teslaponken skrev: ↑20 aug 2024 15:06
Lurence skrev: ↑20 aug 2024 15:00
teslaponken skrev: ↑20 aug 2024 11:41
Du menar om man är sugen på att förlora 300 000 i värde på 3 år?
För den pengen får man ju en jättefin Volvo XC60.
Jag gjorde en Excel på att antingen köpa en ny MYP eller behålla min 7 år Volvo XC60 värd 355 tkr ni i våras. Dvs jämförbart med vad du jämför ovan. Det blev bara 100 kr dyrare i månaden att köpa ny bil, trots att räntan låg på 1,99 % då. Nu ligger den på 1,74 %, samt med dagens räntebesked så kommer den komma ner på 1,49 % inom närtid. Att få en ny mer avancerad bil för 100 kr extra i månaden och slippa risken med en 7 år gammal bil som kunde gå sönder.
Har med värdeminskning på 270 tkr i kalkylen för MYP vilket också ligger på ungefär vad du skriver ovan.
Använde mig av 15 % värdeminskning per år.
Gjorde även en sammanställning på vad bilen hade kostat under de 3 år jag hade den genom att fylla i facit med vad jag betalat.
MYP blev då 100 kr billigare än vad jag betalat.
Den kalkylen måste jag se. Hur har du räknat?
Inte en chans på jorden att en total cost of ownership för en 7 år gammal XC60 blir HÖGRE än för en ny MYP under 3 års ägandetid.
För det första är en 7 år gammal XC60 INTE värd 355K. Den absolut dyraste mest fullsmetade är 300K, men i medeltal går de kring 250K.
Utgå då från max 300K. Kommande 3 åren ska den kanske ner 120-150K i värde.
Teslan kommer gå ner minst 300K i värde.
Hur planerar du att ta in resterande delen? Försäkr är knappast billigare. Drivmedlet 10-20k mindre per år, men det är det. Underhåll 5-10k mindre per år.
Hur blir Teslan billigare?
Allt beror ju på hur långt man kör.
Enligt spritmonitor.de så snittar en XC60 med dieselmotor (2016-2019) 0,752 liter per mil och en bensindriven snittar 0,97 liter per mil.
Bensin verkar kostar ca 17,50 SEK vilket ger en milkostnad på 17 spänn.
Diesel kostar 17,14 SEK vilket ger en milkostnad på 13 spänn.
5:-/mil på el i snitt är väl ungefär där man hamnar? Dvs en besparing på minst 8:-/mil.
En ny bil brukar rulla åtminstone 2000 mil per år (snittet för hela bilparken dras ned av äldre bilar) så det ger en besparing på 16 000:- per år och 48 000:- på tre år.
Brukar vara rätt billiga försäkringar på Volvo men nog skiljer det 500:-/mån i försäkring till Volvons nackdel? Hel vs halv... Det är ytterligare 18 000:- på tre år.
Räntan blir ca tusenlappen per månad billigare på Teslan tack vare kampanjen. Det är 36 tusen. Eller ja. Skulden minskar ju så säg 25 tusen då över 36 månader.
Reparationsfond på en 7-10 år gammal SUV är väl åtminstone en tusenlapp i månaden. Ytterligare 36 tusen.
Besparingar på Teslan:
Bränsle: 48 tusen.
Försäkring: 18 tusen.
Ränta: 25 tusen.
Reparationer: 36 tusen.
Summa: 127 tusen.
15% i värdeminskning ger 270 tkr för Teslan och 116 tkr för Volvon. En skillnad på 154 tusen.
Ja här vinner Volvon med 27 tusen på 3 år. Men om de rödgröna vinner valet, vilket det ser ut som, så kommer dieseln snart kosta 25 kr/liter igen. Då vinner Teslan med ca 4 500:- över 3 år. Säkert ännu mer då värdet på Teslan går upp och värdet på Volvon går ner. Går Volvon på bensin så är den nog redan dyrare än Teslan.
Om Volvon får något större fel så räcker inte 36 tusen särskilt långt heller. Teslan har nybilsgaranti.
Jag skulle säga att det är hugget som stucket på förhand. Går dock inte att förutspå framtiden. Håller sig dieselpriset lågt och Volvon hållet ihop utan större fel så blir den billigare, annars inte. Bromsar, partikelfilter, nya däck osv. Det går fort att komma till 36 tusen.
Då är frågan, "vilken bil sitter jag helst i?" mer avgörande.
Själv kör jag närmare 4500 mil per år så nån fossilbil kommer jag aldrig ha råd med igen.