Jag tycker personligen Model S är alldeles för stor. Mycket trevligare med en mindre bil om man inte ska frakta en massa barn. Jag tycker i-Pace är helt perfekt i storlek (och e-tron för stor), men allt är ju en smaksak. i-Pace är riktigt skön att köra, den känns verkligen inte SUV-ig alls och är samtidigt tyst och andas verkligen lyx. Gillar man prisvärd bekvämlighet, funktioner och lyx så har jag svårt att se en bättre bil. Tycker dessutom den är riktigt snygg. Dess nackdelar är imo teknik/infotainment men det funkar helt OK med AA/Carplay.
Min erfarenhet är att Tesla strular mycket mindre än alla andra. Har haft strul med bokstavligt talat alla andra bilar, men väldigt lite med Tesla. Så ja, Jaguar är också struligt relativt Tesla, men tveksamt om det är värre än med tyskarna...
27 mil är nog mycket riktigt tight med båda om det är kallt. Det där med köer tycker jag dock aldrig är ett problem i praktiken om man är flexibel med var man laddar. Jag känner aldrig den där paniken heller över att i värsta fall få stå 10 minuter i kö. Har efter 8 år aldrig någonsin stått längre än så heller.
Kanske får kika lite närmare på I-Pace. Är ju en liten bortglömd kärra.
Tyvärr har jag nåt slags minne av att den laddar långsamt både AC och DC. Klarar den 11 kW AC nuförtiden? Från vilken årsmodell?
Ja verkligen bortglömd, det känns som den egentligen bara sålt bra i UK, men den har ju vunnit "Car of the year" osv och fick strålande recensioner när den kom. Jag gillade den riktigt mycket redan vid lansering, men tyckte prislappen var alldeles för hög då.
11 kW och nytt infotainment kom from årsmodell 2021. Tycker dock inte något av det är en big deal, jag skulle aldrig komma på tanken att använda de inbyggda systemen annat än hos Tesla, tycker aldrig de är bra, utan det blir ändå alltid AA. Laddningen är lite trist, men inget problem i realiteten om man inte kör väldigt långt på daglig basis (alternativt ofta gör långresor). Kör man ofta till fjällen osv då skulle jag inte valt i-Pace.
Det var nog alla problem i början (snabbladdning som strulade mm) plus enfas-laddningen
som gjorde att många, inklusive mig, backade och sedan var det dåliga ryktet etablerat…
Jag hade då 10 mil enkel till mina kunder så enfas var riktigt dåligt, och även med kortare
sträckor så är det fortfarande dåligt eftersom det blir en jäkla snedbelastning på faserna
så fort man laddar liksom, och det blir ju några timmar för dom allra flesta ändå.
Men jag har gillat bilen ända sedan den lanserades. Även Mustangen…
Har man liten huvudsäkring så kan det vara problematiskt. För oss (25 A) är det faktiskt inget bekymmer. Enda lilla nackdelen är att man laddar aningen dyrare genom att man inte kan "maxa" de billigaste timmarna.
Du kanske också var med vid någon av lanseringarna på Grand Hotell eller halvdagskörningen på Trosta? Jag gillade verkligen bilen men priset var galet. Nu är priset inte längre ett problem (även om nya blivit ännu galnare pris på...).
Näe jag var inte med på dom eventen men fick en provtur när hon som körde en av dom första
bilarna på Haparanda - Ystad kom till Hudiksvall (hon bröt ju rejset där efter att hon tappat
alldeles för mycket tid på laddningarna och problem med värmen i bilen mm).
I höst, när alla leasingbilar vräks ut, går MY för 300-350K
Samtidigt som Juniper förmodligen börja rulla ut på vägarna.
En MY 04/2021 eller 01/2022 kommer vara ett fullständigt kap för 300K kr under Q4 2024-Q1 2025.
De kommer vräkas ut på ett sätt som aldrig tidigare skådats. Eftersom det är Sveriges mest sålda bil ett bra tag nu så kommer utbudet vara enormt i förhållande till efterfrågan.
Ska tipsa lite mindre bemedlade vänner som letar bil att köpa en sån bil då.
Å andra sidan så borde ju marknaden vara stor, om många vill köpa den ny borde ännu fler vilja köpa den begagnad!
Volvo V70 har ju trots allt aldrig varit billig begagnad trots att det "alltid" varit den mest sålda bilen även ny.
För mig spelar det ingen roll, min plan är att behålla bilen i många år till.
Nja en volvo har ju oftast tappat 70% av värdet på 5-7 år. I alla fall historiskt. Elbilen kommer nog tappa 70% eller mer tom efter 7 år just pga att avskrivningstiden på batterierna är ca 8 år, så länge som garantin gäller. Så man kommer prisa in batteribyte vid värdering av en beg Tesla.
Därav att Model S är osäljbara för 300 -350 000kr om de är från 2014-2016. De flesta går kring max 200K.
Å andra sidan så borde ju marknaden vara stor, om många vill köpa den ny borde ännu fler vilja köpa den begagnad!
Volvo V70 har ju trots allt aldrig varit billig begagnad trots att det "alltid" varit den mest sålda bilen även ny.
För mig spelar det ingen roll, min plan är att behålla bilen i många år till.
Nja en volvo har ju oftast tappat 70% av värdet på 5-7 år. I alla fall historiskt. Elbilen kommer nog tappa 70% eller mer tom efter 7 år just pga att avskrivningstiden på batterierna är ca 8 år, så länge som garantin gäller. Så man kommer prisa in batteribyte vid värdering av en beg Tesla.
Därav att Model S är osäljbara för 300 -350 000kr om de är från 2014-2016. De flesta går kring max 200K.
Varför skulle du prisa in ett batteribyte? Prisar du in ett motorbyte på en ICE bil?
Och, täcker inte maskinskadeförsäkringen byte av batteri precis som att den täcker byte av motor, växellåda eller vad annars kan gå sönder maskinellt?
Å andra sidan så borde ju marknaden vara stor, om många vill köpa den ny borde ännu fler vilja köpa den begagnad!
Volvo V70 har ju trots allt aldrig varit billig begagnad trots att det "alltid" varit den mest sålda bilen även ny.
För mig spelar det ingen roll, min plan är att behålla bilen i många år till.
Nja en volvo har ju oftast tappat 70% av värdet på 5-7 år. I alla fall historiskt. Elbilen kommer nog tappa 70% eller mer tom efter 7 år just pga att avskrivningstiden på batterierna är ca 8 år, så länge som garantin gäller. Så man kommer prisa in batteribyte vid värdering av en beg Tesla.
Därav att Model S är osäljbara för 300 -350 000kr om de är från 2014-2016. De flesta går kring max 200K.
Skojar du eller? Kolla upp Volvo XC70 Classic Summum som kostar 399 tkr ny inklusive vinterhjul när jag köpte en sommaren 2015.
Å andra sidan så borde ju marknaden vara stor, om många vill köpa den ny borde ännu fler vilja köpa den begagnad!
Volvo V70 har ju trots allt aldrig varit billig begagnad trots att det "alltid" varit den mest sålda bilen även ny.
För mig spelar det ingen roll, min plan är att behålla bilen i många år till.
Nja en volvo har ju oftast tappat 70% av värdet på 5-7 år. I alla fall historiskt. Elbilen kommer nog tappa 70% eller mer tom efter 7 år just pga att avskrivningstiden på batterierna är ca 8 år, så länge som garantin gäller. Så man kommer prisa in batteribyte vid värdering av en beg Tesla.
Därav att Model S är osäljbara för 300 -350 000kr om de är från 2014-2016. De flesta går kring max 200K.
Varför skulle du prisa in ett batteribyte? Prisar du in ett motorbyte på en ICE bil?
Och, täcker inte maskinskadeförsäkringen byte av batteri precis som att den täcker byte av motor, växellåda eller vad annars kan gå sönder maskinellt?
Folk prisar ju in batteribyte vid köp av gammal Tesla. Eller trodde du annat?
Kan du annars förklara 150-200K för en MS 2014-2015?
Ja man prisar också in vissa saker på äldre fossilare. Tex kamremsbyten, kopplingsbyten, växellåda osv. Beror på ålder och miltal/skick.
Å andra sidan så borde ju marknaden vara stor, om många vill köpa den ny borde ännu fler vilja köpa den begagnad!
Volvo V70 har ju trots allt aldrig varit billig begagnad trots att det "alltid" varit den mest sålda bilen även ny.
För mig spelar det ingen roll, min plan är att behålla bilen i många år till.
Nja en volvo har ju oftast tappat 70% av värdet på 5-7 år. I alla fall historiskt. Elbilen kommer nog tappa 70% eller mer tom efter 7 år just pga att avskrivningstiden på batterierna är ca 8 år, så länge som garantin gäller. Så man kommer prisa in batteribyte vid värdering av en beg Tesla.
Därav att Model S är osäljbara för 300 -350 000kr om de är från 2014-2016. De flesta går kring max 200K.
Skojar du eller? Kolla upp Volvo XC70 Classic Summum som kostar 399 tkr ny inklusive vinterhjul när jag köpte en sommaren 2015.
Vi pratar ju 30-50% värdetapp på 8-9 år. Inte 70% på 5-7 år.
Återigen, som diskuterats många ggr, vi har haft en anomali sista åren där man tjänat pengar på sin bil. Värdeförändringarna på bilar pre 2019 har alltid varit ca 40-50% ner på 3 år. Ca 70% ner på 5-7 år.
Att kolla begagnade diesel/bensinbilpriser idag är missvisande. Lågt utbud i förhållande till historien (pga kraftigt minskad produktion 2020-2023) vilket ökar efterfrågan på icebilar från 2010-2023. Det trycker upp priserna.
hade du en ny Volvo V70 år 2009 och sålde 2016 tappade du ca 60-70%, ja. Det är det normala.
Vi går tillbaka till det normala nu. Pandemin var en parantes
Å andra sidan så borde ju marknaden vara stor, om många vill köpa den ny borde ännu fler vilja köpa den begagnad!
Volvo V70 har ju trots allt aldrig varit billig begagnad trots att det "alltid" varit den mest sålda bilen även ny.
För mig spelar det ingen roll, min plan är att behålla bilen i många år till.
Nja en volvo har ju oftast tappat 70% av värdet på 5-7 år. I alla fall historiskt. Elbilen kommer nog tappa 70% eller mer tom efter 7 år just pga att avskrivningstiden på batterierna är ca 8 år, så länge som garantin gäller. Så man kommer prisa in batteribyte vid värdering av en beg Tesla.
Därav att Model S är osäljbara för 300 -350 000kr om de är från 2014-2016. De flesta går kring max 200K.
Skojar du eller? Kolla upp Volvo XC70 Classic Summum som kostar 399 tkr ny inklusive vinterhjul när jag köpte en sommaren 2015.
Å andra sidan så borde ju marknaden vara stor, om många vill köpa den ny borde ännu fler vilja köpa den begagnad!
Volvo V70 har ju trots allt aldrig varit billig begagnad trots att det "alltid" varit den mest sålda bilen även ny.
För mig spelar det ingen roll, min plan är att behålla bilen i många år till.
Nja en volvo har ju oftast tappat 70% av värdet på 5-7 år. I alla fall historiskt. Elbilen kommer nog tappa 70% eller mer tom efter 7 år just pga att avskrivningstiden på batterierna är ca 8 år, så länge som garantin gäller. Så man kommer prisa in batteribyte vid värdering av en beg Tesla.
Därav att Model S är osäljbara för 300 -350 000kr om de är från 2014-2016. De flesta går kring max 200K.
Varför skulle du prisa in ett batteribyte? Prisar du in ett motorbyte på en ICE bil?
Och, täcker inte maskinskadeförsäkringen byte av batteri precis som att den täcker byte av motor, växellåda eller vad annars kan gå sönder maskinellt?
Folk prisar ju in batteribyte vid köp av gammal Tesla. Eller trodde du annat?
Kan du annars förklara 150-200K för en MS 2014-2015?
Ja man prisar också in vissa saker på äldre fossilare. Tex kamremsbyten, kopplingsbyten, växellåda osv. Beror på ålder och miltal/skick.
Dessa delar är dock ganska billiga.
Motorer håller oftast betydligt mer än 8 år.
Priset på en model s ligger där för att det helt enkelt finns betydligt modernare elbilar på marknaden nu, både nya och begagnade som inte har +10tmil på mätaren. Tror inte att det beror speciellt på eventuellt batteribyte. Antalet fordon som behöver byta batteri är få, på samma sätt som det är få som behöver byta hela motorn.
Plus att en model s från 2014-15 är en väldigt stor bil men med begränsningar i t.ex. möjlighet till dragkrok, laddhastighet m.m.
Flera av de sakerna du räknar upp på en ICE-bil ligger i tänkta servicetider när de enligt tillverkaren ska bytas. Vilket är en stor skillnad.
Å andra sidan så borde ju marknaden vara stor, om många vill köpa den ny borde ännu fler vilja köpa den begagnad!
Det måste ju inte vara så. Det är väl bara egenföretagare idag som kan plocka ut en tjänste-/förmåns-/personalbil idag som inte är hybrid eller elbil?
Ingen jag känner har möjlighet att plocka ut en bil som inte saknar miljöfokus, så de blir "tvingade" att ta ut en miljöbil.
Ska jag köpa en 3 år gammal bil som inte är elbil så värderar jag t.ex. en diesel högre än en hybrid, trots att hybriden ofta kostade 50-100' mer ny. När hybriden däremot har gått 10 000 mil så är det andra värderingar som gäller, vill man ha ytterligare felkällor eller inte?
Därav att Model S är osäljbara för 300 -350 000kr om de är från 2014-2016. De flesta går kring max 200K.
Det är väl egentligen inget konstigt, de flesta bilar i den prisklassen tappar det mesta av värdet på 8-10 år. En gammal Audi A8 eller BMW 7-serie är inte heller särskilt dyr just eftersom de är dyra att äga precis som en Model S.
Var själv inne på en begagnad Model S för några år sen men då var det helt hejdlöst övervärderade, det blev en 3:a och sedan en Y istället. Dessutom är det ju det där med dragkroken.. vi vill bara ha en bil och då vill vi ha en med dragkrok!
Å andra sidan så borde ju marknaden vara stor, om många vill köpa den ny borde ännu fler vilja köpa den begagnad!
Volvo V70 har ju trots allt aldrig varit billig begagnad trots att det "alltid" varit den mest sålda bilen även ny.
För mig spelar det ingen roll, min plan är att behålla bilen i många år till.
Nja en volvo har ju oftast tappat 70% av värdet på 5-7 år. I alla fall historiskt. Elbilen kommer nog tappa 70% eller mer tom efter 7 år just pga att avskrivningstiden på batterierna är ca 8 år, så länge som garantin gäller. Så man kommer prisa in batteribyte vid värdering av en beg Tesla.
Därav att Model S är osäljbara för 300 -350 000kr om de är från 2014-2016. De flesta går kring max 200K.
Varför skulle du prisa in ett batteribyte? Prisar du in ett motorbyte på en ICE bil?
Och, täcker inte maskinskadeförsäkringen byte av batteri precis som att den täcker byte av motor, växellåda eller vad annars kan gå sönder maskinellt?
Maskinskadeförsäkringen gäller inte hur länge som helst. Mil och åldersbegränsningar.
I höst, när alla leasingbilar vräks ut, går MY för 300-350K
Samtidigt som Juniper förmodligen börja rulla ut på vägarna.
En MY 04/2021 eller 01/2022 kommer vara ett fullständigt kap för 300K kr under Q4 2024-Q1 2025.
De kommer vräkas ut på ett sätt som aldrig tidigare skådats. Eftersom det är Sveriges mest sålda bil ett bra tag nu så kommer utbudet vara enormt i förhållande till efterfrågan.
Ska tipsa lite mindre bemedlade vänner som letar bil att köpa en sån bil då.
Om det blir så så köper jag en till som andrabil. Jag tror dock att de kommer ligga högre än så. Räntan har sjunkit då och efterfrågan är enorm.
I höst, när alla leasingbilar vräks ut, går MY för 300-350K
Samtidigt som Juniper förmodligen börja rulla ut på vägarna.
En MY 04/2021 eller 01/2022 kommer vara ett fullständigt kap för 300K kr under Q4 2024-Q1 2025.
De kommer vräkas ut på ett sätt som aldrig tidigare skådats. Eftersom det är Sveriges mest sålda bil ett bra tag nu så kommer utbudet vara enormt i förhållande till efterfrågan.
Ska tipsa lite mindre bemedlade vänner som letar bil att köpa en sån bil då.
Utbudet kommer vara enormt, men som jag skrivit tidigare så kommer efterfrågan också vara enorm. Många fler kan köpa en model Y för 300K än 550K. Om den nu kommer gå ner så långt, vilket framtiden kommer visa.
Svårt att hitta en billigare bil med så brett användningsområde. Billig i inköp (förhållandevis) och jävligt billig i drift.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
I höst, när alla leasingbilar vräks ut, går MY för 300-350K
Samtidigt som Juniper förmodligen börja rulla ut på vägarna.
En MY 04/2021 eller 01/2022 kommer vara ett fullständigt kap för 300K kr under Q4 2024-Q1 2025.
De kommer vräkas ut på ett sätt som aldrig tidigare skådats. Eftersom det är Sveriges mest sålda bil ett bra tag nu så kommer utbudet vara enormt i förhållande till efterfrågan.
Ska tipsa lite mindre bemedlade vänner som letar bil att köpa en sån bil då.
Om det blir så så köper jag en till som andrabil. Jag tror dock att de kommer ligga högre än så. Räntan har sjunkit då och efterfrågan är enorm.
Exakt. Extremt stor TAM för summor runt 350K. Det visas att Teslabilar är billiga att äga och roliga att köra. Samt funktionen som model Y erbjuder är något som många siktar in sig på, tror jag.
Utbud kommer vara stort. Men efterfrågan ökar inte linjärt med lägre pris, den ökar exponentiellt, med lägre pris.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Å andra sidan så borde ju marknaden vara stor, om många vill köpa den ny borde ännu fler vilja köpa den begagnad!
Volvo V70 har ju trots allt aldrig varit billig begagnad trots att det "alltid" varit den mest sålda bilen även ny.
För mig spelar det ingen roll, min plan är att behålla bilen i många år till.
Nja en volvo har ju oftast tappat 70% av värdet på 5-7 år. I alla fall historiskt. Elbilen kommer nog tappa 70% eller mer tom efter 7 år just pga att avskrivningstiden på batterierna är ca 8 år, så länge som garantin gäller. Så man kommer prisa in batteribyte vid värdering av en beg Tesla.
Därav att Model S är osäljbara för 300 -350 000kr om de är från 2014-2016. De flesta går kring max 200K.
Skojar du eller? Kolla upp Volvo XC70 Classic Summum som kostar 399 tkr ny inklusive vinterhjul när jag köpte en sommaren 2015.
Och, täcker inte maskinskadeförsäkringen byte av batteri precis som att den täcker byte av motor, växellåda eller vad annars kan gå sönder maskinellt?
T ex Motormännens (eller M heter de väl nu) försäkring som förvisso har 10 års maskinskada betalar 10 % av priset på ett nytt batteri efter 9 år. Och de är i alla fall ovanligt generösa i tid, många försäkringar har max 8 år på maskinskada.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
För att se vart Teslamarknaden barkar - kolla på USA. Där går en begagnad 2018 Model 3 för typ $15 000.
Redan idag säljs massvis med 2019 Model 3 i Sverige kring 250K. Nedgång 60% på strax under 5 år.
Samma, kanske värre, kommer ses för MY
Varför skulle en model Y ha högre värdeminskning än en model 3, där model Y har en mångt större marknad?
Det blir intressant att se, Model Y bör tilltala fler än vad Model 3 gör. Vi svenskar gillar ju generellt rymliga bilar så suget efter Y bör vara större, men tittar man på statistiken:
Så tog det model 3 ungefär 4 år att nå 15 000 bilar i landet, för Y gick det på drygt 1,5 år. Jag tror överutbudet på Y inträffar först 2023orna ska tillbaka från leasingen, alltså 2026. Även om Y'n var hypad 2022 så var det först under 2023 som man kunde pumpa ut ordentliga volymer i Sverige.