Allt går att stänga av permanent förutom varning vid hastighetsöverträdelse. Det måste stängas av varje körning pga nya EU-direktiv. Kia/Hyundai har inte gjort det särskilt smidigt att stänga av (Tesla är det ju bara att trycka på hastighetskylten för att stänga av tills nästa körning), men går åtminstone att sätta den menyn som snabbknapp.jpetters skrev: ↑01 apr 2024 10:39Går de att stänga av permanent? Jag fick inte till det när jag provade. Var riktigt irriterande med olika pling och pip.OvePaHornet skrev:Dem flesta ”pipen” går att stänga av. Enda pipet som inte går att stänga av är väl om man startar bilen utan att vara fastspänd?TeslaG skrev: ↑01 apr 2024 10:07Nyfiken på hur denna bil upplevs, dels i vardagen och på långfärd. Provkörde för någon vecka sedan och upplevde den som väldigt bekväm. Dock mycket störande pip som försegick, och tyckte autopiloten betedde sig ryckigt men det kanske bara var jag som är ovan. Förstått att den inte laddar på Teslas nätverk tillförlitligt, vilket är synd. Hur upplevs denna jämfört mot en Model X Raven exempelvis? Kör model Y idag, är väldigt nöjd men är ute efter något mer bekvämt, vi åker ofta ca 50 mil till landet så behöver något som får milen att kännas lättare. Räckvidd spelar också in, förstår att den är relativt törstig vilket är ett minus, särskilt i kombi med att den inte funkar på SC ordentligt.
Gällande ”ryckig autopilot” så är min gissning att det bara var lane assist som var aktiverad, inte HDA (autopilot).
Kia EV9
Moderator: Redaktion
Re: Kia EV9
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Kia EV9
Vilken förbannat bra bil!
Ev9 plus. 7 sits.
Några blandade kommentarer:
- Plingandet får man bort genom att klicka på stjärnan på ratten (+ ca 5 klick till) varje gång man sätter sig i bilen (jag stänger av fart+uppmärksamhetavarningarna). Plingandet är ett lagkrav så inte Kias fel.
-Skärmen är inte lika enkel som Teslan, tog ett tag innan jag fattade att ex. "EV" fanns på två olika ställen i menyn. Men jag skrev upp allt jag störde mig på o googlade. Så nu saknar jag mest två saker. Grafen som visar förbrukning senaste tiden/på resan, och ett enkelt sätt att klicka på en laddare på skärmen. Som jag förstår det måste man söka upp en plats man ska till och sedan gå in på POI för att hitta stationer i närheten.
-knapparna är bra. Lagom mix av knappar och skärm.
-Aktivera förvärmning är toppen (på Teslas förvämde den bara till Teslas laddare).
-Skön att köra o åka, massage och Ac i sätet är toppen (Av hoppas jag är det, inte riktigt testat). Nackkudden o benstödet är magiskt. Sitter som en kung.
-Ratten kan man inte dra ut tillräckligt långt, jag hade betalat ha den ca 3cm närmare.
-Acceleration: snabb
-Förbrukningen är inget vi pratar om inga problem att komma över 350wh/km
- Tyst! Tystare än Mercedes GLE. Man kan viska i 120kmph.
- Små finesser överallt.
-Värmen där bak har jag inte riktigt fattat hur jag kontrollerar. Skulle vilja bestämma om det kommer från taket eller golvet för barnen. Vet inte om det går att kontrollera.
- Störande att man måste ha en nyckel och att man måste stänga av bil samt låsa bilen. Glömmer av stänga av/låsa HELA tiden. Man ska kunna ha mobilnyckel men min två år gamla telefon var inte tillräckligt ny. Finns på hemsidan vilka telefoner som fungerar. Vet dock inte om man klarar sig helt utan vanlig nyckel även om man har telefon.
-Mjuk att köra. Jag märkte i början att jag (automatiskt) spände kroppen vid vissa gupp, för att det var skönast att göra det när man körde model y. Detta är överflödigt i denna bil.
- Enorm plats. Barnen kan klättra in enkelt och öppna/stänga alla säten själva.
-Autipiloten: vad är det för snack om att Tesla är bäst? Denna kan jag köra med, ta över vid rondell, o sedan startas den automatiskt igen efteråt. Utan Plingandet och utan att jag måste starta den själv. Sedan byter den fil på motorväg vid blinkers. Följer vägen bra. Jag känner mig lite blåst av tesla (även om det är mitt fel att jag inte testat andras märkena autopilot senaste året).
-Appen har jag bara testat förvärma med och det fungerade. Den är inte lika bra som Teslas men jag använde nästan teslas enbart till förvärmning eller starta/ändra laddning ändå.
-Dragkrok: manuell.
-Rabatt på bilen: 8%
-Man måste serva bilen inom intervall, annars kan kia hävda att garantin inte är giltig
Summering:
+++++/+++++
Jämfört med model y är det som natt och dag, jämfört med model x (2023) är det som natt och dag (till fördel för ev9). Jag har varit nöjd med model y, trots alla brister den har haft och alla utbrott jag fått på den ibland (Phantom break, helljus, vindrutetorkare, glasdörrar, kvaliteten), och denna bil är verkligen en uppgradering. Skulle aldrig byta denna mot en X, inte ens om dom kostade lika mycket. Jag har samma känsla som när jag körde model s i 2015: "jag kör något som är bäst och alla borde få testa det".
disclaimer: har inte kört EQS suv, men EQE suv, och denna är lika/bättre kvalitet vs den. Men då kostar den också väldigt mycket mindre än EQS suv.
Ev9 plus. 7 sits.
Några blandade kommentarer:
- Plingandet får man bort genom att klicka på stjärnan på ratten (+ ca 5 klick till) varje gång man sätter sig i bilen (jag stänger av fart+uppmärksamhetavarningarna). Plingandet är ett lagkrav så inte Kias fel.
-Skärmen är inte lika enkel som Teslan, tog ett tag innan jag fattade att ex. "EV" fanns på två olika ställen i menyn. Men jag skrev upp allt jag störde mig på o googlade. Så nu saknar jag mest två saker. Grafen som visar förbrukning senaste tiden/på resan, och ett enkelt sätt att klicka på en laddare på skärmen. Som jag förstår det måste man söka upp en plats man ska till och sedan gå in på POI för att hitta stationer i närheten.
-knapparna är bra. Lagom mix av knappar och skärm.
-Aktivera förvärmning är toppen (på Teslas förvämde den bara till Teslas laddare).
-Skön att köra o åka, massage och Ac i sätet är toppen (Av hoppas jag är det, inte riktigt testat). Nackkudden o benstödet är magiskt. Sitter som en kung.
-Ratten kan man inte dra ut tillräckligt långt, jag hade betalat ha den ca 3cm närmare.
-Acceleration: snabb
-Förbrukningen är inget vi pratar om inga problem att komma över 350wh/km
- Tyst! Tystare än Mercedes GLE. Man kan viska i 120kmph.
- Små finesser överallt.
-Värmen där bak har jag inte riktigt fattat hur jag kontrollerar. Skulle vilja bestämma om det kommer från taket eller golvet för barnen. Vet inte om det går att kontrollera.
- Störande att man måste ha en nyckel och att man måste stänga av bil samt låsa bilen. Glömmer av stänga av/låsa HELA tiden. Man ska kunna ha mobilnyckel men min två år gamla telefon var inte tillräckligt ny. Finns på hemsidan vilka telefoner som fungerar. Vet dock inte om man klarar sig helt utan vanlig nyckel även om man har telefon.
-Mjuk att köra. Jag märkte i början att jag (automatiskt) spände kroppen vid vissa gupp, för att det var skönast att göra det när man körde model y. Detta är överflödigt i denna bil.
- Enorm plats. Barnen kan klättra in enkelt och öppna/stänga alla säten själva.
-Autipiloten: vad är det för snack om att Tesla är bäst? Denna kan jag köra med, ta över vid rondell, o sedan startas den automatiskt igen efteråt. Utan Plingandet och utan att jag måste starta den själv. Sedan byter den fil på motorväg vid blinkers. Följer vägen bra. Jag känner mig lite blåst av tesla (även om det är mitt fel att jag inte testat andras märkena autopilot senaste året).
-Appen har jag bara testat förvärma med och det fungerade. Den är inte lika bra som Teslas men jag använde nästan teslas enbart till förvärmning eller starta/ändra laddning ändå.
-Dragkrok: manuell.
