Jag ligger på 8600 mil nu. Samma sak här. Skulle vilja ha den nya med 205kW laddning och lite extra räckvidd men ska jag ha allt i utrustningsväg blir det så pass mkt dyrare nu, även efter att dom typ sänkt priserna senaste veckorna.lawe skrev:Själv har jag kört +7000 mil med min P2 och hittar inget vettigt att byta till som matchar min kravbild och toppar P2:an, så jag fortsätter köra den så länge.
Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 2
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Polestar 2
Ja. Det är ju lite "jobbigt" att ha köpt med 70' bonus, före prishöjningarna och med gamla förmånsreglerna. Allt man tittar på blir rejält mycket dyrare. Tur man valde finansiell leasingjoel80 skrev: ↑11 sep 2023 12:06Jag ligger på 8600 mil nu. Samma sak här. Skulle vilja ha den nya med 205kW laddning och lite extra räckvidd men ska jag ha allt i utrustningsväg blir det så pass mkt dyrare nu, även efter att dom typ sänkt priserna senaste veckorna.lawe skrev:Själv har jag kört +7000 mil med min P2 och hittar inget vettigt att byta till som matchar min kravbild och toppar P2:an, så jag fortsätter köra den så länge.
Re: Polestar 2
Samma här, kan förlänga eller köpa loss. Men man är ju alltid sugen på det nya.lawe skrev:
Ja. Det är ju lite "jobbigt" att ha köpt med 70' bonus, före prishöjningarna och med gamla förmånsreglerna. Allt man tittar på blir rejält mycket dyrare. Tur man valde finansiell leasing
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Polestar 2
Kris Rifa har gjort ett förbrukningstest med en MY24 LRDM med performancepack. Visserligen i 24 grader men med 120 km/h på mätaren fick han 19,2 kWh/100km i förbrukning. Väldigt märkligt att Tesla-Björn fick så mycket högre förbrukning med bara en motor.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Polestar 2
Priset för privatleasing av Polestar 2 SM SR är på 4629kr med 1500mil per år med rätt så snabb leverans enligt hemsidan.
Någon som har nappat och vilka dela med sig av erfarenheter?
Finns det mer prisvärd alternativ just nu?
Någon som har nappat och vilka dela med sig av erfarenheter?
Finns det mer prisvärd alternativ just nu?
Re: Polestar 2
Det diskuterades lite i en annan tråd nyligen. Summa summarum är det ett mycket bra erbjudande som saknar konkurrens, men i priset på 4629kr ingår varken adaptiv farthållare eller eluppvärmd ratt. Så lite får man avstå alternativt lägga till extra kostnad för något av paketen. Men det är en fantastisk bil, så väldigt mycket bil för pengarna.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 415
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Polestar 2
Någon som vet om räntan är låst hela perioden?toppo skrev: ↑12 maj 2024 08:42Det diskuterades lite i en annan tråd nyligen. Summa summarum är det ett mycket bra erbjudande som saknar konkurrens, men i priset på 4629kr ingår varken adaptiv farthållare eller eluppvärmd ratt. Så lite får man avstå alternativt lägga till extra kostnad för något av paketen. Men det är en fantastisk bil, så väldigt mycket bil för pengarna.
Så de inte höjer avgiften efterhand...
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 763
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Polestar 2
Värt att tänka på är att det kan finnas skrivelser i leasingavtalet som gör att du är skyldig att serva bilen, kostnaden för detta är inbakad i leasingavgiften. Men om bilverkstaden som ingår i avgiften går i konkurs och du inte kan lämna in bilen får du betala för service hos nån annan ur egen ficka, vilket ger ökad kostnad.
Det kan även bli problem om leasinggivaren är bilfirman själv, men det verkar inte bli mer än att du måste lämna tillbaka bilen i förtid om de går i konkurs.
Exempel ur närtid: https://www.hallakonsument.se/fragor-oc ... asingavtal
Iom att det är lite kris för Polestar kan det vara värt att undersöka det där. Det är säkert lugnt, men ändå bra att kolla upp.
