Bästa ”elkombin”?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

ChristofferG
elbilist
Inlägg: 45
Blev medlem: 07 mar 2022 08:56

Re: Bästa ”elkombin”?

Inlägg av ChristofferG »

kikat skrev: 16 maj 2024 10:17
Är väldigt enkelt att definiera vad som är SUV eller Kombi.

En kombi sätter man sig ned i. Måste vara under 1,6m hög. Dessutom ska det finnas hel rak baklucka och ha en förlängd bakdel, annars är det antingen en halvkombi eller en sedan.
En CUV (Crossover SUV) sätter man sig in i. Måste vara mellan 1,6-1,7m hög.
En SUV kliver man upp i. Måste vara över 1,7m hög.

Exempel:

Minibuss (MPV):
VW ID.BUZZ

Kombi:
VW ID.7 Tourer
BMW i5 Touring

Halvkombi:
VW ID.7
Kia EV6
Tesla Model S
Zeekr 001
Polestar 2

SUV:
Kia EV9
Volvo EX90

CUV:
VW ID.4
Skoda Enyaq
Tesla Model Y
Hyundai Ioniq 5
Polestar 3
Blir inte många SUV:ar med detta sättet att definiera.
BMW iX, Audi Q8 Etron, Audi Q6 Etron blir alla CUV.
bomauritz
Inlägg: 46
Blev medlem: 06 apr 2023 14:56

Re: Bästa ”elkombin”?

Inlägg av bomauritz »

Maw skrev: 16 maj 2024 05:51
bomauritz skrev: 15 maj 2024 23:28
Kia EV9, ID.BUZZ, Enyaq RS eller Model Y om utrymmen för fyra, bra elbil och ”rolig att köra” står på topp prio. Du borde få in alla i budgeten.
De alternativen är bra elbilar med mycket utrymme men ingen av dem är väl roliga att köra jämfört med vad man kan förvänta sig av Polestar 4?
Tvivlar inte på att Polestar 4 kommer vara roligare än alla de fyra.

Men var gränsen för "rolig att köra" är ju väldigt individuellt. MY och Enyaq Sportline platsar där för mig. Det är ju trots allt familjebilar som oftast kuskas fram med 2-3 andra personer, oftast barn, i och då är det kanske inte läge att ligga på gränsen för var grepp och drivlina klarar i varje rondell och acceleration. Men söker man det absolut körgladaste som går att finna för de pengarna får man kanske titta åt ett annat håll, men troligtvis lägga en del praktikalitet åt sidan.

Polestar 4 är på gränsen när det gäller rymlig familjebil för mina behov, så den klassar inte riktigt in ens från början (4 i familjen och en hund) samt använder bilen för långresor med mycket packning. Men även det är ju individuellt och andra familjer (bevisligen för TS) klarar ju sig med en en P4 eller bilar med liknande utrymme.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11706
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Bästa ”elkombin”?

Inlägg av martinot »

Legato skrev: 16 maj 2024 06:36
Model Y är imo rolig att köra, men gissar att PS4 är ännu roligare. PS2 är helt klart ännu roligare.
PS2 tyckte jag var körglad och väldigt rolig att köra (förutom att mitt högerknä inte gillade mittkonsolen, men det har ju inget med köregenskaperna att göra), men gillade personligen inte alls MYP. Hade bokat en MYP, men avbeställde när jag fick provkört den. Bättre än många andra SUV, men gillade ändå inte att den hade mycket mer "busskänsla" än vad jag hade tänkt mig. Trodde den skulle likna min M3, och även nämnda PS2, i körkänsla, men blev personligen grymt besviken.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 408
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Bästa ”elkombin”?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

martinot skrev: 16 maj 2024 16:53
Legato skrev: 16 maj 2024 06:36
Model Y är imo rolig att köra, men gissar att PS4 är ännu roligare. PS2 är helt klart ännu roligare.
PS2 tyckte jag var körglad och väldigt rolig att köra (förutom att mitt högerknä inte gillade mittkonsolen, men det har ju inget med köregenskaperna att göra), men gillade personligen inte alls MYP. Hade bokat en MYP, men avbeställde när jag fick provkört den. Bättre än många andra SUV, men gillade ändå inte att den hade mycket mer "busskänsla" än vad jag hade tänkt mig. Trodde den skulle likna min M3, och även nämnda PS2, i körkänsla, men blev personligen grymt besviken.
Har kört MY performance, och förstår din upplevelse.
Snabb men "talar inte" till mig som en lägre bil. Körställningen är trevligare i en låg bil tex.
Och det gungar inte lika mycket.
Att sedan Y är ful är en showstopper.
Har svårt för dessa mellan-SUV.
Då är tex iX coolare. En stor best. Inte snygg direkt men åtminstone cool.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3698
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Bästa ”elkombin”?

Inlägg av jonasl »

Model Y känns verkligen som en buss när man kommer direkt från Model 3, det kan jag inte annat än hålla med om.

Hade det inte varit tre barn och ibland också en hund som skulle med så är jag inte säker på att vi bytt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11706
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Bästa ”elkombin”?

Inlägg av martinot »

Sportbilsentusiasten skrev: 16 maj 2024 18:35
martinot skrev: 16 maj 2024 16:53
Legato skrev: 16 maj 2024 06:36
Model Y är imo rolig att köra, men gissar att PS4 är ännu roligare. PS2 är helt klart ännu roligare.
PS2 tyckte jag var körglad och väldigt rolig att köra (förutom att mitt högerknä inte gillade mittkonsolen, men det har ju inget med köregenskaperna att göra), men gillade personligen inte alls MYP. Hade bokat en MYP, men avbeställde när jag fick provkört den. Bättre än många andra SUV, men gillade ändå inte att den hade mycket mer "busskänsla" än vad jag hade tänkt mig. Trodde den skulle likna min M3, och även nämnda PS2, i körkänsla, men blev personligen grymt besviken.
Har kört MY performance, och förstår din upplevelse.
Snabb men "talar inte" till mig som en lägre bil. Körställningen är trevligare i en låg bil tex.
Och det gungar inte lika mycket.
Att sedan Y är ful är en showstopper.
Har svårt för dessa mellan-SUV.
Då är tex iX coolare. En stor best. Inte snygg direkt men åtminstone cool.
Bryr mig inte så mycket om utseende (är inte så upptagen av prestige och yttre attribut på bilarna), men var mer att jag tyckte det fortfarande var för mycket busskänsla över körningen, och att köregenskaperna inte var i närheten av mina tre favoritelbilar gällande körkänsla (M3, PS2 och Taycan).

Gillar inte alls större SUVar som är ännu gungigare. Känns ännu mer som att bilen kör dig och att du är med på en kryssning, än att det är du som förare som har kontroll över och kör bilen. Har svårt att förklara, men skillnaden mellan M3 och MY var bra mycket större än vad jag trodde/hoppades på. Visste att det skulle vara sämre körkänsla, men trodde inte att den praktiska skillnaden skulle vara fullt så stor med tanke på att de delar så enormt mycket teknik och komponenter.

Nej. Nästa bil får nog bli en M3P. Men kommer självklart testköra innan jag plockar ut någon.

Väntar dock med att beställa tills att de löst vibrationsproblemen som verkar vara en barnsjukdom på den, samt att chansa på om vi kan så småningom kanske kan få hit någon M3P MiU med Panasonic (även om jag inte tror/räknar med det, tyvärr).

Skall jag någon gång köpa en SUV om jag har ett behov för det, så skall det vara en riktig maskin som någon av dessa nedan.

Inte en ful stads-SUV som varken är sportig eller ens bra som ett riktigt terränggående fordon (bara en dålig kompromiss som inte är bra på varken det ena eller andra).

https://ineosgrenadier.com/en/se/news/i ... s-fusilier

https://mercedes-benz-mag.se/eldriven-m ... ss-pa-vag/


Bild

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2203
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Bästa ”elkombin”?

Inlägg av jpetters »

P_EL skrev:
Behöver tips. Köpt tomt och ska bygga hus. Ett tvåårsprojekt med säkert ytterligare ett års efterdyningar. Har en Polestar 3 reserverad men känner att det kanske är dumt att köpa egen sprillans ny 1msek bil och ha som ”byggbil”. Kan ta ut en tjänstebil för 700-800tsek och tänker att det kanske är smartare att ha som byggbil kommande 3år. Tar gärna tips! Bilen får gärna vara rymlig för fyra vuxna och roligt att köra 8-)
Utan tvekan Tesla Model S, bästa elkombin som finns idag.
Nackdelen är väl att det krävs Palladium för att få dragkrok, om det behövs till bygget, och det akn bli svårt med budgeten.
Men den är både rymlig och riktigt kul att köra.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11706
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Bästa ”elkombin”?

Inlägg av martinot »

jonasl skrev: 16 maj 2024 21:53
Model Y känns verkligen som en buss när man kommer direkt från Model 3, det kan jag inte annat än hålla med om.

Hade det inte varit tre barn och ibland också en hund som skulle med så är jag inte säker på att vi bytt.
Ja, håller med. Skillnaden i körkänsla är enormt mycket större än skillnaden i utseende.

Förstår däremot det praktiska med en MY. 100%. En M3 är ju väldigt opraktisk som den sedan-bil den är med en så liten öppning där bak. Väldigt svårt att trycka in lite halvstora saker ibland. Höjden sätter klara begränsningar, även om den är rätt djup och bred i bagageutrymme.

Väldigt trist att det inte finns en M3 som halvkombi (likt PS2 eller i4). Då hade en M3 blivit mycket mer användbar för att lasta saker i. Nu fungerar det, men det är bara för att vi har en kombi i form av BMW 5-serie Touring. Var lite synd att M3 inte blev en halvkombi med tanke på att MS var det. Trodde M3 skulle bli en mindre version av MS, så väldigt synd att de gick för en sedan-lucka.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5657
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Bästa ”elkombin”?

Inlägg av SwedishAdvocate »

jpetters skrev: 16 maj 2024 22:03
P_EL skrev:
Behöver tips. Köpt tomt och ska bygga hus. Ett tvåårsprojekt med säkert ytterligare ett års efterdyningar. Har en Polestar 3 reserverad men känner att det kanske är dumt att köpa egen sprillans ny 1msek bil och ha som ”byggbil”. Kan ta ut en tjänstebil för 700-800tsek och tänker att det kanske är smartare att ha som byggbil kommande 3år. Tar gärna tips! Bilen får gärna vara rymlig för fyra vuxna och roligt att köra 8-)
Utan tvekan Tesla Model S, bästa elkombin som finns idag. [...
Model S är en rymlig bil, men håller inte med om att det är en kombi. Model S är en liftback/halvkombi.
The Tesla Model S is a battery electric executive car with a liftback body style [...

https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2203
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Bästa ”elkombin”?

Inlägg av jpetters »

SwedishAdvocate skrev:
jpetters skrev: 16 maj 2024 22:03
P_EL skrev:
Behöver tips. Köpt tomt och ska bygga hus. Ett tvåårsprojekt med säkert ytterligare ett års efterdyningar. Har en Polestar 3 reserverad men känner att det kanske är dumt att köpa egen sprillans ny 1msek bil och ha som ”byggbil”. Kan ta ut en tjänstebil för 700-800tsek och tänker att det kanske är smartare att ha som byggbil kommande 3år. Tar gärna tips! Bilen får gärna vara rymlig för fyra vuxna och roligt att köra 8-)
Utan tvekan Tesla Model S, bästa elkombin som finns idag. [...
Model S är en rymlig bil, men håller inte med om att det är en kombi. Model S är en liftback/halvkombi.
The Tesla Model S is a battery electric executive car with a liftback body style [...

https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S
Visst, den är mindre box formad men lastar ändå mer än en Volvo V90.
Sen är väl en Volvo V90 måttligt kul att köra.
Så vill man ha en "kombi" som är rymlig och kul att köra finns det bara en (el)bil som är bäst.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11881
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Bästa ”elkombin”?

Inlägg av HelectriC »

För mig är den dagliga största skillnaden mellan SUV och kombi om man har benen rakt fram när man kör eller mer neråt. Kan låta som en fånig sak att mäta, men stämmer ganska ofta rätt bra. När man har benen mer ner än fram, så sitter man följaktligen också högre och bilen är ofta designad på ett annat sätt för att få till den sittställningen. Dock är det samma för minibussar/vanar, något jag tycker många moderna SUVar egentligen är. Tex Model X är för mig helt klart en minibuss/van betydligt mer än den är en SUV.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
lawe
Inlägg: 260
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Bästa ”elkombin”?

Inlägg av lawe »

HelectriC skrev: 17 maj 2024 08:16
För mig är den dagliga största skillnaden mellan SUV och kombi om man har benen rakt fram när man kör eller mer neråt. Kan låta som en fånig sak att mäta, men stämmer ganska ofta rätt bra. När man har benen mer ner än fram, så sitter man följaktligen också högre och bilen är ofta designad på ett annat sätt för att få till den sittställningen. Dock är det samma för minibussar/vanar, något jag tycker många moderna SUVar egentligen är. Tex Model X är för mig helt klart en minibuss/van betydligt mer än den är en SUV.
Då är min Mitsubishi Pajero från 2001 en SUV :-) Många andra betraktar jag som SUV-wannabees när jag tittar ner på dem från Pajeron. Och ja, den har massor med körglädje :D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11881
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Bästa ”elkombin”?

Inlägg av HelectriC »

lawe skrev: 17 maj 2024 08:45
HelectriC skrev: 17 maj 2024 08:16
För mig är den dagliga största skillnaden mellan SUV och kombi om man har benen rakt fram när man kör eller mer neråt. Kan låta som en fånig sak att mäta, men stämmer ganska ofta rätt bra. När man har benen mer ner än fram, så sitter man följaktligen också högre och bilen är ofta designad på ett annat sätt för att få till den sittställningen. Dock är det samma för minibussar/vanar, något jag tycker många moderna SUVar egentligen är. Tex Model X är för mig helt klart en minibuss/van betydligt mer än den är en SUV.
Då är min Mitsubishi Pajero från 2001 en SUV :-) Många andra betraktar jag som SUV-wannabees när jag tittar ner på dem från Pajeron. Och ja, den har massor med körglädje :D
Pajero är nog definitivt en SUV i sin rätta bemärkelse, en av de få äkta skulle jag påstå.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3698
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Bästa ”elkombin”?

Inlägg av jonasl »

Touranen jag hade innan Teslorna satt man väldigt upprätt i, trots att det i grunden är en förlängd Golf. Mycket busskänsla! Men ingen SUV för det. MPV kanske, om man måste sätta in i fack.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 408
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Bästa ”elkombin”?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

HelectriC skrev: 17 maj 2024 08:16
För mig är den dagliga största skillnaden mellan SUV och kombi om man har benen rakt fram när man kör eller mer neråt. Kan låta som en fånig sak att mäta, men stämmer ganska ofta rätt bra.
För mig är det en STOR skillnad i komfort. Mycket med avslappnande med benen rakare framåt, lite höjd under knäna och lite lagom bakåtlutat ryggstöd.
Att sitta som en pinnstol är inte skönt långa stunder.
En annan sak är att en högre bil ger mer insyn utifrån med sina större rutor som börjar längre ned, relativt kroppens position.
I en lägre bil ser normalt en person utanför bilen mindre av kroppen som sitter i bilen. Trevligare tycker jag att inte sitta "på display" för alla andra.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11881
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Bästa ”elkombin”?

Inlägg av HelectriC »

Sportbilsentusiasten skrev: 18 maj 2024 09:12
HelectriC skrev: 17 maj 2024 08:16
För mig är den dagliga största skillnaden mellan SUV och kombi om man har benen rakt fram när man kör eller mer neråt. Kan låta som en fånig sak att mäta, men stämmer ganska ofta rätt bra.
För mig är det en STOR skillnad i komfort. Mycket med avslappnande med benen rakare framåt, lite höjd under knäna och lite lagom bakåtlutat ryggstöd.
Att sitta som en pinnstol är inte skönt långa stunder.
En annan sak är att en högre bil ger mer insyn utifrån med sina större rutor som börjar längre ned, relativt kroppens position.
I en lägre bil ser normalt en person utanför bilen mindre av kroppen som sitter i bilen. Trevligare tycker jag att inte sitta "på display" för alla andra.
håller med om allt!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar