Sentry oanvändbart - äter batteri

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Sentry oanvändbart - äter batteri

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev: 20 maj 2024 14:21
mikebike skrev: 20 maj 2024 14:17
AAKEE skrev: 20 maj 2024 13:36
mikebike skrev: 20 maj 2024 13:25

Det finns numera två alternativ för Sentry, med eller utan kameror.
Det utan kameror borde rimligen dra mindre om bilen sover tills larmet går.
Du ser den röda texten på bilderna väl? ;)

Sentry på vid bägge tillfällen, men kamerorna av vid ett och på vid ett annat.

"Tillfällena" är efter varandra i garaget, bara tiden i bilen med ändrad inställning som skiljer.
Så du menar att bilen inte sover med inställningen "ej kamera"?
Jag trodde finessen med den inställningen var just att bilen inte behöver vara vaken när inte kamerorna används.
Sentry på = bilen vaken. Annars kan den inte vakta något. Den kan inte sova med ögonen varken öppna eller stängda, eller ett öppet om du har valt sentry. Då måste den vara vaken vilket tar ström.

Jag kan testa om med min S det jag gjorde med min M3P om det är viktigt men jag är tämligen säker att bilen drar ungefär lika mycket ström ändå. Möjligen en marginell skillnad, men isf. av akademisk art här.
Larmet är ju aktivt även om bilen sover. Tanken är att bilen vaknar och börjar filma när larmet går, men uppstartningstiden kanske är för lång?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3976
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Sentry oanvändbart - äter batteri

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 20 maj 2024 14:22
AAKEE skrev: 20 maj 2024 14:18
thebishop skrev: 20 maj 2024 14:01

Rätta min uträkning:

300w/h
24x365x300= 2 628 000

Dvs 2628kWh per år

Så att ha sentry på kostar mellan 3-5.000 SEK per år typ?

Nice.

Billigare att betala självrisken för ett dörruppdlag varannat år då…

Känns också rätt obra att dra s mycket el på ”ingenting”.
Jag har alltid haft Sentry på, men undantag hemma, på jobbet (mitt jobb) och på några favoriter.
Sentry är bara på när jag är på stan eller besöker någon bekant etc.

Det blir inte speciellt många kWh på ett år (som förövrigt inte snittar mer än 1:- per kWh) så det blir inte dyrt men väldigt värt det för mig. Gissningsvis 400 timmar (5% av tiden?), dvs 120kWh.

För alla som tycker det är dyrt är det enkelt att stänga av för gott, och sedan tillfälligt aktivera om man vill.
Jag har också Sentry avslaget hemma eftersom det inte är försvarbart att ha det på, men eftersom jag fickparkerar på gatan nära ett "utsatt område" så har jag två gånger blivit uppringd av Polisen som frågat om min bil filmat "något av intresse för en utredning av ett allvarligt brott".
Det är ju grymt bra att veta. Dialogen var ju vanlig om att GDPR och sentry och kameralagen sa att man skulle åka dit om man filmade - Här låter det som den längre lagens arm tycker det finns win med det. :-)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Sentry oanvändbart - äter batteri

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev: 20 maj 2024 14:25
mikebike skrev: 20 maj 2024 14:22
AAKEE skrev: 20 maj 2024 14:18
thebishop skrev: 20 maj 2024 14:01

Rätta min uträkning:

300w/h
24x365x300= 2 628 000

Dvs 2628kWh per år

Så att ha sentry på kostar mellan 3-5.000 SEK per år typ?

Nice.

Billigare att betala självrisken för ett dörruppdlag varannat år då…

Känns också rätt obra att dra s mycket el på ”ingenting”.
Jag har alltid haft Sentry på, men undantag hemma, på jobbet (mitt jobb) och på några favoriter.
Sentry är bara på när jag är på stan eller besöker någon bekant etc.

Det blir inte speciellt många kWh på ett år (som förövrigt inte snittar mer än 1:- per kWh) så det blir inte dyrt men väldigt värt det för mig. Gissningsvis 400 timmar (5% av tiden?), dvs 120kWh.

För alla som tycker det är dyrt är det enkelt att stänga av för gott, och sedan tillfälligt aktivera om man vill.
Jag har också Sentry avslaget hemma eftersom det inte är försvarbart att ha det på, men eftersom jag fickparkerar på gatan nära ett "utsatt område" så har jag två gånger blivit uppringd av Polisen som frågat om min bil filmat "något av intresse för en utredning av ett allvarligt brott".
Det är ju grymt bra att veta. Dialogen var ju vanlig om att GDPR och sentry och kameralagen sa att man skulle åka dit om man filmade - Här låter det som den längre lagens arm tycker det finns win med det. :-)
Det råder fri bevisprövning i Sverige. Domstolen kan använda bevis som säkrats "olagligt". Sedan kan ju åklagaren åtala för olaglig filmning också. :mrgreen:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3976
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Sentry oanvändbart - äter batteri

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 20 maj 2024 14:24
AAKEE skrev: 20 maj 2024 14:21
mikebike skrev: 20 maj 2024 14:17
AAKEE skrev: 20 maj 2024 13:36
mikebike skrev: 20 maj 2024 13:25

Det finns numera två alternativ för Sentry, med eller utan kameror.
Det utan kameror borde rimligen dra mindre om bilen sover tills larmet går.
Du ser den röda texten på bilderna väl? ;)

Sentry på vid bägge tillfällen, men kamerorna av vid ett och på vid ett annat.

"Tillfällena" är efter varandra i garaget, bara tiden i bilen med ändrad inställning som skiljer.
Så du menar att bilen inte sover med inställningen "ej kamera"?
Jag trodde finessen med den inställningen var just att bilen inte behöver vara vaken när inte kamerorna används.
Sentry på = bilen vaken. Annars kan den inte vakta något. Den kan inte sova med ögonen varken öppna eller stängda, eller ett öppet om du har valt sentry. Då måste den vara vaken vilket tar ström.

Jag kan testa om med min S det jag gjorde med min M3P om det är viktigt men jag är tämligen säker att bilen drar ungefär lika mycket ström ändå. Möjligen en marginell skillnad, men isf. av akademisk art här.
Larmet är ju aktivt även om bilen sover. Tanken är att bilen vaknar och börjar filma när larmet går, men uppstartningstiden kanske är för lång?
Jag provade ju exakt det när möjligheten att stänga av kamerorna hade kommit. Det blev ingen skillnad och bilen var vaken oavsett
. Sentry i sig håller bilen vaken och då dras all ström som dras ändå.

Jag såg nyligen någon artikel (not a tesla-app-sidan?) om att Tesla skulle komma med någon mjukvaruuppdatering som skulle göra att bilen skulle dra mindre ström med Sentry men jag kallar det bullshit tills jag ser det (iom hur systemet används).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
backe
Inlägg: 1884
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Sentry oanvändbart - äter batteri

Inlägg av backe »

Vore görbart och rimligt att inkludera snålare cores för uppgifter som inte kräver att man startar upp allt, t.ex. vid start av app, Sentry m.m. Kollar man alla Tesla som "slösar" 5-10% Soc varje dygn så skulle man kunna göra en stor insats för både miljö och plånbok.

Det görs av de flesta(alla?) mobila OS, men även Windows och Mac OS.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3976
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Sentry oanvändbart - äter batteri

Inlägg av AAKEE »

backe skrev: 20 maj 2024 14:35
Vore görbart och rimligt att inkludera snålare cores för uppgifter som inte kräver att man startar upp allt, t.ex. vid start av app, Sentry m.m. Kollar man alla Tesla som "slösar" 5-10% Soc varje dygn så skulle man kunna göra en stor insats för både miljö och plånbok.

Det görs av de flesta(alla?) mobila OS, men även Windows och Mac OS.
Det kommer kanske senare- ÄR inte påläst på Ryzenprocessorn där. Bilarna är väl så pass slimmade nu att man inte kan göra stora skillnader på enstaka punkter, utan man måste väl minska elförbrukningen ombord för körning också.

E-cores i PC är ju rätt nytt, så det har bara funnits ngt enstaka år.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
backe
Inlägg: 1884
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Sentry oanvändbart - äter batteri

Inlägg av backe »

AAKEE skrev: 20 maj 2024 14:41
backe skrev: 20 maj 2024 14:35
Vore görbart och rimligt att inkludera snålare cores för uppgifter som inte kräver att man startar upp allt, t.ex. vid start av app, Sentry m.m. Kollar man alla Tesla som "slösar" 5-10% Soc varje dygn så skulle man kunna göra en stor insats för både miljö och plånbok.

Det görs av de flesta(alla?) mobila OS, men även Windows och Mac OS.
Det kommer kanske senare- ÄR inte påläst på Ryzenprocessorn där. Bilarna är väl så pass slimmade nu att man inte kan göra stora skillnader på enstaka punkter, utan man måste väl minska elförbrukningen ombord för körning också.

E-cores i PC är ju rätt nytt, så det har bara funnits ngt enstaka år.
Absolut, jag menar att man bör ha med det i kommande hårdvara, blir svårt att lösa med nuvarande.
Det är ganska nytt i PC men i mobiler har det funnits i ca 10+ år dock.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1443
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Sentry oanvändbart - äter batteri

Inlägg av thebishop »

Apple M1 2020 hade det ivf. Vet inte hur det ser ut med intel. Men lite förvånande att man inte använder mobil-parts med låg strömförbrukning generellt - jag fick vampire drain på min model s till ca 500kwh per år, det är ju rätt dåligt - teknologi från 2012, men tänker att de borde gjort om gjort rätt med model 3 och senare…
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3976
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Sentry oanvändbart - äter batteri

Inlägg av AAKEE »

Min S drar ungefär samma som min 3 gjorde, dvs ca 4W eller 0.1 kWh/dygn.
Min bil står ofta en vecka i streck på jobbet så det går lätt se över tid.

Det blir ~ 33kWh per år om man räknar bort körtiden.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3976
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Sentry oanvändbart - äter batteri

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 20 maj 2024 14:24

Larmet är ju aktivt även om bilen sover. Tanken är att bilen vaknar och börjar filma när larmet går, men uppstartningstiden kanske är för lång?
Nu har jag testat lite snabbt med Sentry på med kameror på, och sentry på med kameror på. Det är ingen skillnad.

Och med sentry helt av, som jag brukar ha när bilen stått ett tag men innan den somnar. Det är inte heller ngn skillnad.

Bilen snittar 290W fortfarande.

När man stänger dörren slår battery power mellan 0.40-0.36kW. Efter 1 minut cirka 0.32kW. Efter 5 minuter växlar det mellan 0.28 och 0.32kW. Oavsett om Sentry är på eller inte, eller kamerorna är på eller ej. Trigga ett sentry-event gör inte någon skillnad nu heller.

Så, det är precis som förr trots att det inte finns USS ombord.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Sentry oanvändbart - äter batteri

Inlägg av Nicke Nyfiken »

AAKEE skrev: 20 maj 2024 18:34

Nu har jag testat lite snabbt med Sentry på med kameror på, och sentry på med kameror på. Det är ingen skillnad.
Bra. För det hade varit lite förvirrande faktiskt... ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3976
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Sentry oanvändbart - äter batteri

Inlägg av AAKEE »

Nicke Nyfiken skrev: 20 maj 2024 18:38
AAKEE skrev: 20 maj 2024 18:34

Nu har jag testat lite snabbt med Sentry på med kameror på, och sentry på med kameror på. Det är ingen skillnad.
Bra. För det hade varit lite förvirrande faktiskt... ;)
Ja, man är ju int' förvånad så...men det börehövde ändå kollas iom alla förslag på hur det fungerar.

Meeeen.... ;)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1124
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Sentry oanvändbart - äter batteri

Inlägg av Curik »

backe skrev: 20 maj 2024 14:35
Vore görbart och rimligt att inkludera snålare cores för uppgifter som inte kräver att man startar upp allt, t.ex. vid start av app, Sentry m.m. Kollar man alla Tesla som "slösar" 5-10% Soc varje dygn så skulle man kunna göra en stor insats för både miljö och plånbok.

Det görs av de flesta(alla?) mobila OS, men även Windows och Mac OS.
Elon har tidigare sagt att man funderat på att använda ett separat, lite snålare chip, för ändamålet. Hittar dock inte citatet.

Och nu mer nyligen har man sagt att man genom en mjukvaruuppdatering ska sänka energiförbrukningen på just Sentry Mode med upp till 40%. Vi får väl se.
Användarvisningsbild
TeslaLoveten
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 04 mar 2015 12:54
Ort: Örnsköldsvik

Re: Sentry oanvändbart - äter batteri

Inlägg av TeslaLoveten »

Enligt Tesla så var Sentry Mode en stor anledning då jag klagade på hög förbrukning då bilen varit parkerad 1 vecka.
Med vänlig hälsning Lars-Åke
(Vit X90D AP2, Nissan Leaf, tidigare P85+)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3976
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Sentry oanvändbart - äter batteri

Inlägg av AAKEE »

TeslaLoveten skrev: 22 maj 2024 09:39
Enligt Tesla så var Sentry Mode en stor anledning då jag klagade på hög förbrukning då bilen varit parkerad 1 vecka.
Utan Sentry, cabin overheat protection och summon igång drar model 3/Y och moderna S/X cirka 4W.
Det blir ungefär 1% i veckan lite grovt.

Det är ju fullt acceptabelt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Sentry oanvändbart - äter batteri

Inlägg av d3marcus »

Räknade på detta en gång och sentry drar lika mycket som ett halvt spabad per år - helt vansinnigt. De måste göra något åt arkitekturen - är ju trots allt bara några kameror, sensorer och en CPU som behöver vara igång, inte hela bilen.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3976
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Sentry oanvändbart - äter batteri

Inlägg av AAKEE »

d3marcus skrev: 22 maj 2024 12:22
Räknade på detta en gång och sentry drar lika mycket som ett halvt spabad per år - helt vansinnigt. De måste göra något åt arkitekturen - är ju trots allt bara några kameror, sensorer och en CPU som behöver vara igång, inte hela bilen.
Skulle säga tvärtom.

Har spabadet (uppblåsbart) igång 6-6.5 månader per år - det drar lika mycket som bilen under den tiden, eller faktiskt lite mer.
Spabadet behöver en fix.

För de som måste använda sentry 24-7 kanske man nehöver se över boendet :shock:

Nä, det hade väl inte gjort ngt om Tesla får ned förbrukningen, men iom att man tar bort andra nödvändiga sensorer etc så är väl steget till att låta lägga till dyr hårdvara för ett enda syfte långt gissar jag?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7291
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Sentry oanvändbart - äter batteri

Inlägg av fth »

d3marcus skrev: 22 maj 2024 12:22
Räknade på detta en gång och sentry drar lika mycket som ett halvt spabad per år - helt vansinnigt. De måste göra något åt arkitekturen - är ju trots allt bara några kameror, sensorer och en CPU som behöver vara igång, inte hela bilen.
Som sagt, det här är en extrafunktion som lades till med befintlig hårdvara, helt enkelt eftersom det gick att göra, till en minimal kostnad, både för Tesla och för köpare, baksidan är att energiåtgången är extremt hög jämfört med dedikerad hårdvara som t.ex. en vanlig dashcam.

Det är möjligt att Tesla kan minska förbrukningen en del genom att minimera vilka delsystem som aktiveras med sentry, men det kommer förstås aldrig komma ned till samma låga nivå som för vilken random dashcam från AliExpress som helst. För det skulle Tesla sannolikt behöva bygga om stora delar av kritiska delsystem, något som jag har mycket svårt att tro att dom tänker göra, det skulle med största sannolikhet inte heller gå att göra dessa hypotetiska ändringar på befintliga fordon.

Vill man både ha övervakning och låg förbrukning så får man helt enkelt köpa sig en daschcam.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7291
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Sentry oanvändbart - äter batteri

Inlägg av fth »


:D :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
backe
Inlägg: 1884
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Sentry oanvändbart - äter batteri

Inlägg av backe »

AAKEE skrev: 22 maj 2024 12:55
d3marcus skrev: 22 maj 2024 12:22
Räknade på detta en gång och sentry drar lika mycket som ett halvt spabad per år - helt vansinnigt. De måste göra något åt arkitekturen - är ju trots allt bara några kameror, sensorer och en CPU som behöver vara igång, inte hela bilen.
Skulle säga tvärtom.

Har spabadet (uppblåsbart) igång 6-6.5 månader per år - det drar lika mycket som bilen under den tiden, eller faktiskt lite mer.
Spabadet behöver en fix.

För de som måste använda sentry 24-7 kanske man nehöver se över boendet :shock:

Nä, det hade väl inte gjort ngt om Tesla får ned förbrukningen, men iom att man tar bort andra nödvändiga sensorer etc så är väl steget till att låta lägga till dyr hårdvara för ett enda syfte långt gissar jag?
Ett cluster med efficiency cores kostar nog inte mer än några tior max som hårdvara, och det bör ha betydligt mer användning än endast Sentry. Kan man dessutom spara in all denna energi så blir det väldigt bra för miljön och samhället i stort på sikt.
Skriv svar