Larmet är ju aktivt även om bilen sover. Tanken är att bilen vaknar och börjar filma när larmet går, men uppstartningstiden kanske är för lång?AAKEE skrev: ↑20 maj 2024 14:21Sentry på = bilen vaken. Annars kan den inte vakta något. Den kan inte sova med ögonen varken öppna eller stängda, eller ett öppet om du har valt sentry. Då måste den vara vaken vilket tar ström.mikebike skrev: ↑20 maj 2024 14:17Så du menar att bilen inte sover med inställningen "ej kamera"?
Jag trodde finessen med den inställningen var just att bilen inte behöver vara vaken när inte kamerorna används.
Jag kan testa om med min S det jag gjorde med min M3P om det är viktigt men jag är tämligen säker att bilen drar ungefär lika mycket ström ändå. Möjligen en marginell skillnad, men isf. av akademisk art här.
Sentry oanvändbart - äter batteri
Moderator: Redaktion
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7738
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Sentry oanvändbart - äter batteri
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Sentry oanvändbart - äter batteri
Det är ju grymt bra att veta. Dialogen var ju vanlig om att GDPR och sentry och kameralagen sa att man skulle åka dit om man filmade - Här låter det som den längre lagens arm tycker det finns win med det.mikebike skrev: ↑20 maj 2024 14:22Jag har också Sentry avslaget hemma eftersom det inte är försvarbart att ha det på, men eftersom jag fickparkerar på gatan nära ett "utsatt område" så har jag två gånger blivit uppringd av Polisen som frågat om min bil filmat "något av intresse för en utredning av ett allvarligt brott".AAKEE skrev: ↑20 maj 2024 14:18Jag har alltid haft Sentry på, men undantag hemma, på jobbet (mitt jobb) och på några favoriter.
Sentry är bara på när jag är på stan eller besöker någon bekant etc.
Det blir inte speciellt många kWh på ett år (som förövrigt inte snittar mer än 1:- per kWh) så det blir inte dyrt men väldigt värt det för mig. Gissningsvis 400 timmar (5% av tiden?), dvs 120kWh.
För alla som tycker det är dyrt är det enkelt att stänga av för gott, och sedan tillfälligt aktivera om man vill.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7738
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Sentry oanvändbart - äter batteri
Det råder fri bevisprövning i Sverige. Domstolen kan använda bevis som säkrats "olagligt". Sedan kan ju åklagaren åtala för olaglig filmning också.AAKEE skrev: ↑20 maj 2024 14:25Det är ju grymt bra att veta. Dialogen var ju vanlig om att GDPR och sentry och kameralagen sa att man skulle åka dit om man filmade - Här låter det som den längre lagens arm tycker det finns win med det.mikebike skrev: ↑20 maj 2024 14:22Jag har också Sentry avslaget hemma eftersom det inte är försvarbart att ha det på, men eftersom jag fickparkerar på gatan nära ett "utsatt område" så har jag två gånger blivit uppringd av Polisen som frågat om min bil filmat "något av intresse för en utredning av ett allvarligt brott".AAKEE skrev: ↑20 maj 2024 14:18Jag har alltid haft Sentry på, men undantag hemma, på jobbet (mitt jobb) och på några favoriter.
Sentry är bara på när jag är på stan eller besöker någon bekant etc.
Det blir inte speciellt många kWh på ett år (som förövrigt inte snittar mer än 1:- per kWh) så det blir inte dyrt men väldigt värt det för mig. Gissningsvis 400 timmar (5% av tiden?), dvs 120kWh.
För alla som tycker det är dyrt är det enkelt att stänga av för gott, och sedan tillfälligt aktivera om man vill.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Sentry oanvändbart - äter batteri
Jag provade ju exakt det när möjligheten att stänga av kamerorna hade kommit. Det blev ingen skillnad och bilen var vaken oavsettmikebike skrev: ↑20 maj 2024 14:24Larmet är ju aktivt även om bilen sover. Tanken är att bilen vaknar och börjar filma när larmet går, men uppstartningstiden kanske är för lång?AAKEE skrev: ↑20 maj 2024 14:21Sentry på = bilen vaken. Annars kan den inte vakta något. Den kan inte sova med ögonen varken öppna eller stängda, eller ett öppet om du har valt sentry. Då måste den vara vaken vilket tar ström.mikebike skrev: ↑20 maj 2024 14:17Så du menar att bilen inte sover med inställningen "ej kamera"?
Jag trodde finessen med den inställningen var just att bilen inte behöver vara vaken när inte kamerorna används.
Jag kan testa om med min S det jag gjorde med min M3P om det är viktigt men jag är tämligen säker att bilen drar ungefär lika mycket ström ändå. Möjligen en marginell skillnad, men isf. av akademisk art här.
. Sentry i sig håller bilen vaken och då dras all ström som dras ändå.
Jag såg nyligen någon artikel (not a tesla-app-sidan?) om att Tesla skulle komma med någon mjukvaruuppdatering som skulle göra att bilen skulle dra mindre ström med Sentry men jag kallar det bullshit tills jag ser det (iom hur systemet används).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Sentry oanvändbart - äter batteri
Vore görbart och rimligt att inkludera snålare cores för uppgifter som inte kräver att man startar upp allt, t.ex. vid start av app, Sentry m.m. Kollar man alla Tesla som "slösar" 5-10% Soc varje dygn så skulle man kunna göra en stor insats för både miljö och plånbok.
Det görs av de flesta(alla?) mobila OS, men även Windows och Mac OS.
Det görs av de flesta(alla?) mobila OS, men även Windows och Mac OS.
Re: Sentry oanvändbart - äter batteri
Det kommer kanske senare- ÄR inte påläst på Ryzenprocessorn där. Bilarna är väl så pass slimmade nu att man inte kan göra stora skillnader på enstaka punkter, utan man måste väl minska elförbrukningen ombord för körning också.backe skrev: ↑20 maj 2024 14:35Vore görbart och rimligt att inkludera snålare cores för uppgifter som inte kräver att man startar upp allt, t.ex. vid start av app, Sentry m.m. Kollar man alla Tesla som "slösar" 5-10% Soc varje dygn så skulle man kunna göra en stor insats för både miljö och plånbok.
Det görs av de flesta(alla?) mobila OS, men även Windows och Mac OS.
E-cores i PC är ju rätt nytt, så det har bara funnits ngt enstaka år.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Sentry oanvändbart - äter batteri
Absolut, jag menar att man bör ha med det i kommande hårdvara, blir svårt att lösa med nuvarande.AAKEE skrev: ↑20 maj 2024 14:41Det kommer kanske senare- ÄR inte påläst på Ryzenprocessorn där. Bilarna är väl så pass slimmade nu att man inte kan göra stora skillnader på enstaka punkter, utan man måste väl minska elförbrukningen ombord för körning också.backe skrev: ↑20 maj 2024 14:35Vore görbart och rimligt att inkludera snålare cores för uppgifter som inte kräver att man startar upp allt, t.ex. vid start av app, Sentry m.m. Kollar man alla Tesla som "slösar" 5-10% Soc varje dygn så skulle man kunna göra en stor insats för både miljö och plånbok.
Det görs av de flesta(alla?) mobila OS, men även Windows och Mac OS.
E-cores i PC är ju rätt nytt, så det har bara funnits ngt enstaka år.
Det är ganska nytt i PC men i mobiler har det funnits i ca 10+ år dock.
Re: Sentry oanvändbart - äter batteri
Apple M1 2020 hade det ivf. Vet inte hur det ser ut med intel. Men lite förvånande att man inte använder mobil-parts med låg strömförbrukning generellt - jag fick vampire drain på min model s till ca 500kwh per år, det är ju rätt dåligt - teknologi från 2012, men tänker att de borde gjort om gjort rätt med model 3 och senare…
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Sentry oanvändbart - äter batteri
Min S drar ungefär samma som min 3 gjorde, dvs ca 4W eller 0.1 kWh/dygn.
Min bil står ofta en vecka i streck på jobbet så det går lätt se över tid.
Det blir ~ 33kWh per år om man räknar bort körtiden.
Min bil står ofta en vecka i streck på jobbet så det går lätt se över tid.
Det blir ~ 33kWh per år om man räknar bort körtiden.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Sentry oanvändbart - äter batteri
Nu har jag testat lite snabbt med Sentry på med kameror på, och sentry på med kameror på. Det är ingen skillnad.
Och med sentry helt av, som jag brukar ha när bilen stått ett tag men innan den somnar. Det är inte heller ngn skillnad.
Bilen snittar 290W fortfarande.
När man stänger dörren slår battery power mellan 0.40-0.36kW. Efter 1 minut cirka 0.32kW. Efter 5 minuter växlar det mellan 0.28 och 0.32kW. Oavsett om Sentry är på eller inte, eller kamerorna är på eller ej. Trigga ett sentry-event gör inte någon skillnad nu heller.
Så, det är precis som förr trots att det inte finns USS ombord.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5491
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Sentry oanvändbart - äter batteri
Bra. För det hade varit lite förvirrande faktiskt...
