Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1458
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Verdi_ »

Freez skrev: 22 maj 2024 23:12
Diesel_SUV skrev: 22 maj 2024 10:32
Gjorde en liten jämförelse (servett-uträkning), har jag tänkt rätt eller missat något?

Polestar 2
Modellår 2024
Long range Dual motor

Privatleasing 36 månader 3500 mil om året.
8985 kr i månaden = 323 460 kr kostnad

Model Y AWD LR
36 månader med ränteerbjudande 0,74% 3500 mil uppskattat restvärde 43% (272 693kr)
Kontantinsats 126 834 kr + 6761 / månaden = 370 230 kr

X faktorn i detta är väl det uppskattade restvärde, är bilen värd mer 272 693 efter tre år så kan kan denna affär bli bättre men också sämre.

Spontant känns privatleasing alternativet bättre men magkänslan är att missat något? Vad?
Det du missar är att vid privatleasing lämnat du tillbaka bilen efter 3 år. Vid privat avbetalning blir bilen din till ett givet restvärde. I Teslas fall blir det väldigt förmånligt.

Det kostar nog trots allt betydligt mer än 272' att köpa en 3 år gammal Model Y med låga mil. Tror utpriset på blocket på en sån är minst 60-65% av nypris. Inbyte en bra bit över 50% också. Så om inte nypriset sänks så blir det bättre att köpa en privatleasing i just det här fallet.

Men på en subventionerad privatleasing från BYD som finns för att få ut bilarna och komma in på en ny marknad så är det ingen tvekan om att privatleasing är bättre än köp.

Dvs det beror på. Som vanligt.
mussla
Inlägg: 225
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av mussla »

Verdi_ skrev: 23 maj 2024 07:20
mussla skrev: 23 maj 2024 06:00
backe skrev: 22 maj 2024 17:40
mussla skrev: 22 maj 2024 16:51
Piggelin skrev: 22 maj 2024 13:01


Det är framförallt tryggt i att du inte kan bli sittande med Svarte petter som du kan bli om du köper och t ex Tesla sänker nypriset som gör att andrahandsvärdet slaktas...
Men man kan bli sittande med svarte Petter om leasinavgiften höjs och man inte kan ta sig ur kontraktet.

KO driver en process mot dnb med anledning av snåriga villkor för privatleasing. Se här https://www.konsumentverket.se/aktuellt ... rske-bank/
Ser du många räntehöjningar framför dig? Hamnar räntorna högre än såhär inom 36 månader så är nog leasingkostnad vårt minsta problem tror jag.
DNB ger sig själva rätten att öka månadsavgiften om de får ökade kostnader. Det kan vara ränta men det kan även vara ökade lokalkostnader eller vad som helst. Leasingtagarern är förbunden att betala den avgift som DNB ensidigt bestämmer och som när som helst och av vilket skäl som helst kan ändras under hela kontraktstiden. Vill man bryta i förväg så kostar det 40% av resterande månadsavgifter.

Det finns antagligen bättre leasinggivare än DNB. Poängen är att det är väldigt viktigt att läsa villkoren.
Jo fast även DNB är beroende av återkommande kunder. Ser det som nästan uteslutet att de skulle göra såna höjningar.
Möjligt att de skulle dra sig för att göra det men det finns med i avtalet så det är inte uteslutet. Varför skulle de ha en sådan skrivning om de aldrig avser att utnyttja det? Många känner sig också lurade.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1458
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Verdi_ »

mussla skrev: 23 maj 2024 08:24
Verdi_ skrev: 23 maj 2024 07:20
mussla skrev: 23 maj 2024 06:00
backe skrev: 22 maj 2024 17:40
mussla skrev: 22 maj 2024 16:51


Men man kan bli sittande med svarte Petter om leasinavgiften höjs och man inte kan ta sig ur kontraktet.

KO driver en process mot dnb med anledning av snåriga villkor för privatleasing. Se här https://www.konsumentverket.se/aktuellt ... rske-bank/
Ser du många räntehöjningar framför dig? Hamnar räntorna högre än såhär inom 36 månader så är nog leasingkostnad vårt minsta problem tror jag.
DNB ger sig själva rätten att öka månadsavgiften om de får ökade kostnader. Det kan vara ränta men det kan även vara ökade lokalkostnader eller vad som helst. Leasingtagarern är förbunden att betala den avgift som DNB ensidigt bestämmer och som när som helst och av vilket skäl som helst kan ändras under hela kontraktstiden. Vill man bryta i förväg så kostar det 40% av resterande månadsavgifter.

