Kollade igenom min bekantskapskrets avseende bilar, ser säkert annorlunda ut hos er andra.
Pensionärerna kör Dacia Duster, VW T-roc, Tiguan, Touran, Toyota Corolla och Yaris Cross
Fattiga och kvinnor, kör Kia Ceed, Skoda Roomster, VW Passat, Golf kombi, Honda H-RV, Toyota Corolla.
Bara medklass gubbarna som har köpt småbilar som andra bil inklusive jag själv.
Exempel på gubbarnas pendlarsmåbilar är min egna Seat Mii, en Peugeot 106, Mazda MX-30, motorcyklar och mopeder
Av alla pensionärer, fattiga och kvinnor jag känt har bara en köpt en liten billig bil. En sprillans ny Toyota Aygo, som gubben var tvungen att byta mot en större och mer praktiskt bil, pensionärsfrun slog bakut.
Majoriteten av de bilar du listar räknas som småbilar idag.
De flesta med begränsade medel köper förstås beggat, och då är det ofta lite mer "vad som finns tillgängligt i närheten" som gäller. Dvs de kanske valt en mindre bil om det funnits en till salu, men istället blev det en rostig Passat.
Småbilar körs inte så långt och har en längre livslängd. Det finns ju siffror svart på vitt att det inte säljs särskilt många jämfört med större bilar.
Det finns väldigt många småbilar i trafiken, men du tänker nog inte mkt på dem. Mest är det ju pensionärer, kvinnor och "fattiga" som kör dem.
Samtidigt har ju de allra flesta familjer bara en bil, och då vanligtvis en kombi eller SUV.
Små billiga bilar kommer ju oftast från Asien eller Stellantis, du hittar drösvis på deras siter. Tex Hyundai i10, i20, Kia picanto, Fiat 500, Renault Clio, Toyota Aygo & Yaris etc etc..
Ja iofs. Du kan ha rätt men särskilt många verkar det inte säljas. Här nedan är listan för 2023. Får man använda den eller är det för gammal info?
Det är ju mest elbilar i topp. Men kanske Kia Ceed, Toyota Corolla och Yaris kan räknas in i den kategori du är ute efter? Fast Ceed och Corolla är väl kanske lite större och dyrare?
Var är Dacia Sandero? Fiat? Alla superbilliga bilar som "marknaden skriker efter"?
Visst är Model Y högst upp men räknar du t ex alla MEB från VAG i samma storleksklass (Q4, ID.4 och Enyaq) så är de fler.
Och se på fan, i4 är den bäst säljande BMW:n. Säljer bättre än Model 3 tydligen. Who could have known...
Tror problemet är att munnens bekännelse gäller. De flesta säger att de gärna skulle köpa den lilla billiga elbilen men de flesta köper en SUV när det väl gäller. Seat, Skoda och VW hade med dagens mått mätt extremt billiga elbilar, men få köpte dom.
Och samma med alla andra bilar, Svensken vill ha en stor SUV.
Och samtidigt har det ju inte funnits några eldrivna Touring/Tourer/Herrgårdsvagn/Kombi tidigare. Nu finns det två – BMW i5 Touring och VW ID.7 Tourer. Nere på kontinenten och i Norge finns även Opel/Vauxhall Astra-e Tourer och Peugeot e-308 SW. Som jag förstått det så kommer även dessa två till Sverige senare i år. Det ska bli intressant att se hur bra de kommer sälja i Sverige och resten av Europa.
[1] NIO ET5 finns också som kombi. En storlek mindre än de andra. [2] Dock säljs det inte lika många kombibilar längre, ens i Sverige. Folk föredrar ofta en SUV istället. Som ju i praktiken är en kombi som är lite högre. Det är ju inte några terrängfordon längre öht. Förr sa man ju lite hånfullt stadsjeep.
[3] Det som gör att en bil blir en SUV idag är höjden och att den har lite större hjul. Det är egentligen allt. [4] Vissa försöker få Model Y till att vara en MPV men en MPV har mindre hjul. Det har med proportioner att göra.
1. Har typ 0 koll på NIO ET5. För mig så går alla bilar från kinesiskägda bolag bort. Däremot finns det en poäng i att utbudet av eldrivna kombibilar är tämligen begränsat fortfarande. Både ID.7 och i5 Tourer är ju så kallat fullstora kombibilar. Det skulle behövas något som är en storlek mindre. Där finns ju idag bara Opel/Vauxhall Astra-e Tourer och Peugeot e-308 SW, och de bilarna har ju än så länge rätt små batterier. Således finns det inga riktigt bra eldrivna kombialternativ i storleksklassen kring Model 3, VW Golf Kombi, BMW 3-serie. Som kontrast så fullkomligt kryllar det ju av eldrivna SUVar/Crossovers i den här storleksklassen...
2. Är dålig på att gräva fram sån här statistik. Finns det någon bra statistik över det här?
3. Det är ju inte alls allt! Utöver höjden och de större hjulen är de även bredare, har högre markfrigång, de är tyngre, kräver mer naturresurser och energi när de produceras i fabrik, ger upphov till mer däckslitage/utsläpp av mikroplaster från däckslitage under hela sin livscykel. Och slutligen kommer de även generellt sett förbruka mer energi oavsett hastighet under hela sin livscykel.
4. Som jag ser det finns det inget som helst som dikterar vilken hjulstorlek en MPV ska ha. Skillnaden mellan en SUV/Crossover som Model Y och en MPV är framförallt markfrigången. En MPV har inte markant högre markfrigång än en vanlig personbil.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
Det är ju mest elbilar i topp. Men kanske Kia Ceed, Toyota Corolla och Yaris kan räknas in i den kategori du är ute efter? Fast Ceed och Corolla är väl kanske lite större och dyrare?
Var är Dacia Sandero? Fiat? Alla superbilliga bilar som "marknaden skriker efter"?
Visst är Model Y högst upp men räknar du t ex alla MEB från VAG i samma storleksklass (Q4, ID.4 och Enyaq) så är de fler.
Och se på fan, i4 är den bäst säljande BMW:n. Säljer bättre än Model 3 tydligen. Who could have known...
Tror problemet är att munnens bekännelse gäller. De flesta säger att de gärna skulle köpa den lilla billiga elbilen men de flesta köper en SUV när det väl gäller. Seat, Skoda och VW hade med dagens mått mätt extremt billiga elbilar, men få köpte dom.
Och samma med alla andra bilar, Svensken vill ha en stor SUV.
Och samtidigt har det ju inte funnits några eldrivna Touring/Tourer/Herrgårdsvagn/Kombi tidigare. Nu finns det två – BMW i5 Touring och VW ID.7 Tourer. Nere på kontinenten och i Norge finns även Opel/Vauxhall Astra-e Tourer och Peugeot e-308 SW. Som jag förstått det så kommer även dessa två till Sverige senare i år. Det ska bli intressant att se hur bra de kommer sälja i Sverige och resten av Europa.
[1] NIO ET5 finns också som kombi. En storlek mindre än de andra. [2] Dock säljs det inte lika många kombibilar längre, ens i Sverige. Folk föredrar ofta en SUV istället. Som ju i praktiken är en kombi som är lite högre. Det är ju inte några terrängfordon längre öht. Förr sa man ju lite hånfullt stadsjeep.
[3] Det som gör att en bil blir en SUV idag är höjden och att den har lite större hjul. Det är egentligen allt. [4] Vissa försöker få Model Y till att vara en MPV men en MPV har mindre hjul. Det har med proportioner att göra.
1. Har typ 0 koll på NIO ET5. För mig så går alla bilar från kinesiskägda bolag bort. Däremot finns det en poäng i att utbudet av eldrivna kombibilar är tämligen begränsat fortfarande. Både ID.7 och i5 Tourer är ju så kallat fullstora kombibilar. Det skulle behövas något som är en storlek mindre. Där finns ju idag bara Opel/Vauxhall Astra-e Tourer och Peugeot e-308 SW, och de bilarna har ju än så länge rätt små batterier. Således finns det inga riktigt bra eldrivna kombialternativ i storleksklassen kring Model 3, VW Golf Kombi, BMW 3-serie. Som kontrast fullkomligt kryllar det ju av eldrivna SUVar/Crossovers i den här storleksklassen...
2. Är dålig på att gräva fram sån här statistik. Finns det någon bra statistik över det här?
3. Det är ju inte alls allt! Utöver höjden och de större hjulen är de även bredare, har högre markfrigång, de är tyngre, kräver mer naturresurser och energi när de produceras i fabrik, ger upphov till mer däckslitage/utsläpp av mikroplaster från däckslitage under hela sin livscykel. Och slutligen kommer de även generellt sett förbruka mer energi oavsett hastighet under hela sin livscykel.
4. Som jag ser det finns det inget som helst som dikterar vilken hjulstorlek en MPV ska ha. Skillnaden mellan en SUV/Crossover som Model Y och en MPV är framförallt markfrigången. En MPV har inte markant högre markfrigång än en vanlig personbil.
Du tror inte hjulstorleken och markfrigången har åtminstone lite med varandra att göra?
Tror problemet är att munnens bekännelse gäller. De flesta säger att de gärna skulle köpa den lilla billiga elbilen men de flesta köper en SUV när det väl gäller. Seat, Skoda och VW hade med dagens mått mätt extremt billiga elbilar, men få köpte dom.
Och samma med alla andra bilar, Svensken vill ha en stor SUV.
Och samtidigt har det ju inte funnits några eldrivna Touring/Tourer/Herrgårdsvagn/Kombi tidigare. Nu finns det två – BMW i5 Touring och VW ID.7 Tourer. Nere på kontinenten och i Norge finns även Opel/Vauxhall Astra-e Tourer och Peugeot e-308 SW. Som jag förstått det så kommer även dessa två till Sverige senare i år. Det ska bli intressant att se hur bra de kommer sälja i Sverige och resten av Europa.
[1] NIO ET5 finns också som kombi. En storlek mindre än de andra. [2] Dock säljs det inte lika många kombibilar längre, ens i Sverige. Folk föredrar ofta en SUV istället. Som ju i praktiken är en kombi som är lite högre. Det är ju inte några terrängfordon längre öht. Förr sa man ju lite hånfullt stadsjeep.
[3] Det som gör att en bil blir en SUV idag är höjden och att den har lite större hjul. Det är egentligen allt. [4] Vissa försöker få Model Y till att vara en MPV men en MPV har mindre hjul. Det har med proportioner att göra.
1. Har typ 0 koll på NIO ET5. För mig så går alla bilar från kinesiskägda bolag bort. Däremot finns det en poäng i att utbudet av eldrivna kombibilar är tämligen begränsat fortfarande. Både ID.7 och i5 Tourer är ju så kallat fullstora kombibilar. Det skulle behövas något som är en storlek mindre. Där finns ju idag bara Opel/Vauxhall Astra-e Tourer och Peugeot e-308 SW, och de bilarna har ju än så länge rätt små batterier. Således finns det inga riktigt bra eldrivna kombialternativ i storleksklassen kring Model 3, VW Golf Kombi, BMW 3-serie. Som kontrast så fullkomligt kryllar det ju av eldrivna SUVar/Crossovers i den här storleksklassen...
2. Är dålig på att gräva fram sån här statistik. Finns det någon bra statistik över det här?
3. Det är ju inte alls allt! Utöver höjden och de större hjulen är de även bredare, har högre markfrigång, de är tyngre, kräver mer naturresurser och energi när de produceras i fabrik, ger upphov till mer däckslitage/utsläpp av mikroplaster från däckslitage under hela sin livscykel. Och slutligen kommer de även generellt sett förbruka mer energi oavsett hastighet under hela sin livscykel.
4. Som jag ser det finns det inget som helst som dikterar vilken hjulstorlek en MPV ska ha. Skillnaden mellan en SUV/Crossover som Model Y och en MPV är framförallt markfrigången. En MPV har inte markant högre markfrigång än en vanlig personbil.
Du tror inte hjulstorleken och markfrigången har åtminstone lite med varandra att göra?
Nej. Varför skulle jag tro det? Case in point – Fisker Karma som har 22-tumshjul(!) och helt normal markfrigång:...
Och samtidigt har det ju inte funnits några eldrivna Touring/Tourer/Herrgårdsvagn/Kombi tidigare. Nu finns det två – BMW i5 Touring och VW ID.7 Tourer. Nere på kontinenten och i Norge finns även Opel/Vauxhall Astra-e Tourer och Peugeot e-308 SW. Som jag förstått det så kommer även dessa två till Sverige senare i år. Det ska bli intressant att se hur bra de kommer sälja i Sverige och resten av Europa.
[1] NIO ET5 finns också som kombi. En storlek mindre än de andra. [2] Dock säljs det inte lika många kombibilar längre, ens i Sverige. Folk föredrar ofta en SUV istället. Som ju i praktiken är en kombi som är lite högre. Det är ju inte några terrängfordon längre öht. Förr sa man ju lite hånfullt stadsjeep.
[3] Det som gör att en bil blir en SUV idag är höjden och att den har lite större hjul. Det är egentligen allt. [4] Vissa försöker få Model Y till att vara en MPV men en MPV har mindre hjul. Det har med proportioner att göra.
1. Har typ 0 koll på NIO ET5. För mig så går alla bilar från kinesiskägda bolag bort. Däremot finns det en poäng i att utbudet av eldrivna kombibilar är tämligen begränsat fortfarande. Både ID.7 och i5 Tourer är ju så kallat fullstora kombibilar. Det skulle behövas något som är en storlek mindre. Där finns ju idag bara Opel/Vauxhall Astra-e Tourer och Peugeot e-308 SW, och de bilarna har ju än så länge rätt små batterier. Således finns det inga riktigt bra eldrivna kombialternativ i storleksklassen kring Model 3, VW Golf Kombi, BMW 3-serie. Som kontrast så fullkomligt kryllar det ju av eldrivna SUVar/Crossovers i den här storleksklassen...
2. Är dålig på att gräva fram sån här statistik. Finns det någon bra statistik över det här?
3. Det är ju inte alls allt! Utöver höjden och de större hjulen är de även bredare, har högre markfrigång, de är tyngre, kräver mer naturresurser och energi när de produceras i fabrik, ger upphov till mer däckslitage/utsläpp av mikroplaster från däckslitage under hela sin livscykel. Och slutligen kommer de även generellt sett förbruka mer energi oavsett hastighet under hela sin livscykel.
4. Som jag ser det finns det inget som helst som dikterar vilken hjulstorlek en MPV ska ha. Skillnaden mellan en SUV/Crossover som Model Y och en MPV är framförallt markfrigången. En MPV har inte markant högre markfrigång än en vanlig personbil.
Du tror inte hjulstorleken och markfrigången har åtminstone lite med varandra att göra?
Nej. Varför skulle jag tro det? Case in point – Fisker Karma som har 22-tumshjul(!) och helt normal markfrigång:...
Jo men radien på hjulet bestämmer ju mer eller mindre högsta möjliga markfrigång. Du kan ju mixtra lite med hjulupphängningen också men i stort sett.
Däremot kan du ju ha låg markfrigång med stora hjul om du vill.
[1] NIO ET5 finns också som kombi. En storlek mindre än de andra. [2] Dock säljs det inte lika många kombibilar längre, ens i Sverige. Folk föredrar ofta en SUV istället. Som ju i praktiken är en kombi som är lite högre. Det är ju inte några terrängfordon längre öht. Förr sa man ju lite hånfullt stadsjeep.
[3] Det som gör att en bil blir en SUV idag är höjden och att den har lite större hjul. Det är egentligen allt. [4] Vissa försöker få Model Y till att vara en MPV men en MPV har mindre hjul. Det har med proportioner att göra.
1. Har typ 0 koll på NIO ET5. För mig så går alla bilar från kinesiskägda bolag bort. Däremot finns det en poäng i att utbudet av eldrivna kombibilar är tämligen begränsat fortfarande. Både ID.7 och i5 Tourer är ju så kallat fullstora kombibilar. Det skulle behövas något som är en storlek mindre. Där finns ju idag bara Opel/Vauxhall Astra-e Tourer och Peugeot e-308 SW, och de bilarna har ju än så länge rätt små batterier. Således finns det inga riktigt bra eldrivna kombialternativ i storleksklassen kring Model 3, VW Golf Kombi, BMW 3-serie. Som kontrast så fullkomligt kryllar det ju av eldrivna SUVar/Crossovers i den här storleksklassen...
2. Är dålig på att gräva fram sån här statistik. Finns det någon bra statistik över det här?
