Fasen, elbil är en dyr sport....HelectriC skrev:Ska provköra på lördag
Mercedes EQS
Moderator: Redaktion
Re: Mercedes EQS
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: Mercedes EQS
Ja, men så dyr bil köper jag ändå inte. T.o.m. jag har tillräckligt vett att inte köpa bil över miljonen, det finns så mkt annat kul att göra för de pengarna!PapaD skrev:Fasen, elbil är en dyr sport....HelectriC skrev:Ska provköra på lördag
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Mercedes EQS
Var och körde EQS idag och det ord som hela tiden klingar i huvudet efteråt är ”komfortmonster”. Bilen är riktigt komfortabel, mjuk i fjädring när det behövs, sportig när det behövs (dock inte som en Taycan eller etron GT sportig). Bilen svävar fram över ojämnheter. 5,2m är ingen liten kloss att flytta på, verkligen monster size. Men den jag körde hade 10˚ bakaxelstyrning och det var en otrolig aha-upplevelse, den vände på en femöring, mindre radie än eGolfen. Säljaren sa radien är samma som på Peugeot 208, och det är verkligen ingen stor bil
När man gasade på hade den ett väldigt spacigt ljud, som var kul i 3min. Antar det går att stänga av.
Massage i stolarna var riktigt nice och språkstyrningen funkade på allt jag testade, som hade med klimatanläggning, stolar, radio, navi, laddstationer att göra. Däremot var jag lite besviken på den stora skärmen, den var inte så snappy, som jag hade hoppats och inte alls på nivå med Polestar 2 tex. Men skärmen är stor och översiktlig. Jag la in en lång rutt på ca 800km och det visades riktigt fint med laddstopp och allt. Oavsett vad man gör på kartan så får man upp alla laddstationer och vilken effekt de har. Det är riktigt praktiskt.
De flesta ytor man tar på känns högkvalitativa, dock är jag mycket överraskad att solskyddet var i hårdplast. Ingen tyg eller Alcantara, det kändes billigt! T.o.m ioniq5 har tyg på solskyddet.
Bagaget har ett ganska stort utrymme under golvet, så totalt sett har man ganska mkt plats att packa på. Dock ingen frunk, kan inte ens öppna huven (den måste låsas upp på verkstad)
Baksätesplatsen var också ganska extrem, hur mkt plats som helst, dock typiskt högt elbilsgolv, tyvärr inga fotgarage som i Polestar2/Taycan/etron GT. På bilden sitter jag”bakom mig själv” i klassisk testsituation. Jag tror nästan barnen kan sträcka ut benen helt ut
1års leveranstid fick jag upplyst om.
Summa summarum en mkt trevlig bil, men för dyr tycker jag. Väntar med spänning på EQE, dock vet vi ju redan att den inte får lika praktisk bagagelucka utan vanlig sedanlucka.
Vet inte varför bilderna kommer upp och ner, brukar inte bli så för mig
När man gasade på hade den ett väldigt spacigt ljud, som var kul i 3min. Antar det går att stänga av.
Massage i stolarna var riktigt nice och språkstyrningen funkade på allt jag testade, som hade med klimatanläggning, stolar, radio, navi, laddstationer att göra. Däremot var jag lite besviken på den stora skärmen, den var inte så snappy, som jag hade hoppats och inte alls på nivå med Polestar 2 tex. Men skärmen är stor och översiktlig. Jag la in en lång rutt på ca 800km och det visades riktigt fint med laddstopp och allt. Oavsett vad man gör på kartan så får man upp alla laddstationer och vilken effekt de har. Det är riktigt praktiskt.
De flesta ytor man tar på känns högkvalitativa, dock är jag mycket överraskad att solskyddet var i hårdplast. Ingen tyg eller Alcantara, det kändes billigt! T.o.m ioniq5 har tyg på solskyddet.
Bagaget har ett ganska stort utrymme under golvet, så totalt sett har man ganska mkt plats att packa på. Dock ingen frunk, kan inte ens öppna huven (den måste låsas upp på verkstad)
Baksätesplatsen var också ganska extrem, hur mkt plats som helst, dock typiskt högt elbilsgolv, tyvärr inga fotgarage som i Polestar2/Taycan/etron GT. På bilden sitter jag”bakom mig själv” i klassisk testsituation. Jag tror nästan barnen kan sträcka ut benen helt ut
1års leveranstid fick jag upplyst om.