Det finns antagligen bättre leasinggivare än DNB. Poängen är att det är väldigt viktigt att läsa villkoren.
Jo fast även DNB är beroende av återkommande kunder. Ser det som nästan uteslutet att de skulle göra såna höjningar.
Möjligt att de skulle dra sig för att göra det men det finns med i avtalet så det är inte uteslutet. Varför skulle de ha en sådan skrivning om de aldrig avser att utnyttja det? Många känner sig också lurade.

Många känner sig lurade? Har du något specifikt att peka på?

Allt kan hända. Men att hetsa upp sig för varje potentiell risk blir ju ohållbart. Vissa betalar ju inte med kort för att inte kunna bli kartlagda av bankerna också...
mussla
Inlägg: 225
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av mussla »

backe skrev: 23 maj 2024 07:27
mussla skrev: 23 maj 2024 06:00
backe skrev: 22 maj 2024 17:40
mussla skrev: 22 maj 2024 16:51
Piggelin skrev: 22 maj 2024 13:01


Det är framförallt tryggt i att du inte kan bli sittande med Svarte petter som du kan bli om du köper och t ex Tesla sänker nypriset som gör att andrahandsvärdet slaktas...
Men man kan bli sittande med svarte Petter om leasinavgiften höjs och man inte kan ta sig ur kontraktet.

KO driver en process mot dnb med anledning av snåriga villkor för privatleasing. Se här https://www.konsumentverket.se/aktuellt ... rske-bank/
Ser du många räntehöjningar framför dig? Hamnar räntorna högre än såhär inom 36 månader så är nog leasingkostnad vårt minsta problem tror jag.
DNB ger sig själva rätten att öka månadsavgiften om de får ökade kostnader. Det kan vara ränta men det kan även vara ökade lokalkostnader eller vad som helst. Leasingtagarern är förbunden att betala den avgift som DNB ensidigt bestämmer och som när som helst och av vilket skäl som helst kan ändras under hela kontraktstiden. Vill man bryta i förväg så kostar det 40% av resterande månadsavgifter.

Det finns antagligen bättre leasinggivare än DNB. Poängen är att det är väldigt viktigt att läsa villkoren.
Absolut, det är alltid viktigt att läsa villkoren.

Nu är det ett tag sedan jag läste dom för bolånet, men det är nog samma där som det du skriver, finns ingen direkt korrelation mellan inlåningsräntan för bankerna och den vi får betala. Vet att Swedbank hade en produkt i början på 2000 som var direkt knuten till Stibor, men den togs bort tyvärr.

Personligen tror jag dock att det är extremt liten risk att varken bolån eller leasingavgifterna ska skena uppåt samtidigt som räntorna går ner eller står stilla.
För bolån så är kostnaden antingen fast med bindningstid eller rörlig med möjlighet att lösa det. DNB leasing har kombinerat ett rörligt pris, som ensidigt bestäms av leasinggivaren, med en bindningstid som inte går att komma ur utan att betala rejält höga avgifter. Sådana konstruktioner tror jag inte finns för bolån.

Ang. skenande räntor så var det nog ganska få som trodde att de skulle sticka iväg som de gjorde. Om så sker så har man handlingsfrihet att sälja bilen eller liknande med ett lån men inte med leasing.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1458
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Verdi_ »

mussla skrev: 23 maj 2024 08:36
backe skrev: 23 maj 2024 07:27
mussla skrev: 23 maj 2024 06:00
backe skrev: 22 maj 2024 17:40
mussla skrev: 22 maj 2024 16:51


Men man kan bli sittande med svarte Petter om leasinavgiften höjs och man inte kan ta sig ur kontraktet.

KO driver en process mot dnb med anledning av snåriga villkor för privatleasing. Se här https://www.konsumentverket.se/aktuellt ... rske-bank/
Ser du många räntehöjningar framför dig? Hamnar räntorna högre än såhär inom 36 månader så är nog leasingkostnad vårt minsta problem tror jag.
DNB ger sig själva rätten att öka månadsavgiften om de får ökade kostnader. Det kan vara ränta men det kan även vara ökade lokalkostnader eller vad som helst. Leasingtagarern är förbunden att betala den avgift som DNB ensidigt bestämmer och som när som helst och av vilket skäl som helst kan ändras under hela kontraktstiden. Vill man bryta i förväg så kostar det 40% av resterande månadsavgifter.

Det finns antagligen bättre leasinggivare än DNB. Poängen är att det är väldigt viktigt att läsa villkoren.
Absolut, det är alltid viktigt att läsa villkoren.

