Vilken av dessa?
Moderator: Redaktion
Re: Vilken av dessa?
Lutar mycket åt en Tesla M3 SR känner jag just nu.
Har den förvärmning av batteriet?
Ska ta in offerter på Polestar också.
Har den förvärmning av batteriet?
Ska ta in offerter på Polestar också.
Senast redigerad av evert11, redigerad totalt 1 gånger.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3472
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Vilken av dessa?
Så vitt jag vet värmer alla Teslor batteriet inför snabbladdning, om man lagt in laddstationen som mål i navigatorn (eller om navigatorn valt ut en laddstation före den tänkta destinationen). Annars kan man skaffa S3XY buttons för manuell start av förvärmningen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
-
- Inlägg: 6396
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Vilken av dessa?
Antar att det finns något sätt som man manuellt kan starta förvärmningen utan den tredjepartsutrustningen – eller?
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3472
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Vilken av dessa?
Om det finns ett sådant sätt har det gått mig förbi.SwedishAdvocate skrev: ↑20 apr 2024 11:23Antar att det finns något sätt som man manuellt kan starta förvärmningen utan det tredjepartsutrustningen – eller?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Oscar11
- Teslaägare
- Inlägg: 193
- Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Re: Vilken av dessa?
Navigera mot närmsta SUC.SwedishAdvocate skrev: ↑20 apr 2024 11:23Antar att det finns något sätt som man manuellt kan starta förvärmningen utan det tredjepartsutrustningen – eller?
Tesla MYLR -23
Re: Vilken av dessa?
För både Tesla och Polestar så är det enbart genom att navigera till en snabbladdare som förvärmningen startar afaik.SwedishAdvocate skrev: ↑20 apr 2024 11:23Antar att det finns något sätt som man manuellt kan starta förvärmningen utan det tredjepartsutrustningen – eller?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- Sara4711
- Teslaägare
- Inlägg: 80
- Blev medlem: 23 jul 2022 19:18
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/sara9128
Re: Vilken av dessa?
På en tesla så kan man inte manuellt ställa in förvärmning. Det blir till att navigera till Supercharger. Men med SEXY Buttons kan man som sagt göra det. Dessa knappar ger också många andra bra funktioner som man normalt inte kommer åt i sin Tesla. Till exempel så kan man ställa in så att AP återaktiveras automatiskt valbart antal sekunder efter filbyte och många fler saker.SwedishAdvocate skrev: ↑20 apr 2024 11:23Antar att det finns något sätt som man manuellt kan starta förvärmningen utan den tredjepartsutrustningen – eller?
Som kuriosa kan jag nämna att man kan ställa in driftmode också med dessa knappar. Jag har aldrig testat men sett videos på det.
M3 Rear wheel drive Deep Blue Metallic 2023
Re: Vilken av dessa?
Att det finns pruttkuddeljud kände jag till, men sexy buttons var nytt för migSara4711 skrev: ↑20 apr 2024 16:43På en tesla så kan man inte manuellt ställa in förvärmning. Det blir till att navigera till Supercharger. Men med SEXY Buttons kan man som sagt göra det. Dessa knappar ger också många andra bra funktioner som man normalt inte kommer åt i sin Tesla. Till exempel så kan man ställa in så att AP återaktiveras automatiskt valbart antal sekunder efter filbyte och många fler saker.SwedishAdvocate skrev: ↑20 apr 2024 11:23Antar att det finns något sätt som man manuellt kan starta förvärmningen utan den tredjepartsutrustningen – eller?
Som kuriosa kan jag nämna att man kan ställa in driftmode också med dessa knappar. Jag har aldrig testat men sett videos på det.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 8308
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Vilken av dessa?
Sexy buttons är eftermarknadsutrustning som kan rätta till en del av Teslas sämre funktioner.lawe skrev: ↑20 apr 2024 17:44Att det finns pruttkuddeljud kände jag till, men sexy buttons var nytt för migSara4711 skrev: ↑20 apr 2024 16:43På en tesla så kan man inte manuellt ställa in förvärmning. Det blir till att navigera till Supercharger. Men med SEXY Buttons kan man som sagt göra det. Dessa knappar ger också många andra bra funktioner som man normalt inte kommer åt i sin Tesla. Till exempel så kan man ställa in så att AP återaktiveras automatiskt valbart antal sekunder efter filbyte och många fler saker.SwedishAdvocate skrev: ↑20 apr 2024 11:23Antar att det finns något sätt som man manuellt kan starta förvärmningen utan den tredjepartsutrustningen – eller?
