Vibrationer i Highland
Moderator: Redaktion
Re: Vibrationer i Highland
Dessutom är sannolikt drivlinan inte speciellt ändrad. Tesla gillar att uppdatera utsidan men bibehålla tekniken under, tex hjulupphängningar osv.
Det är säkert samma drivaxlar som innan.
Tex har model S kvar flera av sina 10 år gamla barnsjukdommar trots ett par refreshningar.
Det är säkert samma drivaxlar som innan.
Tex har model S kvar flera av sina 10 år gamla barnsjukdommar trots ett par refreshningar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Vibrationer i Highland
Med tanke på att folk i Tyskland rapporterar att de testat att byta ut hela hjulen utan att det löste vibrationerna så låter det osannolikt att däcken skulle lösa allt. Kan såklart vara flera olika fel som gett samma symptom där vissa beror på däcken men det verkar finnas problem med vibration som inte beror på däcken också.current skrev: ↑21 maj 2024 20:41Vibrationerna beror på däcken.
Däcken är inte runda, går att kolla med laser. Andrs tillverkare ställer bilen på styltor under transport / förvaring. Tror ej Tesla gör det och med detta däcket gick det inte bra ha bilen stående lång tid utan att trådarna deformeras.
- maxhallden
- Teslaägare
- Inlägg: 113
- Blev medlem: 10 okt 2023 19:00
Re: Vibrationer i Highland
Jag fick balanserat om hjulen och då försvann vibrationerna. Nu när däcken rullat 200 mil är det helt borta (Michelin E-primacy 18 tum).Syntax skrev: ↑21 maj 2024 19:33Är det någon som fått ordning på vibrationerna från sin Highland? Är det någon som testat att balansera om hjulen? Eftersom Tesla själva är så dåliga på att göra något åt problemet (sämsta kundupplevelse jag haft som nybilsägare) så funderar jag på att låta Euromaster balansera om hjulen.
Så i mitt fall var det däcken det berodde på och inget annat.
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
TM3 RWD Vit/svart 2024
Re: Vibrationer i Highland
Hej Har balanserat mina 18" hos Euromaster
Enligt dem var hjulen bra balanserade men problemet kvarstår, dvs vibrationer som kommer vid 115-120 km/h Deras teori var "plattor" i däcken men.....?
Har kört ca 160mil så får se om det blir bättre
Jag har en bokad service på Tesla i Malmö i mitten av juni
Återkommer
Enligt dem var hjulen bra balanserade men problemet kvarstår, dvs vibrationer som kommer vid 115-120 km/h Deras teori var "plattor" i däcken men.....?
Har kört ca 160mil så får se om det blir bättre
Jag har en bokad service på Tesla i Malmö i mitten av juni
Återkommer
Re: Vibrationer i Highland
Det finns en video på Youtube som visar detta problem där man kör med laser-ljus mot kontaktytan på däcket på en highland och det är supertydligt att däcket inte är helt runt, det kan också variera mycket från hjul till hjul.
Felet är kopplat till det nya däcket Tesla använder, därför folk inte har problem med vinterdäcken men att problemet kommer direkt man byter till sommardäck.
Kollar väldigt mycket på Youtube men ska gå igenom min visnings-historik och se om jag kan hitta videon.
Felet är kopplat till det nya däcket Tesla använder, därför folk inte har problem med vinterdäcken men att problemet kommer direkt man byter till sommardäck.
Kollar väldigt mycket på Youtube men ska gå igenom min visnings-historik och se om jag kan hitta videon.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
-
- Inlägg: 5755
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Vibrationer i Highland
Den här videon?current skrev: ↑22 maj 2024 12:24Det finns en video på Youtube som visar detta problem där man kör med laser-ljus mot kontaktytan på däcket på en highland och det är supertydligt att däcket inte är helt runt, det kan också variera mycket från hjul till hjul.
Felet är kopplat till det nya däcket Tesla använder, därför folk inte har problem med vinterdäcken men att problemet kommer direkt man byter till sommardäck.
Kollar väldigt mycket på Youtube men ska gå igenom min visnings-historik och se om jag kan hitta videon.