Nu är det ett tag sedan jag läste dom för bolånet, men det är nog samma där som det du skriver, finns ingen direkt korrelation mellan inlåningsräntan för bankerna och den vi får betala. Vet att Swedbank hade en produkt i början på 2000 som var direkt knuten till Stibor, men den togs bort tyvärr.

Personligen tror jag dock att det är extremt liten risk att varken bolån eller leasingavgifterna ska skena uppåt samtidigt som räntorna går ner eller står stilla.
För bolån så är kostnaden antingen fast med bindningstid eller rörlig med möjlighet att lösa det. DNB leasing har kombinerat ett rörligt pris, som ensidigt bestäms av leasinggivaren, med en bindningstid som inte går att komma ur utan att betala rejält höga avgifter. Sådana konstruktioner tror jag inte finns för bolån.

Ang. skenande räntor så var det nog ganska få som trodde att de skulle sticka iväg som de gjorde. Om så sker så har man handlingsfrihet att sälja bilen eller liknande med ett lån men inte med leasing.

Risken är 100 ggr större att Tesla dumpar priserna snart igen (se Norge) än att DNB skulle höja leasingkostnaden dramatiskt.

Skenar räntorna från dagens nivå så är en bil det minsta bekymret.
mussla
Inlägg: 225
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av mussla »

Verdi_ skrev: 23 maj 2024 08:31
mussla skrev: 23 maj 2024 08:24
Verdi_ skrev: 23 maj 2024 07:20
mussla skrev: 23 maj 2024 06:00
backe skrev: 22 maj 2024 17:40


Ser du många räntehöjningar framför dig? Hamnar räntorna högre än såhär inom 36 månader så är nog leasingkostnad vårt minsta problem tror jag.
DNB ger sig själva rätten att öka månadsavgiften om de får ökade kostnader. Det kan vara ränta men det kan även vara ökade lokalkostnader eller vad som helst. Leasingtagarern är förbunden att betala den avgift som DNB ensidigt bestämmer och som när som helst och av vilket skäl som helst kan ändras under hela kontraktstiden. Vill man bryta i förväg så kostar det 40% av resterande månadsavgifter.

Det finns antagligen bättre leasinggivare än DNB. Poängen är att det är väldigt viktigt att läsa villkoren.
Jo fast även DNB är beroende av återkommande kunder. Ser det som nästan uteslutet att de skulle göra såna höjningar.
Möjligt att de skulle dra sig för att göra det men det finns med i avtalet så det är inte uteslutet. Varför skulle de ha en sådan skrivning om de aldrig avser att utnyttja det? Många känner sig också lurade.

Många känner sig lurade? Har du något specifikt att peka på?

Allt kan hända. Men att hetsa upp sig för varje potentiell risk blir ju ohållbart. Vissa betalar ju inte med kort för att inte kunna bli kartlagda av bankerna också...
Ja, jag citerar från min länk ovan ang. processen som KO driver mot DNB:

"En lång rad bilhandlare har förmedlat leasingkontrakten där DNB är motpart. Totalt rör det sig om 30 000 leasingavtal. Många konsumenter har oväntat drabbats av kraftigt ökade kostnader. Och många har vänt sig till Konsumentverket för att protestera. "

Här kommer länken igen: https://www.konsumentverket.se/aktuellt ... rske-bank/
mussla
Inlägg: 225
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av mussla »

Verdi_ skrev: 23 maj 2024 08:39
mussla skrev: 23 maj 2024 08:36
backe skrev: 23 maj 2024 07:27
mussla skrev: 23 maj 2024 06:00
backe skrev: 22 maj 2024 17:40


Ser du många räntehöjningar framför dig? Hamnar räntorna högre än såhär inom 36 månader så är nog leasingkostnad vårt minsta problem tror jag.
DNB ger sig själva rätten att öka månadsavgiften om de får ökade kostnader. Det kan vara ränta men det kan även vara ökade lokalkostnader eller vad som helst. Leasingtagarern är förbunden att betala den avgift som DNB ensidigt bestämmer och som när som helst och av vilket skäl som helst kan ändras under hela kontraktstiden. Vill man bryta i förväg så kostar det 40% av resterande månadsavgifter.

Det finns antagligen bättre leasinggivare än DNB. Poängen är att det är väldigt viktigt att läsa villkoren.
Absolut, det är alltid viktigt att läsa villkoren.

Nu är det ett tag sedan jag läste dom för bolånet, men det är nog samma där som det du skriver, finns ingen direkt korrelation mellan inlåningsräntan för bankerna och den vi får betala. Vet att Swedbank hade en produkt i början på 2000 som var direkt knuten till Stibor, men den togs bort tyvärr.

Personligen tror jag dock att det är extremt liten risk att varken bolån eller leasingavgifterna ska skena uppåt samtidigt som räntorna går ner eller står stilla.
För bolån så är kostnaden antingen fast med bindningstid eller rörlig med möjlighet att lösa det. DNB leasing har kombinerat ett rörligt pris, som ensidigt bestäms av leasinggivaren, med en bindningstid som inte går att komma ur utan att betala rejält höga avgifter. Sådana konstruktioner tror jag inte finns för bolån.

Ang. skenande räntor så var det nog ganska få som trodde att de skulle sticka iväg som de gjorde. Om så sker så har man handlingsfrihet att sälja bilen eller liknande med ett lån men inte med leasing.

Risken är 100 ggr större att Tesla dumpar priserna snart igen (se Norge) än att DNB skulle höja leasingkostnaden dramatiskt.

Skenar räntorna från dagens nivå så är en bil det minsta bekymret.
Enligt villkoren så kan DNB höja leasingkostnaden för vilket skäl som helst. Skulle kunna vara för att restvärdet har sjunkit p.g.a prisdumpningar. Eller kanske omskrivet att lager och kapital-kostnaden (för osålda bilar pga lägre andrahandsvärde) dramatiskt har ökat och den kostnaden måste fördelas ut på leasingavgiften.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1458
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Verdi_ »

mussla skrev: 23 maj 2024 08:39
Verdi_ skrev: 23 maj 2024 08:31
mussla skrev: 23 maj 2024 08:24
Verdi_ skrev: 23 maj 2024 07:20
mussla skrev: 23 maj 2024 06:00


DNB ger sig själva rätten att öka månadsavgiften om de får ökade kostnader. Det kan vara ränta men det kan även vara ökade lokalkostnader eller vad som helst. Leasingtagarern är förbunden att betala den avgift som DNB ensidigt bestämmer och som när som helst och av vilket skäl som helst kan ändras under hela kontraktstiden. Vill man bryta i förväg så kostar det 40% av resterande månadsavgifter.

Det finns antagligen bättre leasinggivare än DNB. Poängen är att det är väldigt viktigt att läsa villkoren.
Jo fast även DNB är beroende av återkommande kunder. Ser det som nästan uteslutet att de skulle göra såna höjningar.
Möjligt att de skulle dra sig för att göra det men det finns med i avtalet så det är inte uteslutet. Varför skulle de ha en sådan skrivning om de aldrig avser att utnyttja det? Många känner sig också lurade.

Många känner sig lurade? Har du något specifikt att peka på?

Allt kan hända. Men att hetsa upp sig för varje potentiell risk blir ju ohållbart. Vissa betalar ju inte med kort för att inte kunna bli kartlagda av bankerna också...
Ja, jag citerar från min länk ovan ang. processen som KO driver mot DNB:

"En lång rad bilhandlare har förmedlat leasingkontrakten där DNB är motpart. Totalt rör det sig om 30 000 leasingavtal. Många konsumenter har oväntat drabbats av kraftigt ökade kostnader. Och många har vänt sig till Konsumentverket för att protestera. "

Här kommer länken igen: https://www.konsumentverket.se/aktuellt ... rske-bank/

Ja, räntan stack iväg. Hade leasingtagarna läst kontraktet hade de förstått att det kunde hända. Risken att det händer från dagens nivåer är så gott som obefintlig.
De som tecknat leasingavtal där Den Norske Bank, DNB, är finansiär fick en obehaglig överraskning när räntorna började stiga.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1458
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Verdi_ »

mussla skrev: 23 maj 2024 08:43
Verdi_ skrev: 23 maj 2024 08:39
mussla skrev: 23 maj 2024 08:36
backe skrev: 23 maj 2024 07:27
mussla skrev: 23 maj 2024 06:00


DNB ger sig själva rätten att öka månadsavgiften om de får ökade kostnader. Det kan vara ränta men det kan även vara ökade lokalkostnader eller vad som helst. Leasingtagarern är förbunden att betala den avgift som DNB ensidigt bestämmer och som när som helst och av vilket skäl som helst kan ändras under hela kontraktstiden. Vill man bryta i förväg så kostar det 40% av resterande månadsavgifter.

Det finns antagligen bättre leasinggivare än DNB. Poängen är att det är väldigt viktigt att läsa villkoren.
Absolut, det är alltid viktigt att läsa villkoren.

Nu är det ett tag sedan jag läste dom för bolånet, men det är nog samma där som det du skriver, finns ingen direkt korrelation mellan inlåningsräntan för bankerna och den vi får betala. Vet att Swedbank hade en produkt i början på 2000 som var direkt knuten till Stibor, men den togs bort tyvärr.