Som kuriosa kan jag nämna att man kan ställa in driftmode också med dessa knappar. Jag har aldrig testat men sett videos på det.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Vilken av dessa?
Det räcker väl att navigera till en snabbladdare för att förvärmning ska starta. Det behöver väl inte vara en tesla laddare.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3472
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Vilken av dessa?
Ja, men det förutsätter att snabbladdaren finns i Teslas navigator.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5960
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Vilken av dessa?
Funkar med alla snabbladdare som finns i navigeringen. Skulle den inte vara med i navigeringen så väljer man en snabbladdare i närheten så startar förvärmningen ändå.
Model Y P 2022 - fortfarande
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
-
- Inlägg: 6396
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Vilken av dessa?
Ifall du inte kände till det så är det olika ljudsystem i basversionen av Model 3 resp. M3LR. Tror båda systemen har blivit uppgraderade i och med refreshen/Highland. Har själv inte hört något av dessa – har bara hört systemet i föregående M3LR. Det systemet har dock som jag förstått det fått relativt bra omdömen. Så ifall det här skulle vara viktigt vill du kanske provlyssna på båda systemen i nya refresh/Highland...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1077
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Vilken av dessa?
Testade en RWD häromdagen och det var ju inte dåligt ljud på något vis, men det blir ju inte riktigt samma tryck utan subwoofer. Beror ju så klart på vad man är van vid och hur kräsen man är med ljud.
Model S Standard Range Raven
- airdrive
- Teslaägare
- Inlägg: 234
- Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
- Referralkod: ts.la/martin185079
Re: Vilken av dessa?
Ja och när det gäller laddning så laddar en RWD / ST på snabbt ändå om den är förvärmd och man börjar med låg state of charge. Så jag tycker inte du behöver vara orolig för att en SR / RWD skulle ladda sakta eller ha lite kortare räckvidd. Det fina med att ha en tesla är att den laddar snabbt så räckvidd kanske är bra när man har behov men laddning går smidigt.
Re: Vilken av dessa?
Håller med om att PS2 är bättre på nästan alla de punkterna du räknade upp ovan.Maw skrev: ↑19 apr 2024 21:40
Mer praktisk är Polestar 2 än Model 3 pga bl a:
- Halvkombilucka
- Bättre dragkrokslösning och högre dragvikt
- Fungerande regnsensor
- Fungerande farthållare med radar
- Bättre ljus
- Android automotive med möjlighet att köra bl a Waze, Abrp och Goolgle maps direkt i bilen
- Blinkersspak
- Växelspak
- Torkarspak
- Riktiga dörrhandtag
- Karmar runt dörrfönstren
- Förardisplay
- Parkeringssensorer(!)
Roligare är PS2 genom att den är snyggare design både in- och utvändigt, inte är fullt så vanlig och är lite roligare att köra (även om M3 också är riktigt kul).
Gillar att köra PS2. Grymt fin körglad bil. Var inne på en PS2 förra gången, 2021, när jag skulle byta ut min första M3 LR (från 2019).
Dock så föll den bort för mig pga. främst två saker;
1. Den enormt trånga och instängda förarplatsen och speciellt med den gigantiska galet stora mittkonsolen (slog hela tiden i höger kän i sidan på den).
2. Den enormt ineffektiva drivlinan. För mig är låg drivmedelskonsumtion A och O. Dels för att hålla nere priserna på elen (framför allt på långresor där det numera är rätt dyrt). Dels för att jag inte vill stanna och ladda så enormt ofta. Långsam och låg laddeffekt gjorde inte heller saken bättre.
Annars är det på många sätt, och inte minst alla som du räknar upp (håller mig dig om nästan alla punkter) en grymt bra bil.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vilken av dessa?
Just dessa två saknar jag inte på Tesla, men övriga punkter som MAW räknade upp håller jag med om fördel med PS2.holden skrev: ↑19 apr 2024 21:45Förardisplay? Du menar alltså att tesla saknar en sådan? Karmar runt fönstren? Oklart vad fördelen är. Orkar inte räkna upp alla fördelar med tesla men som sagt, mycket handlar om personlig preferens. Jag tycker det är svårt att hitta en mer kinesisk design än ps2, och det är inte på plus för mig. Att integrera med Google är ett rakt minus.Maw skrev: ↑19 apr 2024 21:40Mer praktisk är Polestar 2 än Model 3 pga bl a:holden skrev: ↑19 apr 2024 21:17Roligare och mer praktisk, hur då undrar jag, men så är ju bilköpet trots allt en skön kompromiss av en massa olika aspekter av personlig preferens. Minst rolig och praktisk i listan som jag ser det är den svindyra BMWn som i för mig avgörande avseenden bör jämföras med M3 RWD och förlorar på samtliga punkter trots ohemul prisskillnad. Är man märkestrogen BMW och går från fossil till el köper man den antagligen ändå. Är man fast i den gamla världens tänk om att kunna konfa färgen på stygnen i klädseln köper man aldrig Tesla, det är ju grundbulten i de traditionella tillverkarnas lönsamhet.
- Halvkombilucka
- Bättre dragkrokslösning och högre dragvikt
- Fungerande regnsensor
- Fungerande farthållare med radar
- Bättre ljus
- Android automotive med möjlighet att köra bl a Waze, Abrp och Goolgle maps direkt i bilen
- Blinkersspak
- Växelspak
- Torkarspak
- Riktiga dörrhandtag
- Karmar runt dörrfönstren
- Förardisplay
- Parkeringssensorer(!)
Roligare är PS2 genom att den är snyggare design både in- och utvändigt, inte är fullt så vanlig och är lite roligare att köra (även om M3 också är riktigt kul).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vilken av dessa?
Skulle älska att ha en bra HUD i Tesla!thebishop skrev: ↑20 apr 2024 10:18Den dagen tesla får en bra HUD, ja. Tills dess, inte så mycket.
Mellan bil med HUD, bil med två skärmar och bil med en mittskärm - så är det sistnämnda klart sämst med stor marginal. Om man kör alla varianterna ordentligt och jämför utan bias.
En variant med bara mittskärm och HUD kan nog bli helt ok däremot, men det lär ju dröja innan det kommer till budgetsegmentet som M3 ändå är i sammanhanget. Den har många bra sidor som en modern mellanklassbil, men mittskärmen är definitivt inte en av dessa. Förutom för teslas lönsamhet då.
Skulle gärna betala rätt mycket extra för det.
Vanlig mittenskärm skiter jag dock helt i. Totalt meningslöst. Är lika snabbt och lika långt till hastigheten och annan info på M3.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vilken av dessa?
Som standard, ja. Borde finnas en mjukvaruknapp för detta i alla bilar tycker jag.Maw skrev: ↑20 apr 2024 14:47För både Tesla och Polestar så är det enbart genom att navigera till en snabbladdare som förvärmningen startar afaik.SwedishAdvocate skrev: ↑20 apr 2024 11:23Antar att det finns något sätt som man manuellt kan starta förvärmningen utan det tredjepartsutrustningen – eller?
Dock så kan jag enkelt slå på det med min fysiska knapp från tredjepart (Enhanauto).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 58
- Blev medlem: 08 dec 2023 21:05
Re: Vilken av dessa?
Ska man få lång räckvidd på vintern och varmt batteri så kan man slå på värmen i bilen ett tag innan avfärd. Om man vill också ladda samtidigt. Förbrukning är sedan som dag och natt. Värmen i bilen används för att värma upp batteriet.
Re: Vilken av dessa?
Japp. Håller med helt om detta tipset.Teslasemitruck skrev: ↑21 apr 2024 23:28Ska man få lång räckvidd på vintern och varmt batteri så kan man slå på värmen i bilen ett tag innan avfärd. Om man vill också ladda samtidigt. Förbrukning är sedan som dag och natt. Värmen i bilen används för att värma upp batteriet.
Jag brukar ställa in laddningen av min M3 så att den är 100% precis innan avfärd (både hemifrån, och från hotell). Gör grymt mycket för räckvidden att batteriet är varmt vid avfärd på vintern!
Är i stort sett ingen markant skillnad mellan vinter/sommar för mig när jag gör så (om det inte är en massa snö eller skit på vägarna).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vilken av dessa?
Finns också funktionen ”Precondition” i appen för att schemalägga varmt batteri och varm bil vid en viss tidpunkt. Använder jag alltid vid långresa. Bilen tar ström från laddboxen om den är inkopplad.martinot skrev: ↑21 apr 2024 23:31Japp. Håller med helt om detta tipset.Teslasemitruck skrev: ↑21 apr 2024 23:28Ska man få lång räckvidd på vintern och varmt batteri så kan man slå på värmen i bilen ett tag innan avfärd. Om man vill också ladda samtidigt. Förbrukning är sedan som dag och natt. Värmen i bilen används för att värma upp batteriet.
Jag brukar ställa in laddningen av min M3 så att den är 100% precis innan avfärd (både hemifrån, och från hotell). Gör grymt mycket för räckvidden att batteriet är varmt vid avfärd på vintern!
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Re: Vilken av dessa?
Tar det som du inte använder GPS i stadsmiljö alls då.martinot skrev: ↑21 apr 2024 23:25Skulle älska att ha en bra HUD i Tesla!thebishop skrev: ↑20 apr 2024 10:18Den dagen tesla får en bra HUD, ja. Tills dess, inte så mycket.
Mellan bil med HUD, bil med två skärmar och bil med en mittskärm - så är det sistnämnda klart sämst med stor marginal. Om man kör alla varianterna ordentligt och jämför utan bias.
En variant med bara mittskärm och HUD kan nog bli helt ok däremot, men det lär ju dröja innan det kommer till budgetsegmentet som M3 ändå är i sammanhanget. Den har många bra sidor som en modern mellanklassbil, men mittskärmen är definitivt inte en av dessa. Förutom för teslas lönsamhet då.
Skulle gärna betala rätt mycket extra för det.
Vanlig mittenskärm skiter jag dock helt i. Totalt meningslöst. Är lika snabbt och lika långt till hastigheten och annan info på M3.
Karta i detalj på skärmen framför, samtidigt som man kan hantera musik eller annat på mittskeppen, och se hastighet och se autopilot eller liknande, kräver ju skärmyta. Att bara ha en liten skärm i mitten som på model 3/y, är ju som att ha en mobiltelefon med 3.5” skärm - det var poppis förr, men det finns ett skäl att konsumenterna valde större skärmar.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Vilken av dessa?
Där tar du galet fel.
Visst skulle skärmen på M3 kunna vara större, men fungerar faktiskt riktigt bra för mig. Inga större problem alls.thebishop skrev: ↑22 apr 2024 06:45Karta i detalj på skärmen framför, samtidigt som man kan hantera musik eller annat på mittskeppen, och se hastighet och se autopilot eller liknande, kräver ju skärmyta. Att bara ha en liten skärm i mitten som på model 3/y, är ju som att ha en mobiltelefon med 3.5” skärm - det var poppis förr, men det finns ett skäl att konsumenterna valde större skärmar.
Mer störigt är frånvaron av regnsensor, radar och annat.
Tycker att det faktiskt, även om skärmen kanske är liten på M3/MY, är trevligt och bättre att ha en enda skärm på ett enda ställe. Man slipper flytta blicken lika mycket och har alla information lätt översiktligt på en enda skärm. Klar förbättring än att hoppa med blicken mellan två olika skärmar.
HUD skulle jag gärna ha (den har man ju i samma blickfång som när man tittar på vägen), men rattskärm? Nej, tack. Helt meningslöst IMO och bara sämre att hoppa med blicken mellan ytterligare ställen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 614
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Vilken av dessa fyra?
Tex ratt o sätesvärme är långsam, och touchknappar som gör lite som de vill och dessutom låter.evert11 skrev: ↑18 apr 2024 22:16Vad var det med ID.7 du inte gillade?Sportbilsentusiasten skrev: ↑18 apr 2024 18:31Buzz är cool, det är värt mycket i min bok.
Plastig inne som de flesta elbilar.
Nya M3 Highlander är klart trevlig att ratta och finare än den i mina ögon fula MY.
ID.7 gillade jag inte att köra.
Skodan däremot är trevlig att köra.
Men det är mina preferenser, provkör!
PS
Jag hade familjebussar då mina barn var små, Seat Alhambra och Ford Galaxy. Ungarna älskade dessa stora bilar.
Har du småbarn med barnstolar - TVEKLÖST Buzz!!
Bromspedal som sjunker vid bromsning, märkligt så man får svårt att moderera inbromsningen.
Stor skillnad mot tex en BMW som bara är exakt som en analog bil.
Småsaker tycker säkert många men jag älskar den finstämmighet och detaljnogranheten som de bättre BMW/MB har.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp