Du tänker såhär?Verdi_ skrev: ↑14 maj 2024 19:55
-Densiteten för luft är 1.225kg/m^3 vid +20, men hela 1.450kg/m3 vid -30C.
-Densiteten är alltså 18.4% högre vid -30C än +20C.
-Densiteten påverkar luftmotståndet linjärt, så dubblar man densiteten dubblar man luft motståndet.
Min model 3 drog cirka 6kW vid minus 30C när den stod med värme på (22C) och batteriets temp var sån att värmepumpen inte fick ta energi från batteriet. (Testat p.ga Covid när sonen var på träning och de inte ville ha in parenteserna, vi satt ute och kollade Netflix). Det är även testat vid körning med kallt resp varmt batteri under samma förhållanden och effektskillnaden stämmer väl överens med de värdena.
Detta är vid stillastående och det är lite mer kylförluster vid 80 eller 100km/h, men å andra sidan genererar motorerna cirka 1kW förluster i de farterna som til slut kan nyttjas av värmepumpen när batteriet nåt rätt temp.
Så det resulterar i cirka 6kW battery power som skall tas från batteriet för att hålla kupe´n varm.
Battery power 6000W blir 6000/60= 100 Wh/km vid 60km/h
Vid 100km/h blir det 50Wh/km.
Bilden visar Teslas förbrukning i normal temperatur.
Jag utgick från en S100D, och la på 18.4%. Det är den övre röda linjen, bara schematisk visad, datat är mer exakt beräknat.
Samma med gröna linjen, energiförbrukning pga värme. Vid 40km/h är värmeförbrukningen 150Wh/km + 177.6Wh/km enligt grafen (men ökad 18.4%). = 327.6Wh/km
Vid 60km/h är värmeförbrukningen 100Wh/km + 165.7Wh/km = 265.8Wh/km
Vid 80km/h är värmeförbrukningen 75 Wh/km + 183.5 Wh/km = 258.5 Wh/km
Vid 90 km/h är värmeförbrukningen 67Wh/km + 192.4 Wh/km = 250 Wh/km
Vid 100km/h är värmeförbrukningen 60Wh/km + 201 Wh/km = 261 Wh/km
Vid 120km/h är värmeförbrukningen 50Wh/km + 236.8 Wh/km = 286.8 Wh/km
Vi kan se att idealfarten ligger närmare 80 än 100, men inte speciellt mycket. 90km/h är nära idealet. Det går ganska lätt att räkna fram mer exakt, men värdena är ju inte speciellt exakta heller. Mellan 85-90 någonstans i detta exempel.
För bilen med värmepump drar den mycket mycket mindre ström när batteriet är varmt (tex från SUC) och VP kan ta energin där, det torde gör att det lönar sig att öka farten ytterligare så att man kör så stor del av tiden som möjligt när VP tar gratisenergi.
För min model 3P hade man ungefär en timme på sig i stark kyla, med min S har den energin räckt cirka 2h i minus 30 efter en supercharging.