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Polestar 2
På mitt tidigare leasingavtal när jag leasade av Polestar så var räntan fast, så skulle tro det är det fortfarande.Sportbilsentusiasten skrev: ↑12 maj 2024 08:56Någon som vet om räntan är låst hela perioden?toppo skrev: ↑12 maj 2024 08:42Det diskuterades lite i en annan tråd nyligen. Summa summarum är det ett mycket bra erbjudande som saknar konkurrens, men i priset på 4629kr ingår varken adaptiv farthållare eller eluppvärmd ratt. Så lite får man avstå alternativt lägga till extra kostnad för något av paketen. Men det är en fantastisk bil, så väldigt mycket bil för pengarna.
Så de inte höjer avgiften efterhand...
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Polestar 2
Betydligt högre sannolikhet att räntorna går ner än upp kommande 2-3 år, så personligen hade jag valt rörlig ränta om man hade fått välja...
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Polestar 2
Var och provkörde i helgen. Avgiften och räntan (2%) är fast under hela perioden. Övermil kostar 12,5kr.
Dock är det ett begränsat antal bilar eftersom det inte går att speca hur man vill på sidan. Kanske att man rensar ut inför MY25
Dock är det ett begränsat antal bilar eftersom det inte går att speca hur man vill på sidan. Kanske att man rensar ut inför MY25
Re: Polestar 2
Förmodligen rensar man ut för det är endast två färger det går att välja emellan.
Erbjudandet ser ut att vara till sista juni men förmodligen så långt lagret räcker.
Vad gäller service så är det efter 2 år/ 3000 mil så i värsta fall är det en serviceavgift man får stå för.
Värdeminskningen under 3 år blir klart högre på de flesta bilar än vad denna leasingavgift. Men vem vet Tesla kanske konstrar med motsvarande erbjudanden för M3 SR framgent.
Re: Polestar 2
Jag var på en lokal liten bilträff här i Bergen och där hade som enda bilproducent Polestar en liten monter med en BST 230 som ordinarie kostar 745.000NOK, men som de var ok med att släppa för 630.000NOK. Ganska stor rabatt. Men det tyder nog bara på att de dyrare PS2orna är ganska svårsålda nu för tiden. En helt ny Model 3 Performance som kommer inom några veckor kostar tex under 600.000.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Tesla-Bjørn kör oftast långt över hastighetsgränsen i sina tester. Han fick nyligen böter på 7500 NOK och två prickar i registret. Det gör hans tester i stort sett irrelevanta i faktisk förbrukning, men kan vara bra i jämförande test mellan bilar.toppo skrev:Väldigt märkligt att Tesla-Björn fick så mycket högre förbrukning med bara en motor.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Polestar 2
Nä det gör han inte. Han kör GPS-mätt 90 eller 120 vid räckviddstest.themax skrev: ↑12 maj 2024 09:53Tesla-Bjørn kör oftast långt över hastighetsgränsen i sina tester. Han fick nyligen böter på 7500 NOK och två prickar i registret. Det gör hans tester i stort sett irrelevanta i faktisk förbrukning, men kan vara bra i jämförande test mellan bilar.toppo skrev:Väldigt märkligt att Tesla-Björn fick så mycket högre förbrukning med bara en motor.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Hur kan du vara så säker på de.. han brukar ju lägga passet över hastighetsmätaren.taliz skrev: ↑12 maj 2024 10:51Nä det gör han inte. Han kör GPS-mätt 90 eller 120 vid räckviddstest.themax skrev: ↑12 maj 2024 09:53Tesla-Bjørn kör oftast långt över hastighetsgränsen i sina tester. Han fick nyligen böter på 7500 NOK och två prickar i registret. Det gör hans tester i stort sett irrelevanta i faktisk förbrukning, men kan vara bra i jämförande test mellan bilar.toppo skrev:Väldigt märkligt att Tesla-Björn fick så mycket högre förbrukning med bara en motor.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5491
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Polestar 2
Ja när han kör 1000 km challenge.chaffis75 skrev: ↑12 maj 2024 15:48Hur kan du vara så säker på de.. han brukar ju lägga passet över hastighetsmätaren.taliz skrev: ↑12 maj 2024 10:51Nä det gör han inte. Han kör GPS-mätt 90 eller 120 vid räckviddstest.themax skrev: ↑12 maj 2024 09:53Tesla-Bjørn kör oftast långt över hastighetsgränsen i sina tester. Han fick nyligen böter på 7500 NOK och två prickar i registret. Det gör hans tester i stort sett irrelevanta i faktisk förbrukning, men kan vara bra i jämförande test mellan bilar.toppo skrev:Väldigt märkligt att Tesla-Björn fick så mycket högre förbrukning med bara en motor.
Men räckviddssiffrorna kommer inte därifrån.
När han gör räckviddstest kör han i jämn fart i 90 eller 120 km/h enligt GPS.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Polestar 2
*) i genomsnitt. I Norge finns inga sträckor med 120 km/h. Så minst 10 km/h över gällande hastighetsgräns vid testet 120 km/h.Nicke Nyfiken skrev:När han gör räckviddstest kör han i jämn fart i 90 eller 120 km/h enligt GPS.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Polestar 2
Har du ens sett hans videos? Han sätter bilen på 120 gps-fart. Ofta 123-124 mätarfart. 120-testerna körs väl ner mot svenska västkusten?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5491
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Polestar 2
Nä, det är fel.
Det är inte någon genomsnittsfart han mäter.
Han kör ett antal mil på motorvägen med farthållare i jämn fart i 90 km/h enligt GPS.
Sedan vänder han och kör tillbaka samma sträcka för att minimera avvikelserna med vind och höjdskillnad.
Sedan upprepas samma test i 120 km/h.
Och han kör samma väg med alla bilar när han gör räckviddstest för att få så rättvisa resultat som möjligt.
Han redovisar även i vilken temperatur testet är gjort i, och däckmärke/modell och däckdimension.
Resultaten är i mitt tycke högst relevanta för verklig räckvidd och en av de bättre som finns för att jämföra olika bilar.
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Polestar 2
Ja, jag har sett dem - även en av de senare när han får böter. Det finns inga vägavsnitt i Norge med 120 där han gör förbrukningstesterna så när han gör de testerna så kör han fortare än hastighetsgränsen. Vilket var min poäng.Verdi_ skrev:
Har du ens sett hans videos? Han sätter bilen på 120 gps-fart. Ofta 123-124 mätarfart. 120-testerna körs väl ner mot svenska västkusten?
Nu kör han även 1000 km challenge i Norge eftersom hans hustru ska föda när som helst (kanske gjort det nu) och det har på en sån test han blev klockad av polisen – långt över hastighetsgränsen. Det är därför som förbrukningssiffran är irrelevant för många i de hastigheterna. Jag kör till exempel aldrig så mycket över gränsen och kommer alltid under förbrukning som Tesla-Bjørn redovisar i sitt förbrukningstest för Model Y.
Så åter till vad jag sa från början. Tesla-Bjørn kör över gällande hastighet med alla bilar han testar. Han gör till och med en grej av att han inte bryr sig om vad tittarna tycker om det. För oss som faktiskt bryr oss om hastighetsgränser blir hans tester tillämpliga som jämförelse, men inte som sanning för just den bilen.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Polestar 2
Vi har 120 väg i Sverige. Kör du inte ens 120 på dem?themax skrev: ↑12 maj 2024 19:05Ja, jag har sett dem - även en av de senare när han får böter. Det finns inga vägavsnitt i Norge med 120 där han gör förbrukningstesterna så när han gör de testerna så kör han fortare än hastighetsgränsen. Vilket var min poäng.Verdi_ skrev:
Har du ens sett hans videos? Han sätter bilen på 120 gps-fart. Ofta 123-124 mätarfart. 120-testerna körs väl ner mot svenska västkusten?
Nu kör han även 1000 km challenge i Norge eftersom hans hustru ska föda när som helst (kanske gjort det nu) och det har på en sån test han blev klockad av polisen – långt över hastighetsgränsen. Det är därför som förbrukningssiffran är irrelevant för många i de hastigheterna. Jag kör till exempel aldrig så mycket över gränsen och kommer alltid under förbrukning som Tesla-Bjørn redovisar i sitt förbrukningstest för Model Y.
Så åter till vad jag sa från början. Tesla-Bjørn kör över gällande hastighet med alla bilar han testar. Han gör till och med en grej av att han inte bryr sig om vad tittarna tycker om det. För oss som faktiskt bryr oss om hastighetsgränser blir hans tester tillämpliga som jämförelse, men inte som sanning för just den bilen.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 415
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Polestar 2
Hur lång är sträckan?Nicke Nyfiken skrev: ↑12 maj 2024 18:32Nä, det är fel.
Det är inte någon genomsnittsfart han mäter.
Han kör ett antal mil på motorvägen med farthållare i jämn fart i 90 km/h enligt GPS.
Sedan vänder han och kör tillbaka samma sträcka för att minimera avvikelserna med vind och höjdskillnad.
Sedan upprepas samma test i 120 km/h.
Och han kör samma väg med alla bilar när han gör räckviddstest för att få så rättvisa resultat som möjligt.
Han redovisar även i vilken temperatur testet är gjort i, och däckmärke/modell och däckdimension.
Resultaten är i mitt tycke högst relevanta för verklig räckvidd och en av de bättre som finns för att jämföra olika bilar.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 415
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Polestar 2
Jag kör ofta långt med hustrun till släkten. 40-60 mil i sverige enkel väg. Då kör man motorväg och kör enl 120-skyltarna. Stor skillnad i restid mot 90.Legato skrev: ↑12 maj 2024 19:27Vi har 120 väg i Sverige. Kör du inte ens 120 på dem?themax skrev: ↑12 maj 2024 19:05Ja, jag har sett dem - även en av de senare när han får böter. Det finns inga vägavsnitt i Norge med 120 där han gör förbrukningstesterna så när han gör de testerna så kör han fortare än hastighetsgränsen. Vilket var min poäng.Verdi_ skrev:
Har du ens sett hans videos? Han sätter bilen på 120 gps-fart. Ofta 123-124 mätarfart. 120-testerna körs väl ner mot svenska västkusten?
Nu kör han även 1000 km challenge i Norge eftersom hans hustru ska föda när som helst (kanske gjort det nu) och det har på en sån test han blev klockad av polisen – långt över hastighetsgränsen. Det är därför som förbrukningssiffran är irrelevant för många i de hastigheterna. Jag kör till exempel aldrig så mycket över gränsen och kommer alltid under förbrukning som Tesla-Bjørn redovisar i sitt förbrukningstest för Model Y.
Så åter till vad jag sa från början. Tesla-Bjørn kör över gällande hastighet med alla bilar han testar. Han gör till och med en grej av att han inte bryr sig om vad tittarna tycker om det. För oss som faktiskt bryr oss om hastighetsgränser blir hans tester tillämpliga som jämförelse, men inte som sanning för just den bilen.
Kör vi i europa är det mest bekvämt i 120-130, då den är tyst o fin upp till 140 då vindbruset kommer först där.
Kör jag kortare sträckor till vardags brukar jag ”såsa mig” runt 90-100 o digga musik.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5491
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Polestar 2
66 km.Sportbilsentusiasten skrev: ↑18 maj 2024 11:46Hur lång är sträckan?Nicke Nyfiken skrev: ↑12 maj 2024 18:32Nä, det är fel.
Det är inte någon genomsnittsfart han mäter.
Han kör ett antal mil på motorvägen med farthållare i jämn fart i 90 km/h enligt GPS.
Sedan vänder han och kör tillbaka samma sträcka för att minimera avvikelserna med vind och höjdskillnad.
Sedan upprepas samma test i 120 km/h.
Och han kör samma väg med alla bilar när han gör räckviddstest för att få så rättvisa resultat som möjligt.
Han redovisar även i vilken temperatur testet är gjort i, och däckmärke/modell och däckdimension.
Resultaten är i mitt tycke högst relevanta för verklig räckvidd och en av de bättre som finns för att jämföra olika bilar.
Model Y P
Model S P
Model S P