I den videon verkar bilen så vitt jag kan se ha något slags vinterdäck från Pirelli.
Rekommenderar även beskrivningen till den här videon.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5755
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Vibrationer i Highland
Forts.
Läste om det här någon annanstans också när jag sökte på ståplattor igår.
Från beskrivningen till videon ovan:
Läste om det här någon annanstans också när jag sökte på ståplattor igår.
Från beskrivningen till videon ovan:
Står dock inte hur länge "a while" är, men någon annan kanske vet. Framgår heller inte ifall det här kan lösa problemet helt.There are possibilities to reduce the flatspot by reducing the pressure, drive the tire hot, go imedently onto a lift and highen the pressure and let the car hung up for a while. Sounds funny, but this works.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Vibrationer i Highland
Och hur förklarar du att folk säger sig ha kvar samma problem trots att de byter till helt andra sommardäck och fälgar?current skrev: ↑22 maj 2024 12:24Det finns en video på Youtube som visar detta problem där man kör med laser-ljus mot kontaktytan på däcket på en highland och det är supertydligt att däcket inte är helt runt, det kan också variera mycket från hjul till hjul.
Felet är kopplat till det nya däcket Tesla använder, därför folk inte har problem med vinterdäcken men att problemet kommer direkt man byter till sommardäck.
Kollar väldigt mycket på Youtube men ska gå igenom min visnings-historik och se om jag kan hitta videon.
EDIT: Finns tydligen de som fått däcken utbytta av Tesla flera gånger och problemet kvarstår ändå.
En tysk fick svar från Tesla Service som i grova drag sa att det är ett känt problem för Highland och att det idag inte finns en lösning men att det är ett angeläget problem för ingenjörerna att lösa.
Re: Vibrationer i Highland
En tekniker på Tesla Mölndal sa något liknande om min S med 19”SwedishAdvocate skrev: ↑22 maj 2024 14:04Forts.
Läste om det här någon annanstans också när jag sökte på ståplattor igår.
Från besrivningen till videon ovan:
Står dock inte hur länge [a while] är, men någon annan kanske vet. Framgår heller inte ifall det här kan lösa problemet helt.There are possibilities to reduce the flatspot by reducing the pressure, drive the tire hot, go imedently onto a lift and highen the pressure and let the car hung up for a while. Sounds funny, but this works.
Köra den varm med lågt tryck och sen fyll på, men inget om att den skulle hänga
Re: Vibrationer i Highland
AT-Zimmermann: Nervige Vibration im Tesla Lenkrad! Serienproblem?
[media]
[/media]
[media]
[/media]
Model 3 2024 Long Range, Stealth Grey, 19" Nova
Re: Vibrationer i Highland
Har läst på mer. Verkar inte vara däcken egentligen även om det kan göra problemet mindre / större beroende på hur dom är balanserade / inställda.
Men i alla poster jag sett gäller detta Long range-modellen? Alltså där man även har motor fram. Är det någon med bakhjulsdriven Model 3 Highland som har problem. Eller sett någon post på en balhjulsdriven som har probelm.
Men i alla poster jag sett gäller detta Long range-modellen? Alltså där man även har motor fram. Är det någon med bakhjulsdriven Model 3 Highland som har problem. Eller sett någon post på en balhjulsdriven som har probelm.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Re: Vibrationer i Highland
Vet inte om det är lika vanligt men det finns även skrivet om samma problematik på bakhjulsdrivna:current skrev: ↑23 maj 2024 10:50Har läst på mer. Verkar inte vara däcken egentligen även om det kan göra problemet mindre / större beroende på hur dom är balanserade / inställda.
Men i alla poster jag sett gäller detta Long range-modellen? Alltså där man även har motor fram. Är det någon med bakhjulsdriven Model 3 Highland som har problem. Eller sett någon post på en balhjulsdriven som har probelm.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... nd.322995/
- maxhallden
- Teslaägare
- Inlägg: 113
- Blev medlem: 10 okt 2023 19:00
Re: Vibrationer i Highland
Min är bakhjulsdriven och vibrationerna försvann efter ombalansering av sommardäcken. Inga vibrationer med vinterdäcken heller.current skrev: ↑23 maj 2024 10:50Har läst på mer. Verkar inte vara däcken egentligen även om det kan göra problemet mindre / större beroende på hur dom är balanserade / inställda.
Men i alla poster jag sett gäller detta Long range-modellen? Alltså där man även har motor fram. Är det någon med bakhjulsdriven Model 3 Highland som har problem. Eller sett någon post på en balhjulsdriven som har probelm.
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
TM3 RWD Vit/svart 2024
-
- Inlägg: 5755
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Vibrationer i Highland
För Teslas skull får man väl hoppas att de kommit på vad de här problemen beror på och att de efter bästa förmåga åtgärdat det i produktionsledet. I så fall återstår 'bara' att fixa de bilar som har felet 'inbyggt'. Men det här är endast spekulationer från min sida.maxhallden skrev: ↑23 maj 2024 13:57Min är bakhjulsdriven och vibrationerna försvann efter ombalansering av sommardäcken. Inga vibrationer med vinterdäcken heller.current skrev: ↑23 maj 2024 10:50Har läst på mer. Verkar inte vara däcken egentligen även om det kan göra problemet mindre / större beroende på hur dom är balanserade / inställda.
Men i alla poster jag sett gäller detta Long range-modellen? Alltså där man även har motor fram. Är det någon med bakhjulsdriven Model 3 Highland som har problem. Eller sett någon post på en balhjulsdriven som har probelm.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Vibrationer i Highland
Jag blev väldigt sugen på en Highland efter provkörning (som såklart inte hade vibrationer) men väljer nog att avvakta. Det hade varit bra att veta hur många bilar som är drabbade, pratar vi om en av tio bilar eller varannan bil?SwedishAdvocate skrev: ↑23 maj 2024 14:33För Teslas skull får man väl hoppas att de kommit på vad de här problemen beror på och att de efter bästa förmåga åtgärdat det i produktionsledet. I så fall återstår 'bara' att fixa de bilar som har felet 'inbyggt'. Men det här är endast spekulationer från min sida.maxhallden skrev: ↑23 maj 2024 13:57Min är bakhjulsdriven och vibrationerna försvann efter ombalansering av sommardäcken. Inga vibrationer med vinterdäcken heller.current skrev: ↑23 maj 2024 10:50Har läst på mer. Verkar inte vara däcken egentligen även om det kan göra problemet mindre / större beroende på hur dom är balanserade / inställda.
Men i alla poster jag sett gäller detta Long range-modellen? Alltså där man även har motor fram. Är det någon med bakhjulsdriven Model 3 Highland som har problem. Eller sett någon post på en balhjulsdriven som har probelm.
- Vikingkr0n0s
- Teslaägare
- Inlägg: 60
- Blev medlem: 15 jul 2019 15:05
- Referralkod: ts.la/Jonas86585
Re: Vibrationer i Highland
Min på 19 sommarsulor är problemfri, vet inte hur vinterdäcken (18) är än dock.Vindens skrev: ↑23 maj 2024 15:35Jag blev väldigt sugen på en Highland efter provkörning (som såklart inte hade vibrationer) men väljer nog att avvakta. Det hade varit bra att veta hur många bilar som är drabbade, pratar vi om en av tio bilar eller varannan bil?SwedishAdvocate skrev: ↑23 maj 2024 14:33För Teslas skull får man väl hoppas att de kommit på vad de här problemen beror på och att de efter bästa förmåga åtgärdat det i produktionsledet. I så fall återstår 'bara' att fixa de bilar som har felet 'inbyggt'. Men det här är endast spekulationer från min sida.maxhallden skrev: ↑23 maj 2024 13:57Min är bakhjulsdriven och vibrationerna försvann efter ombalansering av sommardäcken. Inga vibrationer med vinterdäcken heller.current skrev: ↑23 maj 2024 10:50Har läst på mer. Verkar inte vara däcken egentligen även om det kan göra problemet mindre / större beroende på hur dom är balanserade / inställda.
Men i alla poster jag sett gäller detta Long range-modellen? Alltså där man även har motor fram. Är det någon med bakhjulsdriven Model 3 Highland som har problem. Eller sett någon post på en balhjulsdriven som har probelm.
Blå/Svart Model Y LR 2024
Vit/Vit Model 3 LR Highland 2024
Såld: Röd/Creme Tesla Model X Plaid 2023
Såld: Svart, svart Tesla Model S performance 2021
Såld: Blå, vit Tesla Model 3 LR AWD "19" m drag
Vit/Vit Model 3 LR Highland 2024
Såld: Röd/Creme Tesla Model X Plaid 2023
Såld: Svart, svart Tesla Model S performance 2021
Såld: Blå, vit Tesla Model 3 LR AWD "19" m drag
Re: Vibrationer i Highland
Jag har svårt att landa i ett beslut.
Plöjde igenom tyska tråden på 1900+ inlägg och det var lagom ångestframkallande.
Ni som har vibrationer hur illa är det? Skulle ni köpt samma bil igen?
Står och velar mellan antingen beställa ny SR för 496 eller en sen 2021 LR med 5500 mil på mätaren för strax över 380. Den senare har jag provkört så man vet ju vad man får. Prisskillnaden är däremot inte så stor så hade det inte varit för risken för vibrationer så hade det varit en ni brainer. Speciellt då teslas finansiering dessutom är billigare vid 40% kontantinsats.
Plöjde igenom tyska tråden på 1900+ inlägg och det var lagom ångestframkallande.
Ni som har vibrationer hur illa är det? Skulle ni köpt samma bil igen?
Står och velar mellan antingen beställa ny SR för 496 eller en sen 2021 LR med 5500 mil på mätaren för strax över 380. Den senare har jag provkört så man vet ju vad man får. Prisskillnaden är däremot inte så stor så hade det inte varit för risken för vibrationer så hade det varit en ni brainer. Speciellt då teslas finansiering dessutom är billigare vid 40% kontantinsats.
-
- Inlägg: 5755
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Vibrationer i Highland
Har du själv provkört en Highland RWD/SR?Vindens skrev: ↑29 maj 2024 21:34Jag har svårt att landa i ett beslut.
Plöjde igenom tyska tråden på 1900+ inlägg och det var lagom ångestframkallande.
Ni som har vibrationer hur illa är det? Skulle ni köpt samma bil igen?
Står och velar mellan antingen beställa ny SR för 496 eller en sen 2021 LR med 5500 mil på mätaren för strax över 380. Den senare har jag provkört så man vet ju vad man får. Prisskillnaden är däremot inte så stor så hade det inte varit för risken för vibrationer så hade det varit en ni brainer. Speciellt då teslas finansiering dessutom är billigare vid 40% kontantinsats.
Spekulation: Om de har åtgärdat problemet i produktionen så kanske man törs beställa ifall provkörningsexemplaret är vibrationsfritt. Men direkt när man tagit leverans och genomfört en leveransinspektion så måste man ju genast ut och provköra noga i 120 km/h (samt ev. andra problematiska hastighetsintervall – är inte själv 100%-igt insatt i den här problematiken). Om det ex. man själv tagit leverans av skulle ha vibrationer så kan man väl kostnadsfritt lämna tillbaka bilen – eller?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Vibrationer i Highland
Det är väl bara köpa. Om du har fel på bilen så fixar Tesla det på garanti. Jag provkörde före köp och var inga vibrationer alls. 380 är väldigt dyrt för en bil som gått 5500 mil om man får en ny för 496k där du kan köra halvförsäkring samt få en mycket bättre produkt.
Sett flera tester av bilen ingen där dom nämner något om vibrationer i ratten.
Sett flera tester av bilen ingen där dom nämner något om vibrationer i ratten.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Re: Vibrationer i Highland
Jag provkörde en Highland LR, noterade att den hade friktionsdäck på. Vet dock ej om det var av lathet eller medvetet då vibrationer tydligen är vanligare på sommardäck. Jag visste inte så mkt om eventuella vibrationsproblem vid provkörningen men noterade ingenting avvikande på provkörningsbilen. Den var låst till 140 så snabbare än så gick det inteSwedishAdvocate skrev: ↑29 maj 2024 22:42Har du själv provkört en Highland RWD/SR?Vindens skrev: ↑29 maj 2024 21:34Jag har svårt att landa i ett beslut.
Plöjde igenom tyska tråden på 1900+ inlägg och det var lagom ångestframkallande.
Ni som har vibrationer hur illa är det? Skulle ni köpt samma bil igen?
Står och velar mellan antingen beställa ny SR för 496 eller en sen 2021 LR med 5500 mil på mätaren för strax över 380. Den senare har jag provkört så man vet ju vad man får. Prisskillnaden är däremot inte så stor så hade det inte varit för risken för vibrationer så hade det varit en ni brainer. Speciellt då teslas finansiering dessutom är billigare vid 40% kontantinsats.
Spekulation: Om de har åtgärdat problemet i produktionen så kanske man törs beställa ifall provkörningsexemplaret är vibrationsfritt. Men direkt när man tagit leverans och genomfört en leveransinspektion så måste man ju genast ut och provköra noga i 120 km/h (samt ev. andra problematiska hastighetsintervall – är inte själv 100%-igt insatt i den här problematiken). Om det ex. man själv tagit leverans av skulle ha vibrationer så kan man väl kostnadsfritt lämna tillbaka bilen – eller?...
Re: Vibrationer i Highland
Ja den för 380 är dock en LR medan om det blir Highland blir det SR. Men ja oavsett ingen stor skillnad för en tystare bil med nyare teknik.current skrev: ↑29 maj 2024 22:56Det är väl bara köpa. Om du har fel på bilen så fixar Tesla det på garanti. Jag provkörde före köp och var inga vibrationer alls. 380 är väldigt dyrt för en bil som gått 5500 mil om man får en ny för 496k där du kan köra halvförsäkring samt få en mycket bättre produkt.
Sett flera tester av bilen ingen där dom nämner något om vibrationer i ratten.
-
- Inlägg: 5755
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Vibrationer i Highland
Om jag vore dig skulle jag nog velat provköra igen. Och helst den version du vill beställa – en RWD/SR. Nu är du ju inläst på problemet och vet vilka hastighetsintervall du ska testa extra noga. Eftersom du ännu inte provkört en Highland RWD/SR så kan jag ju inte se varför Tesla skulle få för sig att neka dig att provköra en sån...Vindens skrev: ↑29 maj 2024 22:58Jag provkörde en Highland LR, noterade att den hade friktionsdäck på. Vet dock ej om det var av lathet eller medvetet då vibrationer tydligen är vanligare på sommardäck. Jag visste inte så mkt om eventuella vibrationsproblem vid provkörningen men noterade ingenting avvikande på provkörningsbilen. Den var låst till 140 så snabbare än så gick det inteSwedishAdvocate skrev: ↑29 maj 2024 22:42Har du själv provkört en Highland RWD/SR?Vindens skrev: ↑29 maj 2024 21:34Jag har svårt att landa i ett beslut.
Plöjde igenom tyska tråden på 1900+ inlägg och det var lagom ångestframkallande.
Ni som har vibrationer hur illa är det? Skulle ni köpt samma bil igen?
Står och velar mellan antingen beställa ny SR för 496 eller en sen 2021 LR med 5500 mil på mätaren för strax över 380. Den senare har jag provkört så man vet ju vad man får. Prisskillnaden är däremot inte så stor så hade det inte varit för risken för vibrationer så hade det varit en ni brainer. Speciellt då teslas finansiering dessutom är billigare vid 40% kontantinsats.
Spekulation: Om de har åtgärdat problemet i produktionen så kanske man törs beställa ifall provkörningsexemplaret är vibrationsfritt. Men direkt när man tagit leverans och genomfört en leveransinspektion så måste man ju genast ut och provköra noga i 120 km/h (samt ev. andra problematiska hastighetsintervall – är inte själv 100%-igt insatt i den här problematiken). Om det ex. man själv tagit leverans av skulle ha vibrationer så kan man väl kostnadsfritt lämna tillbaka bilen – eller?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5491
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Vibrationer i Highland
Vad spelar det för roll med ytterligare en provkörning?SwedishAdvocate skrev: ↑29 maj 2024 23:08Om jag vore dig skulle jag nog velat provköra igen. Och helst den version du vill beställa – en RWD/SR. Nu är du ju inläst på problemet och vet vilka hastighetsintervall du ska testa extra noga. Eftersom du ännu inte provkört en Highland RWD/SR så kan jag ju inte se varför Tesla skulle få för sig att neka dig att provköra en sån...Vindens skrev: ↑29 maj 2024 22:58Jag provkörde en Highland LR, noterade att den hade friktionsdäck på. Vet dock ej om det var av lathet eller medvetet då vibrationer tydligen är vanligare på sommardäck. Jag visste inte så mkt om eventuella vibrationsproblem vid provkörningen men noterade ingenting avvikande på provkörningsbilen. Den var låst till 140 så snabbare än så gick det inteSwedishAdvocate skrev: ↑29 maj 2024 22:42Har du själv provkört en Highland RWD/SR?Vindens skrev: ↑29 maj 2024 21:34Jag har svårt att landa i ett beslut.
Plöjde igenom tyska tråden på 1900+ inlägg och det var lagom ångestframkallande.
Ni som har vibrationer hur illa är det? Skulle ni köpt samma bil igen?
Står och velar mellan antingen beställa ny SR för 496 eller en sen 2021 LR med 5500 mil på mätaren för strax över 380. Den senare har jag provkört så man vet ju vad man får. Prisskillnaden är däremot inte så stor så hade det inte varit för risken för vibrationer så hade det varit en ni brainer. Speciellt då teslas finansiering dessutom är billigare vid 40% kontantinsats.
Spekulation: Om de har åtgärdat problemet i produktionen så kanske man törs beställa ifall provkörningsexemplaret är vibrationsfritt. Men direkt när man tagit leverans och genomfört en leveransinspektion så måste man ju genast ut och provköra noga i 120 km/h (samt ev. andra problematiska hastighetsintervall – är inte själv 100%-igt insatt i den här problematiken). Om det ex. man själv tagit leverans av skulle ha vibrationer så kan man väl kostnadsfritt lämna tillbaka bilen – eller?...
Det är ju bara vissa bilar som har vibrationer. Om provbilen är vibrationsfri, ska han köpa det exemplaret då? Eller vad menar du?
Model Y P
Model S P
Model S P
-
- Inlägg: 5755
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Vibrationer i Highland
Som jag minns det här Bilar med sladd-avsnittet...Nicke Nyfiken skrev: ↑29 maj 2024 23:17Vad spelar det för roll med ytterligare en provkörning?SwedishAdvocate skrev: ↑29 maj 2024 23:08Om jag vore dig skulle jag nog velat provköra igen. Och helst den version du vill beställa – en RWD/SR. Nu är du ju inläst på problemet och vet vilka hastighetsintervall du ska testa extra noga. Eftersom du ännu inte provkört en Highland RWD/SR så kan jag ju inte se varför Tesla skulle få för sig att neka dig att provköra en sån...Vindens skrev: ↑29 maj 2024 22:58Jag provkörde en Highland LR, noterade att den hade friktionsdäck på. Vet dock ej om det var av lathet eller medvetet då vibrationer tydligen är vanligare på sommardäck. Jag visste inte så mkt om eventuella vibrationsproblem vid provkörningen men noterade ingenting avvikande på provkörningsbilen. Den var låst till 140 så snabbare än så gick det inteSwedishAdvocate skrev: ↑29 maj 2024 22:42Har du själv provkört en Highland RWD/SR?Vindens skrev: ↑29 maj 2024 21:34Jag har svårt att landa i ett beslut.
Plöjde igenom tyska tråden på 1900+ inlägg och det var lagom ångestframkallande.
Ni som har vibrationer hur illa är det? Skulle ni köpt samma bil igen?
Står och velar mellan antingen beställa ny SR för 496 eller en sen 2021 LR med 5500 mil på mätaren för strax över 380. Den senare har jag provkört så man vet ju vad man får. Prisskillnaden är däremot inte så stor så hade det inte varit för risken för vibrationer så hade det varit en ni brainer. Speciellt då teslas finansiering dessutom är billigare vid 40% kontantinsats.
Spekulation: Om de har åtgärdat problemet i produktionen så kanske man törs beställa ifall provkörningsexemplaret är vibrationsfritt. Men direkt när man tagit leverans och genomfört en leveransinspektion så måste man ju genast ut och provköra noga i 120 km/h (samt ev. andra problematiska hastighetsintervall – är inte själv 100%-igt insatt i den här problematiken). Om det ex. man själv tagit leverans av skulle ha vibrationer så kan man väl kostnadsfritt lämna tillbaka bilen – eller?...
Det är ju bara vissa bilar som har vibrationer. Om provbilen är vibrationsfri, ska han köpa det exemplaret då? Eller vad menar du?
...så provkörde de en Highland som hade vibrationer... Ett vibrationsfritt provkörningsex. borde väl åtm. kunna ses som en indikation på att Tesla nu har identifierat och åtgärdat problemet i produktionen. Om inte ens provkörningsex:et är vibrationsfritt – är det då ngn idé att lägga tid på att beställa en bil? Som jag förstått Vindens här ovan så testade han inte specifikt i det hastighetsintervall (-intervaller?) som inrapporterats som problematiskt, eftersom han inte kände till den här problematiken vid provkörningstillfället.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Vibrationer i Highland
Det finns både problemfria bilar/ägare i denna tråd/den tyska och en del på TMC.SwedishAdvocate skrev: ↑29 maj 2024 23:40Som jag minns det här Bilar med sladd-avsnittet...Nicke Nyfiken skrev: ↑29 maj 2024 23:17Vad spelar det för roll med ytterligare en provkörning?SwedishAdvocate skrev: ↑29 maj 2024 23:08Om jag vore dig skulle jag nog velat provköra igen. Och helst den version du vill beställa – en RWD/SR. Nu är du ju inläst på problemet och vet vilka hastighetsintervall du ska testa extra noga. Eftersom du ännu inte provkört en Highland RWD/SR så kan jag ju inte se varför Tesla skulle få för sig att neka dig att provköra en sån...Vindens skrev: ↑29 maj 2024 22:58Jag provkörde en Highland LR, noterade att den hade friktionsdäck på. Vet dock ej om det var av lathet eller medvetet då vibrationer tydligen är vanligare på sommardäck. Jag visste inte så mkt om eventuella vibrationsproblem vid provkörningen men noterade ingenting avvikande på provkörningsbilen. Den var låst till 140 så snabbare än så gick det inteSwedishAdvocate skrev: ↑29 maj 2024 22:42
Har du själv provkört en Highland RWD/SR?
Spekulation: Om de har åtgärdat problemet i produktionen så kanske man törs beställa ifall provkörningsexemplaret är vibrationsfritt. Men direkt när man tagit leverans och genomfört en leveransinspektion så måste man ju genast ut och provköra noga i 120 km/h (samt ev. andra problematiska hastighetsintervall – är inte själv 100%-igt insatt i den här problematiken). Om det ex. man själv tagit leverans av skulle ha vibrationer så kan man väl kostnadsfritt lämna tillbaka bilen – eller?...
Det är ju bara vissa bilar som har vibrationer. Om provbilen är vibrationsfri, ska han köpa det exemplaret då? Eller vad menar du?...så provkörde de en Highland som hade vibrationer... Ett vibrationsfritt provkörningsex. borde väl åtm. kunna ses som en indikation på att Tesla nu har identifierat och åtgärdat problemet i produktionen. Om inte ens provkörningsex:et är vibrationsfritt – är det då ngn idé att lägga tid på att beställa en bil? Som jag förstått Vindens här ovan så testade han inte specifikt i det hastighetsintervall (-intervaller?) som inrapporterats som problematiskt, eftersom han inte kände till den här problematiken vid provkörningstillfället.
Samtidigt finns det folk som skriver att vissa kanske inte ens märker vibrationerna exempelvis om man inte aktivt letar efter dessa.
Ni som har/märker vibrationer i er Highland får gärna kommentera om det är en deal breaker.
Givetsvis kan man beställa och lämna tillbaka om man inte är nöjd men hade varit gött med en känsla över vad att förvänta sig om man drar nitlotten.