-Rabatt på bilen: 8%
-Man måste serva bilen inom intervall, annars kan kia hävda att garantin inte är giltig
Summering:
+++++/+++++
Jämfört med model y är det som natt och dag, jämfört med model x (2023) är det som natt och dag (till fördel för ev9). Jag har varit nöjd med model y, trots alla brister den har haft och alla utbrott jag fått på den ibland (Phantom break, helljus, vindrutetorkare, glasdörrar, kvaliteten), och denna bil är verkligen en uppgradering. Skulle aldrig byta denna mot en X, inte ens om dom kostade lika mycket. Jag har samma känsla som när jag körde model s i 2015: "jag kör något som är bäst och alla borde få testa det".
disclaimer: har inte kört EQS suv, men EQE suv, och denna är lika/bättre kvalitet vs den. Men då kostar den också väldigt mycket mindre än EQS suv.
Re: Kia EV9
Kul att du är så nöjd. Hämtar vår om ett par veckor, tror jag blir nöjd men räknar inte med den där aha-känslan riktigt, men kul om man blir överraskad.
Gällande telefon som nyckel så tyckte de på "out of spec" att det är enda telefonnyckeln som funkar ännu bättre än på Tesla (och då körde en av testarna Plaid till vardags), så gissar att det är helt relaterat till din lur.
Gällande telefon som nyckel så tyckte de på "out of spec" att det är enda telefonnyckeln som funkar ännu bättre än på Tesla (och då körde en av testarna Plaid till vardags), så gissar att det är helt relaterat till din lur.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Kia EV9
Men det är Kia/Hyundais fel att det inte är smidigt att stänga av. På Tesla är det bara ETT knapptryck på hastighetsskylten för att avaktivera plinget.Matte skrev: ↑20 apr 2024 08:14Vilken förbannat bra bil!
Ev9 plus. 7 sits.
Några blandade kommentarer:
- Plingandet får man bort genom att klicka på stjärnan på ratten (+ ca 5 klick till) varje gång man sätter sig i bilen (jag stänger av fart+uppmärksamhetavarningarna). Plingandet är ett lagkrav så inte Kias fel.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Kia EV9
Hämtade bilen idag men har inte hunnit testa så mycket.
Första intrycken:
+
Jäklar vad mycket kul funktioner och utrustning.
Känns verkligen stor! Upplevs för mig betydligt större än X.
Bekväm och tyst att köra.
Bästa HUD jag haft och snyggt att de nu löst integration av Android Auto navigering i HUD!
Stolarna både fram och mittenrad (6 sits) är grymma!
-
Värst vad mycket plingande. Var förberedd men detta vara värre än jag trodde.
Dragkroken. Wtf. Samma dåliga "ner på knä" som i Tesla, men dessutom ingen lucka för och det ser ut som någon sågat med handsåg i plasten under bilen. Dacia-känsla.
Barnstolar. Jag hatar verkligen bakåtvända barnstolar. Har haft många bilar (inkl X) där det är svårt att fästa remmar, men EV9an tog nog "priset"... Höll på över en timme och "lösningen" blev ytterst provisorisk.
Telefonnyckeln. Verkar inte funka med min Edge 40 Pro. OK att det inte funkar med gamla mobiler, men en som är typ ett år? Vet inte om det är Kias eller Motorolas fel dock.
Första intrycken:
+
Jäklar vad mycket kul funktioner och utrustning.
Känns verkligen stor! Upplevs för mig betydligt större än X.
Bekväm och tyst att köra.
Bästa HUD jag haft och snyggt att de nu löst integration av Android Auto navigering i HUD!
Stolarna både fram och mittenrad (6 sits) är grymma!
-
Värst vad mycket plingande. Var förberedd men detta vara värre än jag trodde.
Dragkroken. Wtf. Samma dåliga "ner på knä" som i Tesla, men dessutom ingen lucka för och det ser ut som någon sågat med handsåg i plasten under bilen. Dacia-känsla.
Barnstolar. Jag hatar verkligen bakåtvända barnstolar. Har haft många bilar (inkl X) där det är svårt att fästa remmar, men EV9an tog nog "priset"... Höll på över en timme och "lösningen" blev ytterst provisorisk.
Telefonnyckeln. Verkar inte funka med min Edge 40 Pro. OK att det inte funkar med gamla mobiler, men en som är typ ett år? Vet inte om det är Kias eller Motorolas fel dock.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- virtuality222
- Teslaägare
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 17 sep 2021 13:36
Re: Kia EV9
Inser att jag bara är en datapunkt men för andra som googlar och hittar tråden vill jag säga:
Telefonnyckeln har fungerat helt felfritt och extremt smidigt för mig sen 2 april när jag hämtade ut min EV9. Jag har aldrig med mig vanliga Kia-nyckeln alls längre, första veckan hade jag den i fickan som backup men nu känner jag mig helt trygg.
Mobilen är iPhone 15 Pro.
Kia EV9
Kan bara hålla med, tveklöst utkapat med en Fein eller liknade då de monteras först på verkstaden i Sverige. Dessutom sitter släpvagnskontakten i något gångjärn som det känns som att jag ska knäcka varje gång. Jag kör med släp på över två ton ca två gånger i veckan och bilen är otroligt trevlig att dra med. Dock känns det som att eftermonteringen av krok är minst sagt slarvig.
Re: Kia EV9
Den hyllades i några tester jag såg från USA också. Min slutsats och gissning är att den funkar ypperligt med just Apple... Men uppenbarligen inte alls med min Android.virtuality222 skrev: ↑13 maj 2024 21:57Inser att jag bara är en datapunkt men för andra som googlar och hittar tråden vill jag säga:
Telefonnyckeln har fungerat helt felfritt och extremt smidigt för mig sen 2 april när jag hämtade ut min EV9. Jag har aldrig med mig vanliga Kia-nyckeln alls längre, första veckan hade jag den i fickan som backup men nu känner jag mig helt trygg.
Mobilen är iPhone 15 Pro.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Kia EV9
Det ser verkligen illa ut. Men känner ändå lite förtröstan av att se ditt svar, då ser det väl antagligen lika illa ut på alla svensksålda iaf.Castro90 skrev: ↑13 maj 2024 23:00Kan bara hålla med, tveklöst utkapat med en Fein eller liknade då de monteras först på verkstaden i Sverige. Dessutom sitter släpvagnskontakten i något gångjärn som det känns som att jag ska knäcka varje gång. Jag kör med släp på över två ton ca två gånger i veckan och bilen är otroligt trevlig att dra med. Dock känns det som att eftermonteringen av krok är minst sagt slarvig.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
-
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: Kia EV9
Först - Kul att du är relativt (?) nöjd med bilen! EV9 är en riktigt fin bil, visst det är fortfarande en ”asiatisk bil” i vissa aspekter men KIA börjar verkligen hitta rätt nu
Det enda plingandet som du inte kommer undan är väl ljudet om du startar bilen utan att ha spänt fast dig? Resten går att stänga av, det gäller bara att hitta i någon av alla menyer
Om du stör dig på hålet (och orkar) så skulle jag definitivt be om en ny plast (vet inte hur stor/liten del av stötfångaren som behöver bytas). Det tråkiga med dessa bilar är att dragkrok inte är fabriksutrustning, vilket leder till att man (eventuellt) får någon ”klåpare” som installerar den, vilket det låter som att du fått.
Tyvärr är det ytterst få personer som jobbar på verkstad som har någon yrkesstolthet, varför det blivit så behöver vi inte diskutera här men detta är vad som (bl.a) händer när ”ingen bryr sig”.
-
- elbilist
- Inlägg: 964
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Kia EV9
Har florerat en hel del bilder senaste året där vissa återförsäljare både hos både Kia och Hyundai har kapat ut för dragkroken med hörntänderna.Legato skrev: ↑13 maj 2024 23:13Det ser verkligen illa ut. Men känner ändå lite förtröstan av att se ditt svar, då ser det väl antagligen lika illa ut på alla svensksålda iaf.Castro90 skrev: ↑13 maj 2024 23:00Kan bara hålla med, tveklöst utkapat med en Fein eller liknade då de monteras först på verkstaden i Sverige. Dessutom sitter släpvagnskontakten i något gångjärn som det känns som att jag ska knäcka varje gång. Jag kör med släp på över två ton ca två gånger i veckan och bilen är otroligt trevlig att dra med. Dock känns det som att eftermonteringen av krok är minst sagt slarvig.
Bara hålla tummarna att det det vettigt ut på min i nästa vecka.
Ville verkligen ha den elektriska men kan inte vänta tills i juli, men kommer förmodligen byta krok för att slippa mecket med en avtagbar.
Frågan är ändå om det inte borde vara standard med dragkrok på en bil av detta slaget och då monterad i fabrik.