3. Det är ju inte alls allt! Utöver höjden och de större hjulen är de även bredare, har högre markfrigång, de är tyngre, kräver mer naturresurser och energi när de produceras i fabrik, ger upphov till mer däckslitage/utsläpp av mikroplaster från däckslitage under hela sin livscykel. Och slutligen kommer de även generellt sett förbruka mer energi oavsett hastighet under hela sin livscykel.
4. Som jag ser det finns det inget som helst som dikterar vilken hjulstorlek en MPV ska ha. Skillnaden mellan en SUV/Crossover som Model Y och en MPV är framförallt markfrigången. En MPV har inte markant högre markfrigång än en vanlig personbil.
Du tror inte hjulstorleken och markfrigången har åtminstone lite med varandra att göra?
Nej. Varför skulle jag tro det? Case in point – Fisker Karma som har 22-tumshjul(!) och helt normal markfrigång:...
Jo men radien på hjulet bestämmer ju mer eller mindre högsta möjliga markfrigång. Du kan ju mixtra lite med hjulupphängningen också men i stort sett.
Däremot kan du ju ha låg markfrigång med stora hjul om du vill.
Verkar som vi är överens om att även MPVer kan ha stora hjul om bildesignern och 'the powers that be' så önskar.
1. Har typ 0 koll på NIO ET5. För mig så går alla bilar från kinesiskägda bolag bort. Däremot finns det en poäng i att utbudet av eldrivna kombibilar är tämligen begränsat fortfarande. Både ID.7 och i5 Tourer är ju så kallat fullstora kombibilar. Det skulle behövas något som är en storlek mindre. Där finns ju idag bara Opel/Vauxhall Astra-e Tourer och Peugeot e-308 SW, och de bilarna har ju än så länge rätt små batterier. Således finns det inga riktigt bra eldrivna kombialternativ i storleksklassen kring Model 3, VW Golf Kombi, BMW 3-serie. Som kontrast så fullkomligt kryllar det ju av eldrivna SUVar/Crossovers i den här storleksklassen...
2. Är dålig på att gräva fram sån här statistik. Finns det någon bra statistik över det här?
3. Det är ju inte alls allt! Utöver höjden och de större hjulen är de även bredare, har högre markfrigång, de är tyngre, kräver mer naturresurser och energi när de produceras i fabrik, ger upphov till mer däckslitage/utsläpp av mikroplaster från däckslitage under hela sin livscykel. Och slutligen kommer de även generellt sett förbruka mer energi oavsett hastighet under hela sin livscykel.
4. Som jag ser det finns det inget som helst som dikterar vilken hjulstorlek en MPV ska ha. Skillnaden mellan en SUV/Crossover som Model Y och en MPV är framförallt markfrigången. En MPV har inte markant högre markfrigång än en vanlig personbil.
Du tror inte hjulstorleken och markfrigången har åtminstone lite med varandra att göra?
Nej. Varför skulle jag tro det? Case in point – Fisker Karma som har 22-tumshjul(!) och helt normal markfrigång:...
Jo men radien på hjulet bestämmer ju mer eller mindre högsta möjliga markfrigång. Du kan ju mixtra lite med hjulupphängningen också men i stort sett.
Däremot kan du ju ha låg markfrigång med stora hjul om du vill.
Verkar som vi är överens om att även MPVer kan ha stora hjul om bildesignern och 'the powers that be' så önskar.
Kollade igenom min bekantskapskrets avseende bilar, ser säkert annorlunda ut hos er andra.
Pensionärerna kör Dacia Duster, VW T-roc, Tiguan, Touran, Toyota Corolla och Yaris Cross
Min pappa och farbror, bägge 85+, har köpt varsin Volvo XC40 elbil.
Uppfattar allmänt XC40 som en elbil som tilltalar just pensionärer och den äldre generationen mer än den yngre. Man känner igen sig och är trygg med varumärket Volvo, samt att den är lätt bil att kliva in/ur i, och inte allt för stor att parkera och ratta runt (till skillnad från stora tunga SUVar).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nissan har stora planer på att släppa 30 nya modeller, varav många elbilar, de närmaste åren.
Micra är redan en lågprismodell och allt eftersom kunderna efterfrågar billiga elbilar kommer Nissan även släppa en elektrisk Micra i slutet på året eller i början av 2025.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik