FSD Beta är imponerande!
Moderator: Redaktion
Re: FSD Beta är imponerande!
Så kul att Tesla ÄNTLIGEN låter de som betalat först få tillgång till FSD (Supervised).
Som ni kan se är "självkörningen" helt perfekt även på Legacy S/X!
Som ni kan se är "självkörningen" helt perfekt även på Legacy S/X!
Re: FSD Beta är imponerande!
Tesla försöker tydligen aktivt att bli stämda för missledande marknadsföring. Nu uppmanar de i princip folk att använda FSD istället för att ringa efter en ambulans.
Vad kan gå fel liksom?
Vad kan gå fel liksom?
-
- Inlägg: 217
- Blev medlem: 19 dec 2023 19:43
Re: FSD Beta är imponerande!
Enligt Elon sänker Tesla nu ”prenumerationspriset” för FSD från 199 till 99 dollar per månad men ändrar inte ”köppriset”. Antar att man vill få fart på försäljningen av prenumerationer utan att devalvera värdet allt för uppenbart? Men det blir ju iögonenfallande många månader man kan ha FSD innan köpaalternativet blir billigare
Själv kommer jag ta FSD på allvar först den dagen Tesla säger att de tar det juridiska ansvaret för de olyckor som sker med FSD inkopplat alternativt att försäkringsbolag sänker premierna för bilar med FSD. Detta enligt principen ”money talks” o resten är BS.
Själv kommer jag ta FSD på allvar först den dagen Tesla säger att de tar det juridiska ansvaret för de olyckor som sker med FSD inkopplat alternativt att försäkringsbolag sänker premierna för bilar med FSD. Detta enligt principen ”money talks” o resten är BS.
Re: FSD Beta är imponerande!
Ja, i USA kan man prenumerera i 10 år innan man är uppe i köp…gjohansson skrev: ↑13 apr 2024 06:23Enligt Elon sänker Tesla nu ”prenumerationspriset” för FSD från 199 till 99 dollar per månad men ändrar inte ”köppriset”. Antar att man vill få fart på försäljningen av prenumerationer utan att devalvera värdet allt för uppenbart? Men det blir ju iögonenfallande många månader man kan ha FSD innan köpaalternativet blir billigare
Själv kommer jag ta FSD på allvar först den dagen Tesla säger att de tar det juridiska ansvaret för de olyckor som sker med FSD inkopplat alternativt att försäkringsbolag sänker premierna för bilar med FSD. Detta enligt principen ”money talks” o resten är BS.
Re: FSD Beta är imponerande!
Man får väl inte ta med FSD till nästa bil där heller så rimligtvis bör ingen köpa FSD längre isåfall.spacecoin skrev: ↑13 apr 2024 07:39Ja, i USA kan man prenumerera i 10 år innan man är uppe i köp…gjohansson skrev: ↑13 apr 2024 06:23Enligt Elon sänker Tesla nu ”prenumerationspriset” för FSD från 199 till 99 dollar per månad men ändrar inte ”köppriset”. Antar att man vill få fart på försäljningen av prenumerationer utan att devalvera värdet allt för uppenbart? Men det blir ju iögonenfallande många månader man kan ha FSD innan köpaalternativet blir billigare
Själv kommer jag ta FSD på allvar först den dagen Tesla säger att de tar det juridiska ansvaret för de olyckor som sker med FSD inkopplat alternativt att försäkringsbolag sänker premierna för bilar med FSD. Detta enligt principen ”money talks” o resten är BS.
Är iofs Elon/Tesla vi pratar om så det kan kosta 499 helt plötsligt Så gillar man FSD finns såklart ett incitament att äga det.
En tanke med att man ska starta en provmånad och visa det för varje ny kund, gissar att det kommer driva upp personal rätt kraftigt. Många har fått leta sin egen bil på stora parkeringar och köra iväg som det varit tidigare.
Re: FSD Beta är imponerande!
Är i Kalifornien en dryg vecka och den Model S jag hyrt had FSD Beta aktiverat. Ska bli riktigt spännande att prova det ordentligt själv.
Körde LA till Las Vegas igår och på motorväg fungerade det otroligt mycket bättre än hemma i Europa. I stort sett inga nags alls när man höll lätt i ratten och byter själv fil hur smidigt som helst. Vill man byta fil själv så blinkar man bara och bilen byter utan att man måste rycka i ratten eller liknande.
Körde LA till Las Vegas igår och på motorväg fungerade det otroligt mycket bättre än hemma i Europa. I stort sett inga nags alls när man höll lätt i ratten och byter själv fil hur smidigt som helst. Vill man byta fil själv så blinkar man bara och bilen byter utan att man måste rycka i ratten eller liknande.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7594
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag ser ingenstans att de skulle uppmana folk?
Tesla har tidigare visat liknande "power stories" även om folk som tex överlevt svåra olyckor. Uppmanar de då folk att krocka?
Re: FSD Beta är imponerande!
TiborBlomhall skrev: ↑16 apr 2024 16:30Jag ser ingenstans att de skulle uppmana folk?
Tesla har tidigare visat liknande "power stories" även om folk som tex överlevt svåra olyckor. Uppmanar de då folk att krocka?
De lyfter fram FSD som ett alternativ till ambulans.
I rimlighetens namn borde företaget säga att det här inte är en säker användning av systemet, och strider mot deras egna instruktioner. Istället så fortsätter de antyda att systemet är autonomt eller mer kapabelt än det är.
Rätt approach vid hälsoproblem: Ring 112.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7594
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: FSD Beta är imponerande!
Då får vi se om Elon når FSD eller månen först, för han siktar ju på båda!
Re: FSD Beta är imponerande!
Personligen tror jag månen. Det kräver inga genombrott. Känd teknik.TiborBlomhall skrev: ↑18 apr 2024 15:29Då får vi se om Elon når FSD eller månen först, för han siktar ju på båda!
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7615
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: FSD Beta är imponerande!
Rätt konstig jämförelse iofs, månen landade vi ju på redan 1969, och det finns i praktiken inget annat än pengar och vilja som hindrar oss att göra om det idag, samma kan ju inte sägas om AI/FSD.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: FSD Beta är imponerande!
DA om Tesla FSD och dess förutsättningnar att bli autonom.
"in terms of companies like Tesla that deployed more driver assist type technologies I appreciate the machine learning work and innovations they do I think to me in their nature the system is not full self driving, right.
They do good machine learning but as with most machine learning I'm machine learning person and as much as I appreciate it,
there comes a time when you get to situations that extremely rare and or machine learning cannot handle and to have real deployment out there you need to carefully think through your stack to make sure that even if machine learning does not solve everything 100% your full software product does and that's a very big gap.
I think that's not easy to do at all and it leads potentially to rethinking core parts of your design if you are to go there and so I mean all
of our machine learning models improving yet to to release a driverless service you need to also answer the question of
how how to make sure the whole thing is fully robust and that adds a level of design and complexity that a lot of
those companies have not tackled yet"
"in terms of companies like Tesla that deployed more driver assist type technologies I appreciate the machine learning work and innovations they do I think to me in their nature the system is not full self driving, right.
They do good machine learning but as with most machine learning I'm machine learning person and as much as I appreciate it,
there comes a time when you get to situations that extremely rare and or machine learning cannot handle and to have real deployment out there you need to carefully think through your stack to make sure that even if machine learning does not solve everything 100% your full software product does and that's a very big gap.
I think that's not easy to do at all and it leads potentially to rethinking core parts of your design if you are to go there and so I mean all
of our machine learning models improving yet to to release a driverless service you need to also answer the question of
how how to make sure the whole thing is fully robust and that adds a level of design and complexity that a lot of
those companies have not tackled yet"
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 718
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: FSD Beta är imponerande!
Två erfarna riskkapitalister, varav en tidigare skeptiker till Tesla FSD, pratar teknik, upstart-bolag, autonom körning m.m.
Mkt fokus på Teslas FSD och de beskriver de vissa fortfarande verkar ha svårt att förstå. Att från v12 av FSD så har Tesla gått över från gammal if-then-kod till NN och LLM:r. Så v12 är i egentlig mening v1.0 av FSD eftersom man var inne på ett ohållbart spår av utvecklingen fram till v11.
Sen går de också igenom varför Waymo och Cruze inte kommer lyckas med generell autonom körning jämfört med Tesla.
FSD-skeptikern är inte skeptisk längre om vi säger så
Dom hävdar att Tesla FSD är ett ChatGPT-moment i historien.
Mkt fokus på Teslas FSD och de beskriver de vissa fortfarande verkar ha svårt att förstå. Att från v12 av FSD så har Tesla gått över från gammal if-then-kod till NN och LLM:r. Så v12 är i egentlig mening v1.0 av FSD eftersom man var inne på ett ohållbart spår av utvecklingen fram till v11.
Sen går de också igenom varför Waymo och Cruze inte kommer lyckas med generell autonom körning jämfört med Tesla.
FSD-skeptikern är inte skeptisk längre om vi säger så
Dom hävdar att Tesla FSD är ett ChatGPT-moment i historien.
Mvh
Nilsson
Nilsson
Re: FSD Beta är imponerande!
Riskkapitalister kan inget om säkerhetskritiska tillämpningar. Det är som att ta råd från en ekonom om hur man ska bygga en bro eller operera en patient.HerrNilsson skrev: ↑25 apr 2024 07:19Två erfarna riskkapitalister, varav en tidigare skeptiker till Tesla FSD, pratar teknik, upstart-bolag, autonom körning m.m.
Mkt fokus på Teslas FSD och de beskriver de vissa fortfarande verkar ha svårt att förstå. Att från v12 av FSD så har Tesla gått över från gammal if-then-kod till NN och LLM:r. Så v12 är i egentlig mening v1.0 av FSD eftersom man var inne på ett ohållbart spår av utvecklingen fram till v11.
Sen går de också igenom varför Waymo och Cruze inte kommer lyckas med generell autonom körning jämfört med Tesla.
FSD-skeptikern är inte skeptisk längre om vi säger så
Dom hävdar att Tesla FSD är ett ChatGPT-moment i historien.
Hur många säkerherherskritiska tilllämpningar har det kommit från Silicon Valley genom åren? Fem?
Dom är helt clueless tyvärr.
Re: FSD Beta är imponerande!
Endast kameror och Teslas programvara är säkrare än en människa sa dom...
"A 28-year-old motorcyclist died in Washington State on Friday afternoon because a dipshit Tesla driver rear-ended him at speed. A Snohomish man, 56, was commuting in his 2022 Tesla Model S when he activated the car’s camera-based advanced driver assist system and according to his statements to police, began looking through his phone. With nobody paying attention to the car’s actions, the Tesla software ignored Jeffrey Nissen on his motorcycle and continued on at speed. The car rear-ended the two-wheeler, Nissen was flung from the bike, and his life ended pinned underneath the electric car, where he was still lodged when police arrived to the scene.
The Tesla driver, who told police he was “putting the trust in the machine to drive for him,” was inattentive to the road in front of him, and was only brought back to reality when he “heard a bang as the car lurched forward.” The driver was not impaired by drugs or alcohol, though he admitted to having an alcoholic beverage prior to the 3:54 p.m. crash.
Local news reports say the driver was using “Autopilot” rather than “Full Self-Driving” though the two systems are often conflated. The current FSD software requires drivers to keep their eyes up on the road for the system to remain active, where Autopilot doesn’t seem to require this. Autopilot is little more than lane keep assist paired with a camera-based cruise control system.
Tesla will claim that it isn’t culpable for the incident, as the official line is that its so-called Autopilot and Full Self-Driving software are “intended for use with a fully attentive driver, who has their hands on the wheel and are prepared to take over at any moment.” The company and its CEO, however, have knowingly engaged in public discussion describing the cars as “driving themselves” and the people buying these cars believe them. This isn’t even the first time a “self-driving” Tesla has run over a motorcyclist.
The Tesla driver, who is not named, was booked into the Snohomish County Jail with a charge of Vehicular Homicide. He posted a $100,000 bail on Sunday.
According to a survey by Forbes, 93 percent of Americans have concerns about self-driving car safety, and 61 percent say they wouldn’t trust a self-driving car. But when it comes to Tesla “beta testing” this half-baked software on our public streets, we don’t get the legal opportunity to challenge it. Some Tesla drivers get to risk the lives of everyone around them because they paid for the privilege. The system can’t even see a fucking motorcyclist."
https://gizmodo.com/tesla-motorcycle-cr ... 1851428850
"A 28-year-old motorcyclist died in Washington State on Friday afternoon because a dipshit Tesla driver rear-ended him at speed. A Snohomish man, 56, was commuting in his 2022 Tesla Model S when he activated the car’s camera-based advanced driver assist system and according to his statements to police, began looking through his phone. With nobody paying attention to the car’s actions, the Tesla software ignored Jeffrey Nissen on his motorcycle and continued on at speed. The car rear-ended the two-wheeler, Nissen was flung from the bike, and his life ended pinned underneath the electric car, where he was still lodged when police arrived to the scene.
The Tesla driver, who told police he was “putting the trust in the machine to drive for him,” was inattentive to the road in front of him, and was only brought back to reality when he “heard a bang as the car lurched forward.” The driver was not impaired by drugs or alcohol, though he admitted to having an alcoholic beverage prior to the 3:54 p.m. crash.
Local news reports say the driver was using “Autopilot” rather than “Full Self-Driving” though the two systems are often conflated. The current FSD software requires drivers to keep their eyes up on the road for the system to remain active, where Autopilot doesn’t seem to require this. Autopilot is little more than lane keep assist paired with a camera-based cruise control system.
Tesla will claim that it isn’t culpable for the incident, as the official line is that its so-called Autopilot and Full Self-Driving software are “intended for use with a fully attentive driver, who has their hands on the wheel and are prepared to take over at any moment.” The company and its CEO, however, have knowingly engaged in public discussion describing the cars as “driving themselves” and the people buying these cars believe them. This isn’t even the first time a “self-driving” Tesla has run over a motorcyclist.
The Tesla driver, who is not named, was booked into the Snohomish County Jail with a charge of Vehicular Homicide. He posted a $100,000 bail on Sunday.
According to a survey by Forbes, 93 percent of Americans have concerns about self-driving car safety, and 61 percent say they wouldn’t trust a self-driving car. But when it comes to Tesla “beta testing” this half-baked software on our public streets, we don’t get the legal opportunity to challenge it. Some Tesla drivers get to risk the lives of everyone around them because they paid for the privilege. The system can’t even see a fucking motorcyclist."
https://gizmodo.com/tesla-motorcycle-cr ... 1851428850
FSD Beta är imponerande!
Blir långt fängelsestraff för den föraren, med rätta. Helt sjukt.spacecoin skrev:Endast kameror och Teslas programvara är säkrare än en människa sa dom...
"A 28-year-old motorcyclist died in Washington State on Friday afternoon because a dipshit Tesla driver rear-ended him at speed. A Snohomish man, 56, was commuting in his 2022 Tesla Model S when he activated the car’s camera-based advanced driver assist system and according to his statements to police, began looking through his phone. With nobody paying attention to the car’s actions, the Tesla software ignored Jeffrey Nissen on his motorcycle and continued on at speed. The car rear-ended the two-wheeler, Nissen was flung from the bike, and his life ended pinned underneath the electric car, where he was still lodged when police arrived to the scene.
The Tesla driver, who told police he was “putting the trust in the machine to drive for him,” was inattentive to the road in front of him, and was only brought back to reality when he “heard a bang as the car lurched forward.” The driver was not impaired by drugs or alcohol, though he admitted to having an alcoholic beverage prior to the 3:54 p.m. crash.
Local news reports say the driver was using “Autopilot” rather than “Full Self-Driving” though the two systems are often conflated. The current FSD software requires drivers to keep their eyes up on the road for the system to remain active, where Autopilot doesn’t seem to require this. Autopilot is little more than lane keep assist paired with a camera-based cruise control system.
Tesla will claim that it isn’t culpable for the incident, as the official line is that its so-called Autopilot and Full Self-Driving software are “intended for use with a fully attentive driver, who has their hands on the wheel and are prepared to take over at any moment.” The company and its CEO, however, have knowingly engaged in public discussion describing the cars as “driving themselves” and the people buying these cars believe them. This isn’t even the first time a “self-driving” Tesla has run over a motorcyclist.
The Tesla driver, who is not named, was booked into the Snohomish County Jail with a charge of Vehicular Homicide. He posted a $100,000 bail on Sunday.
According to a survey by Forbes, 93 percent of Americans have concerns about self-driving car safety, and 61 percent say they wouldn’t trust a self-driving car. But when it comes to Tesla “beta testing” this half-baked software on our public streets, we don’t get the legal opportunity to challenge it. Some Tesla drivers get to risk the lives of everyone around them because they paid for the privilege. The system can’t even see a fucking motorcyclist."
https://gizmodo.com/tesla-motorcycle-cr ... 1851428850
Också helt sjukt att det får gå så långt innan någon stoppar vanvettigheterna från Tesla om självkörande/autopilot, med en liten sidonotis om att man måste vara uppmärksam.
Folk är idioter, anta det och anpassa kommunikation och funktion till det.
MX LR (Raven) 2019
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag folk är idioter och föraren bör fängslas i detta fall och aldrig få köra bil igen om jag fick bestämma.Hertsh skrev: ↑25 apr 2024 22:31Blir långt fängelsestraff för den föraren, med rätta. Helt sjukt.
Också helt sjukt att det får gå så långt innan någon stoppar vanvettigheterna från Tesla om självkörande/autopilot, med en liten sidonotis om att man måste vara uppmärksam.
Folk är idioter, anta det och anpassa kommunikation och funktion till det.
Men det är även konsekvensen av värdelös förarövervakning och Teslas fleråriga överdrifter av systemets förmåga är att folk dör. Men det skiter Elon i.
Re: FSD Beta är imponerande!
Tveksamt att FSD var aktiverad, iaf senaste versionen.spacecoin skrev:Jag folk är idioter och bör fängslas i detta fall.Hertsh skrev: ↑25 apr 2024 22:31Blir långt fängelsestraff för den föraren, med rätta. Helt sjukt.
Också helt sjukt att det får gå så långt innan någon stoppar vanvettigheterna från Tesla om självkörande/autopilot, med en liten sidonotis om att man måste vara uppmärksam.
Folk är idioter, anta det och anpassa kommunikation och funktion till det.
Men det är även konsekvensen av värdelös förarövervakning och Teslas fleråriga överdrifter av systemets förmåga är att folk dör. Men det skiter Elon i.
Efter att ha kört med FSD Beta 12.3.4 i en dryg vecka så måste jag säga att förarövervakningen fungerade mycket bra. I princip inget tjat om att rycka i ratten så länge man hade blicken på vägen. Så snart man kollade på telefonen som låg på laddaren eller höll i så fick man en varning. Detta var på en Model S 2022.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7615
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: FSD Beta är imponerande!