Re: Kia EV9
Kommer den med elektrisk snart menar du? Från fabrik?R_Edvinsson skrev: ↑14 maj 2024 07:47Har florerat en hel del bilder senaste året där vissa återförsäljare både hos både Kia och Hyundai har kapat ut för dragkroken med hörntänderna.Legato skrev: ↑13 maj 2024 23:13Det ser verkligen illa ut. Men känner ändå lite förtröstan av att se ditt svar, då ser det väl antagligen lika illa ut på alla svensksålda iaf.Castro90 skrev: ↑13 maj 2024 23:00Kan bara hålla med, tveklöst utkapat med en Fein eller liknade då de monteras först på verkstaden i Sverige. Dessutom sitter släpvagnskontakten i något gångjärn som det känns som att jag ska knäcka varje gång. Jag kör med släp på över två ton ca två gånger i veckan och bilen är otroligt trevlig att dra med. Dock känns det som att eftermonteringen av krok är minst sagt slarvig.
Bara hålla tummarna att det det vettigt ut på min i nästa vecka.
Ville verkligen ha den elektriska men kan inte vänta tills i juli, men kommer förmodligen byta krok för att slippa mecket med en avtagbar.
Frågan är ändå om det inte borde vara standard med dragkrok på en bil av detta slaget och då monterad i fabrik.
-
- elbilist
- Inlägg: 964
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Kia EV9
Även den elektriska monteras hos återförsäljare.spacecoin skrev: ↑14 maj 2024 08:39Kommer den med elektrisk snart menar du? Från fabrik?R_Edvinsson skrev: ↑14 maj 2024 07:47Har florerat en hel del bilder senaste året där vissa återförsäljare både hos både Kia och Hyundai har kapat ut för dragkroken med hörntänderna.Legato skrev: ↑13 maj 2024 23:13Det ser verkligen illa ut. Men känner ändå lite förtröstan av att se ditt svar, då ser det väl antagligen lika illa ut på alla svensksålda iaf.Castro90 skrev: ↑13 maj 2024 23:00Kan bara hålla med, tveklöst utkapat med en Fein eller liknade då de monteras först på verkstaden i Sverige. Dessutom sitter släpvagnskontakten i något gångjärn som det känns som att jag ska knäcka varje gång. Jag kör med släp på över två ton ca två gånger i veckan och bilen är otroligt trevlig att dra med. Dock känns det som att eftermonteringen av krok är minst sagt slarvig.spacecoin skrev:Otroligt. Trist.
Bara hålla tummarna att det det vettigt ut på min i nästa vecka.
Ville verkligen ha den elektriska men kan inte vänta tills i juli, men kommer förmodligen byta krok för att slippa mecket med en avtagbar.
Frågan är ändå om det inte borde vara standard med dragkrok på en bil av detta slaget och då monterad i fabrik.
Men ja en elektrisk kommer finnas tillgänglig i juli.
Re: Kia EV9
Det sa dom till mig också i fjor våras när jag köpte min EV6a. Kommer till sommarenR_Edvinsson skrev: ↑14 maj 2024 08:58Även den elektriska monteras hos återförsäljare.spacecoin skrev: ↑14 maj 2024 08:39Kommer den med elektrisk snart menar du? Från fabrik?R_Edvinsson skrev: ↑14 maj 2024 07:47Har florerat en hel del bilder senaste året där vissa återförsäljare både hos både Kia och Hyundai har kapat ut för dragkroken med hörntänderna.Legato skrev: ↑13 maj 2024 23:13Det ser verkligen illa ut. Men känner ändå lite förtröstan av att se ditt svar, då ser det väl antagligen lika illa ut på alla svensksålda iaf.Castro90 skrev: ↑13 maj 2024 23:00
Kan bara hålla med, tveklöst utkapat med en Fein eller liknade då de monteras först på verkstaden i Sverige. Dessutom sitter släpvagnskontakten i något gångjärn som det känns som att jag ska knäcka varje gång. Jag kör med släp på över två ton ca två gånger i veckan och bilen är otroligt trevlig att dra med. Dock känns det som att eftermonteringen av krok är minst sagt slarvig.
Bara hålla tummarna att det det vettigt ut på min i nästa vecka.
Ville verkligen ha den elektriska men kan inte vänta tills i juli, men kommer förmodligen byta krok för att slippa mecket med en avtagbar.
Frågan är ändå om det inte borde vara standard med dragkrok på en bil av detta slaget och då monterad i fabrik.
Men ja en elektrisk kommer finnas tillgänglig i juli.
Re: Kia EV9
Det är som FSD med andra ord. Alltid 6-12 månader bort...wheels skrev: ↑14 maj 2024 10:33Det sa dom till mig också i fjor våras när jag köpte min EV6a. Kommer till sommarenR_Edvinsson skrev: ↑14 maj 2024 08:58Även den elektriska monteras hos återförsäljare.spacecoin skrev: ↑14 maj 2024 08:39Kommer den med elektrisk snart menar du? Från fabrik?R_Edvinsson skrev: ↑14 maj 2024 07:47Har florerat en hel del bilder senaste året där vissa återförsäljare både hos både Kia och Hyundai har kapat ut för dragkroken med hörntänderna.
Bara hålla tummarna att det det vettigt ut på min i nästa vecka.
Ville verkligen ha den elektriska men kan inte vänta tills i juli, men kommer förmodligen byta krok för att slippa mecket med en avtagbar.
Frågan är ändå om det inte borde vara standard med dragkrok på en bil av detta slaget och då monterad i fabrik.
Men ja en elektrisk kommer finnas tillgänglig i juli.
Fördelen för KIA är att dom inte lär behöva några genombrott i forskningen för att fixa dragkroken...
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3732
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Kia EV9
Det är alltid samma visa med eftermonterade dragkrokar tycker jag. En del av Ioniq 5-monteringarna såg ju helt otroligt taffliga ut, uppenbart att den som monterade hade vänt instruktionen upp och ner eller något liknande och sågat ut ett hål som var 10 cm högre än det behövde vara. Fast det GICK att göra snyggt.
Model Y LR AWD 2022
-
- elbilist
- Inlägg: 964
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Kia EV9
Hämtade bilen igår…
Tar en tid att lära om sig från ID miljön men börjar få det hyfsat som jag vill ha det.
Man åker som en kung, för ja man mer åker bil än kör EV9
Efter första dagen med bilen på jobbet så märks det hur stor denna vagn är och jag fick nästan hjärtinfarkt innan jag lyckades vända bilen i ett fullsatt garaget på ett av projekten, iD4an kastade man runt i mittgången utan problem men denna.
Jisses så trångt det var mellan bilar och pelare och jag tror vändcirkel är typ 2meter större.
Mycket start och stopp och stadskörning runt om i Stockholm samt 1h datorjobb i en sval loungefotölj.
Helt ok förbrukning måste jag säga.
Till helgen får vi se hur den funkar på längre sträckor på motorväg.
Så sjukt nöjd hittills, men finns såklart saker man just nu irriterar sig på och andra saker man gillar skarpt.
Några dagar till sen kommer det en recension.
Tar en tid att lära om sig från ID miljön men börjar få det hyfsat som jag vill ha det.
Man åker som en kung, för ja man mer åker bil än kör EV9
Efter första dagen med bilen på jobbet så märks det hur stor denna vagn är och jag fick nästan hjärtinfarkt innan jag lyckades vända bilen i ett fullsatt garaget på ett av projekten, iD4an kastade man runt i mittgången utan problem men denna.
Jisses så trångt det var mellan bilar och pelare och jag tror vändcirkel är typ 2meter större.
Mycket start och stopp och stadskörning runt om i Stockholm samt 1h datorjobb i en sval loungefotölj.
Helt ok förbrukning måste jag säga.
Till helgen får vi se hur den funkar på längre sträckor på motorväg.
Så sjukt nöjd hittills, men finns såklart saker man just nu irriterar sig på och andra saker man gillar skarpt.
Några dagar till sen kommer det en recension.
Re: Kia EV9
Grattis! Jag ska hämta min hyr-EV9 som jag ska ha i 2-3v på måndag när MX åker in på skadeverkstaden. Ser fram emot det!R_Edvinsson skrev: ↑23 maj 2024 17:51Hämtade bilen igår…
Tar en tid att lära om sig från ID miljön men börjar få det hyfsat som jag vill ha det.
Man åker som en kung, för ja man mer åker bil än kör EV9
Efter första dagen med bilen på jobbet så märks det hur stor denna vagn är och jag fick nästan hjärtinfarkt innan jag lyckades vända bilen i ett fullsatt garaget på ett av projekten, iD4an kastade man runt i mittgången utan problem men denna.
Jisses så trångt det var mellan bilar och pelare och jag tror vändcirkel är typ 2meter större.
Mycket start och stopp och stadskörning runt om i Stockholm samt 1h datorjobb i en sval loungefotölj.
Helt ok förbrukning måste jag säga.
Till helgen får vi se hur den funkar på längre sträckor på motorväg.
Så sjukt nöjd hittills, men finns såklart saker man just nu irriterar sig på och andra saker man gillar skarpt.
Några dagar till sen kommer det en recension.
IMG_1909.jpegIMG_1910.png
Re: Kia EV9
De är väl snarast id bilarna som har så grymt bra vänd cirkel, ev9 är kanske helt normal (säger jag utan att själv kört en ev9).R_Edvinsson skrev: ↑23 maj 2024 17:51Hämtade bilen igår…
Tar en tid att lära om sig från ID miljön men börjar få det hyfsat som jag vill ha det.
Man åker som en kung, för ja man mer åker bil än kör EV9
Efter första dagen med bilen på jobbet så märks det hur stor denna vagn är och jag fick nästan hjärtinfarkt innan jag lyckades vända bilen i ett fullsatt garaget på ett av projekten, iD4an kastade man runt i mittgången utan problem men denna.
Jisses så trångt det var mellan bilar och pelare och jag tror vändcirkel är typ 2meter större.
Mycket start och stopp och stadskörning runt om i Stockholm samt 1h datorjobb i en sval loungefotölj.
Helt ok förbrukning måste jag säga.
Till helgen får vi se hur den funkar på längre sträckor på motorväg.
Så sjukt nöjd hittills, men finns såklart saker man just nu irriterar sig på och andra saker man gillar skarpt.
Några dagar till sen kommer det en recension.
IMG_1909.jpegIMG_1910.png
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
-
- elbilist
- Inlägg: 964
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Kia EV9
Helt riktigt.chaffis75 skrev: ↑23 maj 2024 18:50De är väl snarast id bilarna som har så grymt bra vänd cirkel, ev9 är kanske helt normal (säger jag utan att själv kört en ev9).R_Edvinsson skrev: ↑23 maj 2024 17:51Hämtade bilen igår…
Tar en tid att lära om sig från ID miljön men börjar få det hyfsat som jag vill ha det.
Man åker som en kung, för ja man mer åker bil än kör EV9
Efter första dagen med bilen på jobbet så märks det hur stor denna vagn är och jag fick nästan hjärtinfarkt innan jag lyckades vända bilen i ett fullsatt garaget på ett av projekten, iD4an kastade man runt i mittgången utan problem men denna.
Jisses så trångt det var mellan bilar och pelare och jag tror vändcirkel är typ 2meter större.
Mycket start och stopp och stadskörning runt om i Stockholm samt 1h datorjobb i en sval loungefotölj.
Helt ok förbrukning måste jag säga.
Till helgen får vi se hur den funkar på längre sträckor på motorväg.
Så sjukt nöjd hittills, men finns såklart saker man just nu irriterar sig på och andra saker man gillar skarpt.
Några dagar till sen kommer det en recension.
IMG_1909.jpegIMG_1910.png
EV9 är lika ”dålig” som en ModelY om man jämför mot ID4.
Re: Kia EV9
Denna bil är onödigt stor och tung. Vem är egentligen målgruppen? Byggfirmor som vill byta ut Cheva pickupen?
MY RWD Vit 2023
Re: Kia EV9
Den är ganska identisk i storlek med Model X. Målgruppen är väl ungefär densamma, liksom EX90. Såna som mig. Stor familj men inget intresse av att köra minibuss.
Vi är också väldigt nöjda så här långt. Vad som är "onödigt" för dig är inte onödigt för alla.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
-
- elbilist
- Inlägg: 964
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Kia EV9
Just onödigt kan vi dra många växlar på, och det är oerhört individuellt.
Vi arrangerar 15-20 evenemang om året och har senaste tre åren kört med en ID4 lastad upp till taket, inkl baksätet, alternativt fått köra med släp.
Så även om jag till vardags kör själv i denna koloss så kommer det bli så sjukt mycket enklare alla de helger vi reser lad och rike runt och aktiverar kids på cyklar.
Sen storleken är som du säger ganska identisk med X, men de är väldigt olika byggda och praktiska på olika sätt. Och just för barnfamiljen som behöver 5 eller fler platser och lite plats att lasta så är denna svårslagen.
Speciellt när en motsvarande X kostar 1.4mille.