Ni kan vara helt säkra på att Tesla särredovisar SuC-verksamheten i sina rapporter den dagen det är en lönsam verksamhet. Så har det inte varit de senaste tolv åren.taliz skrev: ↑02 maj 2024 07:50Precis, nyckeln är dels skalan dels att de själva bygger såväl hårdvara som mjukvara.
Teslas marginaler lär vara magnituder bättre än övriga.
Jag är övertygad om att SUC dragit in bra med dollars senaste åren.
Men det är klart att det kostar att expandera ytterligare, därför drar man nu i bromsen ett tag.
Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Re: Aktien TSLA
Re: Aktien TSLA
Håller inte med. Ser det inte som någon självklarhet överhuvudtaget att man skulle tycka det är viktigare att kunna visa lönsamhet från just SUC än från service eller begagnatförsäljningen.d3marcus skrev: ↑02 maj 2024 08:31Ni kan vara helt säkra på att Tesla särredovisar SuC-verksamheten i sina rapporter den dagen det är en lönsam verksamhet. Så har det inte varit de senaste tolv åren.taliz skrev: ↑02 maj 2024 07:50Precis, nyckeln är dels skalan dels att de själva bygger såväl hårdvara som mjukvara.
Teslas marginaler lär vara magnituder bättre än övriga.
Jag är övertygad om att SUC dragit in bra med dollars senaste åren.
Men det är klart att det kostar att expandera ytterligare, därför drar man nu i bromsen ett tag.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
Jag tror det är relativt ofarligt Att SuC skulle vara ett guldägg i portföljen verkar osannolikt.Legato skrev: ↑02 maj 2024 07:29Jag tror det är väldigt farligt att dra slutsatser om SUCs (eventuella) lönsamhet med utgångspunkt från andra laddnätverk. Jag skulle gissa att volym är nyckeln även här. Det stora problemet lär ju vara kostnaden för själva laddarna samt etableringen av desamma. Inget annat nätverk är väl idag ens i närheten av Teslas skala? Gissningsvis är kostnadsbilden för Tesla därmed en helt annan.
Jag fattar inte hur du resonerar. Jag har svårt att se stora skalfördelar. Kan du argumentera för hur volym är viktigt på annat sätt än för själva laddarna? Kostnaden för R&D, hålla reservdelar för dessa är kostnad det med.
I mina ögon är etableringskostnaden är den samma, underhåll är ungefär den samma, energikostnaden är den samma, markkostnaden är den samma.
Re: Aktien TSLA
Har aldrig påstått att det skulle vara ett guldägg, det är en helt annan diskussion.spacecoin skrev: ↑02 maj 2024 09:38Jag tror det är relativt ofarligt Att SuC skulle vara ett guldägg i portföljen verkar osannolikt.Legato skrev: ↑02 maj 2024 07:29Jag tror det är väldigt farligt att dra slutsatser om SUCs (eventuella) lönsamhet med utgångspunkt från andra laddnätverk. Jag skulle gissa att volym är nyckeln även här. Det stora problemet lär ju vara kostnaden för själva laddarna samt etableringen av desamma. Inget annat nätverk är väl idag ens i närheten av Teslas skala? Gissningsvis är kostnadsbilden för Tesla därmed en helt annan.
Jag fattar inte hur du resonerar. Jag har svårt att se stora skalfördelar. Kan du argumentera för hur volym är viktigt på annat sätt än för själva laddarna? Kostnaden för R&D, hålla reservdelar för dessa är kostnad det med.
I mina ögon är etableringskostnaden är den samma, underhåll är ungefär den samma, energikostnaden är den samma, markkostnaden är den samma.
Jag tror själva laddarna är en stor del av totalkostnaden. Jag tror att Teslas kostnad per laddare är dramatiskt mycket lägre än för tex Ionity.
Jag tror också etableringskostnaden per laddare är dramatiskt mycket lägre när man etablerar 40 laddare jämfört med när man etablerar 4. En stor del av kostnaderna för etableringen bör vara fasta eller halvfasta.
Kostnaden för R&D är för övrigt ett typexempel på kostnad som inte påverkas av antalet laddare som etableras, och även där blir det således mycket billigare om man är en stor aktör.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
Elförsörjningen till snabbladdare lär ju öka i komplexitet om man har 40 jämfört med 4. Jag tror inte det är så stora skillnader per laddare, men det finns säkert en del att ta hem där.Legato skrev: ↑02 maj 2024 10:22Jag tror också etableringskostnaden per laddare är dramatiskt mycket lägre när man etablerar 40 laddare jämfört med när man etablerar 4. En stor del av kostnaderna för etableringen bör vara fasta eller halvfasta.
Kostnaden för R&D är för övrigt ett typexempel på kostnad som inte påverkas av antalet laddare som etableras, och även där blir det således mycket billigare om man är en stor aktör.
Eftersom Tesla "bara" har totalt ca 50000 laddare globalt så tror jag att det inte finns särskilt hög lönsamhet att utveckla dem själva. Däremot är det säkert bra för UX och andra saker.
Jag har sagt det förut och säger det igen: SuC är "cost of doing business" för Tesla. Ett nollresultat vore en vinst i mina ögon.
Re: Aktien TSLA
MORGAN STANLEY: “.. The #EV industry in our view is entering a commoditized dark age, while the #AI and robotics industry is entering a renaissance. Tesla’s decision-making around what it does less of and what it does more of should be seen through this lens. .. China has already won the battle for global EV supremacy ..” [Jonas]
Jag håller med om att Kina har vunnit och att det är commodity med EV. Förstår inte vad han menar med ”dark age” och jag tror inte han har en aning om hur långt bort säkerhetskritiska ML-tillämpningar inom robotics är.
Jag håller med om att Kina har vunnit och att det är commodity med EV. Förstår inte vad han menar med ”dark age” och jag tror inte han har en aning om hur långt bort säkerhetskritiska ML-tillämpningar inom robotics är.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7615
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
På vilket sätt har Kina vunnit?spacecoin skrev: ↑02 maj 2024 14:43MORGAN STANLEY: “.. The #EV industry in our view is entering a commoditized dark age, while the #AI and robotics industry is entering a renaissance. Tesla’s decision-making around what it does less of and what it does more of should be seen through this lens. .. China has already won the battle for global EV supremacy ..” [Jonas]
Jag håller med om att Kina har vunnit och att det är commodity med EV. Förstår inte vad han menar med ”dark age” och jag tror inte han har en aning om hur långt bort säkerhetskritiska ML-tillämpningar inom robotics är.
Såvitt jag vet finns det exakt en kinesisk tillverkare som öht producerar EV i volym med positiva marginaler, och rakbladstunna i det fallet.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Aktien TSLA
20 tillverkare, hundratals modeller, hög andel BEV av nyförsäljning trots borttagna konsument-omställningsbidrag et.c.
Kina sitter på 40-50% av marknaden på batterier och har råvaror inom gränserna.
Rakbladstunna marginaler är normalt på commodity-varor som tvättmaskiner och bilar. Tesla gör ett bra jobb men marginaler över 10-15% kommer inte att hända på volymmodellerna i en normal marknad.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7615
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
20 tillverkare, ja kanske, men hur många med positiva marginaler och betydande volym?spacecoin skrev: ↑02 maj 2024 15:0820 tillverkare, hundratals modeller, hög andel BEV av nyförsäljning trots borttagna konsument-omställningsbidrag et.c.
Rakbladstunna marginaler är normalt på commodity-varor som tvättmaskiner och bilar. Tesla gör ett bra jobb men marginaler över 10-15% kommer inte att hända på volymmodellerna i en normal marknad.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Aktien TSLA
"I skate to where the puck is going to be, not where it has been." / Wayne Gretzkyfth skrev: ↑02 maj 2024 15:1020 tillverkare, ja kanske, men hur många med positiva marginaler och betydande volym?spacecoin skrev: ↑02 maj 2024 15:0820 tillverkare, hundratals modeller, hög andel BEV av nyförsäljning trots borttagna konsument-omställningsbidrag et.c.
Rakbladstunna marginaler är normalt på commodity-varor som tvättmaskiner och bilar. Tesla gör ett bra jobb men marginaler över 10-15% kommer inte att hända på volymmodellerna i en normal marknad.
Det är svårt att ha marginaler innan man kommer upp i 500k-1M bilar. Kolla på Tesla. Hur många år innan vinst?
Tesla kan nog klara sig. Alla andra har massor att bevisa. Marginalerna kommer att vara runt nollan för de flesta en lång tid framöver. Tillväxt/marknadsandelar, återstår att se.
Re: Aktien TSLA
För att komma upp i Morgan Stanley's Bear case och 5M bilar per år får Musk ta och lägga i en växel. Det krävs 19% tillväxt i genomsnitt per år. Det är svårt för en tillverkande verksamhet.
Mitt huvudsakliga problem med Tesla är AI-hajpen och värderingen den för med sig. Sedan tycker jag Elon borde gå vidare och styrelsen måste bytas ut.
Mitt huvudsakliga problem med Tesla är AI-hajpen och värderingen den för med sig. Sedan tycker jag Elon borde gå vidare och styrelsen måste bytas ut.
Re: Aktien TSLA
Nästa år är tanken att växa med 50% jämfört med i år. Så runt 3 miljoner fordon under 2025spacecoin skrev: ↑02 maj 2024 15:25För att komma upp i Morgan Stanley's Bear case och 5M bilar per år får Musk ta och lägga i en växel. Det krävs 19% tillväxt i genomsnitt per år. Det är svårt för en tillverkande verksamhet.
Screenshot 2024-05-02 at 15.25.07.png
Mitt huvudsakliga problem med Tesla är AI-hajpen och värderingen den för med sig. Sedan tycker jag Elon borde gå vidare och styrelsen måste bytas ut.
Re: Aktien TSLA
Hur?Sabbe skrev: ↑02 maj 2024 18:26Nästa år är tanken att växa med 50% jämfört med i år. Så runt 3 miljoner fordon under 2025spacecoin skrev: ↑02 maj 2024 15:25För att komma upp i Morgan Stanley's Bear case och 5M bilar per år får Musk ta och lägga i en växel. Det krävs 19% tillväxt i genomsnitt per år. Det är svårt för en tillverkande verksamhet.
Screenshot 2024-05-02 at 15.25.07.png
Mitt huvudsakliga problem med Tesla är AI-hajpen och värderingen den för med sig. Sedan tycker jag Elon borde gå vidare och styrelsen måste bytas ut.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Aktien TSLA
Börja tillverka en billigare modell redan slutet av detta år.Maw skrev: ↑02 maj 2024 19:00Hur?Sabbe skrev: ↑02 maj 2024 18:26Nästa år är tanken att växa med 50% jämfört med i år. Så runt 3 miljoner fordon under 2025spacecoin skrev: ↑02 maj 2024 15:25För att komma upp i Morgan Stanley's Bear case och 5M bilar per år får Musk ta och lägga i en växel. Det krävs 19% tillväxt i genomsnitt per år. Det är svårt för en tillverkande verksamhet.
Screenshot 2024-05-02 at 15.25.07.png
Mitt huvudsakliga problem med Tesla är AI-hajpen och värderingen den för med sig. Sedan tycker jag Elon borde gå vidare och styrelsen måste bytas ut.
- MumintrollTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 20
- Blev medlem: 18 dec 2023 20:37
-
- Inlägg: 221
- Blev medlem: 12 dec 2023 06:00
Re: Aktien TSLA
För att inte tala om att kostnaden för elabonnemanget lär öka påtagligt på grund av effekttariffer som garanterat finns med i bilden.spacecoin skrev: ↑02 maj 2024 11:10Elförsörjningen till snabbladdare lär ju öka i komplexitet om man har 40 jämfört med 4. Jag tror inte det är så stora skillnader per laddare, men det finns säkert en del att ta hem där.Legato skrev: ↑02 maj 2024 10:22Jag tror också etableringskostnaden per laddare är dramatiskt mycket lägre när man etablerar 40 laddare jämfört med när man etablerar 4. En stor del av kostnaderna för etableringen bör vara fasta eller halvfasta.
Kostnaden för R&D är för övrigt ett typexempel på kostnad som inte påverkas av antalet laddare som etableras, och även där blir det således mycket billigare om man är en stor aktör.
Eftersom Tesla "bara" har totalt ca 50000 laddare globalt så tror jag att det inte finns särskilt hög lönsamhet att utveckla dem själva. Däremot är det säkert bra för UX och andra saker.
Jag har sagt det förut och säger det igen: SuC är "cost of doing business" för Tesla. Ett nollresultat vore en vinst i mina ögon.
Att leverera el i låg effekt är tämligen billigt. Därför kan vi på fyra stationer dessutom halvera effekten så det blir motsvarande två fulleffektstationer, låt oss säga nu då för enkelhetens skull 250 kW/par, alltså 500 kW.
40 stationer blir helt plötsligt 20 par och därmed 5.000 kW. Då ökar dessutom förlusterna vilket gör att du behöver ha en påtagligt högre matning in.
Låt oss räkna på 10% förluster.
Alltså 550 kW i första fallet och 5.500 kW i andra fallet - bara förlusterna är alltså i storlekordning en hel laddstation med fyra platser.
Hur är sedan täckningen på denna megastation?
Inte under prime time fem gånger pr år utan över tid.
Kan vi komma upp i ett snitt på två-fyra platser på dygns och årsbasis?
Hur är täckningen på stationen med fyra?
Kanske 2-4 platser på dygs och årsbasis.
Visst, folk får vänta eller hitta annan plats under högtider men det är så sällan så det kan tillverkarna ta.
Lite svinn får man räkna med så att säga... Kostnaden är ju mångfalt lägre med en liten station.
-
- Inlägg: 221
- Blev medlem: 12 dec 2023 06:00
Re: Aktien TSLA
Eller inte..Sabbe skrev: ↑02 maj 2024 19:50Börja tillverka en billigare modell redan slutet av detta år.Maw skrev: ↑02 maj 2024 19:00Hur?Sabbe skrev: ↑02 maj 2024 18:26Nästa år är tanken att växa med 50% jämfört med i år. Så runt 3 miljoner fordon under 2025spacecoin skrev: ↑02 maj 2024 15:25För att komma upp i Morgan Stanley's Bear case och 5M bilar per år får Musk ta och lägga i en växel. Det krävs 19% tillväxt i genomsnitt per år. Det är svårt för en tillverkande verksamhet.
Screenshot 2024-05-02 at 15.25.07.png
Mitt huvudsakliga problem med Tesla är AI-hajpen och värderingen den för med sig. Sedan tycker jag Elon borde gå vidare och styrelsen måste bytas ut.
Vad skall man spara ner på?
Halvera batterikapaciteten?
Spakställen är redan borta, parkeringssensorer är borta, radar är borta, kvalitén är på nära lägstanivå, ...
Två stolar ingår och tillbehör: Köp till stolar för baksätet?
Plåtfälgar med däck tillverkade av Kinesium - Tillval: Däck som faktiskt har grepp och inte får dig att krascha i första kurvan på fuktig asfal?
Ersätta glasen i dörrarna med polykarbonatskivor?
En öppningsbar dörr - Tillval om du vill ha fler dörrar som går att öppna?
Inget fönster går att veva ner - tillval om du vill kunna veva ner fönster?
Ta bort dörrhandtagen helt - endast app eller skärmen i mitten för att få upp dörren?
Ta bort knapparna till fönsterhissar - endast app eller skärmen i mitten?
Sätta en 12-tumsskärm i stället? Eler bara en analog hastighetsvisare och all annan info i en app?
Ta bort huvuddator och alla kameror? Men vill någon köpa den ilen då ens?
Göra som BMW - körriktningsvisare är tillval?
...?
De har inget annat än det de har, en Modell m och en modell Y (S och X kan vi räkna bort då det är så försvinnande få som tillverkas, och Cybertruck är ju mest en prototyp...). Alla tillverkningslinor är anpassade efter 3 och Y. Du kan inte modda för mycket där. Att modifiera kostar tid, och framförallt pengar. Pengar finns inte längre.
Att ta fram en ny lina kostar ännu mer och ännu mer pengar, och ja, pengar finns inte. Och inte tid heller rent krasst.
Elons sedvanliga skitsnack skulle jag våga påstå. Tesla är på väg utför och frågan är närmast:
Vem kommer köpa företaget?
Ford?
Geely?
BYD?
...?
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2451
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Aktien TSLA
Xanthopteryx skrev: ↑03 maj 2024 12:15Eller inte..Sabbe skrev: ↑02 maj 2024 19:50Börja tillverka en billigare modell redan slutet av detta år.Maw skrev: ↑02 maj 2024 19:00Hur?Sabbe skrev: ↑02 maj 2024 18:26Nästa år är tanken att växa med 50% jämfört med i år. Så runt 3 miljoner fordon under 2025spacecoin skrev: ↑02 maj 2024 15:25För att komma upp i Morgan Stanley's Bear case och 5M bilar per år får Musk ta och lägga i en växel. Det krävs 19% tillväxt i genomsnitt per år. Det är svårt för en tillverkande verksamhet.
Screenshot 2024-05-02 at 15.25.07.png
Mitt huvudsakliga problem med Tesla är AI-hajpen och värderingen den för med sig. Sedan tycker jag Elon borde gå vidare och styrelsen måste bytas ut.
Vad skall man spara ner på?
Halvera batterikapaciteten?
Spakställen är redan borta, parkeringssensorer är borta, radar är borta, kvalitén är på nära lägstanivå, ...
Två stolar ingår och tillbehör: Köp till stolar för baksätet?
Plåtfälgar med däck tillverkade av Kinesium - Tillval: Däck som faktiskt har grepp och inte får dig att krascha i första kurvan på fuktig asfal?
Ersätta glasen i dörrarna med polykarbonatskivor?
En öppningsbar dörr - Tillval om du vill ha fler dörrar som går att öppna?
Inget fönster går att veva ner - tillval om du vill kunna veva ner fönster?
Ta bort dörrhandtagen helt - endast app eller skärmen i mitten för att få upp dörren?
Ta bort knapparna till fönsterhissar - endast app eller skärmen i mitten?
Sätta en 12-tumsskärm i stället? Eler bara en analog hastighetsvisare och all annan info i en app?
Ta bort huvuddator och alla kameror? Men vill någon köpa den ilen då ens?
Göra som BMW - körriktningsvisare är tillval?
...?
De har inget annat än det de har, en Modell m och en modell Y (S och X kan vi räkna bort då det är så försvinnande få som tillverkas, och Cybertruck är ju mest en prototyp...). Alla tillverkningslinor är anpassade efter 3 och Y. Du kan inte modda för mycket där. Att modifiera kostar tid, och framförallt pengar. Pengar finns inte längre.
Att ta fram en ny lina kostar ännu mer och ännu mer pengar, och ja, pengar finns inte. Och inte tid heller rent krasst.
Elons sedvanliga skitsnack skulle jag våga påstå. Tesla är på väg utför och frågan är närmast:
Vem kommer köpa företaget?
Ford?
Geely?
BYD?
...?
Inte för att TSLA perfekt (inget/ingen är perfekt) men undrar ändå om det inte är så att det är lite jobbigt nu när du lekt för mycket med Bear TSLA certifikat?
MVH
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7615
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
Jag tror du har missförstått Teslas ekonomi, särskilt i förhållande till dom företag du nämner, t.ex. Ford.Xanthopteryx skrev: ↑03 maj 2024 12:15Eller inte..Sabbe skrev: ↑02 maj 2024 19:50Börja tillverka en billigare modell redan slutet av detta år.Maw skrev: ↑02 maj 2024 19:00Hur?Sabbe skrev: ↑02 maj 2024 18:26Nästa år är tanken att växa med 50% jämfört med i år. Så runt 3 miljoner fordon under 2025spacecoin skrev: ↑02 maj 2024 15:25För att komma upp i Morgan Stanley's Bear case och 5M bilar per år får Musk ta och lägga i en växel. Det krävs 19% tillväxt i genomsnitt per år. Det är svårt för en tillverkande verksamhet.
Screenshot 2024-05-02 at 15.25.07.png
Mitt huvudsakliga problem med Tesla är AI-hajpen och värderingen den för med sig. Sedan tycker jag Elon borde gå vidare och styrelsen måste bytas ut.
Vad skall man spara ner på?
Halvera batterikapaciteten?
Spakställen är redan borta, parkeringssensorer är borta, radar är borta, kvalitén är på nära lägstanivå, ...
Två stolar ingår och tillbehör: Köp till stolar för baksätet?
Plåtfälgar med däck tillverkade av Kinesium - Tillval: Däck som faktiskt har grepp och inte får dig att krascha i första kurvan på fuktig asfal?
Ersätta glasen i dörrarna med polykarbonatskivor?
En öppningsbar dörr - Tillval om du vill ha fler dörrar som går att öppna?
Inget fönster går att veva ner - tillval om du vill kunna veva ner fönster?
Ta bort dörrhandtagen helt - endast app eller skärmen i mitten för att få upp dörren?
Ta bort knapparna till fönsterhissar - endast app eller skärmen i mitten?
Sätta en 12-tumsskärm i stället? Eler bara en analog hastighetsvisare och all annan info i en app?
Ta bort huvuddator och alla kameror? Men vill någon köpa den ilen då ens?
Göra som BMW - körriktningsvisare är tillval?
...?
De har inget annat än det de har, en Modell m och en modell Y (S och X kan vi räkna bort då det är så försvinnande få som tillverkas, och Cybertruck är ju mest en prototyp...). Alla tillverkningslinor är anpassade efter 3 och Y. Du kan inte modda för mycket där. Att modifiera kostar tid, och framförallt pengar. Pengar finns inte längre.
Att ta fram en ny lina kostar ännu mer och ännu mer pengar, och ja, pengar finns inte. Och inte tid heller rent krasst.
Elons sedvanliga skitsnack skulle jag våga påstå. Tesla är på väg utför och frågan är närmast:
Vem kommer köpa företaget?
Ford?
Geely?
BYD?
...?
Per 2023-12-31 har Ford en debt to equity ratio på 2.33, dvs skulderna är 2.33 ggr större än tillgångarna, totala tillgångar är $42.8 miljarder.
Per 2023-12-31 har Tesla en debt to equity ratio på 0.05, skulderna är <5% av tillgångarna, totala tillgångar är $63.4 miljarder.
Ford har ingen som helst möjlighet att köpa Tesla, det omvända är dock fullt möjligt (jag har dock mycket svårt att tro att det finns något hos Ford som Tesla skulle vilja äga).
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Xyborg
- Teslaägare
- Inlägg: 83
- Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
- Referralkod: ts.la/robin28307
Re: Aktien TSLA
Debt/Equity säger dock inte allt. Som nybliven student efter lumpen hade jag en avsevärt "bättre" D/E än vad jag har idag - jag hade nämligen inga skulder. Nu har jag både bo- och studie- lån, men har trots det avsevärt mycket mer tillgångar, och starkare kassaflöde.fth skrev: ↑03 maj 2024 17:57Jag tror du har missförstått Teslas ekonomi, särskilt i förhållande till dom företag du nämner, t.ex. Ford.Xanthopteryx skrev: ↑03 maj 2024 12:15Eller inte..
Vad skall man spara ner på?
Halvera batterikapaciteten?
Spakställen är redan borta, parkeringssensorer är borta, radar är borta, kvalitén är på nära lägstanivå, ...
Två stolar ingår och tillbehör: Köp till stolar för baksätet?
Plåtfälgar med däck tillverkade av Kinesium - Tillval: Däck som faktiskt har grepp och inte får dig att krascha i första kurvan på fuktig asfal?
Ersätta glasen i dörrarna med polykarbonatskivor?
En öppningsbar dörr - Tillval om du vill ha fler dörrar som går att öppna?
Inget fönster går att veva ner - tillval om du vill kunna veva ner fönster?
Ta bort dörrhandtagen helt - endast app eller skärmen i mitten för att få upp dörren?
Ta bort knapparna till fönsterhissar - endast app eller skärmen i mitten?
Sätta en 12-tumsskärm i stället? Eler bara en analog hastighetsvisare och all annan info i en app?
Ta bort huvuddator och alla kameror? Men vill någon köpa den ilen då ens?
Göra som BMW - körriktningsvisare är tillval?
...?
De har inget annat än det de har, en Modell m och en modell Y (S och X kan vi räkna bort då det är så försvinnande få som tillverkas, och Cybertruck är ju mest en prototyp...). Alla tillverkningslinor är anpassade efter 3 och Y. Du kan inte modda för mycket där. Att modifiera kostar tid, och framförallt pengar. Pengar finns inte längre.
Att ta fram en ny lina kostar ännu mer och ännu mer pengar, och ja, pengar finns inte. Och inte tid heller rent krasst.
Elons sedvanliga skitsnack skulle jag våga påstå. Tesla är på väg utför och frågan är närmast:
Vem kommer köpa företaget?
Ford?
Geely?
BYD?
...?
Per 2023-12-31 har Ford en debt to equity ratio på 2.33, dvs skulderna är 2.33 ggr större än tillgångarna, totala tillgångar är $42.8 miljarder.
Per 2023-12-31 har Tesla en debt to equity ratio på 0.05, skulderna är <5% av tillgångarna, totala tillgångar är $63.4 miljarder.
Ford har ingen som helst möjlighet att köpa Tesla, det omvända är dock fullt möjligt (jag har dock mycket svårt att tro att det finns något hos Ford som Tesla skulle vilja äga).
/fth
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7615
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
Nej, det säger absolut inte allt, det var bara ett (av flera) KPI som tydligt visar att tanken att Ford skulle kunna köpa Tesla är helt absurd.Xyborg skrev: ↑03 maj 2024 19:35Debt/Equity säger dock inte allt. Som nybliven student efter lumpen hade jag en avsevärt "bättre" D/E än vad jag har idag - jag hade nämligen inga skulder. Nu har jag både bo- och studie- lån, men har trots det avsevärt mycket mer tillgångar, och starkare kassaflöde.fth skrev: ↑03 maj 2024 17:57Jag tror du har missförstått Teslas ekonomi, särskilt i förhållande till dom företag du nämner, t.ex. Ford.Xanthopteryx skrev: ↑03 maj 2024 12:15Eller inte..
Vad skall man spara ner på?
Halvera batterikapaciteten?
Spakställen är redan borta, parkeringssensorer är borta, radar är borta, kvalitén är på nära lägstanivå, ...
Två stolar ingår och tillbehör: Köp till stolar för baksätet?
Plåtfälgar med däck tillverkade av Kinesium - Tillval: Däck som faktiskt har grepp och inte får dig att krascha i första kurvan på fuktig asfal?
Ersätta glasen i dörrarna med polykarbonatskivor?
En öppningsbar dörr - Tillval om du vill ha fler dörrar som går att öppna?
Inget fönster går att veva ner - tillval om du vill kunna veva ner fönster?
Ta bort dörrhandtagen helt - endast app eller skärmen i mitten för att få upp dörren?
Ta bort knapparna till fönsterhissar - endast app eller skärmen i mitten?
Sätta en 12-tumsskärm i stället? Eler bara en analog hastighetsvisare och all annan info i en app?
Ta bort huvuddator och alla kameror? Men vill någon köpa den ilen då ens?
Göra som BMW - körriktningsvisare är tillval?
...?
De har inget annat än det de har, en Modell m och en modell Y (S och X kan vi räkna bort då det är så försvinnande få som tillverkas, och Cybertruck är ju mest en prototyp...). Alla tillverkningslinor är anpassade efter 3 och Y. Du kan inte modda för mycket där. Att modifiera kostar tid, och framförallt pengar. Pengar finns inte längre.
Att ta fram en ny lina kostar ännu mer och ännu mer pengar, och ja, pengar finns inte. Och inte tid heller rent krasst.
Elons sedvanliga skitsnack skulle jag våga påstå. Tesla är på väg utför och frågan är närmast:
Vem kommer köpa företaget?
Ford?
Geely?
BYD?
...?
Per 2023-12-31 har Ford en debt to equity ratio på 2.33, dvs skulderna är 2.33 ggr större än tillgångarna, totala tillgångar är $42.8 miljarder.
Per 2023-12-31 har Tesla en debt to equity ratio på 0.05, skulderna är <5% av tillgångarna, totala tillgångar är $63.4 miljarder.
Ford har ingen som helst möjlighet att köpa Tesla, det omvända är dock fullt möjligt (jag har dock mycket svårt att tro att det finns något hos Ford som Tesla skulle vilja äga).
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Aktien TSLA
Inte nu såklart. Men om ett par år.fth skrev: ↑03 maj 2024 20:21Nej, det säger absolut inte allt, det var bara ett (av flera) KPI som tydligt visar att tanken att Ford skulle kunna köpa Tesla är helt absurd.Xyborg skrev: ↑03 maj 2024 19:35Debt/Equity säger dock inte allt. Som nybliven student efter lumpen hade jag en avsevärt "bättre" D/E än vad jag har idag - jag hade nämligen inga skulder. Nu har jag både bo- och studie- lån, men har trots det avsevärt mycket mer tillgångar, och starkare kassaflöde.fth skrev: ↑03 maj 2024 17:57Jag tror du har missförstått Teslas ekonomi, särskilt i förhållande till dom företag du nämner, t.ex. Ford.Xanthopteryx skrev: ↑03 maj 2024 12:15Eller inte..
Vad skall man spara ner på?
Halvera batterikapaciteten?
Spakställen är redan borta, parkeringssensorer är borta, radar är borta, kvalitén är på nära lägstanivå, ...
Två stolar ingår och tillbehör: Köp till stolar för baksätet?
Plåtfälgar med däck tillverkade av Kinesium - Tillval: Däck som faktiskt har grepp och inte får dig att krascha i första kurvan på fuktig asfal?
Ersätta glasen i dörrarna med polykarbonatskivor?
En öppningsbar dörr - Tillval om du vill ha fler dörrar som går att öppna?
Inget fönster går att veva ner - tillval om du vill kunna veva ner fönster?
Ta bort dörrhandtagen helt - endast app eller skärmen i mitten för att få upp dörren?
Ta bort knapparna till fönsterhissar - endast app eller skärmen i mitten?
Sätta en 12-tumsskärm i stället? Eler bara en analog hastighetsvisare och all annan info i en app?
Ta bort huvuddator och alla kameror? Men vill någon köpa den ilen då ens?
Göra som BMW - körriktningsvisare är tillval?
...?
De har inget annat än det de har, en Modell m och en modell Y (S och X kan vi räkna bort då det är så försvinnande få som tillverkas, och Cybertruck är ju mest en prototyp...). Alla tillverkningslinor är anpassade efter 3 och Y. Du kan inte modda för mycket där. Att modifiera kostar tid, och framförallt pengar. Pengar finns inte längre.
Att ta fram en ny lina kostar ännu mer och ännu mer pengar, och ja, pengar finns inte. Och inte tid heller rent krasst.
Elons sedvanliga skitsnack skulle jag våga påstå. Tesla är på väg utför och frågan är närmast:
Vem kommer köpa företaget?
Ford?
Geely?
BYD?
...?
Per 2023-12-31 har Ford en debt to equity ratio på 2.33, dvs skulderna är 2.33 ggr större än tillgångarna, totala tillgångar är $42.8 miljarder.
Per 2023-12-31 har Tesla en debt to equity ratio på 0.05, skulderna är <5% av tillgångarna, totala tillgångar är $63.4 miljarder.
Ford har ingen som helst möjlighet att köpa Tesla, det omvända är dock fullt möjligt (jag har dock mycket svårt att tro att det finns något hos Ford som Tesla skulle vilja äga).
/fth
/fth
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7615
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
Inte en chans, iaf inte om man (som jag) tror att lönsamhet för EV kommer bli viktigare med tiden.Verdi_ skrev: ↑03 maj 2024 20:26Inte nu såklart. Men om ett par år.fth skrev: ↑03 maj 2024 20:21Nej, det säger absolut inte allt, det var bara ett (av flera) KPI som tydligt visar att tanken att Ford skulle kunna köpa Tesla är helt absurd.Xyborg skrev: ↑03 maj 2024 19:35Debt/Equity säger dock inte allt. Som nybliven student efter lumpen hade jag en avsevärt "bättre" D/E än vad jag har idag - jag hade nämligen inga skulder. Nu har jag både bo- och studie- lån, men har trots det avsevärt mycket mer tillgångar, och starkare kassaflöde.fth skrev: ↑03 maj 2024 17:57Jag tror du har missförstått Teslas ekonomi, särskilt i förhållande till dom företag du nämner, t.ex. Ford.Xanthopteryx skrev: ↑03 maj 2024 12:15
Eller inte..
Vad skall man spara ner på?
Halvera batterikapaciteten?
Spakställen är redan borta, parkeringssensorer är borta, radar är borta, kvalitén är på nära lägstanivå, ...
Två stolar ingår och tillbehör: Köp till stolar för baksätet?
Plåtfälgar med däck tillverkade av Kinesium - Tillval: Däck som faktiskt har grepp och inte får dig att krascha i första kurvan på fuktig asfal?
Ersätta glasen i dörrarna med polykarbonatskivor?
En öppningsbar dörr - Tillval om du vill ha fler dörrar som går att öppna?
Inget fönster går att veva ner - tillval om du vill kunna veva ner fönster?
Ta bort dörrhandtagen helt - endast app eller skärmen i mitten för att få upp dörren?
Ta bort knapparna till fönsterhissar - endast app eller skärmen i mitten?
Sätta en 12-tumsskärm i stället? Eler bara en analog hastighetsvisare och all annan info i en app?
Ta bort huvuddator och alla kameror? Men vill någon köpa den ilen då ens?
Göra som BMW - körriktningsvisare är tillval?
...?
De har inget annat än det de har, en Modell m och en modell Y (S och X kan vi räkna bort då det är så försvinnande få som tillverkas, och Cybertruck är ju mest en prototyp...). Alla tillverkningslinor är anpassade efter 3 och Y. Du kan inte modda för mycket där. Att modifiera kostar tid, och framförallt pengar. Pengar finns inte längre.
Att ta fram en ny lina kostar ännu mer och ännu mer pengar, och ja, pengar finns inte. Och inte tid heller rent krasst.
Elons sedvanliga skitsnack skulle jag våga påstå. Tesla är på väg utför och frågan är närmast:
Vem kommer köpa företaget?
Ford?
Geely?
BYD?
...?
Per 2023-12-31 har Ford en debt to equity ratio på 2.33, dvs skulderna är 2.33 ggr större än tillgångarna, totala tillgångar är $42.8 miljarder.
Per 2023-12-31 har Tesla en debt to equity ratio på 0.05, skulderna är <5% av tillgångarna, totala tillgångar är $63.4 miljarder.
Ford har ingen som helst möjlighet att köpa Tesla, det omvända är dock fullt möjligt (jag har dock mycket svårt att tro att det finns något hos Ford som Tesla skulle vilja äga).
/fth
/fth
Ford ”Model e”-divison går bara sämre och sämre för varje kvartal, det finns inget som talar för att dom skulle kunna visa positiva marginaler i det segmentet på många år.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Aktien TSLA
fth skrev: ↑03 maj 2024 20:38Inte en chans, iaf inte om man (som jag) tror att lönsamhet för EV kommer bli viktigare med tiden.Verdi_ skrev: ↑03 maj 2024 20:26Inte nu såklart. Men om ett par år.fth skrev: ↑03 maj 2024 20:21Nej, det säger absolut inte allt, det var bara ett (av flera) KPI som tydligt visar att tanken att Ford skulle kunna köpa Tesla är helt absurd.Xyborg skrev: ↑03 maj 2024 19:35Debt/Equity säger dock inte allt. Som nybliven student efter lumpen hade jag en avsevärt "bättre" D/E än vad jag har idag - jag hade nämligen inga skulder. Nu har jag både bo- och studie- lån, men har trots det avsevärt mycket mer tillgångar, och starkare kassaflöde.fth skrev: ↑03 maj 2024 17:57
Jag tror du har missförstått Teslas ekonomi, särskilt i förhållande till dom företag du nämner, t.ex. Ford.
Per 2023-12-31 har Ford en debt to equity ratio på 2.33, dvs skulderna är 2.33 ggr större än tillgångarna, totala tillgångar är $42.8 miljarder.
Per 2023-12-31 har Tesla en debt to equity ratio på 0.05, skulderna är <5% av tillgångarna, totala tillgångar är $63.4 miljarder.
Ford har ingen som helst möjlighet att köpa Tesla, det omvända är dock fullt möjligt (jag har dock mycket svårt att tro att det finns något hos Ford som Tesla skulle vilja äga).
/fth
/fth
Ford ”Model e”-divison går bara sämre och sämre för varje kvartal, det finns inget som talar för att dom skulle kunna visa positiva marginaler i det segmentet på många år.
/fth
Men Tesla har ju bara en modell (i två utföranden) i realiteten. Dessutom seriously flawed...
Då är det kineserna kvar då. Skitbra.
Känns som att jag börjar hata elbilar helt plötsligt. Märkligt.