet.
BMW använder en ny större cylindrisk cell i sin nya elbil Neue Klasse med 80 mils räckvidd. Men nu ska Volvo hamna först i batteriracet. De går över till stora prismatiska celler i nya EX60.
– Det är som en VHS-kassett, fast något större, säger Anders Bell.
Bilen får också cell-to-pack teknik som gör att den blir en bärande del av bottenplattan. De prismatiska celler kommer att ge ett mer energitätt batteri än idag. Samtidigt ska Volvo standardisera sina battericeller för att kunna ta fram billigare batterier i flera olika storlekar med samma cellstorlek, men även olika batterikemi. EX60 kan därmed komma med både NMC- och LFP-batteri.
– Vi har standardiserat en formfaktor för celler, stora prismatiska, vilket sedan gör att vi kan vara cellallätare så mycket som möjligt, säger Anders Bell till Inside EV:s.
https://share.google/jIuUo4PNYsCGxdWdR
Volvo inför ny teknik för batteriet i kommande elbilen EX60. Ger ett styvare och mer energitätt batteri som ska slå konkurrenterna.
– Det är som en VHS-kassett, fast något större, säger teknikchefen Anders Bell till Inside EV:s.
Premiären i januari närmar sig för Volvos nya elbil Volvo EX60. Nu avslöjar teknikchefen mer om batteritekniken i den kommande elbilen som ska lyfta Volvo. Idag har de flesta elbilar cylindriska celler eller påsceller i sina batteriet.
BMW använder en ny större cylindrisk cell i sin nya elbil Neue Klasse med 80 mils räckvidd. Men nu ska Volvo hamna först i batteriracet. De går över till stora prismatiska celler i nya EX60.
– Det är som en VHS-kassett, fast något större, säger Anders Bell.
Bilen får också cell-to-pack teknik som gör att den blir en bärande del av bottenplattan. De prismatiska celler kommer att ge ett mer energitätt batteri än idag. Samtidigt ska Volvo standardisera sina battericeller för att kunna ta fram billigare batterier i flera olika storlekar med samma cellstorlek, men även olika batterikemi. EX60 kan därmed komma med både NMC- och LFP-batteri.
– Vi har standardiserat en formfaktor för celler, stora prismatiska, vilket sedan gör att vi kan vara cellallätare så mycket som möjligt, säger Anders Bell till Inside EV:s.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Vet inte om dom har någon produktion, men visst köpte Volvo ut NV från deras gemensamma satsning på Torslanda? Tror jag läste att den skulle vara i storskalig produktion dock under 2026, kanske kan vara den?
Ja de stämmer att Volvo skulle ha tillverkning av egna celler i ett samrisk bolag med förseningar i Northvolt påverkade såklart och innan konkursen så tror jag Volvo köpte ut Northvolt. Dock så har denna satsning pausats lite och man söker annan sammarbetpartner vilket man inte hittat vad jag vet.
Så nej de har ingen egen produktion av celler idag och om de kommer bli så är oklart för mig åtminstone.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- Sportbilsentusiasten
Hur får han denna analogi att verka high-tech, någon som kan förklara?Off Grid Byggaren skrev: ↑29 sep 2025 20:03– Det är som en VHS-kassett, fast något större, säger Anders Bell.
För mig är det bara gammeldags och VHS var dessutom den tekniskt sett sämre lösning (som vann racet pga XXX, inte teknisk överlägsenhet)
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Analogin handlar nog mest om storleken.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Lite positiva nyheter i den hyperinflation som drabbat bilar dom senaste åren. Tyvärr har ju XC60 varit med lite på hyperinflationen också. Så billig lär den inte blir ändå tyvärr.Volvo Cars kommande elbil EX60 ska inte kosta mer än vad den storsäljande bensinbilen XC60 gör. Det uppger Volvochefen Håkan Samuelsson
Drömmen hade varit om Håkan sagt: eftersom elbilar har mycket färre komponenter och därför är mycket billigare att tillverka, så kommer den bli billigare än XC60 bensin.
Då kan jag lova att den hade sålt som smör. Och så hade vi fått ett omedelbart skifte till 95% elbilar i Sverige helt utan subventioner.
”Prissatt som våra motsvarande laddhybrider”….
Knappast instegsvarianten av xc60 man menar.
Men sannolikt är medelpriset på dom xc60 som säljs idag högre än instegspriset.
Knappast instegsvarianten av xc60 man menar.
Men sannolikt är medelpriset på dom xc60 som säljs idag högre än instegspriset.
Startpris nånstan runt 700’ gissar jag på
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Beställd: BMW iX3 50 xDrive.
Polestar 2 LRSM -25
Beställd: BMW iX3 50 xDrive.
Finns rykten som säger 700 tkr för Dual Motor med 60 mil WLTP och 800 tkr för Performance med 80 mil WLTP. Hur säkert det är är ju omöjligt veta men känns ganska rimligt.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Ja, det låter rimligt. Och sen en tvåhjulsdriven basvariant för 650’ lite senare.
Min spekulationer från tidigare i tråden:
Vid launch:
Twin Motor Plus 779 tkr (stora batteriet och därmed 700 km WLTP och ca 400 hk)
Twin Motor Performance Ultra (650 km WLTP och 510 hk och endast med topputrustning) 849 tkr
Senare:
Single Motor Standard range 679 tkr (mindre batteri ca 650 km WLTP)
Single Motor Extended range 729 tkr (stora batteriet ca 750 km WLTP)
Men det är rätt fascinerande att folk betalar så mkt för bilar numera.
Jag skulle nog behöva tjäna som min chefs chef för att lägga så mkt idag, någonstans runt 9m i årslön.
Vid launch:
Twin Motor Performance Ultra (650 km WLTP och 510 hk och endast med topputrustning) 849 tkr
Senare:
Jag skulle nog behöva tjäna som min chefs chef för att lägga så mkt idag, någonstans runt 9m i årslön.
Nu tar du väl i så det kommer i byxorna. 9 miljoner i årslön, då åker du nog inte en "arbetar60i" som gemene man, om den inte är extremt billig via företagsförmån. 600-750 verkar ju en bra Svenssonbil kosta, tyvärr.manneson skrev: ↑08 nov 2025 11:19Min spekulationer från tidigare i tråden:
Vid launch:
Senare:
9m låter mkt men efter skatt är det inte mkt kvar. Lite mer än dubbelt mot vad jag får ut.Blipblop skrev: ↑08 nov 2025 12:17Nu tar du väl i så det kommer i byxorna. 9 miljoner i årslön, då åker du nog inte en "arbetar60i" som gemene man, om den inte är extremt billig via företagsförmån. 600-750 verkar ju en bra Svenssonbil kosta, tyvärr.manneson skrev: ↑08 nov 2025 11:19Min spekulationer från tidigare i tråden:
Vid launch:
Senare:
Och jag kör en Zoe…
Men det är väl så att de flesta skaffar vad de känner de har råd med. De tittar mest på månadskostnaden i förhållande till månadslönen.
Då lyfter du ändå +150 000kr/månad(din chef bör lyfta +350-375k) rent, då skulle du väl kunna unna dig något annat än en Zoe eftersom du ändå verkar ha stort bilintresse.manneson skrev: ↑08 nov 2025 12:219m låter mkt men efter skatt är det inte mkt kvar. Lite mer än dubbelt mot vad jag får ut.Blipblop skrev: ↑08 nov 2025 12:17Nu tar du väl i så det kommer i byxorna. 9 miljoner i årslön, då åker du nog inte en "arbetar60i" som gemene man, om den inte är extremt billig via företagsförmån. 600-750 verkar ju en bra Svenssonbil kosta, tyvärr.manneson skrev: ↑08 nov 2025 11:19Min spekulationer från tidigare i tråden:
Vid launch:
Senare:
Och jag kör en Zoe…
Men det är väl så att de flesta skaffar vad de känner de har råd med. De tittar mest på månadskostnaden i förhållande till månadslönen.
Att ”unna sig” tror jag inte på. Särskilt inte när det gäller dyra prylar.
Man vänjer sig snabbt med en viss nivå och sen vill man bara vidare till nästa.
Man vänjer sig snabbt med en viss nivå och sen vill man bara vidare till nästa.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag och min fru tjänar 75:- brutto.backe skrev: ↑08 nov 2025 12:52Då lyfter du ändå +150 000kr/månad(din chef bör lyfta +350-375k) rent, då skulle du väl kunna unna dig något annat än en Zoe eftersom du ändå verkar ha stort bilintresse.manneson skrev: ↑08 nov 2025 12:219m låter mkt men efter skatt är det inte mkt kvar. Lite mer än dubbelt mot vad jag får ut.Blipblop skrev: ↑08 nov 2025 12:17Nu tar du väl i så det kommer i byxorna. 9 miljoner i årslön, då åker du nog inte en "arbetar60i" som gemene man, om den inte är extremt billig via företagsförmån. 600-750 verkar ju en bra Svenssonbil kosta, tyvärr.manneson skrev: ↑08 nov 2025 11:19Min spekulationer från tidigare i tråden:
Vid launch:
Senare:
Och jag kör en Zoe…
Tillsammans.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Förmånsbilen åker ju ner 350 000 om den går på el. Körde man på diesel tidigare la man ju 3500/mån i bränsle. Bor man i villa, vilket dom flesta nybilsköpare gör, laddar man väl för 1000kr istället.manneson skrev: ↑08 nov 2025 11:19Min spekulationer från tidigare i tråden:
Vid launch:
Senare:
-
VilkenElbilBlirDet
Av nyfikenhet, vad anser du man bör titta istället för månadskostnad i förhållande till månadslön?manneson skrev: ↑08 nov 2025 12:219m låter mkt men efter skatt är det inte mkt kvar. Lite mer än dubbelt mot vad jag får ut.Blipblop skrev: ↑08 nov 2025 12:17Nu tar du väl i så det kommer i byxorna. 9 miljoner i årslön, då åker du nog inte en "arbetar60i" som gemene man, om den inte är extremt billig via företagsförmån. 600-750 verkar ju en bra Svenssonbil kosta, tyvärr.manneson skrev: ↑08 nov 2025 11:19Min spekulationer från tidigare i tråden:
Vid launch:
Senare:
Och jag kör en Zoe…
Att välja vad man har råd med baserat på månadskostnad relativt månadslön framstår ändå för mig som ett väldigt sunt tankesätt.
Vad man egentligen behöver. De flesta är ju inte så bilintresserade, men de vill inte verka sämre än grannen osv.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑08 nov 2025 19:07Av nyfikenhet, vad anser du man bör titta istället för månadskostnad i förhållande till månadslön?manneson skrev: ↑08 nov 2025 12:219m låter mkt men efter skatt är det inte mkt kvar. Lite mer än dubbelt mot vad jag får ut.Blipblop skrev: ↑08 nov 2025 12:17Nu tar du väl i så det kommer i byxorna. 9 miljoner i årslön, då åker du nog inte en "arbetar60i" som gemene man, om den inte är extremt billig via företagsförmån. 600-750 verkar ju en bra Svenssonbil kosta, tyvärr.manneson skrev: ↑08 nov 2025 11:19Min spekulationer från tidigare i tråden:
Vid launch:
Senare:
Och jag kör en Zoe…
Att välja vad man har råd med baserat på månadskostnad relativt månadslön framstår ändå för mig som ett väldigt sunt tankesätt.
Bil är ju tyvärr ett statusobjekt.
Att basera allt man skaffar på sin månadslön betyder ofta att man blir förevigt fast i hamsterhjulet.
Det beror ju på hur bekvämt hamsterhjul det är man springer i och hur fort man behöver springa.manneson skrev: ↑08 nov 2025 19:31Vad man egentligen behöver. De flesta är ju inte så bilintresserade, men de vill inte verka sämre än grannen osv.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑08 nov 2025 19:07Av nyfikenhet, vad anser du man bör titta istället för månadskostnad i förhållande till månadslön?manneson skrev: ↑08 nov 2025 12:219m låter mkt men efter skatt är det inte mkt kvar. Lite mer än dubbelt mot vad jag får ut.Blipblop skrev: ↑08 nov 2025 12:17Nu tar du väl i så det kommer i byxorna. 9 miljoner i årslön, då åker du nog inte en "arbetar60i" som gemene man, om den inte är extremt billig via företagsförmån. 600-750 verkar ju en bra Svenssonbil kosta, tyvärr.manneson skrev: ↑08 nov 2025 11:19Min spekulationer från tidigare i tråden:
Vid launch:
Senare:
Och jag kör en Zoe…
Bil är ju tyvärr ett statusobjekt.
Att basera allt man skaffar på sin månadslön betyder ofta att man blir förevigt fast i hamsterhjulet.
Vad förordar du själv? Spara ladorna och leva ett enklare liv?