För att ge lite kontext så är vi en familj med 2 vuxna och 2 barn (5 och 7 år). Vi bor i villa och kan ladda hemma och på mitt jobb. Hittills har vi kört ca 2000 mil om året. De absolut allra flesta resorna är resor i närområdet till jobb, skola/fritids, butiker, etc. Men vi gör en del långresor där vi snabbladdar. Jag kör Teslamate och loggar data så jag kan se att ca 2/3 av det vi laddar är på snabbladdare. Så egenskaper som bra räckvidd, hög laddhastighet, tillgänglighet till laddnätverk och laddport på plats som gör att man enkelt kan ladda på SuC är stora plus.
Här är några av de egenskaper/funktioner som vi diskuterar för bilval (inte i någon prio-ordning)
- Måste ha dragkrok (för släp, men 1000 kg dragvikt räcker)
- Måste kunna ha takräcke (nej, bakbox funkar inte)
- Vi vill ha en viss nivå av komfort (vår MYLR 2021 uppfyller inte våra önskemål vad varken för fjädringskomfort eller väg/vind-ljud)
- Bagageutrymme. Vi har varit bortskämda med hur stort det är i Model Y, men vi måste inte ha riktigt så stort. Men vi behöver >500 liter och att det är kombi/halvkombi-öppning på luckan.
- Parkeringshjälp. Vi kan parkera utan det, men tycker egentligen att parkeringssensorer och en riktig 360-kamera borde vara standard på bilar i de prisklasser som vi pratar om
- HUD och/eller instrument-kluster är trevligt
- "Vanliga/klassiska" reglage för blinkers, vindrutetorkare, växel och ratt är stora plus
- Helst klara 40+ mil i motorvägsfart, men som absolut minst 35+ mil
- Smidighet/manövrerbarhet
- Prestanda. Vi behöver inget prestandamonster. Men skulle ljuga om jag sa annat än att man vant sig med viss effekt från Teslan. Men det är egentligen en mindre viktig punkt
Givet allt det här så har väl listan över potentiella kandidater sett ut så här (inte i någon prio-ordning)
- Model Y. Kanske en 2022 för att få parkeringssensorer. Här vet vi verkligen vad vi får, både det bra och det dåliga. Det blir samma som idag fast lite bättre komfort och något bättre räckvidd.
- Model S. Kanske en tidig 2023 för att få parkeringssensorer. Checkar många boxar och har väl stått högt upp på min lista, men att inte ha spakar tycker jag är ett gigantiskt minus. Högt förmånsvärde
- Skoda Enyaq 85x RS. Checkar väl i princip alla boxar. Till det sämre är dock räckvidd och laddport på fel sida
- Hyundai Ioniq 5. Checkar många boxar. Räckvidden är dock dålig i min mening. Laddporten är dessutom på fel sida men med 800 V-arkitektur vill man kanske ändå helst inte ladda på SuC. Ser ut som att det ska komma en uppdaterad version med större batteri, men oklart när den kommer
- VW id.7 touring. Checkar nog i princip alla boxar förutom laddport på fel sida. Känner mig dock mer sugen på GTX med större batteri som kommer senare, men då är vi förmodligen vinter innan det kan bli leverans.
- Audi Q6 etron. Checkar nog i princip alla boxar. Men tycker mig läsa att leveranstiden är typ höst/vinter och vill ha bilen tidigare. Högt förmånsvärde om man vill ha den bra utrustad.
- Polestar 3. Verkar checka många boxar. Men leveranstiden är långt bort.
- BMW i5 Touring. Checkar många boxar, men oklart om räckvidd och laddporten är på fel sida. Högt förmånsvärde om man vill ha den bra utrustad.
Är det några bilar jag glömmer? Och har ni några kommentarer på andra för/nack-delar än de som är listade?
Uppskattar all hjälp jag kan få