Hur får man GPS-data och annat i Dash-cam?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dr Mabuse
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 18 maj 2023 19:32
Ort: Örebro län
Kontakt:

Hur får man GPS-data och annat i Dash-cam?

Inlägg av Dr Mabuse »

I stort sett alla Dash-cams utom de billigaste har möjlighet att infoga GPS-data i videon, så man kan se exempelvis hastighet i filmen.

Hur gör man för att få detta i en Telsa, ex. Model 3?

Kan man få det direkt i videon, eller som en srt-fil så man kan konfigurera ett textnings-spår som visar hastighet, och kanske andra viktiga signaler som bromsljus och blinkers?
Baktanken är att om det händer något och filmen blir bevismaterial, att man då lätt ska kunna se att hastigheten på bilen var si-och-så.

Inspirationen är youtube-kanalen "Bad drivers of Sweden" som publicerar både egna och andras tokigheter i trafiken.
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.

Kör: Tesla Model 3 LR -22

Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6506
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Hur får man GPS-data och annat i Dash-cam?

Inlägg av spacecoin »

Dr Mabuse skrev: 14 maj 2024 08:14
I stort sett alla Dash-cams utom de billigaste har möjlighet att infoga GPS-data i videon, så man kan se exempelvis hastighet i filmen.

Hur gör man för att få detta i en Telsa, ex. Model 3?

Kan man få det direkt i videon, eller som en srt-fil så man kan konfigurera ett textnings-spår som visar hastighet, och kanske andra viktiga signaler som bromsljus och blinkers?
Baktanken är att om det händer något och filmen blir bevismaterial, att man då lätt ska kunna se att hastigheten på bilen var si-och-så.

Inspirationen är youtube-kanalen "Bad drivers of Sweden" som publicerar både egna och andras tokigheter i trafiken.
Jag skulle tro att det enklaste är att köpa en dashcam som klarar detta helt enkelt, eller vänta på att Tesla eventuellt lägger till det. Jag tror inte det är ett enkelt projekt med att få ut data ur CAN-bus och synka med clips från det inbyggda systemet.
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 422
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Hur får man GPS-data och annat i Dash-cam?

Inlägg av DanneB »

spacecoin skrev: 14 maj 2024 13:29
Dr Mabuse skrev: 14 maj 2024 08:14
I stort sett alla Dash-cams utom de billigaste har möjlighet att infoga GPS-data i videon, så man kan se exempelvis hastighet i filmen.

Hur gör man för att få detta i en Telsa, ex. Model 3?

Kan man få det direkt i videon, eller som en srt-fil så man kan konfigurera ett textnings-spår som visar hastighet, och kanske andra viktiga signaler som bromsljus och blinkers?
Baktanken är att om det händer något och filmen blir bevismaterial, att man då lätt ska kunna se att hastigheten på bilen var si-och-så.

Inspirationen är youtube-kanalen "Bad drivers of Sweden" som publicerar både egna och andras tokigheter i trafiken.
Jag skulle tro att det enklaste är att köpa en dashcam som klarar detta helt enkelt, eller vänta på att Tesla eventuellt lägger till det. Jag tror inte det är ett enkelt projekt med att få ut data ur CAN-bus och synka med clips från det inbyggda systemet.
+1 på den. Kör själv med en 4K-dashcam, för att man ska kunna se regplåtar om något skulle hända.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
Dr Mabuse
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 18 maj 2023 19:32
Ort: Örebro län
Kontakt:

Re: Hur får man GPS-data och annat i Dash-cam?

Inlägg av Dr Mabuse »

DanneB skrev: 14 maj 2024 14:59
+1 på den. Kör själv med en 4K-dashcam, för att man ska kunna se regplåtar om något skulle hända.
Haha...
Förra veckan hade en lastbil som låg så nära bakom mig att jag kunde läsa Regnumret från back-kameran... Riksväg 50, kö bakom en långtradare som körde 75km/h... :roll:
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.

Kör: Tesla Model 3 LR -22

Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Skriv svar