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Sentry oanvändbart - äter batteri
Ja, man är ju int' förvånad så...men det börehövde ändå kollas iom alla förslag på hur det fungerar.
Meeeen....
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Sentry oanvändbart - äter batteri
Elon har tidigare sagt att man funderat på att använda ett separat, lite snålare chip, för ändamålet. Hittar dock inte citatet.backe skrev: ↑20 maj 2024 14:35Vore görbart och rimligt att inkludera snålare cores för uppgifter som inte kräver att man startar upp allt, t.ex. vid start av app, Sentry m.m. Kollar man alla Tesla som "slösar" 5-10% Soc varje dygn så skulle man kunna göra en stor insats för både miljö och plånbok.
Det görs av de flesta(alla?) mobila OS, men även Windows och Mac OS.
Och nu mer nyligen har man sagt att man genom en mjukvaruuppdatering ska sänka energiförbrukningen på just Sentry Mode med upp till 40%. Vi får väl se.
- TeslaLoveten
- Teslaägare
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 04 mar 2015 12:54
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Sentry oanvändbart - äter batteri
Enligt Tesla så var Sentry Mode en stor anledning då jag klagade på hög förbrukning då bilen varit parkerad 1 vecka.
Med vänlig hälsning Lars-Åke
(Vit X90D AP2, Nissan Leaf, tidigare P85+)
(Vit X90D AP2, Nissan Leaf, tidigare P85+)
Re: Sentry oanvändbart - äter batteri
Utan Sentry, cabin overheat protection och summon igång drar model 3/Y och moderna S/X cirka 4W.TeslaLoveten skrev: ↑22 maj 2024 09:39Enligt Tesla så var Sentry Mode en stor anledning då jag klagade på hög förbrukning då bilen varit parkerad 1 vecka.
Det blir ungefär 1% i veckan lite grovt.
Det är ju fullt acceptabelt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Sentry oanvändbart - äter batteri
Räknade på detta en gång och sentry drar lika mycket som ett halvt spabad per år - helt vansinnigt. De måste göra något åt arkitekturen - är ju trots allt bara några kameror, sensorer och en CPU som behöver vara igång, inte hela bilen.
Re: Sentry oanvändbart - äter batteri
Skulle säga tvärtom.
Har spabadet (uppblåsbart) igång 6-6.5 månader per år - det drar lika mycket som bilen under den tiden, eller faktiskt lite mer.
Spabadet behöver en fix.
För de som måste använda sentry 24-7 kanske man nehöver se över boendet
Nä, det hade väl inte gjort ngt om Tesla får ned förbrukningen, men iom att man tar bort andra nödvändiga sensorer etc så är väl steget till att låta lägga till dyr hårdvara för ett enda syfte långt gissar jag?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7291
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Sentry oanvändbart - äter batteri
Som sagt, det här är en extrafunktion som lades till med befintlig hårdvara, helt enkelt eftersom det gick att göra, till en minimal kostnad, både för Tesla och för köpare, baksidan är att energiåtgången är extremt hög jämfört med dedikerad hårdvara som t.ex. en vanlig dashcam.
Det är möjligt att Tesla kan minska förbrukningen en del genom att minimera vilka delsystem som aktiveras med sentry, men det kommer förstås aldrig komma ned till samma låga nivå som för vilken random dashcam från AliExpress som helst. För det skulle Tesla sannolikt behöva bygga om stora delar av kritiska delsystem, något som jag har mycket svårt att tro att dom tänker göra, det skulle med största sannolikhet inte heller gå att göra dessa hypotetiska ändringar på befintliga fordon.
Vill man både ha övervakning och låg förbrukning så får man helt enkelt köpa sig en daschcam.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7291
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Sentry oanvändbart - äter batteri
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Sentry oanvändbart - äter batteri
Ett cluster med efficiency cores kostar nog inte mer än några tior max som hårdvara, och det bör ha betydligt mer användning än endast Sentry. Kan man dessutom spara in all denna energi så blir det väldigt bra för miljön och samhället i stort på sikt.AAKEE skrev: ↑22 maj 2024 12:55Skulle säga tvärtom.
Har spabadet (uppblåsbart) igång 6-6.5 månader per år - det drar lika mycket som bilen under den tiden, eller faktiskt lite mer.
Spabadet behöver en fix.
För de som måste använda sentry 24-7 kanske man nehöver se över boendet
Nä, det hade väl inte gjort ngt om Tesla får ned förbrukningen, men iom att man tar bort andra nödvändiga sensorer etc så är väl steget till att låta lägga till dyr hårdvara för ett enda syfte långt gissar jag?