Kanske kan förklaras av att fatboy bygger på en fosilplattform (onödigt tung) medans GT en för renodlad elbil?Legato skrev: ↑10 apr 2024 20:43Den har extremt hög förbrukning, framförallt vid fortkörning och i kyla. Men förbrukning är ju inte allt. Det är mycket den gör bättre än Tesla också... Numera är prisbilden väldigt attraktiv också. Sen är väl X en rimligare jämförelse än Y sett till storlek.pejvic skrev: ↑10 apr 2024 20:33Bytlånade en e55 -23 mot min LR Y och körde som jag brukar, runt 5 mil. Runt lite i sthlm och som mest upp till 110.
jag har under senaste 220 milen 178 i snitt i förbrukning på min Y LR.
Etron visade 287 i snitt den dagen jag körde den.
Ruskigt trevlig bil, mkt bekvämare mm, men borde de inte hålla sig till fossiltillverkning tills vidare?
60% mer är inte liite mer. Är det inte lite väl onödigt hög förbrukning på E-tron?
Hur känner ni som kör E-tron? Okej förbrukning?
På långresa var det väldigt skönt att ha 150 kW rakt av hela vägen upp till ca 90% varje gång.
En grej jag inte riktigt får ihop är dock att GT inte alls är så farligt törstig. Givetvis skiljer det pga CV osv, men jag upplever att skillnaden mellan Fatboy och GT som betydligt större än mellan Model X och Model S.
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Fatboy (e-tron 50/55) drar extremt mycket vid kortkörningar. Den kräver lite längre körningar för att förbrukningen ska komma ner. Svaret beror nog på hanteringen av batteriet (värme/kyla) och väldigt tung bil (ödslar energi med mycket start/stopp)pejvic skrev: ↑10 apr 2024 20:33Bytlånade en e55 -23 mot min LR Y och körde som jag brukar, runt 5 mil. Runt lite i sthlm och som mest upp till 110.
jag har under senaste 220 milen 178 i snitt i förbrukning på min Y LR.
Etron visade 287 i snitt den dagen jag körde den.
Ruskigt trevlig bil, mkt bekvämare mm, men borde de inte hålla sig till fossiltillverkning tills vidare?
60% mer är inte liite mer. Är det inte lite väl onödigt hög förbrukning på E-tron?
Hur känner ni som kör E-tron? Okej förbrukning?
Körde som sagt till fjälls med min Q8 och takbox med snitt på under 240.
Men förbrukningen är sekundär för min del. Den är helt underbar på långkörningar och jag kommer ha svårt att byta ut den när de är dags.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Kan instämma. GT:n har ju samma vana(ovana) att värma batteriet så kortkörningar på vintern är ju inte mycket bättre än 55:an. Men så fort man kör några mil eller mer och framförallt när man kör motorvägsfart så är den avsevärt snålare men märks även på landsväg. WLTP är ju inget problem att nå redan vid vårtemperatur som nu med vinterdäckan på. Antar ändå att det har mest att göra med areodynamiken, är ju en vääldigt låg bil. Skulle gärna haft den där nya hydrauliska fjädringen på Taycan som lyfter upp bilen när man öppnar dörren.Legato skrev: ↑10 apr 2024 20:43Den har extremt hög förbrukning, framförallt vid fortkörning och i kyla. Men förbrukning är ju inte allt. Det är mycket den gör bättre än Tesla också... Numera är prisbilden väldigt attraktiv också. Sen är väl X en rimligare jämförelse än Y sett till storlek.pejvic skrev: ↑10 apr 2024 20:33Bytlånade en e55 -23 mot min LR Y och körde som jag brukar, runt 5 mil. Runt lite i sthlm och som mest upp till 110.
jag har under senaste 220 milen 178 i snitt i förbrukning på min Y LR.
Etron visade 287 i snitt den dagen jag körde den.
Ruskigt trevlig bil, mkt bekvämare mm, men borde de inte hålla sig till fossiltillverkning tills vidare?
60% mer är inte liite mer. Är det inte lite väl onödigt hög förbrukning på E-tron?
Hur känner ni som kör E-tron? Okej förbrukning?
På långresa var det väldigt skönt att ha 150 kW rakt av hela vägen upp till ca 90% varje gång.
En grej jag inte riktigt får ihop är dock att GT inte alls är så farligt törstig. Givetvis skiljer det pga CV osv, men jag upplever att skillnaden mellan Fatboy och GT som betydligt större än mellan Model X och Model S.
Re: Audi e-tron
Har inte ngn egen erfarenhet av Q8:an men de tester jag kikat på har ju visat på sämre laddning än den gamla även om det funnits en lite högre kortvarig peak. De har kanske även minskat mängden kobolt i batteriet så det är mer temperaturkänsligt?Moelito skrev: ↑10 apr 2024 20:01Halloj,
Ni med Q8 e-tron 55, hur ser era laddkurvor ut. Kan säga att spontant saknar jag min gamla 55:a när jag snabbladdar för jag är inte imponerad. Kanske är en issue med min bil för jag har då inte sett några 170kW. Snarare runt 100. Sist jag laddade från 40 till 80% så pekade jag på 79kW på en OKQ8 laddare, gången innan på en helt annan laddare ca 90.
Kan ju iof haft otur med laddare. Tesla Superchargers har jag nästan gett upp. Väldigt ofta att laddningen avbryts.
Min gamla 55:a låg alltid klistrad på 150kW upp en bra bit över 80%
Re: Audi e-tron
Haft lite koll på blocket senaste tiden och när en E-Tron med en spec och årsmodell som jag är intresserad av dyker upp under 500' så säljs de mer eller mindre direkt.
Det är alltså S-Line med svart optik och hyfsad utrustning från 2021 med ~5000 mil.
Däremot verkar det vara riktigt trögt för "tomhylsorna" som står osålda trots väsentligt lägre pris.
Det är alltså S-Line med svart optik och hyfsad utrustning från 2021 med ~5000 mil.
Däremot verkar det vara riktigt trögt för "tomhylsorna" som står osålda trots väsentligt lägre pris.
Re: Audi e-tron
På kvd får du en sån för strax över 400Verdi_ skrev: ↑22 apr 2024 10:54Haft lite koll på blocket senaste tiden och när en E-Tron med en spec och årsmodell som jag är intresserad av dyker upp under 500' så säljs de mer eller mindre direkt.
Det är alltså S-Line med svart optik och hyfsad utrustning från 2021 med ~5000 mil.
Däremot verkar det vara riktigt trögt för "tomhylsorna" som står osålda trots väsentligt lägre pris.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Ja, det här har ju varit bilar som sålts av märkeshandlare med 1 års garanti. Klart det är billigare på KVD. Men de är ju inte jättevanliga där.taliz skrev: ↑22 apr 2024 11:10På kvd får du en sån för strax över 400Verdi_ skrev: ↑22 apr 2024 10:54Haft lite koll på blocket senaste tiden och när en E-Tron med en spec och årsmodell som jag är intresserad av dyker upp under 500' så säljs de mer eller mindre direkt.
Det är alltså S-Line med svart optik och hyfsad utrustning från 2021 med ~5000 mil.
Däremot verkar det vara riktigt trögt för "tomhylsorna" som står osålda trots väsentligt lägre pris.
Re: Audi e-tron
Har du provat ID7? En sån är nog trevligare alternativ till etron om man kommer från en S.Verdi_ skrev: ↑22 apr 2024 11:11Ja, det här har ju varit bilar som sålts av märkeshandlare med 1 års garanti. Klart det är billigare på KVD. Men de är ju inte jättevanliga där.taliz skrev: ↑22 apr 2024 11:10På kvd får du en sån för strax över 400Verdi_ skrev: ↑22 apr 2024 10:54Haft lite koll på blocket senaste tiden och när en E-Tron med en spec och årsmodell som jag är intresserad av dyker upp under 500' så säljs de mer eller mindre direkt.
Det är alltså S-Line med svart optik och hyfsad utrustning från 2021 med ~5000 mil.
Däremot verkar det vara riktigt trögt för "tomhylsorna" som står osålda trots väsentligt lägre pris.
Jag körde en sån samma dag som en Palladium S och jag hade valt ID7an(Tourer GTX då..)...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Billigare är de, men inte så mycket billigare... Återigen så måste man titta på vad bilarna faktiskt säljs för, inte på vilken nivå auktionerna slutar. Runt 50k under handlarpris är nog realistiskt, men då också oftast med en del mindre fel som handlare redan åtgärdat.Verdi_ skrev: ↑22 apr 2024 11:11Ja, det här har ju varit bilar som sålts av märkeshandlare med 1 års garanti. Klart det är billigare på KVD. Men de är ju inte jättevanliga där.taliz skrev: ↑22 apr 2024 11:10På kvd får du en sån för strax över 400Verdi_ skrev: ↑22 apr 2024 10:54Haft lite koll på blocket senaste tiden och när en E-Tron med en spec och årsmodell som jag är intresserad av dyker upp under 500' så säljs de mer eller mindre direkt.
Det är alltså S-Line med svart optik och hyfsad utrustning från 2021 med ~5000 mil.
Däremot verkar det vara riktigt trögt för "tomhylsorna" som står osålda trots väsentligt lägre pris.
På E-Tron för jag ingen detaljerad statistik, men följer KVD noga. Jag upplever att det sålts betydligt färre där den senaste tiden. Samma sak för övrigt med Raven S. Folk kanske tröttnat på att få uselt betalt
Blev det för övrigt någon provkörning av i-Pace?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Jag tycker nog 50 tusen är värt det för att köpa hos märkeshandlare och få hjälp med leasingupplägg och garantier.Legato skrev: ↑22 apr 2024 11:20Billigare är de, men inte så mycket billigare... Återigen så måste man titta på vad bilarna faktiskt säljs för, inte på vilken nivå auktionerna slutar. Runt 50k under handlarpris är nog realistiskt, men då också oftast med en del mindre fel som handlare redan åtgärdat.Verdi_ skrev: ↑22 apr 2024 11:11Ja, det här har ju varit bilar som sålts av märkeshandlare med 1 års garanti. Klart det är billigare på KVD. Men de är ju inte jättevanliga där.taliz skrev: ↑22 apr 2024 11:10På kvd får du en sån för strax över 400Verdi_ skrev: ↑22 apr 2024 10:54Haft lite koll på blocket senaste tiden och när en E-Tron med en spec och årsmodell som jag är intresserad av dyker upp under 500' så säljs de mer eller mindre direkt.
Det är alltså S-Line med svart optik och hyfsad utrustning från 2021 med ~5000 mil.
Däremot verkar det vara riktigt trögt för "tomhylsorna" som står osålda trots väsentligt lägre pris.
På E-Tron för jag ingen detaljerad statistik, men följer KVD noga. Jag upplever att det sålts betydligt färre där den senaste tiden. Samma sak för övrigt med Raven S. Folk kanske tröttnat på att få uselt betalt
Blev det för övrigt någon provkörning av i-Pace?
Njae. Tycker nog I-Pace är lite för udda. Är inte helt enkelt att provköra heller. Att provköra begagnade bilar utan att egentligen vara superintresserad är lite slöseri med både min och handlarens tid om objektet står i en annan stad. Att provköra en helt ny hos Jaguar kanske? Men det är nog missvisande också då en helt ny är nåt annat. Plus att jag skäms lite för att besvära dem också.
Det dök ju upp en bra specad E-Tron i Huddinge förra veckan som jag kanske var lite intresserad av. Men den försvann innan de ens hann få upp riktiga bilder till annonsen.
Annars tänkte jag nog avvakta med eventuellt byte tills i höst.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2330
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Ja, år 2021 en standard enklast utrustad e-tron låg väl på
runt 850 000:- medans en totalt fullutrustad S-line slutade på drygt 1 400 000:-
Så det bör ju spegla begagnatpriser och efterfrågan.
Verkar som att många välutrustade exporteras.
runt 850 000:- medans en totalt fullutrustad S-line slutade på drygt 1 400 000:-
Så det bör ju spegla begagnatpriser och efterfrågan.
Verkar som att många välutrustade exporteras.
Re: Audi e-tron
Ja kanske det. Men en folkvagn? Jag?taliz skrev: ↑22 apr 2024 11:17Har du provat ID7? En sån är nog trevligare alternativ till etron om man kommer från en S.Verdi_ skrev: ↑22 apr 2024 11:11Ja, det här har ju varit bilar som sålts av märkeshandlare med 1 års garanti. Klart det är billigare på KVD. Men de är ju inte jättevanliga där.taliz skrev: ↑22 apr 2024 11:10På kvd får du en sån för strax över 400Verdi_ skrev: ↑22 apr 2024 10:54Haft lite koll på blocket senaste tiden och när en E-Tron med en spec och årsmodell som jag är intresserad av dyker upp under 500' så säljs de mer eller mindre direkt.
Det är alltså S-Line med svart optik och hyfsad utrustning från 2021 med ~5000 mil.
Däremot verkar det vara riktigt trögt för "tomhylsorna" som står osålda trots väsentligt lägre pris.
Jag körde en sån samma dag som en Palladium S och jag hade valt ID7an(Tourer GTX då..)...
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1054
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Audi e-tron
Det finns gränser, det tycker jag också!
Fanns ju en reklam back in the days när VW gjorde reklam för passaten, typ surgubben som bakom gardinerna spanar in nya grannarna och deras flådiga bil, sedan tar han upp kikaren och då ser han VW-emblemet varpå han säger något till frun i stil med "Det är lugnt, det är statare..."
Sjukt humoristiskt och det har säkert gått 20 år nu men jag tänker ofta på den reklamen när jag ser en statarbil
För er millennials/gen z: https://sv.wikipedia.org/wiki/Statare
Tesla Model Y Performance
Re: Audi e-tron
Den hade ju jag spanat in! Var tom där i helgen men den fanns inte på anläggningen. Kanske va ett "ica-handlar" upplägg?Verdi_ skrev: ↑22 apr 2024 11:33Jag tycker nog 50 tusen är värt det för att köpa hos märkeshandlare och få hjälp med leasingupplägg och garantier.Legato skrev: ↑22 apr 2024 11:20Billigare är de, men inte så mycket billigare... Återigen så måste man titta på vad bilarna faktiskt säljs för, inte på vilken nivå auktionerna slutar. Runt 50k under handlarpris är nog realistiskt, men då också oftast med en del mindre fel som handlare redan åtgärdat.Verdi_ skrev: ↑22 apr 2024 11:11Ja, det här har ju varit bilar som sålts av märkeshandlare med 1 års garanti. Klart det är billigare på KVD. Men de är ju inte jättevanliga där.taliz skrev: ↑22 apr 2024 11:10På kvd får du en sån för strax över 400Verdi_ skrev: ↑22 apr 2024 10:54Haft lite koll på blocket senaste tiden och när en E-Tron med en spec och årsmodell som jag är intresserad av dyker upp under 500' så säljs de mer eller mindre direkt.
Det är alltså S-Line med svart optik och hyfsad utrustning från 2021 med ~5000 mil.
Däremot verkar det vara riktigt trögt för "tomhylsorna" som står osålda trots väsentligt lägre pris.
På E-Tron för jag ingen detaljerad statistik, men följer KVD noga. Jag upplever att det sålts betydligt färre där den senaste tiden. Samma sak för övrigt med Raven S. Folk kanske tröttnat på att få uselt betalt
Blev det för övrigt någon provkörning av i-Pace?
Njae. Tycker nog I-Pace är lite för udda. Är inte helt enkelt att provköra heller. Att provköra begagnade bilar utan att egentligen vara superintresserad är lite slöseri med både min och handlarens tid om objektet står i en annan stad. Att provköra en helt ny hos Jaguar kanske? Men det är nog missvisande också då en helt ny är nåt annat. Plus att jag skäms lite för att besvära dem också.
Det dök ju upp en bra specad E-Tron i Huddinge förra veckan som jag kanske var lite intresserad av. Men den försvann innan de ens hann få upp riktiga bilder till annonsen.
Annars tänkte jag nog avvakta med eventuellt byte tills i höst.
-
- Inlägg: 6396
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Audi e-tron
Men med 3, Y, CT(?) och kommande(?) 'Model 2' – vad är det egentligen för skillnad på Tesla och VW?... Tesla verkar ju ha målet att bli störst inom massproduktion och därmed bräda VW, Toyota, GM (Cheva), Ford, Honda, Nissan, Hyundai/KIA mfl(?)...Verdi_ skrev: ↑22 apr 2024 11:57Ja kanske det. Men en folkvagn? Jag?taliz skrev: ↑22 apr 2024 11:17Har du provat ID7? En sån är nog trevligare alternativ till etron om man kommer från en S.Verdi_ skrev: ↑22 apr 2024 11:11Ja, det här har ju varit bilar som sålts av märkeshandlare med 1 års garanti. Klart det är billigare på KVD. Men de är ju inte jättevanliga där.taliz skrev: ↑22 apr 2024 11:10På kvd får du en sån för strax över 400Verdi_ skrev: ↑22 apr 2024 10:54Haft lite koll på blocket senaste tiden och när en E-Tron med en spec och årsmodell som jag är intresserad av dyker upp under 500' så säljs de mer eller mindre direkt.
Det är alltså S-Line med svart optik och hyfsad utrustning från 2021 med ~5000 mil.
Däremot verkar det vara riktigt trögt för "tomhylsorna" som står osålda trots väsentligt lägre pris.
Jag körde en sån samma dag som en Palladium S och jag hade valt ID7an(Tourer GTX då..)...
Enda skillnaden är väl att Tesla har samma märke på sina 'halo-modeller' S, X och Roadster. Men det beror väl rätt mkt på Teslas unika och relativt korta historia – det var ju de modellerna som 'grundade' märket. Samt att Elon och gänget högst sannolikt vill hålla antalet märken till ett minimum – så 'det enda' Tesla dvs...
Har suttit i halvkombiversionen av ID.7 med svart interiör. Tycker den är lika ombonad inuti som en 2018 Model S. Har dock inte testat touchknapparna på ratten... Tycker själv S har snyggare exteriördesign än halvkombiversionen av ID.7. Tourer-modellen har jag inte sett i verkligheten än, så det är väl bäst att 'reserve judgment'...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Audi e-tron
Nu har jag inte tänkt köpa nån ny Tesla heller iofs men VW har haft Phaeton och Touareg som varit riktigt fina också.SwedishAdvocate skrev: ↑22 apr 2024 14:38Men med 3, Y, CT(?) och kommande(?) 'Model 2' – vad är det egentligen för skillnad på Tesla och VW?... Tesla verkar ju ha målet att bli störst inom massproduktion och därmed bräda VW, Toyota, GM (Cheva), Ford, Honda, Nissan, Hyundai/KIA mfl(?)...
Enda skillnaden är väl att Tesla har samma märke på sina 'halo-modeller' S, X och Roadster. Men det beror väl rätt mkt på Teslas unika och relativt korta historia – det var ju de modellerna som 'grundade' märket. Samt att Elon och gänget högst sannolikt vill hålla antalet märken till ett minimum – så 'det enda' Tesla dvs...
Har suttit i halvkombiversionen av ID.7 med svart interiör. Tycker den är lika ombonad inuti som en 2018 Model S. Har dock inte testat touchknapparna på ratten... Tycker själv S har snyggare exteriördesign än halvkombiversionen av ID.7. Tourer-modellen har jag inte sett i verkligheten än, så det är väl bäst att 'reserve judgment'...
-
- Inlägg: 6396
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Audi e-tron
Om du ska vänta till hösten med att byta så kanske det finns några rimligt prissatta demoex av halvkombiversionen av ID.7...Verdi_ skrev: ↑22 apr 2024 15:11Nu har jag inte tänkt köpa nån ny Tesla heller iofs men VW har haft Phaeton och Touareg som varit riktigt fina också.SwedishAdvocate skrev: ↑22 apr 2024 14:38Men med 3, Y, CT(?) och kommande(?) 'Model 2' – vad är det egentligen för skillnad på Tesla och VW?... Tesla verkar ju ha målet att bli störst inom massproduktion och därmed bräda VW, Toyota, GM (Cheva), Ford, Honda, Nissan, Hyundai/KIA mfl(?)...
Enda skillnaden är väl att Tesla har samma märke på sina 'halo-modeller' S, X och Roadster. Men det beror väl rätt mkt på Teslas unika och relativt korta historia – det var ju de modellerna som 'grundade' märket. Samt att Elon och gänget högst sannolikt vill hålla antalet märken till ett minimum – så 'det enda' Tesla dvs...
Har suttit i halvkombiversionen av ID.7 med svart interiör. Tycker den är lika ombonad inuti som en 2018 Model S. Har dock inte testat touchknapparna på ratten... Tycker själv S har snyggare exteriördesign än halvkombiversionen av ID.7. Tourer-modellen har jag inte sett i verkligheten än, så det är väl bäst att 'reserve judgment'...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Audi e-tron
Jag gillar i-Pace som glidarbil (dock ingen grym bil att pressa med sportig körning, även om inte heller den sämsta).Verdi_ skrev: ↑22 apr 2024 11:33Jag tycker nog 50 tusen är värt det för att köpa hos märkeshandlare och få hjälp med leasingupplägg och garantier.
Njae. Tycker nog I-Pace är lite för udda. Är inte helt enkelt att provköra heller. Att provköra begagnade bilar utan att egentligen vara superintresserad är lite slöseri med både min och handlarens tid om objektet står i en annan stad. Att provköra en helt ny hos Jaguar kanske? Men det är nog missvisande också då en helt ny är nåt annat. Plus att jag skäms lite för att besvära dem också.
Nackdelarna att vara medveten om, förutom dålig infotainment och rätt hög förbrukning, är att gällande AC-laddning så går den på endast 1-fas. Personligen så skulle jag nog normalt försöka att undvika en elbil som endast kan ladda på en fas.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron
Tycker den är riktigt kul även för sportig körning. Har kört den kort på bana och den funkar bra även där imo.martinot skrev: ↑22 apr 2024 20:58Jag gillar i-Pace som glidarbil (dock ingen grym bil att pressa med sportig körning, även om inte heller den sämsta).Verdi_ skrev: ↑22 apr 2024 11:33Jag tycker nog 50 tusen är värt det för att köpa hos märkeshandlare och få hjälp med leasingupplägg och garantier.
Njae. Tycker nog I-Pace är lite för udda. Är inte helt enkelt att provköra heller. Att provköra begagnade bilar utan att egentligen vara superintresserad är lite slöseri med både min och handlarens tid om objektet står i en annan stad. Att provköra en helt ny hos Jaguar kanske? Men det är nog missvisande också då en helt ny är nåt annat. Plus att jag skäms lite för att besvära dem också.
Nackdelarna att vara medveten om, förutom dålig infotainment och rätt hög förbrukning, är att gällande AC-laddning så går den på endast 1-fas. Personligen så skulle jag nog normalt försöka att undvika en elbil som endast kan ladda på en fas.
Infotainment är dåligt, men det spelar ingen roll för mig, kör ändå Android Auto i allt utom Tesla.
Enfasladdning gäller bara tom årsmodell 2020. From 2021 har man löst det och även löst problemet med dubbla 12 voltsbatterier.
Min är 2020 och enfas är lite irriterande men inte mer än så. Kör sällan långa sträckor på daglig basis så att hinna ladda över natt är aldrig något problem för oss.
Tycker inte den är farligt törstig faktiskt. Har ju värmepump och är iaf klart snålare än E-tron (men visst, klart mindre bil också).
Ny är den orimligt dyr (har ju höjts medan E-tron sänkts) men med tanke på de usla andrahandsvärdena så är den imo extremt prisvärd som begagnad (särskilt i toppspec). Väldigt tyst, lyxig och skön att köra.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Fanns inte på den tiden när jag provkörde och kikade på att köpa en i-Pace (2019). Bra att de löst detta!
Tack för uppdatering.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron
Precis *alla* bilar, även de mest ineffektiva, är snålare än e-tron!
Jo, i-Pace var faktiskt i rätt OK i pris som ny när jag kikade på den 2019 (har för mig någonstans 750-780 kunde en prutas ner till, om jag minns rätt), men annars så håller jag med. Sedan har jag bara sett prishöjningar.
En i-Pace, e-tron eller Taycan är IMO vansinnigt att köpa nya (crazy värdetapp), men däremot mycket intressanta och ofta riktigt vettiga i pris som beg. bilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron
Gammalt inlägg men vet ju att du Macky fortfarande är aktiv så jag provar...macky skrev: ↑21 maj 2022 08:32Vilken uppdatering var det du fick? Hade min inne för ett par veckor sedan för knarrande framvagn och de bytte spindelled. Gick på goodwill vilket var bra. Nämndes då även att den fått ny mjukvara. Jag har redan gjort uppdateringen med effektivisering och större nettokapacitet. Vet att det ska finnas ngn som handlar om hur den visar räckvidd men inte uppfattat att det var ngt som faktiskt ger mer räckvidd.Off Grid Byggaren skrev:Nu är bilen uppgraderad och jag har laddat fullt.
Jag tror inte riktigt på att det blev 8 mil ytterligare räckvidd, men ska köra lite längre sträckor och kolla noga.
Intressant är ju att räckvidden verkar ökar efter ju äldre bilen blir och ju fler mil den gått. Audi verkar nu börja lära sig hur mjukvaran för batteriet ska fungera, men tog några år.
20220520_215445.jpg
Verkar som jag har en trasig spindelled också, upplevde du också oljudet främst över ojämnheter i låg hastighet samt vid stora rattutslag?
Gällande goodwill, gav de någon anledning? Var det bara att garantin precis gått ut, eller var det något systematiskt fel med just spindelled som gjorde att de bytte gratis?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2330
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Jag fick båda spindellederna utbytta redan innan 2-års garantin fick ut. Var lite knarrande ljud.Legato skrev: ↑30 apr 2024 22:08Gammalt inlägg men vet ju att du Macky fortfarande är aktiv så jag provar...macky skrev: ↑21 maj 2022 08:32Vilken uppdatering var det du fick? Hade min inne för ett par veckor sedan för knarrande framvagn och de bytte spindelled. Gick på goodwill vilket var bra. Nämndes då även att den fått ny mjukvara. Jag har redan gjort uppdateringen med effektivisering och större nettokapacitet. Vet att det ska finnas ngn som handlar om hur den visar räckvidd men inte uppfattat att det var ngt som faktiskt ger mer räckvidd.Off Grid Byggaren skrev:Nu är bilen uppgraderad och jag har laddat fullt.
Jag tror inte riktigt på att det blev 8 mil ytterligare räckvidd, men ska köra lite längre sträckor och kolla noga.
Intressant är ju att räckvidden verkar ökar efter ju äldre bilen blir och ju fler mil den gått. Audi verkar nu börja lära sig hur mjukvaran för batteriet ska fungera, men tog några år.
20220520_215445.jpg
Verkar som jag har en trasig spindelled också, upplevde du också oljudet främst över ojämnheter i låg hastighet samt vid stora rattutslag?
Gällande goodwill, gav de någon anledning? Var det bara att garantin precis gått ut, eller var det något systematiskt fel med just spindelled som gjorde att de bytte gratis?
Vill minnas att mekanikern nämnde ojämn kvalitet i början, nu skulle de vara bättre. Det är ju väldigt effektiv servostyrning på e-tron, finns nog risk att de slits ut med mycket rattande och så tung bil.