Det är väldigt snabba och långtgående slutsatser om hur olyckan gått till, både från Gizmodo och här på TCS, med tanke på att det ofta (oftast?) brukar visa sig i liknande fall att föraren öht inte hade varken AP eller FSD aktiverad. Jmf t.ex fallet med dödsolyckan från 2023 i Australien där det häromveckan framkom att föraren blåljugit om att ha haft AP aktiverad.Hertsh skrev: ↑25 apr 2024 22:31Blir långt fängelsestraff för den föraren, med rätta. Helt sjukt.spacecoin skrev:Endast kameror och Teslas programvara är säkrare än en människa sa dom...
"A 28-year-old motorcyclist died in Washington State on Friday afternoon because a dipshit Tesla driver rear-ended him at speed. A Snohomish man, 56, was commuting in his 2022 Tesla Model S when he activated the car’s camera-based advanced driver assist system and according to his statements to police, began looking through his phone. With nobody paying attention to the car’s actions, the Tesla software ignored Jeffrey Nissen on his motorcycle and continued on at speed. The car rear-ended the two-wheeler, Nissen was flung from the bike, and his life ended pinned underneath the electric car, where he was still lodged when police arrived to the scene.
The Tesla driver, who told police he was “putting the trust in the machine to drive for him,” was inattentive to the road in front of him, and was only brought back to reality when he “heard a bang as the car lurched forward.” The driver was not impaired by drugs or alcohol, though he admitted to having an alcoholic beverage prior to the 3:54 p.m. crash.
Local news reports say the driver was using “Autopilot” rather than “Full Self-Driving” though the two systems are often conflated. The current FSD software requires drivers to keep their eyes up on the road for the system to remain active, where Autopilot doesn’t seem to require this. Autopilot is little more than lane keep assist paired with a camera-based cruise control system.
Tesla will claim that it isn’t culpable for the incident, as the official line is that its so-called Autopilot and Full Self-Driving software are “intended for use with a fully attentive driver, who has their hands on the wheel and are prepared to take over at any moment.” The company and its CEO, however, have knowingly engaged in public discussion describing the cars as “driving themselves” and the people buying these cars believe them. This isn’t even the first time a “self-driving” Tesla has run over a motorcyclist.
The Tesla driver, who is not named, was booked into the Snohomish County Jail with a charge of Vehicular Homicide. He posted a $100,000 bail on Sunday.
According to a survey by Forbes, 93 percent of Americans have concerns about self-driving car safety, and 61 percent say they wouldn’t trust a self-driving car. But when it comes to Tesla “beta testing” this half-baked software on our public streets, we don’t get the legal opportunity to challenge it. Some Tesla drivers get to risk the lives of everyone around them because they paid for the privilege. The system can’t even see a fucking motorcyclist."
https://gizmodo.com/tesla-motorcycle-cr ... 1851428850
Också helt sjukt att det får gå så långt innan någon stoppar vanvettigheterna från Tesla om självkörande/autopilot, med en liten sidonotis om att man måste vara uppmärksam.
Folk är idioter, anta det och anpassa kommunikation och funktion till det.
Efter vad jag läst om det här fallet så tror jag att det är rätt hög sannolikhet att det gäller även här, dvs att föraren helt enkelt skyllde på AP/FSD i panik.
Jag är dock helt säker på att det inte ännu finns tillräckligt underlag för att säga varken bu eller bä om detta, och definitivt inte för tvärsäkra uttalanden av typen ”the system can’t even see a fucking motorcyclist” eller ”stoppa vanvettigheter”.
Jag är nästan lika säker på att om (när?) det visar sig att olyckan inte hade något öht med AP/FSD att göra så kommer det mötas med total tystnad, på Gizmodo såväl som på TCS.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: FSD Beta är imponerande!
Det var AP. Man kan tejpa över kameran utan att det gör något vad jag förstår...
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: FSD Beta är imponerande!
Det finns tillräckligt med underlag för att anklaga Tesla för att överdriva systemets förmåga över 8-10 år. Det har konsekvenser och kanske det var så i detta fall eller ej. Det finns gott om andra idioter som kört ihjäl sig själva och andra med "Autopilot", så det här fallet är bara en i en lång rad av rättegångar som Tesla har att se fram emot. Tesla kommer att bli stämda av familjen till motorcyklisten - garanterat.
Det är småpengar för Tesla att delar ut några miljoner här och där för att kunna fortsätta sin profilering av systemet. Cost of doing business helt enkelt.
Det var en settlement före rättegång senast för ett par veckor sedan. (Walter Huangs efterlevande). Vad var det Elon sa om att aldrig bestrida korrekta påståenden med sitt "hard core litigation team"?
https://www.cnbc.com/2024/04/08/tesla-s ... crash.html
"In a filing asking the court to seal the settlement terms, Tesla’s attorneys wrote that the company had, “entered into a settlement agreement with Plaintiffs to end years of litigation.” They said they wanted the exact dollar amount of the settlement sealed because, “other potential claimants (or the plaintiffs’ bar) may perceive the settlement amount as evidence of Tesla’s potential liability for losses, which may have a chilling effect on settlement opportunity in subsequent cases.”
Re: FSD Beta är imponerande!
Inte för att "miles driven" är ett KPI hur säker produken är, men se upp för trick med kumulativa grafer...
Kolla x-axelns intervaller...
Verklig utveckling verkar vara att färre och färre ägare kör miles med FSD. Jag skulle verkligen vilja se Tesla rapportera FSD subscriptions över tid och MTBF.
Anledning till hoppet på slutet är att Tesla uppdaterade allas bilar i NA med FSD i en "trial" och slog på funktionen automatiskt (istf AP).
https://www.threads.net/@moskov/post/C5bOJYQLCft
Kolla x-axelns intervaller...
Verklig utveckling verkar vara att färre och färre ägare kör miles med FSD. Jag skulle verkligen vilja se Tesla rapportera FSD subscriptions över tid och MTBF.
Anledning till hoppet på slutet är att Tesla uppdaterade allas bilar i NA med FSD i en "trial" och slog på funktionen automatiskt (istf AP).
https://www.threads.net/@moskov/post/C5bOJYQLCft
Re: FSD Beta är imponerande!
Var har du fått påståendet om "slog på funktionen automatiskt (istf AP)" ifrån?spacecoin skrev:Anledning till hoppet på slutet är att Tesla uppdaterade allas bilar i NA med FSD i en "trial" och slog på funktionen automatiskt (istf AP).
Bidra gärna med något videobevis eller andra verifierbara referenser.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: FSD Beta är imponerande!
Att FSD skulle vara självlärande har det snackats om i ÅRATAL. Vid varje större release så slås det på stora trumman. Vill minnas att redan v9 var "revolutionerande" för då hade de minsann skrivit om allt bla bla bla.HerrNilsson skrev: ↑25 apr 2024 07:19Två erfarna riskkapitalister, varav en tidigare skeptiker till Tesla FSD, pratar teknik, upstart-bolag, autonom körning m.m.
Mkt fokus på Teslas FSD och de beskriver de vissa fortfarande verkar ha svårt att förstå. Att från v12 av FSD så har Tesla gått över från gammal if-then-kod till NN och LLM:r. Så v12 är i egentlig mening v1.0 av FSD eftersom man var inne på ett ohållbart spår av utvecklingen fram till v11.
Sen går de också igenom varför Waymo och Cruze inte kommer lyckas med generell autonom körning jämfört med Tesla.
FSD-skeptikern är inte skeptisk längre om vi säger så
Dom hävdar att Tesla FSD är ett ChatGPT-moment i historien.
Jag tycker det är fascinerande att till synes intelligenta personer inte är mer skeptiska till detta. Folk blir ju lurade av exakt samma snack om och om igen. Vad är det frågan om egentligen? Eller jo, jag fattar. Views från fanboys på youtube = stora pengar.
Också ett jäkla snack om ChatGPT. Jag använder det varje dag i jobbet och chatGPT har fel varje dag. Det är ett bra hjälpmedel absolut men om Teslas FSD har samma felprocent så kommer vi se tusentals döda...