Vem vill köpa en elbil från 2020?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

BEV[e-Rage]
Inlägg: 522
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Vem vill köpa en elbil från 2020?

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Utvecklingen på elbilar går fort (relativt fossilbilar), så vem vill köpa en 3-4 år gammal elbil?
De har säkert tappat minst 10% av sin begränsade batterikapacitet, många laddar långsammare på DC jämfört med dagens bilar, vissa har bara 2G/3G uppkoppling vilken stängs ned 2025 och ..ja vad mer är det en halvmodern elbil saknar?
Användarvisningsbild
ergo
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 17 dec 2018 11:02

Re: Vem vill köpa en elbil från 2020?

Inlägg av ergo »

Jag köpte just en e-golf 2020 som andrabil och är mkt nöjd. 8-)
Y LR '24
S LR '20 (såld)
3 LR '19 (såld)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5457
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vem vill köpa en elbil från 2020?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

BEV[e-Rage] skrev: 17 maj 2024 19:06
Utvecklingen på elbilar går fort (relativt fossilbilar), så vem vill köpa en 3-4 år gammal elbil.
De har säkert tappat minst 10% av sin begränsade batterikapacitet, många laddar långsammare på DC jämfört med dagens bilar, vissa har bara 2G/3G uppkoppling vilken stängs ned 2025 och ..ja vad mer är det en halvmodern elbil saknar?
Samma gamla rant som fossilbilskramarna kört med sedan dag ett. :roll:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Vem vill köpa en elbil från 2020?

Inlägg av Niklas Z »

Jag har en "gammal" elbil från 2020. Jag har inte varit så sugen på att byta, eftersom det är ont om elbilar som vore ett lyft.
Den har tappat ungefär 5 % av batterikapaciteten, den laddar snabbare än flertalet nya elbilar (och kombinerat med den låga förbrukningen slår den nästan alla nya elbilar i fråga om hur många kilometer motorvägsräckvidd den laddar in per minut). Självklart har den 4G.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 522
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Vem vill köpa en elbil från 2020?

Inlägg av BEV[e-Rage] »

ergo skrev: 17 maj 2024 19:09
Jag köpte just en e-golf 2020 som andrabil och är mkt nöjd. 8-)
Grattis, det är faktiskt ett bra exempel på en elbil som åldrats väl då den är den mycket bättre bilmässigt jämför med VW ID.3.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7247
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vem vill köpa en elbil från 2020?

Inlägg av fth »

Jag har en elbil från 2016, den går som tåget fortfarande, jag gör regelbundet resor med dagsetapper på över 100 mil utan problem.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
BEV[e-Rage]
Inlägg: 522
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Vem vill köpa en elbil från 2020?

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Nicke Nyfiken skrev: 17 maj 2024 19:10
BEV[e-Rage] skrev: 17 maj 2024 19:06
Utvecklingen på elbilar går fort (relativt fossilbilar), så vem vill köpa en 3-4 år gammal elbil.
De har säkert tappat minst 10% av sin begränsade batterikapacitet, många laddar långsammare på DC jämfört med dagens bilar, vissa har bara 2G/3G uppkoppling vilken stängs ned 2025 och ..ja vad mer är det en halvmodern elbil saknar?
Samma gamla rant som fossilbilskramarna kört med sedan dag ett. :roll:
Jo, fast det kanske stämmer med tanke på andrahandsvärdena.. :o

Själv har jag bara haft elbilar sedan 2015 och ville bara påpeka att de inte verkar åldras väl.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1429
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Vem vill köpa en elbil från 2020?

Inlägg av Niclas »

Jag har en bil från 2015 och tycker utvecklingen inte har blivit särskilt mycket bättre sedan dess
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1397
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Vem vill köpa en elbil från 2020?

Inlägg av Verdi_ »

Våra är från 2018 och 2020. Inga problem.
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 340
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Vem vill köpa en elbil från 2020?

Inlägg av Henkens »

Min S är från 2017 och har gått 36000 mil.
Om det tar 19 eller 23 minuter att ladda så jag tar mig till nästa SuC spelar ingen roll för mig. Jag laddar gratis.
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5457
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vem vill köpa en elbil från 2020?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

BEV[e-Rage] skrev: 17 maj 2024 19:16
Nicke Nyfiken skrev: 17 maj 2024 19:10
BEV[e-Rage] skrev: 17 maj 2024 19:06
Utvecklingen på elbilar går fort (relativt fossilbilar), så vem vill köpa en 3-4 år gammal elbil.
De har säkert tappat minst 10% av sin begränsade batterikapacitet, många laddar långsammare på DC jämfört med dagens bilar, vissa har bara 2G/3G uppkoppling vilken stängs ned 2025 och ..ja vad mer är det en halvmodern elbil saknar?
Samma gamla rant som fossilbilskramarna kört med sedan dag ett. :roll:
Jo, fast det kanske stämmer med tanke på andrahandsvärdena.. :o

Själv har jag bara haft elbilar sedan 2015 och ville bara påpeka att de inte verkar åldras väl.
Jo de sista 1,5 åren har andrahandsvärdet inte varit bäst på elbilar. Men det har ingenting att göra med de anledningarna du radar upp.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1397
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Vem vill köpa en elbil från 2020?

Inlägg av Verdi_ »

Henkens skrev: 17 maj 2024 20:10
Min S är från 2017 och har gått 36000 mil.
Om det tar 19 eller 23 minuter att ladda så jag tar mig till nästa SuC spelar ingen roll för mig. Jag laddar gratis.

Ja man har ju galet bra timpenning för de där minuterna.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10481
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vem vill köpa en elbil från 2020?

Inlägg av Legato »

BEV[e-Rage] skrev: 17 maj 2024 19:06
Utvecklingen på elbilar går fort (relativt fossilbilar), så vem vill köpa en 3-4 år gammal elbil?
De har säkert tappat minst 10% av sin begränsade batterikapacitet, många laddar långsammare på DC jämfört med dagens bilar, vissa har bara 2G/3G uppkoppling vilken stängs ned 2025 och ..ja vad mer är det en halvmodern elbil saknar?
Alla som inte har råd med en ny? Eller som prioriterar annat?

Den 3-4 är gamla har extremt låg TCO och är 100 gånger trevligare att äga och köra än valfri fossil.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 377
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Vem vill köpa en elbil från 2020?

Inlägg av d3marcus »

Sanningen är ju att elbilar utvecklats väldigt lite sedan 2016. Max 10 min skillnad när det gäller laddtid på långresa, ingen skillnad i drivlinans effektivitet, marginell skillnad på acceleration osv. Lite besviken faktiskt.
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Vem vill köpa en elbil från 2020?

Inlägg av DanneB »

BEV[e-Rage] skrev: 17 maj 2024 19:06
Utvecklingen på elbilar går fort (relativt fossilbilar), så vem vill köpa en 3-4 år gammal elbil?
De har säkert tappat minst 10% av sin begränsade batterikapacitet, många laddar långsammare på DC jämfört med dagens bilar, vissa har bara 2G/3G uppkoppling vilken stängs ned 2025 och ..ja vad mer är det en halvmodern elbil saknar?
Skulle absolut inte ha några problem med att köpa en 3-4 år gammal elbil. Äger själv en från 2016, så åtta år gammal nu.
Elbilar tappar en del kapacitet redan första året, men sedan håller de sig länge där. Från 9000mil till 30000mil, så har jag haft oförändrad räckvidd.
Bilen laddar långsammare än nyare elbilar, men som någon annan skrev här innan, det gör inget. Man hinner ändå knappt inte med att gå på toan och köpa någon dricka att ha på vägen, innan bilen är färdigladdad. Jag tillhör gruppen som aldrig laddar fullt, utan inom spannet där den laddar som snabbast. Eller lagom till 1-2 laddstationer bort, beroende på avstånd.
Min Tesla har 2G/3G, men går att uppgradera framöver, precis som jag uppgraderat den till CCS. Så inga problem.
Saknar inget, som jag sett finnas i nyare bilar. Glider fram genom den svenska sommaren med gratis laddning istället. 8-)
Tesla Model S 90D
BEV[e-Rage]
Inlägg: 522
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Vem vill köpa en elbil från 2020?

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Ok, ni har säkert rätt.
Har man investerat i en Tesla med 90kWh batteri så duger den säkert i många år.
Jag tänkte mer på lite billigare bilar som begagnade VW ID.3, Renault Zoe, Nissan LEAF, Peugeot e-208/2008, Citroën e-C4 etc.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5658
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vem vill köpa en elbil från 2020?

Inlägg av SwedishAdvocate »

BEV[e-Rage] skrev: 17 maj 2024 22:10
Ok, ni har säkert rätt.
Har man investerat i en Tesla med 90kWh batteri så duger den säkert i många år.
Jag tänkte mer på lite billigare bilar som begagnade VW ID.3, Renault Zoe, Nissan LEAF, Peugeot e-208/2008, Citroën e-C4 etc.
Beror väl på user case. Finns det så många på forumet som har någon av de bilarna för närvarande? taliz har väl en Zoe. Som jag förstått de så köpte han nyligen den billigt. Och hittills verkar han ju nöjd med den. Har tydligen varit ett relativt billigt bilägande...

Men håller med om att Peugeot 2008 och Citroën e-C4 inte känns som några höjdare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Frunken
elbilist
Inlägg: 73
Blev medlem: 26 nov 2023 23:28

Re: Vem vill köpa en elbil från 2020?

Inlägg av Frunken »

SwedishAdvocate skrev: 17 maj 2024 22:20
BEV[e-Rage] skrev: 17 maj 2024 22:10
Ok, ni har säkert rätt.
Har man investerat i en Tesla med 90kWh batteri så duger den säkert i många år.
Jag tänkte mer på lite billigare bilar som begagnade VW ID.3, Renault Zoe, Nissan LEAF, Peugeot e-208/2008, Citroën e-C4 etc.
Beror väl på user case. Finns det så många på forumet som har någon av de bilarna för närvarande? taliz har väl en Zoe. Som jag förstått de så köpte han nyligen den billigt. Och hittills verkar han ju nöjd med den. Har tydligen varit ett relativt billigt bilägande...

Men håller med om att Peugeot 2008 och Citroën e-C4 inte känns som några höjdare.
Peugeot e-2008 är totalt värdelös, äger tyvärr fortfarande en 😂 den är törstig som få, speciellt i motorvägsfart. Det enda positiva är att den är relativt tyst och hyfsat bekväm.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11709
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vem vill köpa en elbil från 2020?

Inlägg av martinot »

BEV[e-Rage] skrev: 17 maj 2024 19:06
Utvecklingen på elbilar går fort (relativt fossilbilar), så vem vill köpa en 3-4 år gammal elbil?
De har säkert tappat minst 10% av sin begränsade batterikapacitet, många laddar långsammare på DC jämfört med dagens bilar, vissa har bara 2G/3G uppkoppling vilken stängs ned 2025 och ..ja vad mer är det en halvmodern elbil saknar?
Problemet med e-Call har inget med elbilar att göra. Det är obligatoriskt för alla bilar i EU *, oavsett drivlina.


3G-nätet släcks – så slogs Jan-Everts bil ut

https://carup.se/3g-nedslackning-slar-u ... a-2500-kr/

"Nyheter 2 maj 2024, 16:09
av Maths Nilsson
Nedsläckningen av 2G- och 3G-näten har redan börjat i Sverige och 100 000-tals svenska bilägare får problem. Jan-Evert Perssons Skoda från 2020 har redan tappat kontakten med SOS-systemet E-Call. Verkstaden vill ha 2500 kronor i felsökning för ett fel som inte går att laga – nu vill han varna andra.
– Det kommer upp varningslarm vid hastighetsmätaren, men det är meningslöst att åka till verkstaden, säger Jan-Evert. "
En bilägare som redan drabbats är Jan-Evert Persson från Ödenäs mellan Alingsås och Hindås i Västergötland. Nyligen har mobilmasterna i hans grannskap byggts om. Det har fått till följd att hans Skoda Scala från 2020 tappar kontakten med nätet på många ställen där Jan-Evert kör. Först trodde han att det var fel på hans egen bil, men en medlem i kören där han sjunger upplyste om att det var nätet som nyligen byggts om och där han bor. Nu tänds och släcks varningsmeddelanden i bilen som rena flipperspelet.

– Den gröna lampan vid SOS-systemet släcks när bilen tappar kontakten och det kommer upp varningslarm vid hastighetsmätaren om att SOS-systemet är ur funktion. Jag ringde verkstaden och ville ha hjälp. Men de ville ha 2500 kronor i felsökningsavgift för att ens titta på bilen, berättar Jan-Evert.
Eftersom felet inte sitter i bilen vill han nu varna andra som får felmeddelanden om trasigt SOS e-callsystem för att betala onödiga verkstadskostnader. Sannolikt kommer 100 000-tals svenska bilägare få liknande varningar de närmaste åren när 2G- och 3G-näten släcks ner. Det kan röra sig om så många som en miljon bilar, någon bekräftad siffra på antal drabbade bilar finns i dag inte framtagen.

Hos bilverkstaden Toveks Bil som är en auktoriserad Skoda-verkstad har man aldrig hört talas om problemet med 3G-nedsläckning och inte fått några instruktioner från Skoda.
– Jag har faktiskt inte hört något om det, jag känner inte alls till det tidigare.Det har inte kommit någon information om någon aktion på detta, säger en kundmottagare till Carup.

* Ref: https://europa.eu/youreurope/citizens/t ... dex_sv.htm
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
BEV[e-Rage]
Inlägg: 522
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Vem vill köpa en elbil från 2020?

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Jo, men förutom att bilen varnar för att den inte längre får kontakt med eCall och möjligen ger dig problem vid nästa besiktning så har ju tex även möjligheten att fjärrstarta värmen/kylan och att övervaka laddningen via appen försvunnit när 2G/3G stängts ner om du råkat köpa en begagnad bil som bara har ett inbyggt 2G/3G modem. Det lär ju knappast framgå av annonsen och märks kanske inte tydligt förens framåt slutet av 2025 beroende på var man är i landet.

Vad mer kan göra att en några år gamla elbil kan kännas mindre användbar?
Tex de som köpt en Nissan LEAF kommer få allt färre ställen de kan ladda vartefter gamla DC laddare för CHAdeMO försvinner.
Flera elbilar ger inte möjlighet att begränsa laddnivån till 80% för daglig körning varvid batterikapaciteten för dessa kan sjunka fortare när de alltid laddas till 100%, beroende på vilken batteriteknik och buffert de har.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14618
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vem vill köpa en elbil från 2020?

Inlägg av taliz »

BEV[e-Rage] skrev: 17 maj 2024 22:10
Ok, ni har säkert rätt.
Har man investerat i en Tesla med 90kWh batteri så duger den säkert i många år.
Jag tänkte mer på lite billigare bilar som begagnade VW ID.3, Renault Zoe, Nissan LEAF, Peugeot e-208/2008, Citroën e-C4 etc.
Min Zoe är billigare än ett busskort. Perfekt för mitt use case.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
current
Inlägg: 221
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Vem vill köpa en elbil från 2020?

Inlägg av current »

Det här är ett intressant ämne.

Nya bilar köptes tidigare i stor utsträckning av företag. Efter 3 år byttes dom in och barnfamiljer blev dom nya ägarna. Problemet är att el-bilar för 3 år sen kunde kosta upp till 1 miljon och nu vill man ha 500-600k för dessa. Kombinera det höga räntor, heltförsäkring och avsaknad av garantier så förstår man det går trögt för begagnade elbilar. Räckvidden är också begränsad i många modeller.

På allt detta så sänkte Tesla sina nybils-priser och därför blev det mycket mer intressant som privatperson att köpa en ny bil med nya däck, fulla garantier och billigare försäkring. Kollade själv på en bil till mitt jobb för att ta sig från A till B. Det stor mellan en fullutrustad BMW i3s från 2020 (4000 mil) för 310k eller en ny Model 3 Highland för 497000:- Räknar jag in försäkring under underhåll på i3:an så är skillnaden minimal. Lägg även till att det är fullt förmånsvärde på en gammal bil så känns det ganska ovärt som företagare att köpa äldre elbilar.

Alla handlare jag pratat med säger det går segt med elbilar. Men mycket av det beror på att man har en skev bild av andrahandvärden. En bil har historiskt varit värd 50% av nypriset efter 3 år / 6000 mil. Finns inga Teslor till salu för det. Tänk typ en 2021 SR för 250k eller en 2021 LR för 290-ish. Men en LR ligger från 2021 ligger på 400k, EN TRE ÅR GAMMAL BIL. Om man inte behöver fyrhjulsdrift kan man lika gärna lägga till 97000:- och få en helt ny bil.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil

GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Vem vill köpa en elbil från 2020?

Inlägg av enoch85 »

Äger en VW e-UP! från 2021, funkar prima. Riktigt skön att köra faktiskt med tanke på dess storlek. 👍🏼
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1397
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Vem vill köpa en elbil från 2020?

Inlägg av Verdi_ »

current skrev: 18 maj 2024 07:17
Det här är ett intressant ämne.

Nya bilar köptes tidigare i stor utsträckning av företag. Efter 3 år byttes dom in och barnfamiljer blev dom nya ägarna. Problemet är att el-bilar för 3 år sen kunde kosta upp till 1 miljon och nu vill man ha 500-600k för dessa. Kombinera det höga räntor, heltförsäkring och avsaknad av garantier så förstår man det går trögt för begagnade elbilar. Räckvidden är också begränsad i många modeller.

På allt detta så sänkte Tesla sina nybils-priser och därför blev det mycket mer intressant som privatperson att köpa en ny bil med nya däck, fulla garantier och billigare försäkring. Kollade själv på en bil till mitt jobb för att ta sig från A till B. Det stor mellan en fullutrustad BMW i3s från 2020 (4000 mil) för 310k eller en ny Model 3 Highland för 497000:- Räknar jag in försäkring under underhåll på i3:an så är skillnaden minimal. Lägg även till att det är fullt förmånsvärde på en gammal bil så känns det ganska ovärt som företagare att köpa äldre elbilar.

Alla handlare jag pratat med säger det går segt med elbilar. Men mycket av det beror på att man har en skev bild av andrahandvärden. En bil har historiskt varit värd 50% av nypriset efter 3 år / 6000 mil. Finns inga Teslor till salu för det. Tänk typ en 2021 SR för 250k eller en 2021 LR för 290-ish. Men en LR ligger från 2021 ligger på 400k, EN TRE ÅR GAMMAL BIL. Om man inte behöver fyrhjulsdrift kan man lika gärna lägga till 97000:- och få en helt ny bil.
Problemet är att svenskarna blivit fattigare. Mycket fattigare på bara några år. Samtidigt har bilpriserna ökat pga den svaga kronan och allmän inflation globalt. Ja och räntorna då såklart.

Detta drabbar elbilarna kanske lite värre då de ändå är lite dyrare och så finns den här subventionen till företag på lägre förmånsvärde som gör ganska mycket för TCO. Men för privatköparna finns inte den moroten. Dessutom har många företag en miljöpolicy som säger att den anställde inte får ta ut nåt annat än en elbil. Dvs man tvingar folk att köpa elbil mer eller mindre vilket också skapar en skevhet mot privatmarknaden där inte lika många är redo för elbil.

Jag håller inte med om att fullt förmånsvärde gör att en E-Tron som kostade en miljon som ny och som man nu kan få för under 500' är ointressant för mig att ta på firman. Dels är den minskade värdeminskningen högst påtaglig även för ett mindre företag men förmånsvärdet är faktiskt billigare på äldre elbilar eftersom de har ändrat reglerna flera ggr.

Det absolut bästa är en bil som togs ut precis före sista juni 2021 har jag för mig. Tesla Model S är den bil som det kanske märks mest på. En Long Range+ från december 2020 har mindre än halva förmånsvärdet mot en ny Palladium. Priset är mindre än hälften också. Ja det är en "sämre bil" men kostnadsmässigt är det kanske 40% av en ny.

Men det är även en stor skillnad på andra bilar. En äldre Audi E-Tron GT kan ha mycket lägre förmånsvärde än en ny t ex.

Min fru har en i3S byggd hösten 2020 faktiskt. Jag tror inte hon skulle byta den mot en ny Model 3 även om hon fick en slant för det. Hon uppskattar det nätta formatet, den fina sikten och den luftiga kupén, den höga sittpositionen, den vansinnigt tajta vändradien, möjligheten att ha vår labrador i bakluckan... Hon kör aldrig längre bort än att hon klarar sig med räckvidden. Har den på mitt företag också och betalar 3-4 tusen per år i helförsäkring. Och peppar peppar så går den aldrig sönder. Haft den i snart 2 år och det har inte varit något alls. Den har inte ens varit på service sen jag köpte den i augusti 2022. (Är dags om några månader). Förmånsvärdet är drygt 3000 spänn på den vill jag minnas.

Men visst, jag förstår vad du menar. För många andra kanske Teslans egenskaper lockar mer. Den är bättre utanför stan, roligare på landsväg och smidigare på längre resor och så har den rattvärme.

Jag hävdar att 50% efter tre år är en gammal myt. Möjligen att man fick 50% av listpriset vid inbyte. Dvs ca 55% av nettopriset. Sen la handlaren på ytterligare 5-10%. Så en 3 år gammal kanske kostade 60-65% av nettopriset ny som begagnad. Jag har alltid räknat 15% per år i mina kalkyler. Egentligen oavsett ålder på bilen. Visst stannar värdeminskningen av i kronor räknat men procenträkning är bra på det sättet. 15% per år blir 61% restvärde efter 3 år om man säljer den själv. Att byta in den är kapitalförstöring och då får man skylla sig själv.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 408
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Vem vill köpa en elbil från 2020?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

current skrev: 18 maj 2024 07:17
Det här är ett intressant ämne.

Nya bilar köptes tidigare i stor utsträckning av företag. Efter 3 år byttes dom in och barnfamiljer blev dom nya ägarna. Problemet är att el-bilar för 3 år sen kunde kosta upp till 1 miljon och nu vill man ha 500-600k för dessa. Kombinera det höga räntor, heltförsäkring och avsaknad av garantier så förstår man det går trögt för begagnade elbilar. Räckvidden är också begränsad i många modeller.

På allt detta så sänkte Tesla sina nybils-priser och därför blev det mycket mer intressant som privatperson att köpa en ny bil med nya däck, fulla garantier och billigare försäkring. Kollade själv på en bil till mitt jobb för att ta sig från A till B. Det stor mellan en fullutrustad BMW i3s från 2020 (4000 mil) för 310k eller en ny Model 3 Highland för 497000:- Räknar jag in försäkring under underhåll på i3:an så är skillnaden minimal. Lägg även till att det är fullt förmånsvärde på en gammal bil så känns det ganska ovärt som företagare att köpa äldre elbilar.

Alla handlare jag pratat med säger det går segt med elbilar. Men mycket av det beror på att man har en skev bild av andrahandvärden. En bil har historiskt varit värd 50% av nypriset efter 3 år / 6000 mil. Finns inga Teslor till salu för det. Tänk typ en 2021 SR för 250k eller en 2021 LR för 290-ish. Men en LR ligger från 2021 ligger på 400k, EN TRE ÅR GAMMAL BIL. Om man inte behöver fyrhjulsdrift kan man lika gärna lägga till 97000:- och få en helt ny bil.
Bra analys.
Alla vet att de beggade elbilarna kommer sjunka mer i pris, så man avvaktar med inköp, alt köper de istället nytt.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Skriv svar