Personligen tror jag dock att det är extremt liten risk att varken bolån eller leasingavgifterna ska skena uppåt samtidigt som räntorna går ner eller står stilla.
För bolån så är kostnaden antingen fast med bindningstid eller rörlig med möjlighet att lösa det. DNB leasing har kombinerat ett rörligt pris, som ensidigt bestäms av leasinggivaren, med en bindningstid som inte går att komma ur utan att betala rejält höga avgifter. Sådana konstruktioner tror jag inte finns för bolån.

Ang. skenande räntor så var det nog ganska få som trodde att de skulle sticka iväg som de gjorde. Om så sker så har man handlingsfrihet att sälja bilen eller liknande med ett lån men inte med leasing.

Risken är 100 ggr större att Tesla dumpar priserna snart igen (se Norge) än att DNB skulle höja leasingkostnaden dramatiskt.

Skenar räntorna från dagens nivå så är en bil det minsta bekymret.
Enligt villkoren så kan DNB höja leasingkostnaden för vilket skäl som helst. Skulle kunna vara för att restvärdet har sjunkit p.g.a prisdumpningar. Eller kanske omskrivet att lager och kapital-kostnaden (för osålda bilar pga lägre andrahandsvärde) dramatiskt har ökat och den kostnaden måste fördelas ut på leasingavgiften.
Har det hänt? Om de gör sånt så kommer de ju aldrig att få fler kunder. Visa mig när de höjt avgiften utan bakomliggande räntehöjningar tack.

Jag tror inte DNB är några änglar. Absolut inte. Men jag litar mer på DNB än på Tesla själva.
mussla
Inlägg: 225
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av mussla »

Verdi_ skrev: 23 maj 2024 08:52
mussla skrev: 23 maj 2024 08:39
Verdi_ skrev: 23 maj 2024 08:31
mussla skrev: 23 maj 2024 08:24
Verdi_ skrev: 23 maj 2024 07:20


Jo fast även DNB är beroende av återkommande kunder. Ser det som nästan uteslutet att de skulle göra såna höjningar.
Möjligt att de skulle dra sig för att göra det men det finns med i avtalet så det är inte uteslutet. Varför skulle de ha en sådan skrivning om de aldrig avser att utnyttja det? Många känner sig också lurade.

Många känner sig lurade? Har du något specifikt att peka på?

Allt kan hända. Men att hetsa upp sig för varje potentiell risk blir ju ohållbart. Vissa betalar ju inte med kort för att inte kunna bli kartlagda av bankerna också...
Ja, jag citerar från min länk ovan ang. processen som KO driver mot DNB:

"En lång rad bilhandlare har förmedlat leasingkontrakten där DNB är motpart. Totalt rör det sig om 30 000 leasingavtal. Många konsumenter har oväntat drabbats av kraftigt ökade kostnader. Och många har vänt sig till Konsumentverket för att protestera. "

Här kommer länken igen: https://www.konsumentverket.se/aktuellt ... rske-bank/

Ja, räntan stack iväg. Hade leasingtagarna läst kontraktet hade de förstått att det kunde hända. Risken att det händer från dagens nivåer är så gott som obefintlig.
De som tecknat leasingavtal där Den Norske Bank, DNB, är finansiär fick en obehaglig överraskning när räntorna började stiga.
Att räntan stack iväg tänkte man sig nog inte då heller. Men de kan lika gärna höja kostnaden för något annat skäl. Det är som att förbinda sig att skriva en blanco-check varje månad i x antal månader.
mussla
Inlägg: 225
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av mussla »

Verdi_ skrev: 23 maj 2024 08:54
mussla skrev: 23 maj 2024 08:43
Verdi_ skrev: 23 maj 2024 08:39
mussla skrev: 23 maj 2024 08:36
backe skrev: 23 maj 2024 07:27


Absolut, det är alltid viktigt att läsa villkoren.

Nu är det ett tag sedan jag läste dom för bolånet, men det är nog samma där som det du skriver, finns ingen direkt korrelation mellan inlåningsräntan för bankerna och den vi får betala. Vet att Swedbank hade en produkt i början på 2000 som var direkt knuten till Stibor, men den togs bort tyvärr.

Personligen tror jag dock att det är extremt liten risk att varken bolån eller leasingavgifterna ska skena uppåt samtidigt som räntorna går ner eller står stilla.
För bolån så är kostnaden antingen fast med bindningstid eller rörlig med möjlighet att lösa det. DNB leasing har kombinerat ett rörligt pris, som ensidigt bestäms av leasinggivaren, med en bindningstid som inte går att komma ur utan att betala rejält höga avgifter. Sådana konstruktioner tror jag inte finns för bolån.

Ang. skenande räntor så var det nog ganska få som trodde att de skulle sticka iväg som de gjorde. Om så sker så har man handlingsfrihet att sälja bilen eller liknande med ett lån men inte med leasing.

Risken är 100 ggr större att Tesla dumpar priserna snart igen (se Norge) än att DNB skulle höja leasingkostnaden dramatiskt.

Skenar räntorna från dagens nivå så är en bil det minsta bekymret.
Enligt villkoren så kan DNB höja leasingkostnaden för vilket skäl som helst. Skulle kunna vara för att restvärdet har sjunkit p.g.a prisdumpningar. Eller kanske omskrivet att lager och kapital-kostnaden (för osålda bilar pga lägre andrahandsvärde) dramatiskt har ökat och den kostnaden måste fördelas ut på leasingavgiften.
Har det hänt? Om de gör sånt så kommer de ju aldrig att få fler kunder. Visa mig när de höjt avgiften utan bakomliggande räntehöjningar tack.

Jag tror inte DNB är några änglar. Absolut inte. Men jag litar mer på DNB än på Tesla själva.
Det står i avtalet att de får höja kostnaden som de själva tycker. Jag tror inte att de skulle ha en sådan skrivning om de inte kan tänka sig att använda den.

Dessutom var de otydliga med att det är rörligt pris. Det stod att månadskostnaden var xxx kr med tillägget "fn" som de menade betydde att kostnaden är för närvarande. Det är inte gängse praxis att skriva att priset är rörligt på det viset och därmed var erbjudandet vilseledande.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1458
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Verdi_ »

mussla skrev: 23 maj 2024 08:57
Verdi_ skrev: 23 maj 2024 08:52
mussla skrev: 23 maj 2024 08:39
Verdi_ skrev: 23 maj 2024 08:31
mussla skrev: 23 maj 2024 08:24


Möjligt att de skulle dra sig för att göra det men det finns med i avtalet så det är inte uteslutet. Varför skulle de ha en sådan skrivning om de aldrig avser att utnyttja det? Många känner sig också lurade.

Många känner sig lurade? Har du något specifikt att peka på?

Allt kan hända. Men att hetsa upp sig för varje potentiell risk blir ju ohållbart. Vissa betalar ju inte med kort för att inte kunna bli kartlagda av bankerna också...
Ja, jag citerar från min länk ovan ang. processen som KO driver mot DNB:

"En lång rad bilhandlare har förmedlat leasingkontrakten där DNB är motpart. Totalt rör det sig om 30 000 leasingavtal. Många konsumenter har oväntat drabbats av kraftigt ökade kostnader. Och många har vänt sig till Konsumentverket för att protestera. "

Här kommer länken igen: https://www.konsumentverket.se/aktuellt ... rske-bank/

Ja, räntan stack iväg. Hade leasingtagarna läst kontraktet hade de förstått att det kunde hända. Risken att det händer från dagens nivåer är så gott som obefintlig.
De som tecknat leasingavtal där Den Norske Bank, DNB, är finansiär fick en obehaglig överraskning när räntorna började stiga.
Att räntan stack iväg tänkte man sig nog inte då heller. Men de kan lika gärna höja kostnaden för något annat skäl. Det är som att förbinda sig att skriva en blanco-check varje månad i x antal månader.
Alltså, det är ju frivilligt. Du har nåt agg mot privatleasing och blåser upp hanterbara risker som gigantiska.

Jag anser att det är en enormt mycket högre risk att köpa just nu. Då ska man nog vara beredd på att ha bilen i 5-6 år med tanke på att priset kan sänkas med 40-50 tusen när som helst.

Du påverkas av en ev skenande ränta vid köp också, eller hur? Och skenar räntan från dagens nivåer så blir bilen närmast värdelös dessutom.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1458
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Verdi_ »

mussla skrev: 23 maj 2024 09:02
Verdi_ skrev: 23 maj 2024 08:54
mussla skrev: 23 maj 2024 08:43
Verdi_ skrev: 23 maj 2024 08:39
mussla skrev: 23 maj 2024 08:36


För bolån så är kostnaden antingen fast med bindningstid eller rörlig med möjlighet att lösa det. DNB leasing har kombinerat ett rörligt pris, som ensidigt bestäms av leasinggivaren, med en bindningstid som inte går att komma ur utan att betala rejält höga avgifter. Sådana konstruktioner tror jag inte finns för bolån.

Ang. skenande räntor så var det nog ganska få som trodde att de skulle sticka iväg som de gjorde. Om så sker så har man handlingsfrihet att sälja bilen eller liknande med ett lån men inte med leasing.

Risken är 100 ggr större att Tesla dumpar priserna snart igen (se Norge) än att DNB skulle höja leasingkostnaden dramatiskt.

Skenar räntorna från dagens nivå så är en bil det minsta bekymret.
Enligt villkoren så kan DNB höja leasingkostnaden för vilket skäl som helst. Skulle kunna vara för att restvärdet har sjunkit p.g.a prisdumpningar. Eller kanske omskrivet att lager och kapital-kostnaden (för osålda bilar pga lägre andrahandsvärde) dramatiskt har ökat och den kostnaden måste fördelas ut på leasingavgiften.
Har det hänt? Om de gör sånt så kommer de ju aldrig att få fler kunder. Visa mig när de höjt avgiften utan bakomliggande räntehöjningar tack.

Jag tror inte DNB är några änglar. Absolut inte. Men jag litar mer på DNB än på Tesla själva.
Det står i avtalet att de får höja kostnaden som de själva tycker. Jag tror inte att de skulle ha en sådan skrivning om de inte kan tänka sig att använda den.

Dessutom var de otydliga med att det är rörligt pris. Det stod att månadskostnaden var xxx kr med tillägget "fn" som de menade betydde att kostnaden är för närvarande. Det är inte gängse praxis att skriva att priset är rörligt på det viset och därmed var erbjudandet vilseledande.
Du är ju bara orimlig... Snark.
mussla
Inlägg: 225
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av mussla »

Verdi_ skrev: 23 maj 2024 09:10
mussla skrev: 23 maj 2024 09:02
Verdi_ skrev: 23 maj 2024 08:54
mussla skrev: 23 maj 2024 08:43
Verdi_ skrev: 23 maj 2024 08:39



Risken är 100 ggr större att Tesla dumpar priserna snart igen (se Norge) än att DNB skulle höja leasingkostnaden dramatiskt.

Skenar räntorna från dagens nivå så är en bil det minsta bekymret.
Enligt villkoren så kan DNB höja leasingkostnaden för vilket skäl som helst. Skulle kunna vara för att restvärdet har sjunkit p.g.a prisdumpningar. Eller kanske omskrivet att lager och kapital-kostnaden (för osålda bilar pga lägre andrahandsvärde) dramatiskt har ökat och den kostnaden måste fördelas ut på leasingavgiften.
Har det hänt? Om de gör sånt så kommer de ju aldrig att få fler kunder. Visa mig när de höjt avgiften utan bakomliggande räntehöjningar tack.

Jag tror inte DNB är några änglar. Absolut inte. Men jag litar mer på DNB än på Tesla själva.
Det står i avtalet att de får höja kostnaden som de själva tycker. Jag tror inte att de skulle ha en sådan skrivning om de inte kan tänka sig att använda den.

Dessutom var de otydliga med att det är rörligt pris. Det stod att månadskostnaden var xxx kr med tillägget "fn" som de menade betydde att kostnaden är för närvarande. Det är inte gängse praxis att skriva att priset är rörligt på det viset och därmed var erbjudandet vilseledande.
Du är ju bara orimlig... Snark.
Jag citerade ur KOs rapport. Om du vill blunda för villkoren för privatleasing så varsågod.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1458
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Verdi_ »

mussla skrev: 23 maj 2024 09:24
Verdi_ skrev: 23 maj 2024 09:10
mussla skrev: 23 maj 2024 09:02
Verdi_ skrev: 23 maj 2024 08:54
mussla skrev: 23 maj 2024 08:43


Enligt villkoren så kan DNB höja leasingkostnaden för vilket skäl som helst. Skulle kunna vara för att restvärdet har sjunkit p.g.a prisdumpningar. Eller kanske omskrivet att lager och kapital-kostnaden (för osålda bilar pga lägre andrahandsvärde) dramatiskt har ökat och den kostnaden måste fördelas ut på leasingavgiften.
Har det hänt? Om de gör sånt så kommer de ju aldrig att få fler kunder. Visa mig när de höjt avgiften utan bakomliggande räntehöjningar tack.

Jag tror inte DNB är några änglar. Absolut inte. Men jag litar mer på DNB än på Tesla själva.
Det står i avtalet att de får höja kostnaden som de själva tycker. Jag tror inte att de skulle ha en sådan skrivning om de inte kan tänka sig att använda den.

Dessutom var de otydliga med att det är rörligt pris. Det stod att månadskostnaden var xxx kr med tillägget "fn" som de menade betydde att kostnaden är för närvarande. Det är inte gängse praxis att skriva att priset är rörligt på det viset och därmed var erbjudandet vilseledande.
Du är ju bara orimlig... Snark.
Jag citerade ur KOs rapport. Om du vill blunda för villkoren för privatleasing så varsågod.
Idioter som tror att räntan är fast när den inte är det har ingen rätt att klaga.

Är man rädd för risker så är privatleasing ändå bästa alternativet. Att bedöma risk är inte JA/NEJ. Det handlar om sannolikheter. Allt KAN gå åt helvete. Men hur stor är risken?
backe
Inlägg: 1884
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av backe »

mussla skrev: 23 maj 2024 09:24
Verdi_ skrev: 23 maj 2024 09:10
mussla skrev: 23 maj 2024 09:02
Verdi_ skrev: 23 maj 2024 08:54
mussla skrev: 23 maj 2024 08:43


Enligt villkoren så kan DNB höja leasingkostnaden för vilket skäl som helst. Skulle kunna vara för att restvärdet har sjunkit p.g.a prisdumpningar. Eller kanske omskrivet att lager och kapital-kostnaden (för osålda bilar pga lägre andrahandsvärde) dramatiskt har ökat och den kostnaden måste fördelas ut på leasingavgiften.
Har det hänt? Om de gör sånt så kommer de ju aldrig att få fler kunder. Visa mig när de höjt avgiften utan bakomliggande räntehöjningar tack.

Jag tror inte DNB är några änglar. Absolut inte. Men jag litar mer på DNB än på Tesla själva.
Det står i avtalet att de får höja kostnaden som de själva tycker. Jag tror inte att de skulle ha en sådan skrivning om de inte kan tänka sig att använda den.

Dessutom var de otydliga med att det är rörligt pris. Det stod att månadskostnaden var xxx kr med tillägget "fn" som de menade betydde att kostnaden är för närvarande. Det är inte gängse praxis att skriva att priset är rörligt på det viset och därmed var erbjudandet vilseledande.
Du är ju bara orimlig... Snark.
Jag citerade ur KOs rapport. Om du vill blunda för villkoren för privatleasing så varsågod.
Rapporten pekar på räntehöjningar, inte att någon på DNB bara fått för sig att höja kostnaderna något våldsamt p.g.a. andra skäl. Sen att dom kanske kan göra det teoretiskt är en annan sak, men som Verdi säger, vill man ha några kunder så fungerar inte det över tid.

Den justeringen av andra skäl kanske kan kanske vara någon krona hit eller dit och knappast något som skulle orsaka ett ramaskri.

Att leasa bil marknadsfördes som ett tryggt alternativ där nästan allt ingick till en fast månadskostnad. Men så kom räntehöjningarna.
Diesel_SUV
Inlägg: 31
Blev medlem: 25 apr 2024 14:11

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Diesel_SUV »

Bild

händer saker på hemsidan.
Screenshot 2024-05-24 at 07.27.31.png
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1458
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Verdi_ »

Diesel_SUV skrev: 24 maj 2024 07:30
Bild

händer saker på hemsidan.

Det är ju vanligt privatlån.
Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare
Inlägg: 81
Blev medlem: 28 sep 2023 22:10
Ort: Göteborg

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Tomsgbg »

Nyheten är väl att privat leasing dykt upp som alternativ
Diesel_SUV
Inlägg: 31
Blev medlem: 25 apr 2024 14:11

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Diesel_SUV »

Och ”privatleasing test” som ändrades medan jag testade siffrorna, så de verkar göra ändringar i skarp miljö. Vågat!
backe
Inlägg: 1884
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av backe »

Diesel_SUV skrev: 24 maj 2024 07:42
Och ”privatleasing test” som ändrades medan jag testade siffrorna, så de verkar göra ändringar i skarp miljö. Vågat!
Det är väl lite så Tesla jobbar.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1458
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Verdi_ »

Diesel_SUV skrev: 24 maj 2024 07:42
Och ”privatleasing test” som ändrades medan jag testade siffrorna, så de verkar göra ändringar i skarp miljö. Vågat!
Bara de allra skarpaste hjärnorna jobbar hos Tesla så ifrågasätt inte sånt du inte förstår. :lol:
PorscheSwe997
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 maj 2024 12:04

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av PorscheSwe997 »

Oj, det var en dyr Privatleasing måste jag erkänna, t om värre än Leaseplan.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1458
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Verdi_ »

Kontroll skrev: 24 maj 2024 08:55
IMG_0348.png
Det där är väl ganska billigt ändå?
Skriv svar