SwedishAdvocate skrev: ↑18 apr 2024 13:16
Det har varit 'rätt' hård antifacklig retorik i 'strejktråden'... Och som Kriper förklarat på första sidan i den här tråden så är den här trådens rubrik en passning till det.
Se t.ex det här inlägget som jag anmälde men som fick vara kvar:
TiborBlomhall skrev: ↑16 apr 2024 09:51
Jag håller med om att rubriken är ett nytt bottenmärke för forumet, ja rent av osmakligt. Men på en demokratisk plattform med åsiktsfrihet får mina privata åsikter inte påverka hur jag modererar forumet. Varken rubrik eller innehåll strider mot våra forumregler. Flera har anmält tråden men att man inte gillar något är inte tillräckligt skäl för att anmäla eller censurera inlägg.
/Moderatorn
Reglerna känns ändå lite flytande.
När jag satte ett lite osmickrande epitet framför namnet på en forum-medlem, då kom stora släggan med 24h i utvisningsbåset och hela posten raderad, inklusive alla andra punkter som det faktiskt låg lite mening bakom. På de forum som jag själv modererat i egenskap av moderator eller admin, så hade vi bara plockat bort det olämpliga och låtit resten stå kvar.
Men det är ju Tibor som bestämmer här.
Själv tycker jag att den skämda teckningen är jävligt provocerande och pekar ut, om inte Veli-Pekka Säikkälä specifikt, så IF Metall som organisation. Jag har själv varit fackligt förtroendevald inom IF Metall, och känner mig orättvist utpekad här.
Men det är ju skillnad folk och folk. Ett personpåhopp på mig eller Veli-Pekka är inte samma sak som ett påhopp på en forum-medlem som ingår i IF Metall-hatarklubben.
Vilket leder mig till nästa punkt som tyvärr också blev borttagen i städ-yran:
Tonen på forumet.
Jag slutade följa strejk-tråden när jag tröttnade på hatsämningen som piskades upp där, och bristen på "god ton".
Jag har valt att använda funktionen som blockerar vissa medlemmar för att de har skrivit saker som fått mig att besluta att jag inte vill ha med dem att göra. Att lämna tråden och blocka dessa har gjort underverk för blodtrycket.
Men det finns ett problem:
Herr X som postade teckningen är moderator. Jag
kan inte blockera honom. Det han skriver/sprider kommer jag inte undan. Vilket inkluderar hans hatkampanj mot IF Metall.
På de forum där jag varit moderator har jag också haft
ansvaret att visa gott omdöme och vara ett föredöme för de andra forum-medlemmarna. Herr X är i egenskap av moderator Tibors förlängda arm här på Tesla-forumet. Hela redaktionen har ansvaret för definitionen av vad "god ton" är på forumet. Det kanske är läge för Tibor att rannsaka sig själv lite?
Om någon frågar mig om Tesla-forumet är ett bra ställe kan jag inte med gott samvete svara 'ja' längre.
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.