Summa summarum en mkt trevlig bil, men för dyr tycker jag. Väntar med spänning på EQE, dock vet vi ju redan att den inte får lika praktisk bagagelucka utan vanlig sedanlucka.
Vet inte varför bilderna kommer upp och ner, brukar inte bli så för mig
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Mercedes EQS
Håller med om det jag vet, dvs priset och vill också se EQE. Men det lär jag ju hinna då det 1,5 år kvar på min leasing.HelectriC skrev:Var och körde EQS idag och det ord som hela tiden klingar i huvudet efteråt är ”komfortmonster”. Bilen är riktigt komfortabel, mjuk i fjädring när det behövs, sportig när det behövs (dock inte som en Taycan eller etron GT sportig). Bilen svävar fram över ojämnheter. 5,2m är ingen liten kloss att flytta på, verkligen monster size. Men den jag körde hade 10˚ bakaxelstyrning och det var en otrolig aha-upplevelse, den vände på en femöring, mindre radie än eGolfen. Säljaren sa radien är samma som på Peugeot 208, och det är verkligen ingen stor bil
När man gasade på hade den ett väldigt spacigt ljud, som var kul i 3min. Antar det går att stänga av.
Massage i stolarna var riktigt nice och språkstyrningen funkade på allt jag testade, som hade med klimatanläggning, stolar, radio, navi, laddstationer att göra. Däremot var jag lite besviken på den stora skärmen, den var inte så snappy, som jag hade hoppats och inte alls på nivå med Polestar 2 tex. Men skärmen är stor och översiktlig. Jag la in en lång rutt på ca 800km och det visades riktigt fint med laddstopp och allt. Oavsett vad man gör på kartan så får man upp alla laddstationer och vilken effekt de har. Det är riktigt praktiskt.
De flesta ytor man tar på känns högkvalitativa, dock är jag mycket överraskad att solskyddet var i hårdplast. Ingen tyg eller Alcantara, det kändes billigt! T.o.m ioniq5 har tyg på solskyddet.
Bagaget har ett ganska stort utrymme under golvet, så totalt sett har man ganska mkt plats att packa på. Dock ingen frunk, kan inte ens öppna huven (den måste låsas upp på verkstad)
Baksätesplatsen var också ganska extrem, hur mkt plats som helst, dock typiskt högt elbilsgolv, tyvärr inga fotgarage som i Polestar2/Taycan/etron GT. På bilden sitter jag”bakom mig själv” i klassisk testsituation. Jag tror nästan barnen kan sträcka ut benen helt ut
1års leveranstid fick jag upplyst om.
Summa summarum en mkt trevlig bil, men för dyr tycker jag. Väntar med spänning på EQE, dock vet vi ju redan att den inte får lika praktisk bagagelucka utan vanlig sedanlucka.
Vet inte varför bilderna kommer upp och ner, brukar inte bli så för mig
Hade EQE fått samma baklucka så hade det nog inte varit en fråga ens men framtiden får utvisa vad det blir.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2302
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Mercedes EQS
Provade en ganska standardutrustad EQS 450 idag.
Trevlig och exklusiv elbil med hög komfort och fantastisk räckvidd. 63 mil enligt GOM.
Den svävar fram över gupp och ojämnheter.
Kändes att det är en elbil för långkörare som vill ha komforten.
Ingen körglädje som i sportbilar, här åker man verkligen i bilen.
Tyvärr för dyr bil med min budget.
Får bli begagnad e-tron tills vidare.
Trevlig och exklusiv elbil med hög komfort och fantastisk räckvidd. 63 mil enligt GOM.
Den svävar fram över gupp och ojämnheter.
Kändes att det är en elbil för långkörare som vill ha komforten.
Ingen körglädje som i sportbilar, här åker man verkligen i bilen.
Tyvärr för dyr bil med min budget.
Får bli begagnad e-tron tills vidare.
Re: Mercedes EQS
Är det någon här i forumet som har en EQS och är ni i så fall nöjda? Är det något som verkligen sticker ut positivt bortsett från komforten? Vad är sämst med bilen?
Nu börjar ju även denna bil komma ner i pris på begagnatmarknaden och man blir ju mer och mer gubbe för varje år, så det börjar locka med en riktigt komfortabel motorvägskryssare
Nu börjar ju även denna bil komma ner i pris på begagnatmarknaden och man blir ju mer och mer gubbe för varje år, så det börjar locka med en riktigt komfortabel motorvägskryssare
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Mercedes EQS
Ropade du hem den där på kvd igår och funderar på om du ska ta emot den?Legato skrev: ↑18 sep 2023 15:07Är det någon här i forumet som har en EQS och är ni i så fall nöjda? Är det något som verkligen sticker ut positivt bortsett från komforten? Vad är sämst med bilen?
Nu börjar ju även denna bil komma ner i pris på begagnatmarknaden och man blir ju mer och mer gubbe för varje år, så det börjar locka med en riktigt komfortabel motorvägskryssare
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Mercedes EQS
Det du beskriver är ju tydligt hela Mercedes S klass, den är och kommer vara i en lika för dig själv, det här väl aldrig varit en sportbil utan är ju en riktig direktörslimmo.Off Grid Byggaren skrev: ↑05 nov 2021 18:20Provade en ganska standardutrustad EQS 450 idag.
Trevlig och exklusiv elbil med hög komfort och fantastisk räckvidd. 63 mil enligt GOM.
Den svävar fram över gupp och ojämnheter.
Kändes att det är en elbil för långkörare som vill ha komforten.
Ingen körglädje som i sportbilar, här åker man verkligen i bilen.
Tyvärr för dyr bil med min budget.
Får bli begagnad e-tron tills vidare.
Som en jäkla lyxkryssare på vägen, att dom sedan fick för sig att göra massa AMG modeller då bmw hade sin M7 och Audi S8 är ju bara fel, S klass är ju 99% bekvämlighet, den revs riktigt jämförbara sjukt nog är väl VW Phaeton
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1499
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: Mercedes EQS
Ryktas om stora rabatter på EQx modellerna i Q4.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: Mercedes EQS
Kan behövas mer än så med tanke på hur mkt de pumpat upp sina listpriser.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Mercedes EQS
På EQA, EQB och EQE är det ju redan rejäla sänkningar som gäller året ut i Sverige. Känns som en lågoddsare att man gör det på EQS också, den är ju orimligt dyr just nu (både sedan och suv).
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1499
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: Mercedes EQS
EQS börjar nu på 899.000:-, då ingår ju både hyperscreen samt luftfjädring, även specialpris på paketen.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: Mercedes EQS
SR-71-BlackBird skrev: ↑12 maj 2024 07:06EQS börjar nu på 899.000:-, då ingår ju både hyperscreen samt luftfjädring, även specialpris på paketen.
Vad kostade den förut?
Re: Mercedes EQS
1,1 nått. Sen krävde hyperscreen att man valde 500 modellen för runt 1,5.Verdi_ skrev: ↑12 maj 2024 07:22SR-71-BlackBird skrev: ↑12 maj 2024 07:06EQS börjar nu på 899.000:-, då ingår ju både hyperscreen samt luftfjädring, även specialpris på paketen.
Vad kostade den förut?
(Tycker dock personligen att hyperscreen är fult, bas-skärmarna är mkt snyggare).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Mercedes EQS
Jag tror hyperscreen är standard på 2024-modeller oavsett spec?taliz skrev: ↑12 maj 2024 07:541,1 nått. Sen krävde hyperscreen att man valde 500 modellen för runt 1,5.Verdi_ skrev: ↑12 maj 2024 07:22SR-71-BlackBird skrev: ↑12 maj 2024 07:06EQS börjar nu på 899.000:-, då ingår ju både hyperscreen samt luftfjädring, även specialpris på paketen.
Vad kostade den förut?
(Tycker dock personligen att hyperscreen är fult, bas-skärmarna är mkt snyggare).
Re: Mercedes EQS
Mitt inlägg ovanför ditt "did age well"SR-71-BlackBird skrev: ↑12 maj 2024 07:06EQS börjar nu på 899.000:-, då ingår ju både hyperscreen samt luftfjädring, även specialpris på paketen.
Verkligen ett attraktivt pris!
Dock är det ju en utgående modell. 2025orna är ju nya generationen, gissar att den lanseras rätt snart med tanke på hur tyskarna brukar hantera årsmodeller?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
-
- Inlägg: 5759
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Mercedes EQS
Kanske är möjligt att få lite ytterligare rabatt på det...Legato skrev: ↑12 maj 2024 08:08Mitt inlägg ovanför ditt "did age well"SR-71-BlackBird skrev: ↑12 maj 2024 07:06EQS börjar nu på 899.000:-, då ingår ju både hyperscreen samt luftfjädring, även specialpris på paketen.
Verkligen ett attraktivt pris!
Dock är det ju en utgående modell. 2025orna är ju nya generationen, gissar att den lanseras rätt snart med tanke på hur tyskarna brukar hantera årsmodeller?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 415
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Mercedes EQS
Skitbra!SR-71-BlackBird skrev: ↑12 maj 2024 07:06EQS börjar nu på 899.000:-, då ingår ju både hyperscreen samt luftfjädring, även specialpris på paketen.
Är det nya faceliftade modellen eller lagerbilar?
Merca har äntligen bytt till lite mer klassisk MB-grill och nu kan man få stjärnan på huven igen, saknar den på min E-klass
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1499
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: Mercedes EQS
Den nya faceliftade med ”riktig” grill.Sportbilsentusiasten skrev: ↑12 maj 2024 08:40Skitbra!SR-71-BlackBird skrev: ↑12 maj 2024 07:06EQS börjar nu på 899.000:-, då ingår ju både hyperscreen samt luftfjädring, även specialpris på paketen.
Är det nya faceliftade modellen eller lagerbilar?
Merca har äntligen bytt till lite mer klassisk MB-grill och nu kan man få stjärnan på huven igen, saknar den på min E-klass
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
-
- Inlägg: 5759
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Mercedes EQS
Tror den har fått rätt rejält höjd dragvikt också ifall någon tycke sånt är viktigt. Minns inte exakt, men har för mig att det låg ngnstans runt 1600-1800 kg...Sportbilsentusiasten skrev: ↑12 maj 2024 08:40Skitbra!SR-71-BlackBird skrev: ↑12 maj 2024 07:06EQS börjar nu på 899.000:-, då ingår ju både hyperscreen samt luftfjädring, även specialpris på paketen.
Är det nya faceliftade modellen eller lagerbilar?
Merca har äntligen bytt till lite mer klassisk MB-grill och nu kan man få stjärnan på huven igen, saknar den på min E-klass
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Mercedes EQS
Aha, ja det verkar det ju faktiskt vara. Det känns som ett riktigt bra pris!SR-71-BlackBird skrev: ↑12 maj 2024 08:41Den nya faceliftade med ”riktig” grill.Sportbilsentusiasten skrev: ↑12 maj 2024 08:40Skitbra!SR-71-BlackBird skrev: ↑12 maj 2024 07:06EQS börjar nu på 899.000:-, då ingår ju både hyperscreen samt luftfjädring, även specialpris på paketen.
Är det nya faceliftade modellen eller lagerbilar?
Merca har äntligen bytt till lite mer klassisk MB-grill och nu kan man få stjärnan på huven igen, saknar den på min E-klass
Dock verkar skatteverket bara ha fått med "Special Edition" för 450+ än så länge. Så tyvärr verkar det inte vara justerat förmånsvärde på 350+ ännu.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Mercedes EQS
Priserna verkar komma ner nu över hela linjen. När kommer sänkningen på EX90, Polestar 3 osv?
Re: Mercedes EQS
Jag tycker Polestar 3 ligger ganska bra redan nu faktiskt, åtminstone i launch edition.
Sen blir det väl lite fel att sänka priserna innan man ens börjat leverera bilen?
Får den så bra betyg vid provkörningar som jag tror så kan det nog säljas ganska bra av den.
Re: Mercedes EQS
Ska de inte ha över en miljon för den? Ska väl sägas att jag inte är helt insatt i dagens prissättning eftersom jag inte är intresserad av just de modellerna.