Alla modellvarianter får vara med

”Gamla” model Y LR från 2022 hade 525?
Performamce 475?
RWD ?
Moderator: Redaktion
Gamla Y LR 2022- hade 531km/330 miles vid ~ 79.2 kWh kapacitet. Med LG-batteriet på 78.8 nåddes normalt max 79kWh med 79.2 som toppvärde.
Så dom hade ingen "degraderingströskel" innan km började droppa?AAKEE skrev: ↑26 maj 2025 23:21Gamla Y LR 2022- hade 531km/330 miles vid ~ 79.2 kWh kapacitet. Med LG-batteriet på 78.8 nåddes normalt max 79kWh med 79.2 som toppvärde.
529 km har inte vart helt ovanligt.
Y P hade ~478-479km som topp med LG-batteriet (303 miles/487km EPA range med Panasonic, 165 Wh/km).
Bägge ovanstående hade samma LG-batteri som ofta började lite lågt.
Y SR /RWD hade 418km med CATL.
Ja, de hade en degraderingströskel men den var satt för Panasonic 82.1kWh-batteriet. (Vi behöver den exakta konstanten för att lättare kunna hjälpa folk som frågar, därav önskan om bild på energigrafen)Tellus skrev: ↑26 maj 2025 23:40
Så dom hade ingen "degraderingströskel" innan km började droppa?
Har för mig 525 och 475 var max jag såg på våra, men har aldrig kommit upp i toppnivåerna på någon Tesla vi haft, inte plaid heller.
Känns som dom hinner degradera lite innan leverans, EPA får kanske riktigt färska pack.
Undantaget LG 78,8 som steg ett tag.
Snyggt!
Nått mer ni vill ha? Återkommer med mer från SMT så fort jag fått det att funka med nya kabeln.
Jag tog fram facit kalkylatorn
Enhautos commander visade 82,2 kWh. Och nominel when new 84,2. Drygt två procent degradering.
Det är ju ingen "degradering" om batteriet inte vart där. Vänta på att BMS ska mäta in sig, så blir det säkert omkring 84.2 på en månad eller två.
Jo fattade det! Men skrev bara av datan från commandern
Japp jag antog att du tog det, men för andra läsare så
AAKEE skrev: ↑29 sep 2025 21:32Japp jag antog att du tog det, men för andra läsare så![]()
Det spelar nog inte så stor roll, förr eller senare kommer BMS vara tunad.MNA skrev: ↑29 sep 2025 21:38
Under 10% har den stått iafAAKEE skrev: ↑30 sep 2025 00:52Det spelar nog inte så stor roll, förr eller senare kommer BMS vara tunad.
Men vill man så skadar inte det att visa bägge ändar på batteriet, 80-100% och under 10%.
Bra om bilen får sova i bägge ändarna också.
Före juniper var full range ~ 487km, i vart fall fram till 2023. Osäker på 2024 då Tesla ändrade visad räckvidd mht nya EPA-tester.
Okej, för min bil är en 2024 (hw4).
Det är så att Tesla splittade vilken range som visades på både 3 och Y i en period. Europa fick den gamla rangen medan USA Fick en ny kortare.joasag skrev: ↑30 sep 2025 13:05Okej, för min bil är en 2024 (hw4).
Går det att hitta den infon någonstans?
Lyckas hitta 279 eller 285 miles EPA range på 2024, men oklart om det är LG batterier då.
Men det kan ju inte stämma, för då är det ingen degradering alls.
Har för mig någon på tyska forumet skrev 435km